דאטה (מסע בין כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דאטה
Data
לוטננט-קומנדר דאטה, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
לוטננט-קומנדר דאטה, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
לוטננט-קומנדר דאטה, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
שם סרט "מסע בין כוכבים: דורות"
"מסע בין כוכבים: המפגש"
"מסע בין כוכבים: המרד"
"מסע בין כוכבים: נמסיס"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
"מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"
"מסע בין כוכבים: פיקארד"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1987.
הופעה אחרונה פרק הסיום של "מסע בין כוכבים: פיקארד", 2020.
מספר הופעות 176 פרקים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"
ארבעה סרטי קולנוע
שני פרקים של "מסע בין כוכבים: פיקארד"
יוצרים ג'ין רודנברי, נוניאן סונג עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ברנט ספיינר
מידע
גזע אנדרואיד
מין זכר
מקצוע קצין בצי הכוכבים
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
תאריך פטירה 2379 (גוף)
2399 (תודעה)
סיבת המוות הקריב על עצמו על מנת להציל את חייו של קפטן ז'אן-לוק פיקארד
דמויות קשורות
משפחה ד"ר נוניאן סונג - אביו (אנושי)
ג'וליאנה סונג - אימו (אנושית, בהמשך הוחלפה על ידי אנדרואידית)
לור - אחיו (אנדרואיד)
B-4 - אחיו (אנדרואיד)
אלטן איניגו סונג - אחיו (אנושי)
לאל - ביתו (אנדרואידית)
צאצאים נוספים - מספר אנדרואידים שנוצרו על ידי אלטן איניגו סונג וברוס מדוקס
חברים ג'ורדי לה פורג'
ספוט - חתולת המחמד שלו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוטננט-קומנדר דאטהאנגלית: Data, נהגה לרוב דֵיְטָה) הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המגולם על ידי השחקן ברנט ספיינר. הוא מופיע בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", וכן בסרטי הקולנוע: "מסע בין כוכבים: דורות", "מסע בין כוכבים: המפגש", "מסע בין כוכבים: המרד", "מסע בין כוכבים: נמסיס"[1] ובסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד".

דאטה עוצב ונבנה על ידי ד"ר נוניאן סונג, והוא אנדרואיד תבוני, המשמש כקצין השני וכקצין המבצעים הראשי על סיפון ספינות החלל אנטרפרייז-D ואנטרפרייז-E. המוח הפוזיטרוני שלו מאפשר לו יכולות חישוביות מרשימות. דאטה חווה קשיים מתמשכים בשנים הראשונות של חייו בהבנת ההיבטים השונים של ההתנהגות האנושית[2] ולא היה מסוגל לחוש רגש או להבין מוזרויות אנושיות מסוימות, אשר היוו עבורו השראה לשאוף לאנושיות משל עצמו. מטרה זו הובילה אותו להתקין לעצמו "שבב רגש", שנוצר גם כן על ידי סונג, אל תוך הרשת הפוזיטרונית שבראשו.[3] על אף כי חתירתו של דאטה לאנושיות ורצונו לחוש רגש אנושי היא נקודת עלילה משמעותית (ומקור להומור) לאורך כל הסדרה, הוא ללא הרף מפגין חוכמה, רגישות וסקרנות.

דאטה, במובנים רבים, הוא ממשיך דרכו של ספוק (לנרד נימוי) מהסדרה המקורית "מסע בין כוכבים", בכך שדמותו מציעה נקודת מבט של "אאוטסיידר" על האנושות.[4]

