בובספוג מכנסמרובע - דמויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סקוויליאם פנסיסן)

בובספוג מכנסמרובעאנגלית: SpongeBob SquarePants) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית. פרק הבכורה של הסדרה שודר ב-1 במאי 1999, ומאז זכתה הסדרה להצלחה. בעקבות הצלחה זו, הופקו שלושה סרטי קולנוע שני סרטי טלוויזיה, וסדרות ספין אוף.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בובספוג מכנסמרובע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בובספוג מכנסמרובע (דמות)
בובספוג מכנס מרובע

בובספוג מכנסמרובע (באנגלית: SpongeBob SquarePants נולד ב-14 ביולי 1986) הדמות הראשית בסדרה. בובספוג מדובב בגרסה האנגלית על ידי טום קני, ובגרסה העברית על ידי עידו מוסרי. בובספוג הוא ספוג ים תמים וילדותי שעובד בתור טבח במסעדת "הסרטן הפריך" בעיר התת-ימית הבדיונית ביקיני בוטום.

דמותו של בובספוג נוצרה ועוצבה על ידי סטיבן הילנבורג, זמן קצר לאחר ביטול הסדרה החיים המודרניים של רוקו בשנת 1996. חזונו של הילנבורג היה ליצור תוכנית על ספוג אופטימי שמעצבן דמויות אחרות. הילנבורג השווה את הרעיון ללורל והארדי ופיווי הרמן. כשצייר את הדמות, הוא החליט שמראה של "מרובע נקי וצווחני", כמו ספוג, יתאים לרעיון. השם נגזר מ"בוב הספוג" ("Bob the Sponge"), המנחה בקומיקס שיצר הילנבורג בשנת 1989, "The Intertidal Zone".

דמותו של בובספוג הפכה לפופולרית בקרב ילדים ומבוגרים יחד עם הצלחת הסדרה, ואף הייתה מעורבת במחלוקת ציבורית. הדמות הופיעה בווידאו "We Are Family Foundation".

סקווידוויד טנטקלס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקווידוויד
ערך מורחב – סקווידוויד

סקווידוויד ק. טנטקלס (ידוע גם בשם סקווידוורד טנטקלס, באנגלית: Squidward Tentacles) הוא אחת הדמויות הראשיות בסדרה, ונמצא במקום השני בהופעות בסדרה ביותר בסדרה עם 278 הופעות,[דרוש מקור] (לאחר בובספוג שמופיע בכל פרקי הסדרה). על אף שמבחינת יוצרי הסדרה סקווידוויד הוא תמנון, בשמו באנגלית מופיעה המילה "Squid" שפירושה הוא דיונון. את קולו של סקווידוויד מדבב רוג'ר בומפאס ובגרסה העברית גלעד קלטר.

סקווידוויד גר בבית בצורת מואי ברחוב הקונכייה שבביקיני בוטום, בשכנות לבובספוג ופטריק. בניגוד לשאר הדמויות בסדרה, סקווידוויד מתואר לעיתים קרובות כעצבני, נואש, אומלל, סרקסטי ומיזנתרופ. כמו כן, הוא נוטה להתרגז במהירות. הוא שונא את עבודתו במסעדת "הסרטן הפריך", ולרוב הוא ישן או קורא בכתבי עת בעת עבודתו. הוא שונא גם את שכניו, בובספוג ופטריק, ואת שאר תושבי העיירה. פעמים רבות בסדרה סקווידוויד אומר כי היום הרע ביותר בחייו הוא היום בו בובספוג עבר לביקיני בוטום וכי הוא היצור האומלל ביותר בביקיני בוטום.[1]

סקווידוויד נגן קלרינט ורואה עצמו גאון בתחומים שונים כגון: נגינה על הקלרניט (אף על פי שנגינתו מתאפיינת בזיופים), ציור, פיסול, ריקוד גינון, בישול, אפייה ועיצוב. הוא ידוע באהבתו לתרבות גבוהה: מוזיקה קלאסית, בלט, מחול מודרני, ואומנות. הוא אלרגי לשבלולים, עד לפרק "רק ביס אחד" נראה שלא אכל קציצת סרטן מימיו. בפרק המדובר, סקווידוויד אוכל את קציצת הסרטן הראשונה בחייו.[2]

פטריק סטאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פטריק סטאר

פטריק סטאר (באנגלית: Patrick Star, לעיתים נקרא פטריק כוכב) הוא כוכב ים, והדמות השלישית שמופיעה הכי הרבה פעמים בסדרה, עם 258 פרקים, לאחר סקווידוויד (278 פרקים) ובובספוג (332 פרקים).[דרוש מקור] על אף שסקוויוויד מופיע יותר פעמים בסדרה, פטריק ממלא תפקיד מרכזי וחשוב יותר. הוא מדובב בגרסה האנגלית על ידי ביל פייגרברייק, ובגרסה העברית על ידי לירון ברנס.

פטריק גר בעיר התת-מימית ביקיני בוטום, בשכנות לבובספוג ולסקווידוויד. הוא מתואר כמישהו עצלן ומטומטם במיוחד, שתחביביו העיקריים הם אכילה ושינה, והוא משפיע לרעה על חברו הטוב, בובספוג. לרוב הוא לא מצליח למצוא עבודה, וגם אם כן הוא גורם לנזק שמביא לפיטוריו לאחר זמן קצר. בניגוד לרוב הדמויות הראשיות, פטריק חסר אף, ובשל כך הוא לא יכול להריח. עם זאת, בפרק "אף על פי פטריק", פטריק משתיל לעצמו אף בניתוח פלסטי.[3] האף נעלם לאחר זמן.

