סקאט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
Die Skatpartie ("מושב הסקאט") על ידי ג'וזף וואגנר–הוהנברג

סקָאטגרמנית: Skat) הוא משחק קלפים מסוג משחקי ה"לקיחה" או "הצבע השליט" (Trump card). משחק הסקאט הוא המשחק הלאומי[1] ומשחק הקלפים הפופולרי ביותר בגרמניה. המשחק מיועד לשלושה או ארבעה שחקנים. חבילת הקלפים מונה 32 קלפים: 7, 8, 9, 10, נסיך, מלכה, מלך ואס בארבעת הצבעים. הג'וקרים אינם משתתפים במשחק.

חוקי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק כולו כל שחקן משחק עבור עצמו על מנת לנצח, אבל בכל סיבוב בפני עצמו תמיד משחק שחקן אחד שמנסה לנצח את הסיבוב (כרוז) נגד שני השחקנים האחרים שמטרתם להכשילו. במקרה שמשחקים ארבעה שחקנים, כל סיבוב שחקן אחר אינו משחק וכך תמיד שלושה משחקים. אסור לשחקנים לתקשר ביניהם בשום דרך מלבד דרך הקלפים שאותם הם בוחרים לשחק.
המטרה העיקרית של סיבוב במשחק רגיל היא להרוויח יותר מחצי מהנקודות של הקלפים. הכרוז (אותו שחקן המנסה לנצח את הסיבוב) שמצליח בכך מרוויח נקודות משחק, ומתמודד שנכשל מפסיד נקודות משחק. יש להבחין בין נקודות קלפים לנקודות משחק שאינן אותו הדבר.

חלוקת הקלפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתחיל עם חלוקת כל הקלפים לשלושת המשתתפים. המחלק מתחלף כל סיבוב לפי כיוון השעון כך שתמיד השחקן שיושב משמאלו של המחלק הנוכחי יחלק בסיבוב הבא. הקלפים מעורבבים ומחולקים כאשר פניהם למטה כך שכל שחקן מקבל 10 קלפים. שני הקלפים הנותרים נשארים כאשר פניהם למטה והם נקראים הסקאט. לפי החוקים החלוקה חייבת להתבצע בסדר הזה: 3 קלפים לכל אחד, 2 לסקאט, 4 קלפים לכל אחד, 3 קלפים לכל אחד. במידה ומשחקים ארבעה שחקנים, המחלק מחלק את הקלפים לשלושת השחקנים האחרים ואינו מחלק לעצמו קלפים כלל והוא אינו משחק בסיבוב.

הכרזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת ההכרזות קובעת למעשה מי מבין השחקנים יתמודד בסיבוב מול השניים האחרים.

אם מספר שחקנים מעוניינים להתמודד בסיבוב, אז ההכרזה הגבוהה ביותר מנצחת. שלב ההכרזות מתקיים בצורה של שאלה תשובה.

גובה ההכרזה ששחקן יכול להכריז, אך אינו מוכרח, הוא מכפלה של שני גורמים:

  • הצבע אותו מעוניין השחקן לשחק: תלתן = 12, עלה = 11, לב = 10, יהלום = 9, גראנד (רק הנסיכים חותכים) = 24
  • מספר הקלפים של הצבע השליט (חותכים) ברצף או שאינם ברצף ועוד 1 כדלהלן:

מספר השליטים המכפילים נספרים תמיד ברצף לפי הסדר הבא: נסיך תלתן, נסיך עלה, נסיך לב, נסיך יהלום, אס שליט, 10 שליט, מלך שליט, מלכה שליט, 9 שליט, 8 שליט, 7 שליט. אם לשחקן יש את נסיך התלתן הוא יספור "ברצף" – כלומר כמה קלפים יש לו ברצף מתחילת הסדרה (מנסיך תלתן ואילך), הקלף הראשון שחסר לו מהרצף מפסיק את הספירה. אם לשחקן אין את נסיך התלתן, הוא יספור "בלי רצף" – כלומר כמה קלפים חסרים לו מהרצף מתחילת הסדרה, הקלף הראשון שיתחיל את הרצף – כלומר הקלף הגבוה ביותר שיש לו מהסדרה, מפסיק את הספירה. הקלפים שנמצאים בסקאט גם נחשבים, כך ששחקן שמשחק "בלי" 2 ברצף צריך לקחת בחשבון שאולי תחכה לו הפתעה בסקאט בתור נסיך תלתן שיכול להפוך את המשחק שלו מ"בלי 2" ל"עם 1".