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ין רודנברי סיפר לברנט ספיינר כי במהלך הסדרה, דאטה נהיה "יותר ויותר כמו אדם עד לסוף התוכנית, והוא יהיה קרוב מאוד, אבל עדיין לא ממש שם. זה היה הרעיון וזה היה האופן שבו הכותבים לקחו אותו". ספיינר הרגיש שדאטה הוצג כבעל מאפיינים נוסח צ'ארלי צ'פלין, של ליצן עצוב, טרגי.[5] כדי להיכנס לתפקידו כדאטה, ספיינר השתמש בדמותו של "רובי הרובוט" מהסרט "הפלנטה האסורה" (Forbidden Planet) כמודל לחיקוי.[5] בהתייחסו למראה החיצוני של דאטה, דמוי הלבקן, הוא אמר: "ביליתי יותר שעות ביום עם איפור מאשר בלי איפור", עד כדי כך שהוא אפילו כינה זאת דרך של שיטת משחק.[5] ספיינר גם גילם את דמותו של לור, אחיו המניפולטיבי של דאטה (תפקיד שהיה לו הרבה יותר קל לשחק, מפני שהדמות הייתה "יותר כמוני"),[5] וכן את יוצרו של דאטה, ד"ר נוניאן סונג. בנוסף, הוא גילם לראשונה בסרט "מסע בין כוכבים: נמסיס" דמות של אנדרואיד נוסף מבית היוצר של סונג - B-4. ספיינר אמר שהסצנה האהובה עליו ביותר בהשתתפות דאטה היא מתוך הפרק "Descent", כאשר דאטה משחק פוקר בהולודק עם הולוגרמה של הפיזיקאי המפורסם סטיבן הוקינג, בגילום של סטיבן הוקינג עצמו.[5]

ספיינר שב לגלם את דמותו של דאטה בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", בפרק סיום הסדרה "These Are the Voyages...‎", בתפקיד קולי אוף-סקרין בלבד (רק קולו נשמע, אך דמותו אינה נראית). ספיינר הרגיש שהוא הזדקן מדי מכדי לגלם את דאטה, אשר הוצג בצורה הטובה ביותר כדמות צעירה.[6] עם זאת, לאחר שהשתכנע כי יש בנמצא כלים טובים מספיק כדי להציג אותו כאדם צעיר, הוא הסכים להשתתף בסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד" (2020),[7] אך הודיע לאחר העונה הראשונה כי הייתה זו הפעם האחרונה שבה גילם את דמותו של דאטה.[8]

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיאלוג בפרק "Datalore" מועבר חלק ניכר מסיפור הרקע של דאטה. בשנת 2336 דאטה הושבת, על כוכב הלכת אומיקרון תטא, לפני התקפה מצד ישות הקריסטל, יצור החי בחלל אשר ממיר צורות חיים לאנרגיה. מספר שנים לאחר מכן הוא נמצא והופעל מחדש על ידי אנשי צי הכוכבים. דאטה הלך ולמד באקדמיה של צי הכוכבים בשנים 45–2341 (על אף שהוא מתאר עצמו כבוגר "מחזור 78'" בפרק "Encounter at Farpoint"; יכול להיות שכאן הוא מתייחס לתאריך הכוכבים, ולא לשנה שבה סיים את לימודיו), ולאחר מכן שירת על סיפון ספינת החלל "טריאסט" (Trieste) במשך מספר שנים.[9] לאחר מכן, הוא שובץ לשרת באנטרפרייז, תחת פיקודו של קפטן ז'אן-לוק פיקארד, בשנת 2364. בפרק "Datalore", דאטה פוגש לראשונה באחיו, לור, ומגלה כי איננו האנדרואיד הראשון שנבנה על ידי ד"ר סונג, כפי שסבר. לור נכשל בניסיונו לבגוד באנטרפרייז לטובת ישות הקריסטל, ודאטה משגר אותו לחלל, בסיומו של הפרק.

בפרק "Brothers", דאטה מתאחד עם ד"ר סונג (המגולם אף הוא על ידי ברנט ספיינר). במעונו של סונג הוא פוגש שוב באחיו לור, שגונב מסונג את שבב הרגש שהתכוון לתת לדאטה. לור פוצע אנושות את סונג, ועוזב את המקום. לור חוזר שוב, בפרק הכפול "Descent" שבו הוא משתמש בשבב הרגש על מנת לשלוט בדאטה ולגרום לו לעזור ללור להפוך את הבורג לצורת חיים מלאכותיות לחלוטין. דאטה, בסופו של דבר, משבית את לור, מתאושש משליטתו, אך מחליט שלא להתקין את שבב הרגש המקולקל.