יוג'ין קראב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יוג'ין קראב

יוג'ין הרולד קראב, או בקיצור מר קראב (באנגלית: Mr. Krabs) הוא סרטן, ואחת הדמויות הראשיות בסדרה. מר קראב ידוע בקמצנותו ובאובססיביות שלו כלפי כסף. הוא מופיע ברוב פרקי הסדרה. את קולו מדבב קלנסי בראון ובגרסה העברית עמי מנדלמן.

קראב נולד בשנת 1942, ושירת בצעירותו בחיל הים, ובאחד הפרקים הוזכר כי הוא סובל מהלם קרב לאחר מלחמה בה השתתף.[4]

אישיותו של מר קראב מתאפיינת באובססיביות לכסף, בקמצנות ובחמדנות, בפרק "נשוי לכסף" מר קראב נישא לכסף. מר קראב מנהל את מסעדת "הסרטן הפריך". הוא מעסיק את בובספוג כטבח ואת סקווידוויד כקופאי. בחדרו של מר קראב תלוי על קיר החדר השטר הראשון שהרוויח בחייו. מר קראב עושה את כל שביכולתו על מנת להתעשר, ואף מוכר לשם כך חלקים מגופו, ומקים באר משאלות.[5]

מר קראב הוא אביה המאמץ של פרל קראב - לווייתנית מתבגרת בת 16. קראב אוהב את בתו, אך מגלה קמצנות גם כלפיה, כפי שמסופר בפרק בו פרל חגגה את יום הולדתה, ובו מר קראב חילק אטבים לאורחים.[6] מר קראב אוהב את בובספוג, ובפרק "החופשה של מר קראב" אמר כי בובספוג הוא הבן שמעולם לא היה לו.[7]

סנדי צ'יקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סנדי צ'יקס

סנדרה (סנדי) צ'יקס (באנגלית: Sandy Cheeks) היא סנאית, ילידת טקסס והיא בעל החיים היבשתי היחיד שגר בעיר התת-מימית ביקיני בוטום. את קולה של סנדי מדבבת קרולין לורנס, ובעברית נעמה אוזן.

סנדי גרה ב"כיפת עץ" בביקיני בוטום. היות שהיא בעל חיים יבשתי, היא לובשת חליפת חלל וחובשת קסדה כדי לנשום מתחת למים. כשיצורים ימיים מבקרים בביתה, עליהם לחבוש קסדה מלאה במים כדי לנשום. בביתה, סנדי מגדלת גינה אורגנית ומספר בעלי חיים יבשתיים. בובספוג ופטריק הם חבריה הטובים ביותר של סנדי. לסנדי יש חגורה שחורה בקראטה והיא מדענית ומהנדסת ויש לה הישגים רבים בתחומים אלו. סנדי נשכרה על ידי קבוצת שימפנזים, איתם היא משתפת את המצאותיה ואת תגליותיה.[8]

סנדי מתגעגעת לארץ מולדתה, טקסס, ונעלבת אפילו מביקורת בונה על טקסס. היא נוסעת לשם מדי שנה כדי להשתתף בתחרות רודיאו.[9]

לסנדי אח תאום ושמו רנדי,[9] ושלוש אחייניות. בסרט בובספוג מתחת לאפס[10] נראה כי סנדי נישאה לבובספוג (אם כי זה היה במסגרת הצגה).

גארי החילזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

גארי החילזון
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

גארי וילסון ג'וניור[11] (באנגלית: Gary Willson Junior), או בקיצור גארי החילזון (באנגלית: Gary the Snail) הוא חילזון המחמד של בובספוג, ומופיע גם בכל סרטי בובספוג: בובספוג: הסרט, ספוג מחוץ למים, ומבצע הצלה. דמותו של גארי זכתה להצלחה רבה. את גארי החילזון מדבב טום קני.

האינטליגנציה של גארי גבוהה יותר מכל דמות אחרת בסדרה. בפרק "שלטון הטיפשים" מתגלה שגארי הוא בן למשפחת מלוכה, ושפטריק, חברו הטוב ביותר של בובספוג הוא בן דודו של גארי.[12] גארי בעל קונכייה ורודה שעליה חרוטים פס אדום וחמישה עיגולים סגולים. גארי מיילל לעיתים קרובות כמו חתול. הוא משאיר רפש כחלחל במקום בו הוא עבר.

ישנם מספר פרקים בהם גארי נוטש את בובספוג, ובובספוג עושה הכול על מנת להחזירו. באחד הפרקים גארי התאהב בחלזונית "מארי".[13] בפרק "גארי המטופח", נרשם בובספוג עם גארי לתחרות יופי של חלזונות.[14] בספיישל "מי ראה את החילזון?" בובספוג שוכח להאכיל את גארי, וגארי נוטש את בובספוג על מנת למצוא בעלים טוב יותר.[15] באחד הפרקים מתגלה ששמו המלא של גארי הוא גארולד וילסון ג'וניור. על פי השם, היה גם גארולד וילסון האב, אך הוא טרם הופיע בסדרה. באחד הפרקים כאשר בובספוג מאבד את תגית השם, הוא קורא לגרי "גרשון".