הנה מספר דוגמות:

  • J♣, ‏ J♠: עם 2 ועוד 1 זה 3
  • J♣, ‏ J♥: עם 1 (הרצף נקטע על ידי העלה החסר) ועוד 1 זה 2
  • J♣, ‏ J♠, ‏ J♥, ‏ J♦, ‏ אס שליט, מלך שליט: עם 5 (הרצף נקטע על ידי ה-10 שליט החסר) ועוד 1 זה 6
  • J♥J♦: בלי 2 ועוד 1 זה 3
  • J♥ בלבד: בלי 2 (הספירה נקטעת בנוכחותו של הנסיך לב) ועוד 1 זה 3

בהתאם לחשבון הזה הספירה הגבוהה ביותר שיכולה להיות היא עם או בלי 11 חותכים, ועוד 1 שתמיד מוסיפים שהם ביחד 12, למרות שמצב זה לא סביר שיקרה. הספירה הנמוכה ביותר היא עם נסיך תלתן ובלי נסיך עלה, או בלי נסיך תלתן ועם נסיך עלה, בשני המקרים הספירה היא 1 ועוד 1 כלומר 2.

לתפקידי ההכרזה יש תמיד אותו הסדר (עם כיוון השעון): מחלק, מקשיב, מכריז, המכריז הבא. כלומר, במשחק של שלושה אנשים היושב מימינו של המחלק יכריז מול היושב משמאלו, כאשר ההכרזה הזאת תסתיים, ההכרזה תעבור אל המכריז הבא שהוא המחלק. המכריז יכול להכריז על גובה ההכרזה או להגיד פס (עבור), והמקשיב יכול להגיד שהוא מסכים לשחק בגובה ההכרזה או להכריז פס ולא לשחק. אחרי שאחד מהם אמר פס, המכריז הבא מתחיל להכריז מול המתמודד שנשאר או שהוא אומר פס, עד אשר רק שחקן אחד נשאר. שחקנים טובים יכולים בדרך כלל להסיק מידע מסוים על הקלפים של השחקנים לפי ההכרזה המקסימלית שלהם.

הכרזות מתחילות ב־18 (עם או בלי 1 אם השליט יהיה יהלום, שזהו המינימום האפשרי מבחינת נקודות המשחק) וממשיך עם כל האפשרויות: 20, 22, 23, 24, 27, 30, 33, 35, 36, 40, 44, 45, 46, 48 וכו'. ההכרזה הגבוהה ביותר יכולה להיות 264 במשחק של גראנד פתוח (ouvert) עם 4. כלולים בהכרזות לעיל גם משחקים מיוחדים כגון null, null hand, null ouvert, null ouvert hand וכל אלו יוסברו בהמשך.

השחקן שזכה בהכרזה – הכרוז, יכול עכשיו לקחת את שני הקלפים הנותרים שעל השולחן (הסקאט) ולהחזיר במקומם שני קלפים אחרים מידו (או להחזיר את אותם קלפים אם ירצה). כעת הוא יכריז איזה צבע הוא השליט. השליט יכול להיות:

  • כל אחד מהצבעים
  • רק הנסיכים הם השליט וכל השאר קלפים רגילים (גראנד)

