ספייבל והורבינק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ספג'בל והורבינק)
ספייבל והורבינק
הדמויות מלמעלה למטה: יוזף ספייבל, הורבינק, גב' קטרינה, מאניקה וז'ריק. תמונה מ-1982 (?)
הדמויות מלמעלה למטה: יוזף ספייבל, הורבינק, גב' קטרינה, מאניקה וז'ריק. תמונה מ-1982 (?)
סוגה סדרת בובות
יוצרים יוזף סקופה
ארץ מקור צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
הפקה
אורך פרק 10 דקות (בקירוב)
שידור
תקופת שידור מקורית 1960 (בערך) – 1985 (בערך)

ספייבל והורבינק (באנגלית: Spejbl and Hurvinek, בצ'כית: Spejbl a Hurvínek) היא סדרת מריונטות שפורסמה בצ'כוסלובקיה בשנים 1960 - 1985. הסדרה מבוססת במקור על שתי דמויות תיאטרון המריונטה בפראג שהקים יוזף סקופה בשנת 1920.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספייבל והורבינק היו דמויות בתיאטרון בובות צ'כוסלובקי שהוקם על ידי יוזף סקופה בשנת 1920 בעיר פלזן. הדמות הראשונה הייתה אז יוזף ספייבל, מורה כושל בבית הספר. בשנת 1926 הביא לעולם את בנו של ספייבל, הורבינק. הורבינק התחבב במהרה על ידי ילדים ואף היה למוקד חיקוי בברית המועצות. בשנת 1930 הוסיף לדמויות את כלבם, ז'ריק, ומאוחר יותר הוסיף את חברתו ואולי גם קרובת משפחתו הרחוקה של הורבינק, מאניקה, ואף את סבתו של הורבינק, גברת קטרינה. הסדרה צולמה בצילומי שחור לבן ואחר כך עברה לצילומי צבע. הסדרה מדברת על הורבינק בן השבע החווה הרפתקאות ביתיות כל יום עם אביו. יחד הם תמיד מסתבכים בצרות, או שפשוט מגיעים לאי הבנה משותפת, ולבסוף תמיד מגיעה חברתו של הורבינק ועוזרת להם לסדר את המצב. לאחרונה השתתפו ספייבל והורבינק בפרסומת לחברת הרכב סקודה בגרמניה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוזף ספּייבּל - מורה כושל. גבוה ורזה למדי. אביו של הורבינק. אוהב לישון ולקרוא בעיתון. השתתף לאחרונה בפרסומת לרכב סקודה.
  • הוּרבִינֶק ספּייבּל - ילד בן שבע. לעיתים שובב, לעיתים אנרגטי, לעיתים עצלן ולעיתים תחמן. בעל קול צפצפני במיוחד. בגרסאות הקודמות התומכים למכנסיים שלו היו בצבע ירוק וכיום הם בצבע אדום (ראו בתמונה). השתתף לאחרונה בפרסומת לרכב סקודה.
  • מָאנִיצ'קה - חברתו ואולי גם קרובת משפחתו של הורבינק. לובשת משקפיים באופן קבוע ושמלה אפורה עם פרחים.
  • גב' קטֶרינָה - סבתו של הורבינק. דמות אימהית למאניקה. חביבה וחובבת חיות.
  • זֶ'ריק - כלבם של החבורה.

חיקויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסלם של ספייבל (בצד שמאל) והורבינק (ימין) הנמצא בעיר פלזן

דמותו של הורבינק נלקחה מצ'כוסלובקיה על ידי ברית המועצות. הורבינק השתתף בקומיקס הרוסי מורזילקה, ואף נעשו עליו כמה וכמה סרטי אנימציה. בכללי, איש בברית המועצות לא ידע על סיפורו האמיתי של הורבינק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספייבל והורבינק בוויקישיתוף