שלדון פלנקטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלדון פלנקטון

שלדון ג'יימס פלנקטון, או בקצרה שלדון פלנקטון (באנגלית: Sheldon Plankton) (קרוי על שם היצור החד תאי פלנקטון) (נולד ב-1942) הוא קופיפוד (סוג של זואופלנקטון), הנבל הראשי בסדרה ואויבו המושבע של מר קראב. את קולו בגרסה האנגלית מדבב דאג לורנס, ובגרסה העברית עדי וייס בשתי העונות הראשונות, צביקה שוורצברג החל מהעונה השלישית, ובסרט הראשון אמנון וולף.

פלנקטון מנהל את "מסעדת הדלי", ומתחרה במסעדת "הסרטן הפריך", ובעליה, מר קראב. היות שהמסעדה אינה רווחית, מנסה פלנקטון לאורך כל הסדרה לגנוב את הנוסחה הסודית של קציצת הסרטן. כפי שהתגלה בפרק "חבר או אויב", בעבר, מר קראב ופלנקטון היו חברים, אלא שמריבה פעוטה גרמה ליריבות הגדולה ביניהם.[16] פעמים רבות מנסה בובספוג לגשר בין מר קראב לפלנקטון ללא הצלחה.

פלנקטון מפחד מלווייתנים, ומר קראב מנצל זאת עד שפלנקטון מגיע למצב שהוא רוצה להתאבד.[17] פלנקטון נשוי לקרן, מחשבון ששידרג והפך למחשב מתקדם ומדבר. לעיתים תכופות אומרת קרן כי מזימותיו של פלנקטון עולות לו לראש. פלנקטון אומר שקרן היא הדבר הטוב ביותר שקרה לו בחייו. עם זאת, בפרק "יום נישואין שמח", הוא שכח את יום הנישואין שלו ושל קרן.[18] באחד מהפרקים אפשר לראות כי משפחת פלנקטון גדולה מאוד, ומונה כ-100,000 איש.[19]

קרן פלנקטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן פלנקטון
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

קרן פלנקטון (ידועה גם בשם קרן המחשב ובשם קארן, באנגלית: Karen Plankton) היא דמות בדיונית המופיעה בסדרה. קרן היא מחשב. קרן נשואה לשלדון פלנקטון, והיא המערכת הראשית והעיקרית במעבדה שלו. את קולה של קרן מדבבת ג'יל טלי.

בעיקרון, קרן היא מסך ענקי במעבדתו של פלנקטון והיא מחוברת לשקעים רבים, אולם לעיתים לקרן מחוברים גלגלים כדי שתוכל לזוז. בעבר קרן הייתה מחשבון, אך פלנקטון שידרג אותה למחשב. קרן הופיעה לראשונה בפרק "פלנקטון" (שהוא גם הפרק הראשון שהופיע פלנקטון)[20] מערכת היחסים של קרן ופלנקטון מורכבת ביותר: לרוב, לפלנקטון לא אכפת מקרן, ופעמים רבות הוא מחליף אותה. לאחר מכן, פלנקטון חוזר "על ארבע" לקרן, ובכל פעם היא מקבלת אותו.

כאשר מזימותיו נכשלות, קרן מזלזלת בפלנקטון במקום לנחם אותו. פלנקטון אמר שהדבר הטוב ביותר שקרה לו בחייו הוא נישואיו לקרן, אף על פי שבפרק "יום נישואין שמח", פלנקטון שוכח את יום הנישואין שלהם.[18]

פרל קראב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרל קראב

פרל קראב או פרל הלווייתנית (באנגלית: Pearl Krabs) היא ביתו המתבגרת של יוג'ין קראב שמנהל את מסעדת "הסרטן הפריך". את קולה של פרל מדבבת לורי אלן, ובעברית דון לני גבאי (ברוב הפרקים). דמותה הופיעה לראשונה בפרק "המגפיים".[21]

פרל היא ראשתן גדול-ראש. צבע גופה של פרל הוא אפור וצבע שערה הוא בלונד. פרל גבוהה משאר הדמויות בצורה משמעותית. בדרך כלל היא לובשת חולצה ורודה, שעליה מודפסת האות P. פעמים רבות מתביישת פרל באביה, יוג'ין קראב.

בפרק "יום הולדת לווייתנית" חגגה פרל את יום הולדתה ה-16, וראתה את להקת הבנים שבוכים בשיר ברכה לכבודה.[22] כפי שנראה בפרק "מנהרת הכפפה", בובספוג מגדיר את פרל כחברה שלו, אך פרל אינה מסכימה עם בובספוג כלל.[23] בפרק "פרצוף ספחת", צומח לפרל חצ'קון על אפה, והיא מנסה לעשות הכל על מנת להיפטר ממנו.[24] בפרק "כאבי גדילה", פרל חווה כאבי גדילה של גיל ההתבגרות, ודורשת ממר קראב להביא לה הרבה אוכל.[25] בפרק "המנהלת החדשה", הופך מר קראב את פרל למנהלת של מסעדת "הסרטן הפריך". פרל משנה את שמו של הסרטן הפריך לשם "הסרטן המחבק".[26] סבא של פרל הוא סבא קרבא שהוא שודד ים.

גברת פאף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גברת פאף
גברת פאף
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

גברת פאף (באנגלית: Mrs. Puff) היא דג אבו נפחא, ומורתו לנהיגה של בובספוג. גברת פאף שונאת את בובספוג, משום שהוא מנסה להוציא רישיון שוב ושוב ללא הצלחה ומבצע עברות תנועה רבות שבגללן היא נשלחת לכלא. פאף מעדיפה להיות בכלא, משום ששם היא לא נאלצת לסבול את נוכחותו.