אם כל השחקנים אומרים פס, ניתן לשחק משחק הנקרא ramsch (זבל). רוב החובבנים משחקים אותו, אבל הוא לא כלול בחוקים הרשמיים. במשחק זה, משחקים כמו גראנד וכל שחקן אמור לקחת כמה שפחות נקודות. בסוף המשחק, כאשר שוחקו כל עשרת הסיבובים, כל השחקנים מורידים מניקוד המשחק שלהם את מספר נקודות הקלפים שהם לקחו. ישנם גרסאות שונות למשחק זה, יש המשחקים שרק זה שלקח הכי הרבה נקודות קלפים מפסיד אותם בנקודות משחק. יש המשחקים שאם שניים לא לקחו שום נקודות, אז השלישי מפסיד כפול מהנקודות שקיבל. הרעיון של המשחק הוא להעניש את השחקנים שיכלו להכריז ולשחק את הידיים הלא כל כך גרועות שלהן. בחוקים הרשמיים, במצב שכולם אמרו פס הקלפים מוחזרים בלי להיחשף והמחלק הבא בתור מחלק שוב.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקני סקאט בפארק ארפורט ב־1967.

הכרוז יכול להחליט לקחת את הסקאט ולזרוק שני קלפים מידו שהוא חושב שהם הכי פחות מועילים, או שהוא יכול להחליט לא להסתכל בסקאט ואז המשחק נקרא hand game. בכל מקרה, הקלפים שבסקאט נספרים ביחד עם כל הלקיחות של הכרוז.

כעת הכרוז מכריז מהו הצבע השליט.

השחקן שמשמאל למחלק מוביל, כלומר הוא שם את הקלף הראשון בסיבוב הראשון. שני האחרים משחקים אחריו בכיוון השעון. כל שחקן חייב לשים קלף אחד, והזוכה של הסיבוב הוא זה שמוביל את הסיבוב הבא.

השחקן שמוביל שם את הקלף הראשון בסיבוב, ושני השחקנים האחרים חייבים לשים קלף מאותו צבע אם הם יכולים. אם שחקן אינו יכול לשים קלף מאותו צבע הוא יכול לזרוק קלף כלשהו שאינו שליט והוא לא יזכה בסיבוב, או שהוא יכול לחתוך בעזרת קלף שליט. השליטים, כולל כל הנסיכים נחשבים כצבע אחד, זאת אומרת שאם מובילים את הסיבוב על ידי קלף שליט, שני השחקנים חייבים אם הם יכולים לשים קלף שליט – כולל נסיך. לדוגמה, אם התלתן הוא השליט, והסיבוב מובל על ידי 7 תלתן, ולשחקן הבא אין תלתנים בכלל, אבל יש לו נסיך, הוא חייב לשים את הנסיך כיוון שהוא שליט. וכן להפך, אם מתחילים עם נסיך, אפשר וצריך להניח אחריו כל קלף שליט, בין אם הוא נסיך ובין אם איננו נסיך.

אם יש לפחות שליט אחד ששוחק בסיבוב, השליט הגבוה ביותר זוכה בסיבוב. אם אין שליט בסיבוב אז הקלף הגבוה ביותר של הצבע שהובל זוכה בסיבוב. קלף שאינו שליט ואינו הצבע שהובל לעולם לא יוכל לזכות בסיבוב.

סדר הקלפים לפי חוזקם מהחלש לחזק הוא כך: 7, 8, 9, מלכה, מלך, 10, אס. כאשר ה־10 מדורג מעל המלכה והמלך. השליטים מסודרים באותה צורה, רק שמעל האס מסודרים לפי חוזק עולה נסיך יהלום, נסיך לב, נסיך עלה ונסיך תלתן שהוא החזק ביותר במשחק ותמיד זוכה.

את הלקיחות ששוחקו שמים כשפניהם כלפי מטה לפני השחקן שזכה בהן. אסור להסתכל בלקיחות ששוחקו בזמן המשחק, אבל מותר להסתכל בסיבוב האחרון ששוחק בלבד. בסוף המשחק מאחדים את הלקיחות של שני השחקנים שמשחקים כנגד הכרוז.

ספירת הנקודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לנצח, צריך הכרוז לקחת לכל הפחות 61 נקודות קלפים מתוך 120 הנקודות האפשריות. צריך לשים לב שנקודות קלפים שונות מנקודות משחק שעליהן התבצעה ההכרזה.