הפרק "In Theory" מתחקה אחר שורשיו הספרותיים של דאטה אל מחקרם של אייזק אסימוב ופיליפ ק. דיק אודות טבעה של הבינה המלאכותית וטבע המציאות והאנושיות. הפרק משקף רעיונות שנוצרו ביצירות כמו "Bicentennial Man" או סדרת הרובוטים של אסימוב (שבה הציג את שלושת חוקי הרובוטיקה).

בפרק "The Measure of a Man", שופטת של צי הכוכבים קובעת כי דאטה איננו רכושו של הצי. בפרק זה מצוין כי לדאטה יש יכולת אחסון של 800 קודריליון ביטים (88.81784197 פֶּטָה-בייט) ומהירות חישובית ליניארית כוללת של 60 טריליון פעולות בשנייה.[10] בנוסף מסופר בפרק שבקשת הקבלה הראשונה של דאטה לאקדמיה נדחתה, על ידי קצין שהאמין (באותה העת) שדאטה איננו יצור תבוני.

המושגים של משפחתו של דאטה נחקרים בפרק "The Offspring", שבו לראשונה נראה רובוט המבוסס על הממשק העצבי של דאטה, וטכנית – הוא לאל, בתו, אשר מתה זמן קצר לאחר הפעלתה. מאוחר יותר, אמו ג'וליאנה סונג מופיעה בפרק "Inheritance" ומתאחדת עם דאטה, אף שהצוות מגלה שהיא עצמה היא אנדרואיד שנבנה על ידי סונג, לאחר מותה של אשתו האמיתית ג'וליאנה, ואשר מתוכנת למות בעצמו אחרי חיים ארוכים. לנוכח ההחלטה, דאטה בוחר שלא לחשוף בפניה את עובדת היותה אנדרואיד, ולאפשר לה ההזדמנות להמשיך בחיים הרגילים שלה.

בפרק "All Good Things...", פרק סיום הסדרה הכפול של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", קפטן פיקארד מוצא את עצמו עובר בין שלוש תקופות זמן שונות. אחת מהן היא העתיד, 25 שנה אל תוך העתיד, בו הוא הולך ביחד עם ג'ורדי לה פורג' להתייעץ עם דאטה, פרופ' לפיזיקה באוניברסיטת קיימברידג'.

אמנם מספר אנדרואידים, רובוטים וצורות אחרות של בינה מלאכותית כבר נראו ב-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", אך דאטה לעיתים קרובות מתייחס אל עצמו כאל צורת חיים ייחודית ביקום, בהיותו האנדרואיד התבוני היחיד שידוע על קיומו (להוציא את האנדרואידים האחרים שנוצרו על ידי סונג).[11]

בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: דורות", דאטה סוף סוף מתקין אל תוך עצמו את שבב הרגש שהשיג מלור, וחווה את ההיקף המלא של הרגשות. עם זאת, רגשות אלו התגלו כקשים לשליטה עבורו, והוא נאבק לשלוט בם. עם זאת, עד לאירועים המתרחשים בסרט "מסע בין כוכבים: המפגש", דאטה מצליח להשיג שליטה מלאה בשבב, לרבות היכולת לכבות אותו על מנת לשמור על יעילות ביצועיו.

בסרט "מסע בין כוכבים: נמסיס", דאטה משגר את קפטן פיקארד מספינת אויב לפני שהוא משמיד אותה, תוך הקרבה עצמית, על מנת להציל את חייהם של הקפטן ושאר הצוות. עם זאת, דאטה העתיק את ליבת זכרונותיו אל תוך B-4, אחיו האבוד של דאטה אשר נראה לראשונה בסרט זה. הדבר נעשה בעזרתו המסויגת של ג'ורדי לה פורג', שהביע את חששו לגבי איך זה יכול לגרום ל-B-4 להיות לא יותר מאשר העתק מדויק של דאטה.