גברת פאף היא בת זוגו של מר קראב. בהמשך היא מנהלת רומן עם דמות משנה נוספת.

בפרק "עבודת קיץ" גברת פאף ניסתה להתחמק מבובספוג ובטעות התנגשה עם רכבה במסעדת "הסרטן הפריך". כדי שדבר התאונה לא ידווח לרשויות, גברת פאף הסכימה לעבוד במסעדת "הסרטן הפריך", אך כשגילתה שבובספוג עובד במקום ולאחר שלא יכלה לסבול אותו יותר, היא ברחה מהמסעדה.[27]

בפרק אחר, לגברת פאף נמאס מבובספוג עד כדי כך שהיא נותנת לו רישיון נהיגה, כדי שהוא ייצא מחייה.[28] בסרט השני של בובספוג, פאף הופיעה כאשר היא שרה את "Thank Gosh it's Monday" (בעברית: "תודה לאל שהיום יום שני") יחד עם בובספוג וכל תושבי ביקיני בוטום.

גברת פאף סובלת לא פעם מהזיות, וכן מהפרעת דחק פוסט-טראומטית (שמתגלית כאשר היא נכנסת להתקף בו היא בטוחה שהם נוהגים ושחייבים לבלום את כלי הרכב בטרם תיגרם תאונה). בהמשך, נרמז כי גברת פאף סובלת אף מקלפטומניה ומאגרנות כפייתית, משנמצא כי בין מטלטליה חפצים רבים שאינם שייכים לה, וכן כי גנבה את חלזון המחמד של סקווידויד.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת מכנסמרובע[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת מכנסמרובע היא משפחה דמיונית הנוצרה בחלק מהסדרה "בובספוג מכנסמרובע". בני המשפחה כולה מופיעים יחד רק בפרקים ספורים.

  • הרולד מכנסמרובע: אביו של בובספוג. בחור נינוח ולפעמים עצבני.
  • מרגרט מכנסמרובע: אמו של בובספוג. עקרת בית חמה ועדינה, אך גם כמרושלת ושוברת דברים בטעות.
  • סבתא מכנסמרובע: סבתו של בובספוג. עקרת בית חמה ומפנקת שידועה בהכנת עוגיות טעימות.
  • סבא מכנסמרובע: סבו של בובספוג. מרבה לדבר במשפטי חוכמה.
  • קפטן בלו: דודו של בובספוג. פיראט ואיש הרפתקאות בעברו. אוהב לשתות מיץ בצל. מפחד מבלאקג'ק. הופיע בפרק אחד.
  • שרם מכנסמרובע: דוד נוסף של בובספוג. לו ארבעה ילדים. הופיע בסדרה רק בתמונה. ידוע בכך שהוא יכול להכניס אבטיח שלם לאף.
  • סטנלי מכנסמרובע: בנו של שרם, ובן דודו של בובספוג. טיפש וחנון במקצת. הופיע בפרק אחד.
  • בלאקג'ק מכנסמרובע: בן נוסף של שרם, בן דוד נוסף של בובספוג. בריון ופושע. הרביץ לבובספוג בהיותם נערים. הופיע בפרק אחד.
  • טוד ולארי מכנסמרובע: הבנים של שרם, ובני דודיו של בובספוג. לא מופיעים בסדרה אך מוזכרים בה.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בובספוג בן יחיד. הסדרה מפרטת יותר על משפחת אימו.

 
 
 
 
 
 
סבא מכנסמרובע
 
 
 
סבתא מכנסמרובע
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קפטן בלו
 
הרולד מכנס מרובע
 
מרגרט מכנסמרובע
 
 
 
 
 
 
 
שרם מכנסמרובע
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בובספוג מכנסמרובע
 
סטנלי מכנסמרובע
 
טוד מכנסמרובע
 
לארי מכנסמרובע
 
בלאקג'ק מכנסמרובע
 

איש הים ונער הפלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש הים
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
ערך מורחב – איש הים ונער הפלא

איש הים (באנגלית: Mermaid Man. בפרקים ספורים הוא מכונה בשם בתול הים). שמו האמיתי הוא ארני. איש הים ושותפו, נער הפלא הם גיבורי־העל של ביקיני בוטום, כוכבים של תוכנית טלוויזיה פיקטיבית בשם "הרפתקאותיהם של איש הים ונער הפלא", והם מופיעים בסדרה מאז שהיו צעירים. כעת הם זקנים, ומתגוררים בבית־אבות בביקיני בוטום.

את איש הים הזקן דיבב ארנסט בורגניין, עד למותו ביולי 2012, ואז החליף אותו ג'ו וייט. את איש הים הצעיר דיבב אדם וסט. איש הים מהווה פארודיה על אקווהמן ובאטמן. איש הים הופיע לראשונה בפרק "איש הים ונער הפלא".[29] נער הקסם או נער הפלא (באנגלית: Barnacle Boy. בפרקים ספורים הוא מכונה בשם נער ספחת) הוא שותפו לסדרה של איש הים, שמו האמיתי הוא טים.

את קולו של נער הפלא דיבב טים קונוויי עד 2012 (לאחר מותו של ארנסט בורגניין, איש הים ונער הפלא לא הופיעו יותר בסדרה, וטים קונוויי עצמו נפטר ב-2019). נער הפלא מהווה פארודיה על רובין ואקווהלאד. נער הפלא הופיע לראשונה בפרק "איש הים ונער קסם".[29]

בניגוד לשאר הדמויות, איש הים ונער הפלא הם אנושיים.