מכיוון שסקאט הוא משחק סכום אפס, הנקודות שהכרוז לא לקח, בהכרח נלקחו על ידי שני השחקנים האחרים, ולכן צריך לספור רק חבילה אחת. ערכי הקלפים הן כדלקמן: 7=אפס, 8=אפס, 9=אפס, נסיך=2 נקודות, מלכה=3 נקודות, מלך=4 נקודות, 10=10 נקודות, אס=11 נקודות. במיוחד נשים לב שהנסיכים שהם הקלפים הכי חזקים לא נותנים את הכי הרבה נקודות. כמו כן העשיריות והאסים מרכיבים את חלק הארי של הנקודות ולקיחת כמה שיותר אסים ועשיריות הכרחית לניצחון. מצד שני, שביעיות, שמיניות ותשיעיות לא נותנים נקודות קלפים כלל.

אם הכרוז מכריז הכרזה גבוהה ממה שהוא שיחק, הוא מפסיד, ובנוסף נוסף לו עוד מכפיל לחשבון. דבר כזה יכול לקרות למשל אם לכרוז היה רק נסיך יהלום, כלומר המכפלה שלו הייתה בלי 3 משחק 4. לאחר הניצחון מסתבר שבסקאט היה נסיך תלתן, מה שהופך את המשחק מבלי 3, לעם 1. המכפלה החדשה היא 2. אם הכרוז שיחק יהלום ובהכרזה הוא היה יכול להגיע עד 36 (יהלום=9 כפול 4), אז עתה מתברר שהוא יכול להגיע רק עד 18 (יהלום=9 כפול 2). כדי לצאת ממצב ביש זה, או סתם להגדיל את נקודות הניצחון, ישנם כמה בונוסים אפשריים:

  • האנד (hand) - המתמודד בוחר שלא להרים את הסקאט. צריך לשים לב שהקלפים שבסקאט עדיין נחשבים, אם יש שם נסיך שיכול להוריד את המכפלה, הוא נחשב, גם אם מגלים את זה רק בסוף המשחק. במשחק hand מגדילים את המכפלה ב־1.
  • שניידר (schneider – חייט) – לצד המנצח יש 90 נקודות או יותר. מגדילים את המכפלה ב־1 עבור השניידר. הכרזה על שניידר לפני תחילת הסיבובים במקרה של האנד מקנה מכפיל נוסף.
  • שוורץ (schwartz – שחור) – הצד המנצח לוקח את כל הסיבובים. הצד המנצח צריך לקחת את כל הסיבובים גם אם אין בהן נקודות. מגדילים את המכפלה ב־2, פעם אחת עבור שניידר ופעם אחת עבור שוורץ. הכרזה על שוורץ לפני תחילת הסיבובים במקרה של האנד מקנה מכפיל נוסף.
  • ouvert (פתוח) – הכרוז פותח את הקלפים שלו על השולחן, הסקאט נשאר חבוי. בחוקים הרשמיים, להכריז ouvert משמע להכריז גם שניידר ושוורץ, ולכן הכרוז צריך לקחת את כל הקלפים. לשחק ouvert משמע להכריז עליו, ולכן חייבים לשחק ouvert במשחק hand. את המכפלה מגדילים ב־6, פעם אחת עבור שניידר, הכרזת שניידר, שוורץ, הכרזת שוורץ, hand ו-ouvert.

אם ורק אם משחקים hand, אפשר להכריז שניידר, שוורץ או ouvert אחרי שלב ההכרזה. וכל הכרזה מוסיפה 1 למכפלה. כרוז שמכריז אחת מההכרזות הנ"ל ונכשל בהשגתה, מפסיד כפול ממה שהיה מרוויח אם היה מנצח – כולל תוספות המכפלות. שניידר שלילי לא נחשב פעמיים אם מפסידים, כלומר אם הכרוז הכריז שניידר ובסוף לקח 30 נקודות או פחות. כלומר שני השחקנים המגנים עשו לו שניידר, אז רק השניידר וההכרזה שלו נחשבים כנגדו.