במיני סדרת הקומיקס "Star Trek: Countdown" (הפריקוול הרשמי לסרט האתחול מחדש "סטארטרק"), דאטה, אשר העביר בהצלחה את הערוצים הפוזיטרוניים והזכרונות שלו אל B-4, מפקד על האנטרפרייז-E במשימתה לעצור את הרומולאני נירו. ספוק משווה את "תחייתו" של דאטה עם מותו ותחייתו שלו-עצמו, מספר שנים קודם לכן.[12]

בסדרה מסע בין כוכבים: פיקארד, דאטה נראה בחלומותיו של פיקארד, ובהם הוא משחק עם הקפטן פוקר ב-Ten-Forward, ומאוחר יותר מצייר באמצע הכרמים של אחוזת פיקארד. כמו כן, מתגלה כי דאג' וסוג'י אשה הן בנותיו של דאטה באמצעות שיבוט נוירוני פרקטאלי, הליך שפיתח ד"ר ברוס מדוקס. התודעה שלו קיימת בתוך סימולציה קוונטית שייצר מדוקס ומבוססת על זיכרונות שנאספו מהנוירונים שמדוקס הציל מ-B-4. לאחר שפיקארד מת, ובעוד ד"ר אלטן סונג מעביר את תודעתו של פיקארד לגולם המיועד לתודעתו שלו, פיקארד נפגש עם דאטה בתוך הסימולציה. שם, מבקש דאטה כי פיקארד יסיים את חייה של תודעתו, מה שיאפשר לדאטה חוויה משמעותית של חיים, אפילו אם בקצרה. כאשר פיקארד מתעורר, הוא מממש את משאלתו של דאטה, ותודעתו של דאטה מזדקנת במהירות למוות.

מאפייני הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאטה חסין לכמעט כל המחלות הביולוגיות ולחולשות האחרות שיכולות להשפיע על בני אדם וצורות חיים מבוססות פחמן אחרות. עובדה זו מועילה פעמים רבות לאנטרפרייז, כגון בפרק "Night Terrors", בו דאטה הוא איש הצוות היחיד שאיננו מושפע מחוסר היכולת לחלום, או בפרק "Clues", בו הוא איש הצוות היחיד שאיננו מושפע מקרן הלם שגורמת ליתר אנשי הצוות לאבד את הכרתם למשך יום. מקרה חריג אחד היה בפרק "The Naked Now", בו דאטה גם כן היה קורבן של וירוס מסוים שתקף את כל אנשי הצוות. לדאטה אין צורך במערכות לתמיכה בחיים כדי לתפקד, ואין לו חתימה ביולוגית. צוות האנטרפרייז-D צריך להתאים את סורקי הנתונים שלהם, כדי לזהות אותות פוזיטרוניים, על מנת לאתר ולעקוב אחר מעשיו במהלך משימות נחיתה. תכונה נוספת הייחודית לדאטה היא היכולת להיות מפורק, ולאחר מכן מורכב מחדש, לצורך שימוש מאוחר יותר. בתכונה זו נעשה שימוש עלילתי בפרק הכפול "Time's Arrow", שבו הראש של דאטה (אשר נותר בתוך מערה על כדור הארץ במאה ה-19) מחובר מחדש לגופו, לאחר כמעט 500 שנים. דוגמה טובה יותר היא בפרק "Disaster", שבו דאטה במכוון גורם נזק לגופו על מנת לפזר שדה חשמלי, ולאחר מכן רייקר מסיר את ראשו ולוקח אותו להנדסה, על מנת לפתור בעיה במנוע העיוות של האנטרפרייז.