מן ריי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מן ריי
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

מן ריי (באנגלית: Man Ray) הוא אויבם המושבע של איש הים ונער הפלא. את קולו של מן ריי דיבב ג'ון ריס-דייוויס בשתי הופעתיו הראשונות והחל מהופעתו השלישית, בוב ג'ולס. מן ריי מהווה פארודיה על הנבל מאקווהמן, בלאק מנטה. מן ריי הופיע לראשונה בפרק "איש הים ונער הפלא 3".[30]

עורו של מן ריי הוא אדום. מן ריי לובש קסדה כחולה שמשמשת כראשו והוא יכול להוריד אותה ובעל כפפות כחולות. למן ריי שרירים מפותחים והוא בעל כוחות על־טבעיים. בפרק "בחזרה לעבר", מן ריי ממיס בניינים, כבישים ורחובות בעזרת ידיו, והוא מקבל עזרה משתי צרעות ים.[31] בפרק "גיבורי הפעולה", בובספוג ופטריק מכווצים את קסדתו של מן ריי.

הבועה המזוהמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבועה המזוהמת

הבועה המזוהמת (באנגלית: Dirty Bubble) הוא אויב נוסף של איש הים ונער הפלא. הופעתו הראשונה של הבועה המזוהמת בסדרה הייתה בפרק "איש הים ונער הפלא".[32] את קולו של הבועה המזוהמת דיבב צ'ארלס נלסון ריילי בהופעתו הראשונה, אך מאז הוחלף במדבב טום קני.

חולשותיו של הבועה המזוהמת הם דברים חדים (כמו חוד של עיפרון), כפי שנראה בפרק "איש הים ונער הפלא", ובאחד הפרקים מתגלה כי אם מרטיבים אותו הוא הופך לבועתי טוב הלב ונהיה רשע כשהוא מתלכלך.[32]

הבועה המזוהמת חבר במועדון הקריאה של הנבלים, אשר בו חברים כל נבלי העל בסדרה.

לארי הלובסטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארי הלובסטר
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

לארי הלובסטר (באנגלית: Larry the Lobster) הוא שרירן ובעל מכון כושר, אשר עובד כמציל בחוף לגונה. את קולו מדובב דאג לורנס. לארי הופיע לראשונה בסדרה בפרק "מכנסיים קרועים".[33]

לארי הוא יהיר ושוויצר. בפרק "חיים בהכחשה", אמר לארי כי אסור לחיות כמו בובספוג ופטריק, שפוחדים מהצל של עצמם, וכי הוא עצמו חי יום-יום כאילו הוא היום האחרון בחייו.[34] הוא חבר של סנדי מחבורת הקשוחים של החוף.

ההולנדי המעופף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההולנדי המעופף

ההולנדי המעופף (באנגלית: Flying Dutchman) הוא רוח רפאים ירוקה של שודד ים אשר רודפת את ביקיני בוטום. דמותו של ההולנדי נעשתה בהשראת סיפורי הספינה ההולנדי המעופף. את קולו מדבב בריאן דויל-מראיי.

ההולנדי המעופף משאיר במהלך הליכתו אבק ירוק. הוא נראה כמו רוח רפאים ירוקה של שודד ים, בעל זקן מדובלל, כובע שודד ים, וזוג צמות קטנות. במקום רגליים יש לו זנב מתפתל. הוא מפליג בספינת רפאים. בפרק "בובספוג מכנסמרובע נגד הגל הגדול" התגלה כי ההולנדי המעופף יצא בעברו כשהיה תלמיד תיכון, עם דודתו של מר קראב, לוסי.[35]

ההולנדי המעופף הופיע לראשונה בסדרה בפרק "הפחדן".[36] בפרק "קללת ביקיני בוטום", ההולנדי המעופף הפך את בובספוג ואת פטריק לרוחות.[37] בפרק "הרוח באה להתארח", כתוצאה מתאונה בה נהרסה ספינת הרפאים של ההולנדי המעופף, ההולנדי התארח בביתו של בובספוג עד שהספינה תוקנה.[38] עד כה הופיעה הדמות ב־11 פרקים.[דרוש מקור]. בנוסף, ההולנדי הופיע באחד הפרקים כמלאך המוות שמלווה את מר קראב ל-"תא של דייוויד ג'ונס" (גיהנום).

ההולנדי המעופף מופיע במרבית משחקי הווידאו של בובספוג. משחק הווידאו הראשון שהופיע בו הוא נקרא "בובספוג מכנסמרובע: אגדת המרית", שם שימש כבוס הסופי. במשך השנים הופיעה הדמות בשמונה משחקים נוספים - חמישה מתוכם מבית היוצר של בובספוג ושלושת האחרים מבית היוצר של ניקלודיאון.

פאטצ'י הפיראט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאטצ'י הפיראט (באנגלית: Patchy the Pirate), הוא נשיא מועדון המעריצים של בובספוג. בניגוד לשאר הדמויות בסדרה, פאטצ'י הפיראט הוא דמות לייב אקשן. את דמותו של פאטצ'י הפיראט מגלם טום קני.

לפאטצ'י הפיראט זקן שחור ורטייה בעינו השמאלית. כמו כן, יש פרוטזה במקום יד ימין, ורגל מעץ. יש לו תוכי מדבר בשם פוטי ופעמים רבות הם רבים זה עם זה.