חלק מהשחקנים החובבנים נותנים להכריז כל קומבינציה אפשרית של hand, שניידר, שוורץ ו־ouvert. בחוקים הרשמיים זה לא ניתן. ניתן להכריז שניידר רק אם מכריזים hand, והכרזת שוורץ בהכרח מרמזת על הכרזת שניידר. ניתן להכריז ouvert רק אם ניתן להשיג שוורץ. בכל מקרה, שניידר ושוורץ שלא הוכרזו הם כשירים בין אם הוכרז hand ובין אם לאו.

חלק מהשחקנים החובבנים מרשים להכריז contra לפני הסיבוב הראשון אם הם מאמינים שהכרוז לא יצליח לנצח. הכרזה זו מכפילה את הנקודות אם צדקו. הכרוז בתגובה יכול להכריז Recontra, דבר שיכפיל שוב את הנקודות אם הוא מאמין שהוא בכל זאת ינצח. דבר זה אינו אפשרי בחוקים הרשמיים[דרוש מקור].

משחקים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים גם המשחקים המיוחדים הבאים:

  • גראנד – רק הנסיכים הם השליטים. אם מובילים עם נסיך, שאר השחקנים חייבים לשים נסיך אם באפשרותם לעשות כן. מכפלת הצבע היא 24 (לשם השוואה, מכפלת הצבע בעלה היא 11). במצב כזה עם 4 או בלי 4 זה הרצף הכי גדול שאפשר להגיע אליו, כי יש רק ארבעה חותכים במשחק זה. גראנד פתוח עם 4 הוא המשחק שנותן הכי הרבה נקודות (264 = עם 4, משחק 5, האנד 6, שניידר+הכרזה 8, שוורץ+הכרזה 10, פתוח 11 – כפול 24).
  • null (אפס) – הכרזה קבועה של 23. הכרוז זוכה אם הוא לא לוקח שום סיבוב. הוא מפסיד ברגע שהוא לקח אפילו סיבוב אחד. במשחק null אין חותכים, והקלפים חוזרים למקומם הטבעי. העשר חוזר להיות אחרי התשע ולפני נסיך, והנסיך אחרי העשר ולפני המלכה.
  • null hand (אפס בלי סקאט) – הכרזה קבועה של 35.
  • null ouvert (אפס פתוח) – הכרזה קבועה של 46. במשחק זה אפשר להרים את הסקאט ועדיין הכרוז משחק עם הקלפים פתוחים.
  • null ouvert hand (אפס פתוח בלי סקאט) – הכרזה קבועה של 59.

ניקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודות משחק (בניגוד לנקודות קלפים) ניתנות או נגרעות מהכרוז.

אם תוצאת המשחק הגיעה או עברה את ההכרזה המקורית, הכרוז זוכה במשחק, ואז הכרוז זוכה במספר הנקודות שהמשחק היה יכול להגיע אליו במקסימום, לפי הקלפים שהיו לו בהתחלה כולל הסקאט, וזה באופן בלתי תלוי בהכרזה המקסימלית שאליה הוא היה יכול להגיע בלי הסקאט.

אחרת, אם הכרוז אינו מגיע לתוצאה הדרושה לפי ההכרזה הוא מפסיד, ונגרעות ממנו כפליים נקודות.

במשחקי ליגה נוסף סכום קבוע (50 נקודות) לכל משחק שמנוצח כדי להוריד את גורם המזל ולהדגיש את היכולת של השחקנים. במצב כזה, השחקנים הרבה יותר זהירים בהימור על לקיחת הסיבוב. משחק שהופסד על ידי הכרוז מקבל עונש של עוד 50 נקודות נוסף להפסד הכפול של סכום המשחק. במצב של הפסד, שני השחקנים המגינים מקבלים כל אחד 40 נקודות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקאט בוויקישיתוף
תוכנות סקאט

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Skat at www.pagat.com. Retrieved 3 Jun 2018.