דאטה פגיע לסכנות טכנולוגיות, כגון וירוסים, רמות מסוימות של אנרגיה, תקלות ספינה (כאשר הוא מחובר למחשב הראשי של האנטרפרייז לצורך ניסויים), התקני כיבוי בשליטה מרחוק, ולשימוש בכפתור ההדלקה/כיבוי שלו, הממוקם בין שכמותיו. כמו כן, דאטה היה "אחוז דיבוק" במספר מקרים, כתוצאה משימוש באמצעים טכנולוגיים, כגון: העברת תודעתו של איירה גרייבס אל הרשתות העצביות שלו (הפרק "The Schizoid Man"), "קריאה" של ד"ר סונג להגיע אליו (הפרק "Brothers"), וארכיב חייזרים שהציב כמה אישים שונים אליו (הפרק "Masks"). דאטה אינו יודע לשחות, אלא אם כן הוא נעזר במכשיר ציפה המובנה בתוך גופו, והוא עמיד למים ויכול לבצע משימות תת-ימיות, ללא צורך לעלות מעל לפני המים. דאטה אטום לרגשות הנובעים מחוש המישוש, כגון כאב או הנאה. בסרט "מסע בין כוכבים: המפגש", עור מלאכותי מושתל לזרועו על ידי מלכת הבורג. רק אז - דאטה היה מסוגל לחוש כאב, כאשר פועל בורג חתך את זרועו, ואף לחוש תענוג, כאשר מלכת הבורג נשפה אוויר על זקיקי השיער של העור. למרות היותו מכני בטבעו, מתייחסים אל דאטה כאל חבר שווה בצוות האנטרפרייז. בהיותו יצור מכני, טכנאים, כגון ג'ורדי לה פורג', התגלו להיות המתאימים ביותר לטיפול בכשלי תפקוד מכניים או קוגניטיביים, ולא הרופאים של הספינה. במספר הזדמנויות, לאחר כיבוי המוח הפוזיטרוני שלו, ג'ורדי מתקן את דאטה ואז מפעיל אותו מחדש.

מבחינה פיזית, דאטה הוא החזק ביותר מבין חברי צוות האנטרפרייז וגם, מאחר שביכולתו לעבד מידע במהירות חישוב, איש הצוות האינטליגנטי ביותר. הוא מסוגל לשרוד באטמוספירות שרוב צורות החיים המבוססות פחמן מחשיבות כעוינות, לרבות היעדר אטמוספירה או הריק של החלל, ואולם, כאנדרואיד, הוא המאותגר ביותר מבחינה רגשית, ועם התוספת של שבב הרגש של ד"ר סונג, הוא חבר הצוות הכי פחות יציב מבחינת רגשית. לפני שהתקין את שבב הרגש, דאטה לא היה מסוגל להבין רגשות בסיסיים, מה שהוביל אותו להוסיף תוכנה מיוחדת אל תוך התכנות הקיים בו, כשהוא לוקח חלק בפעילויות פנאי בהולודק (בעיקר במהלך תוכניות הולוגרמה של דיקסון היל ושרלוק הולמס) ובמהלך מפגשים רומנטיים (בעיקר עם טאשה יאר ועם ג'נה ד'סורה). עם זאת, אף אחד מההתנהגויות הללו אינן שלו, ומיד לאחר השימוש בהם הוא חודל מלהשתמש בהן, שכן מיצו את התועלת שבהן. כמו כן, יכולות השמיעה של דאטה, אשר מוסברות בפרקים "The Schizoid Man" ו-"A Matter of Time", רגישה יותר מזה של כלב והוא מסוגל לזהות כמאה תבניות צליל שונות בו-זמנית. לאורך כל הסדרה, דאטה מפתח זיקה למשחק תיאטרלי ולשירה. הדוגמה הטובה ביותר לכך מתרחשת במהלך הסרט "מסע בין כוכבים: המרד", שבו פיקארד ווורף מנסים להסיח את דעתו של דאטה, על ידי כך שהם שרים יחד שיר מתוך אופרה, המיועד לשלושה קולות, כאשר הם שרים שני קולות, ומקווים כי דאטה ישיר את החלק השלישי.