פאטצ'י הפיראט הופיע לראשונה בפרק "חג מולד שמח".[39] בפרק "הספוג שידע לעוף", הוא מאבד את "הפרק האבוד" של בובספוג.[40] בפרק 255 מצליח לפגוש את בובספוג ואף שר לו שיר יום הולדת.

פוטי התוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוטי התוכי

פּוֹטי התוכי (באנגלית: Potty the Parrot) הוא תוכי מדבר חסר טקט, וחיית המחמד של פאטצ'י הפיראט, נשיא מועדון המעריצים של בובספוג. עד שנת 2005, דיבב אותו סטיבן הילנבורג. החל משנת 2005 מדבב אותו פול טיביט.

פוטי התוכי הופיע לראשונה בפרק "חג מולד שמח",[39] והוא מופיע תמיד עם פאטצ'י הפיראט, ונתפס כחברו הטוב ביותר. עם זאת, בפרקים רבים פוטי הוא היריב של פאטצ'י. בפרק "חבר או אויב" פאטצ'י ופוטי רבים זה עם זה בעת שהם עובדים כטבחים במסעדה.[16]

סקוויליאם פנסיסן[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוויליאם פנסיסן

סקוויליאם פנסיסן השלישי, או בקיצור סקוויליאם פנסיסן (באנגלית: Squilliam Fancyson) הוא נבל המשנה בסדרה, והוא אויבו המושבע של סקווידוויד עוד מימי התיכון. את קולו של סקוויליאם מדבב די בראדלי בייקר ובגרסה העברית גלעד קלטר בכל הפרקים מלבד הפרק "שובו של סקווילאם" שבו דובב על ידי יובל סגל.

סקוויליאם עשיר וקורא לסקווידוויד "סקווידי", באופן שמקטין אותו. ביתו גדול פי 4 מביתו של סקווידוויד.[41] סקווידוויד מקנא בעושרו, בנגינתו ובפרסומו של סקוויליאם. סקוויליאם אוהב להשוויץ בפני סקווידוויד, אך לעיתים סקווידוויד גורם לסקוויליאם לקנא בו. בפרק "אני אוהב לרקוד", סקווידוויד מבצע אודישן ריקוד להשתתפות בתוכנית טלוויזיה. לאחר שסקווידוויד מתקבל, הוא מגלה שאת התוכנית מנחה ומנהל סקוויליאם.[42]

בטסי קראב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטסי קראב או גברת קראב (באנגלית: Betsy Krabs) היא אמו של יוג'ין קראב וסבתה של פרל קראב. גברת קראב נשואה לוויקטור קראב. ויקטור אינו מופיע בסדרה, אך מוזכר בה. את קולה דיבב פול טיביט עד לפרק "משבר גיל העמידה".[43] החל מהפרק שלאחריו, מדבבת את קולה ארווין סירנה ובגרסה העברית יעל יעקב (בפרק "משבר גיל העמידה" היא דובבה על ידי עמי מנדלמן). גברת קראב הופיעה לראשונה בפרק "פה מלוכלך".[44]

בפרק "פה מלוכלך", בובספוג, פטריק ומר קראב צובעים את ביתה של גברת קראב לאחר שדיברו אליה בגסות.[44] בפרק "משבר גיל העמידה", בובספוג, פטריק ומר קראב יוצאים לבילוי משותף. בסוף הערב, השלישייה מתגנבת לביתה של גברת קראב וגונבים את התחתונים שלה. כעונש, גברת קראב מקרקעת את מר קראב.[43]

באבלבאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

באבלבאס

בָּאבֶּלְבָּאס (באנגלית: Bubble Bass), הוא אויבו של בובספוג. את באבל באס מדבב די בראדלי בייקר ובגרסה העברית עדי וייס. החל מעונה 11 מקבל תפקיד יותר מרכזי בסדרה.

באחד הפרקים באבלבאס בודק את קציצות הסרטן שמכין בובספוג וטוען שאין בקציצה חמוצים, כדי לפגוע בבובספוג, אויבו.[45] בפרק אחר, ביתו של באבלבאס עולה בלהבות ומאחר שהוא מתעצל לנסות לברוח מהלהבות הוא נופל היישר אל פלנקטון.

הופיע גם בסרט "ספוג מחוץ למים", כשהוא שר את "Thank Gosh it's Monday" (בעברית: "תודה לאל שהיום יום שני") יחד עם בובספוג וכל תושבי ביקיני בוטום.[46]

חבר בועון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבר בועון (באנגלית: Bubble Buddy) הוא דמות שיצר בובספוג בפרק "חבר בועון".[47] את קולו של חבר בועון מדבב דאג לורנס, ובעברית צביקה שוורצברג בפרק "חבר בועון".

בפרק "חבר בועון", חבר בועון מסתבך והמון זועם מתאסף סביבו ומאיים לפוצץ אותו. בפרק "שובו של חבר בועון", חבר בועון שולח מכתב לבובספוג ומבקש ממנו לשמור על בנו, מבריקוני.[48] בעונה 11 בפרק עיר הבועות מוצגת העיר בה חבר בועון גר, ואיך היא נהרסת על ידי בובספוג, וחבר בועון עוזר לבובספוג לבנות אותה מחדש.

