ספריית קוטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בשורות לינדיספארן - אחד מספרי ספריית קוטון.
עותק בראשית קוטון כמעט והושמד כליל במסגרת השרפה בבית אשבורנהאם.

ספריית קוטוןאנגלית: Cotton library) או הספרייה הקוטוניאנית (באנגלית: Cottonian library) היא אוסף הספרים (הספרייה) שנאספו על ידי סר רוברט ברוס קוטון.

ספריית קוטון כללה אוסף של ספרים, כתבי יד, מדליות ומטבעות שנאספו על ידי קוטון. רבים מספרים אלה היו ספרים שנכגנבו או נמכרו לאחר פיזור המנזרים על ידי הנרי השמיני. הספרייה היוותה את האוסף הגדול ביותר של ספרות אנגלית עתיקה וספרות אנגלית אמצעית - והייתה המקור באמצעותו שרדו עד ימינו יצירות מופת ידועות כמו "ביאוולף", השיר "פנינה" וכן בשורות לינדיספארן.

הספרייה שימשה כמקור לימוד ומחקר למלומדי תקופתו של קוטון ובהם פרנסיס בייקון, וולטר ראלי וג'יימס אשר. ריצ'רד ג'יימס שימש כספרן בספרייה זו.

עם הקמת הספרייה הבודליאנית חלק מהאוסף הועבר לספרייה זו. נכדו של קוטון, סר ג'ון קוטון, תרם את האוסף לעם הבריטי, והספרייה עברה לבית אסקס שברחוב הסטרנד ומאוחר יותר הועברה לבית אשבורנהאם. ב-23 באוקטובר 1731 פרצה במבנה שרפה וספרים רבים שהיו בספרייה אבדו (אף שחלק מהם הועתק קודם לכן, ולכן חלק מהיצירות שרדו).

כיום האוסף שמור בספרייה הבריטית.

שיטת המיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט קוטון סידר וקיטלג את ספריו בהתאם לארון בו ניצב הספר - כאשר כל ארון נקרא על שם הפרוטומה של הקיסר הרומי שניצבה בפינת הקיר שלצידו היה הארון. כך לדוגמה שניים מכתבי היד הידועים ביותר שבספרייה מויינו: "קוטון ויטליוס א 15" (Cotton Vitellius A.xv) ו"קוטון נירון א 10" (Cotton Nero A.x) - הראשון - ביאוולף, ניצב בארון שמימין פסלו של הקיסר ויטליוס, והיה ספר מספר 15 במדף העליון, והשני - הפנינה היה הספר העשירי במדף העליון בארון שלצד פסלו של הקיסר נירון.

כיום הספרייה הבריטית ממשיכה להשתמש בשיטת המיון של קוטון לספריו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספריית קוטון בוויקישיתוף