בגלל חוסר יכולתה של ג'וליאנה סונג להרות ולהוליד ילדים, לדאטה יש לפחות חמישה אחים רובוטים (שניים מהם הם לור ו-B-4). בהמשך, "אמא" שלו מתגלה להיות "אחותו הפוזיטרונית", שכן ג'וליאנה סונג האמיתית מתה, והוחלפה על ידי האנדרואיד המתקדם ביותר שנבנה על ידי ד"ר סונג. דאטה בונה לעצמו בת, שאותה הוא מכנה "לאל", בפרק "The Offspring", אנדרואיד מסוים זה הקדים את אביו ברכישת הרגש האנושי, כאשר היא חשה פחד בנוגע לעניין של מדעי צי הכוכבים בה. בסופו של דבר, רצף כישלונות מתגלגלים ברשת הנייטרונים שלה הביאו למותה.

ספוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספוטאנגלית: Spot; מילולית: כתם) היא חתולת המחמד של דאטה ודמות חוזרת בתוכנית. ספוט מופיעה במספר פרקים בארבע העונות האחרונות של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", הראשון שבהם הוא "Data's Day". כמו כן, ספוט מופיעה גם ב-"מסע בין כוכבים: דורות" וב-"מסע בין כוכבים: נמסיס".

למרות שמה, ספוט איננה חתולת טאבי. במקור, ספוט הופיעה כחתול סומלי זכר, אך מאוחר יותר הופיעה כחתולת בית כתומה מנומרת,[13] אשר בסופו של דבר אף המליטה גורים (הפרק "Genesis").

דאטה יצר במאגרי הזיכרון של האנטרפרייז מספר מאות של וריאציות על תוספות מזון חתולים עבור ספוט, ואף כתב שיר הלל לכבודה - "Ode to Spot".[14][15] תקלה במחשב אשר מתרחשת בשלב מאוחר בסדרה (בפרק "A Fistful of Datas"), גורמת למספר משכפלי מזון בספינה לייצר את תוספות המזון של ספוט בלבד, ולהחליף חלקים ממחזות מפורסמים בטקסטים מתוך שיר ההלל לחתול, שכתב דאטה.

בפרק "Genesis", וירוס מורפו-גנטי גורם לספוט לעבור מוטציה, ולהפוך באופן זמני לזוחל דמוי איגואנה.

ספוט ידועה לשמצה כלא ידידותית לרוב האנשים שאינם דאטה. קומנדר ויליאם רייקר נשרט בעת שניסה להאכיל את ספוט (בפרק "Timescape"). ג'ורדי לה פורג' השאיל אותה לצורך החוויה של טיפול בחתול, אבל היא הפילה אגרטל וקנקן תה וגרמה נזק לרהיטיו ("Force of Nature"). כאשר דאטה ביקש מוורף לשמור על ספוט, וורף התגלה להיות אלרגי אליה והתעטש בפניה, דבר אשר הכעיס אותה (הפרק "Phantasms"). עם זאת, היא מסתדרת עם לוטננט רג'ינלד בארקלי, כך שכאשר דאטה נאלץ לעזוב לצורך משימה, באותו הזמן שבו ספוט הייתה צפויה להמליט, הוא שכנע את בארקלי שיטפל בה (הפרק "Genesis"). לאחר מותו של דאטה, ספוט מוזכרת בסצנה שנמחקה מ-"מסע בין כוכבים: נמסיס", בה נמסר כי וורף מטפל בה כעת, על סיפון האנטרפרייז-E.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו ספוק,[16] דאטה הפך לסמל מין ומכתבי המעריצים של ספיינר באו בעיקר מנשים. הוא תיאר את המכתבים כמו "דואר רומנטי" שממש היה "נכתב עבור דאטה; הוא באמת אישיות נגישה".[17]

מהנדסי רובוטיקה מתייחסים אל דאטה (כמו גם ל-"דרואידים" מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים") כאל הפנים המפורסמות של תחום עיסוקם בתפיסתו של הציבור הרחב.[18] ב-9 באפריל 2008, דאטה הוכנס אל ה-Robot Hall of Fame אשר באוניברסיטת קרנגי מלון, במהלך טקס שהתקיים ב-Carnegie Science Center, פיטסבורג, פנסילבניה.[19]