ג'נקינס הזקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'נקינס הזקן (או נחמן הזקן, באנגלית נקרא Old Man Jenkins) חוואי בעל חווה שמספק את המצרכים הטריים לסרטן הפריך. לאורך הסדרה היו לו גרסאות שונות, אך מעונה 11 נקבעה עבורו גרסה קבועה.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרד - דג ירוק ששובר אחת מרגליו באופן קבוע. קריאתו "הרגל שלי!", מוכרת כ"ראנינג גג" של הסדרה.
  • דג הכישלון - אמן מפורסם ומצליח.
  • נט פיטרסון - דג צהוב, מנכ"ל חברת מזון לחיות מחמד ימיות ונהג אוטובוס.
  • טום - דג ירוק בעל אובססיה לשוקולד.
  • אנשובי - דגים גבוהים ורזים שמאופיינים באמירתם "מיפ!" הופיעו בפרק הראשון של הסדרה.
  • צרפתי - הקריין הצרפתי שעוקב אחר הרפתקאותיהם של בוב וחבריו. מתגלה כביולוג ימי שמשייט בצוללת.
  • מייבל - דגה מבוגרת. יצאה עם מן-ריי בתיכון, והתגלתה כאלטר אגו של הבועה המזוהמת.
  • קווין מלפפון הים - דיג מדוזות אגדי, מנהיג "מאתרי המדוזות", אותם בובספוג מעריץ.
  • ליגת הצדק הבינלאומית של גיבורי העל (ידועים גם כהתאחדות מכרי העל הבינלאומית) - שותפיהם של איש הים ונער הפלא. פרודיה על ליגת הצדק.
    • הגרסה הראשונה (הוצגה בפרק איש הים ונער הפלא 5[49]) - בובספוג וחבריו החליפו את תפקידיהם של הגיבורים. הקבוצה כוללת את: זריזוני (בובספוג), קפטן מגמה (סקווידוויד), הגומייה הגמישה (פטריק) וגברת היעלמות (סנדי). הקבוצה נלחמה ברש"ע (רשעות, שחיטות וענבים) שכללה את מנריי, הבועה המזוהמת ואיש הפלא.
    • הגרסה השנייה (הוצגה בפרק מועדון "האיש הרע" לרשעים[50]) - הופיעה בפרק של סדרת הטלוויזיה של איש הים ונער הפלא. הקבוצה כוללת את החגורה האלסטית, פרופסור מגמה, גברת היעלמות והמהרר הפיראטי. הקבוצה נלחמה במ.א.ר.ל.ר.
  • מ.א.ר.ל.ר - קבוצה של נבלי על שהתאגדה כדי לקרוא רומנים (מ.א.ר.ל.ר הוא ראשי תיבות של "מועדון אהבת רומנים לאנשים רעים).
    • החסילון הענק\ג'מבו שרימפ - חסילון בעל עוצמת על.
    • הדג האטומי - תוצאת ניסוי גנטי שהשתבש.
    • חילזון האופל הטורף - רכיכת ביבים שיורק ריר שמונע מאויביו לזוז.
  • ריאנה לילי פלנקטון - סבתא של שלדון פלנקטון. מעוניינת שפלנקטון ישתלט על מסעדת הסרטן הפריך. מאוהבת בסקווידוויד.
  • סקווידינה סטאר - אחותו הקטנה של פטריק, הופיעה לראשונה בפרק "ליצנים על ירח".[51] את דמותה מדבבת ג'יל טלי.
  • מבריקוני - בנו של חבר בועון.
  • פלאטס - דג סנדל בריון שהלך לבית הספר של גברת פאף, איים על בובספוג ובסוף אף מימש את איומיו אך בובספוג לא נפגע מהם.
  • ראש דג - מגיש המבזקים והמהדורות של החדשות בעיר. הוא דג אמיתי (שאינו מצויר) שרק ראשו נראה.
  • ד"ר גיל גיליין - רופא ווטרינר, שצבעו משתנה בין כתום לסגול.
  • מאסטר אודון - איש עסקים שמוכר יחידות נופש לאזרחים תמימים. מומחה בקאראטה. אויב של סנדי ובובספוג.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרק 142 (עונה 7, פרק 16) ב' - ספוג-געש! (באנגלית הפרק נקרא "Sponge-Cano!")
  2. ^ פרק 43 (עונה 3, פרק 3) א'. באנגלית הפרק נקרא "Just One Bite".
  3. ^ פרק 107 (עונה 6, פרק 7) ב'. באנגלית הפרק נקרא "No Nose Knows".
  4. ^ פרק 50-ב' בעונה 3, "סרט הדרכה"
  5. ^ מר קראב הקים באר משאלות על מנת להרוויח כסף בפרק 72 (עונה 4, פרק 12) ב' - "באר המשאלות של מר קראב" (באנגלית הפרק נקרא "Wishing You Well")
  6. ^ פרל חגגה יום הולדת בפרק 71 (עונה 4, פרק 11) א' - "יום הולדת לווייתנית" (באנגלית הפרק נקרא "Whale of a Birthday")
  7. ^ פרק 161 (עונה 8, פרק 9) ב' - "החופשה של מר קראב" (באנגלית הפרק נקרא "Mr. Krabs Takes a Vacation")
  8. ^ נראה כי סנדי נשכרה על ידי קבוצת שימפנזים בפרק 70 (עונה 4, פרק 10) א' - "הקופים חוזרים" (באנגלית הפרק נקרא "Chimps Ahoy")
  9. ^ 1 2 נראה כי סנדי משתתפת בתחרות רודיאו בפרק 138 (עונה 7, פרק 12) ב' - "ימי הרודיאו" (באנגלית הפרק נקרא "Rodeo Daze")
  10. ^ הסרט השלישי של הסדרה. באנגלית הסרט נקרא "Truth or Square". הסרט ידוע גם כפרקים 123–124 (עונה 6, פרקים 23–24) בעונה השישית של הסדרה.
  11. ^ לפי הפרק Treats
