ספריות האוניברסיטה העברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הספרייה למשפטים ע"ש ברנרד ג' סגל שוכנת בבית דוד וולפסון בקמפוס הר הצופים

מערך הספריות של האוניברסיטה העברית בירושלים, השוכן בארבעת הקמפוסים של האוניברסיטה, בירושלים וברחובות, משרת את צורכי הסטודנטים, סגל המורים והחוקרים של האוניברסיטה. הוא כולל עשר ספריות, שבאוספן (2012) למעלה מ-2.5 מיליון פריטים, עשרות אלפי כותרי כתבי עת (מרביתם אלקטרוניים) ומאות מאגרי מידע אלקטרוניים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערך הספריות של האוניברסיטה העברית התפתח מאז פתיחת האוניברסיטה ב-1925 והתרחב בהדרגה עד שכלל עשרות ספריות של מחלקות אקדמיות ומכונים, מרביתן ספריות קטנות. בסוף שנות השבעים הן היו מפוזרות בקמפוסים של האוניברסיטה בגבעת רם, בקריית הדסה בעין כרם וברחובות ופעלו בנפרד זו מזו. בשנת 1981, לקראת חנוכת הקמפוס המחודש בהר הצופים, נפתחה בו הספרייה למדעי הרוח והחברה, שבה אוחדו 24 ספריות מחלקתיות ששכנו עד אז בקמפוס גבעת רם.

משנת 2002 ואילך נערך ארגון מחדש מסיבי במערך הספריות האוניברסיטאי, שכלל באותו מועד 25 ספריות נפרדות. מספר הספריות צומצם על ידי איחוד חלק מן הספריות הקטנות לתוך ספריות גדולות יותר. כמו כן הוקמה רשות הספריות של האוניברסיטה. היא משמשת מטה ארגוני ומקצועי לספריות ומיועדת לביצוע עבודת מטה, ליצירת מדיניות פיתוח וארגון מרוכזת של שירותי הספריות ולניצול יעיל יותר של המשאבים העומדים לרשותן.

הקטלוגים הממוחשבים של ספריות האוניברסיטה פעלו עד הארגון מחדש בפלטפורמות נפרדות זו מזו. מאז הארגון מחדש אוחדו הקטלוגים של רובן המכריע במסגרת קטלוג מרכזי אחד, הנגיש באמצעות האינטרנט ומאפשר למשתמשי הספריות לערוך חיפוש מרוכז בכל אוספי הספריות בו זמנית. הקטלוג מופעל באמצעות תוכנת ניהול הספריות עלמא של חברת אקס ליבריס, המשמשת עשרות אלפי ספריות. התוכנה מאפשרת חיפוש לפי כותרים, מחברים, וכן לפי הוצאות, שנות הדפסה ומגוון נוסף של קריטריונים.

ספריות האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס הר הצופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס אדמונד י. ספרא (גבעת רם)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרייה הלאומית, השוכנת בקמפוס גבעת רם, נוהלה בעבר בידי האוניברסיטה העברית, אך בעקבות קבלת חוק הספרייה הלאומית ב-2007 השתנה מעמדה והיא מנוהלת כחברה לתועלת הציבור בבעלות מדינת ישראל והאוניברסיטה. בנובמבר 2023 עברה הספרייה הלאומית למשכנה החדש אשר נמצא בסמיכות לקמפוס גבעת רם.

קמפוס עין כרם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס רחובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מקור: תיאור הספרייה באתר הספרייה למדעי הרוח והחברה.
  2. ^ אוסף הספרייה כולל גם חלק מאוסף ספריית בית הספר לספרנות של האוניברסיטה, שנסגר ב-2005 (חלק אחר של אוסף ספרייה זו הועבר לספרייה הלאומית).
  3. ^ מקור: אתר הספרייה למשפטים.
  4. ^ מקור: אתר הספרייה לחינוך ועבודה סוציאלית.
  5. ^ מקור: אתר הספרייה למדעי הטבע.
  6. ^ מקור: אתר הספרייה למתמטיקה ומדעי המחשב.
  7. ^ מקור: אתר הספרייה הרפואית.