The Beat Fleet, להקת היפ הופ קרואטית, כתבה שיר בשם "Data" לאלבומם "Galerija Tutnplok" המוקדש כולו לדאטה.[20] הוצאתו לאור של האלבום הזה התבצע במקביל לשידורים חוזרים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא" בטלוויזיה הקרואטית. בשנת 2005, הרכב מוזיקלי בשם "The Futuristic Sex Robotz" הוציא לאור שיר בשם "The Positronic Pimp" על דאטה.[21]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דאטה בוויקישיתוף
  • דאטה, באתר הסדרה (באנגלית)
  • דאטה, באתר Memory Alpha (ויקי מסע בין כוכבים) (באנגלית)
  • רוני גורן, חזון דאטה, באתר סטארבייס972,

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lee, Luaine (9 בינואר 2003). "A Data with Star Trek again". The New Zealand Herald. נבדק ב-9 בדצמבר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ TNG: "Encounter at Farpoint"
  3. ^ TNG: "Descent, Part II", "מסע בין כוכבים: דורות"
  4. ^ Nemeck, Larry (2003). Star Trek: The Next Generation Companion. Pocket Books. ISBN 0-7434-5798-6.
  5. ^ 1 2 3 4 5 Lt. Commander Data visits the Honesty Bar: an Interview with BRENT SPINER (הקישור אינו פעיל, 2 בספטמבר 2020)
  6. ^ "Brent Spiner Rules Out Star Trek XI". comingsoon.net. אורכב מ-המקור ב-16 באוגוסט 2010. נבדק ב-1 ביוני 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Lovett, Jamie (21 בינואר 2020). "Star Trek: Digital De-Aging Tech Helped Convince Brent Spiner to Return as Data in Picard". Star Trek. נבדק ב-17 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Weiss, Josh (29 במרץ 2020). "Star Trek: Brent Spiner says he's done playing Data after Picard Season 1, but is up to reprise Altan". SYFY WIRE. נבדק ב-17 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ TNG:"Clues", באתר Memory Alpha
  10. ^ TNG: "The Measure of a Man"
  11. ^ See the Star Trek: The Next Generation novel Immortal Coil, which explains what happened to all of these in the timeframe between the original series Star Trek and The Next Generation and how they relate to Data and Dr. Soong's other androids.
  12. ^ Star Trek: Countdown #2
  13. ^ Okuda, Michael; Okuda, Denise (1994). "S". The Star Trek Encyclopedia. Debbie Mirek. Pocket Books. p. 460. ISBN 0-671-53609-5.
  14. ^ TNG: "Schisms"
  15. ^ שיר מזמור לספוט - רב-סרן דאטה, בתרגומו של יפתח בריל, באתר עוזי דורנאי (הקישור אינו פעיל, 2 בספטמבר 2020)
  16. ^ Kleiner, Dick (1967-12-04). "Mr. Spock's Trek To Stardom". Warsaw Times-Union. Warsaw, Indiana. Newspaper Enterprise Association. p. 7. נבדק ב-7 במאי 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ Dubois, Stephanie (1990-10-29). "TREKKIES SWOON FOR ANDROID AS SHOW ENTERS NEXT WARP". Orlando Sentinel. Tribune Media Services. p. A2.
  18. ^ James M. Conrad, Stiquito for Beginners: An Introduction to Robotics Wiley-IEEE Computer Society Pr; Book and Access edition (December 27, 1999), p. 2, ISBN 0-8186-7514-4
  19. ^ "Science center honors robots". The Pitt News. 2008-04-10. נבדק ב-2010-07-18. The Robot Hall of Fame inducted four new robots: Lt. Cmdr. Data from "Star Trek: The Next Generation," LEGO Mindstorms, NavLab 5 and Raibert Hopper.
  20. ^ Hip Hop Unity: TBF - Galerija Tutnplok. Fetched on Feb 23rd 2009.
  21. ^ Positronic Pimp, בביצוע Futuristic Sex Robotz, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 4:36)