  12. ^ פרק 77 (עונה 4, פרק 17) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Rule of Dumb".
  13. ^ גארי התאהב בחלזונית "מארי" בפרק 137 (עונה 7, פרק 11) ב' - "מגארי באהבה" (באנגלית הפרק נקרא "Gary in Love")
  14. ^ פרק 110 (עונה 6, פרק 10) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Grooming Gary".
  15. ^ פרק 63 (עונה 4, פרק 3). באנגלית הפרק נקרא "Have You Seen This Snail?"
  16. ^ 1 2 פרק 81 (עונה 5, פרק 1). באנגלית הפרק נקרא "Friend or Foe".
  17. ^ נראה כי לפלנקטון יש חרדה מלווייתנים בפרק 137 (עונה 7, פרק 11) א' - "שירת הלווייתן" (באנגלית הפרק נקרא "One Coarse Meal")
  18. ^ 1 2 פרק 122 (עונה 6, פרק 22) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Single Cell Anniversary".
  19. ^ נראה כי משפחתו של פלנקטון רחבה בפרק 58 (עונה 3, פרק 18) ב' - "הצבא של פלנקטון" (באנגלית הפרק נקרא "Plankton's Army")
  20. ^ פרק 3 א' (בעונה הראשונה). באנגלית הפרק נקרא "Plankton!".
  21. ^ פרק 8 א' (בעונה הראשונה). באנגלית הפרק נקרא "Squeaky Boots".
  22. ^ פרק 71 (עונה 4, פרק 11) א'. באנגלית הפרק נקרא "Whale of a Birthday".
  23. ^ פרק 149 (עונה 7, פרק 23) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Tunnel of Glove".
  24. ^ פרק 164 (עונה 8, פרק 12) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Barnacle Face".
  25. ^ פרק 128 (עונה 7, פרק 2) א'. באנגלית הפרק נקרא "Growth Spout".
  26. ^ פרק 22 (עונה 2, פרק 2) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Bossy Boots".
  27. ^ פרק 136 (עונה 7, פרק 10) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Summer Job".
  28. ^ התרחש בפרק 30 (עונה 2, פרק 10) א' - "שום דבר לא בחינם" / "No Free Rides".
  29. ^ 1 2 פרק 6 א' (בעונה הראשונה). באנגלית הפרק נקרא "Mermaid Man and Barnacle Boy".
  30. ^ פרק 31 (עונה 2, פרק 11) א'. באנגלית הפרק נקרא "Mermaid Man and Barnacle Boy III".
  31. ^ פרק 135 (עונה 7, פרק 9) א'. באנגלית הפרק נקרא "Back to the Past".
  32. ^ 1 2 פרק 20 ב' (בעונה הראשונה). באנגלית הפרק נקרא "Mermaid Man and Barnacle Boy II".
  33. ^ פרק 2 ב' (בעונה הראשונה). באנגלית הפרק נקרא "Ripped Pants".
  34. ^ פרק 106 (עונה 6, פרק 6) א'. באנגלית הפרק נקרא "A Life in a Day".
  35. ^ פרק 111 (עונה 6, פרק 11). באנגלית הפרק נקרא "SpongeBob SquarePants vs. The Big One".
  36. ^ פרק 13 א' (בעונה הראשונה). באנגלית הפרק נקרא "Scaredy Pants".
  37. ^ פרק 133 (עונה 7, פרק 7) א'. באנגלית הפרק נקרא "The Curse of Bikini Bottom".
  38. ^ פרק 70 (עונה 4, פרק 10) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Ghost Host".
  39. ^ 1 2 פרק 28 (עונה 2, פרק 8). באנגלית הפרק נקרא "Christmas Who?".
  40. ^ פרק 59 (עונה 3, פרק 19). באנגלית הפרק נקרא "The Sponge Who Could Fly".
  41. ^ נראה כי ביתו של סקוויליאם גדול מביתו של סקווידוויד בפרק 101 (עונה 6, פרק 1) א' - "טירוף של בית" / "House Fancy".
  42. ^ פרק 127 (עונה 7, פרק 1) ב'. באנגלית הפרק נקרא "I ♥ Dancing".
  43. ^ 1 2 פרק 55 (עונה 3, פרק 15) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Mid-Life Crustacean".
  44. ^ 1 2 פרק 38 (עונה 2, פרק 18) א'. באנגלית הפרק נקרא "Sailor Mouth".
  45. ^ התרחש בפרק 6 ב' (בעונה הראשונה) - "חמוצים" (באנגלית נקרא "Pickles").
  46. ^ "Thank gosh it's monday". Encyclopedia SpongeBobia. אורכב מ-המקור ב-2016-11-09. נבדק ב-2016-11-08.
  47. ^ פרק 23 (עונה 2, פרק 3) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Bubble Buddy".
  48. ^ פרק 167 (עונה 8, פרק 15) ב'. באנגלית הפרק נקרא "Bubble Buddy Returns".
  49. ^ פרק 12 ב' (בעונה השלישית). באנגלית הפרק נקרא "Mermaid Man and Barnacle Boy V".
  50. ^ פרק 9 ב' (בעונה השביעית). באנגלית הפרק נקרא "The Bad Club Guy for Villains".
  51. ^ https://spongebob.fandom.com/wiki/Squidina_Star#.22Goons_on_the_Moon.22