סקונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקונס
סקונס עם ריבה ושמנת עשירה
סקונס עם ריבה ושמנת עשירה
מאכלים
סוג quick bread עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא בריטניהבריטניה בריטניה
מרכיבים עיקריים חיטה, שעורה או שיבולת-שועל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מגוון סוגי סקונס, מלמטה בכיוון השעון: סקונס "טאטי" נמרחים בחמאה (המשולשים), סקון גבינה, סקונס "טריאקל" - מבריק ושטוח, סקון חלב מעל סקון פירות.
צורת הגשה מסורתית של סקונס: חצויים, עם ריבה ושמנת עשירה

סקונס (אנגלית: Scone; בעברית, לחמנית מתוקה בלשון יחיד) הן לחמניות מלוחות או מתוקות מהמטבח האנגלי והסקוטי. הן נאפות מחיטה, שעורה או שיבולת-שועל, בדרך כלל עם אבקת אפייה או מתפיח אחר.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מילון מרים ובסטר[1], ייתכן שמקור השם scone במילה ההולנדית "schoonbrood" (לחם לבן), המורכבת מ-schoon (טהור, נקי) ומ-brood (לחם). בארצות הברית השם "סקונס" מתייחס לגרסאות המתוקות של המאפה, בעוד הגרסאות המלוחות מכונות "ביסקט". בקנדה מכנים את כל הסוגים "ביסקט".

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבריטניה הם עיגולים או משולשים (שנחתכו מעיגול גדול), בארצות הברית הם לעיתים גדולים יותר ומלבניים, ונאפים יבשים יותר ואף פירוריים. סקונס תעשייתיים הם בדרך כלל בצקיים יותר מאלו הביתיים.

סקונס אנגלים מכילים לרוב צימוקים, דומדמניות, גבינה או תמרים. בארצות הברית, סקונס הנמכרים בבתי קפה ממולאים לרוב באוכמניות, חמוציות, אגוזים ואפילו פתיתי שוקולד, ומקורי עוד יותר - ממתק "עדשים" משוקולד. מילויים מסורתיים יותר, הן בבריטניה והן בארצות הברית, הם תבלינים כמו פרג וקינמון.

בסקוטלנד ואלסטר הגרסאות המלוחות כוללות סקונס סודה לשתייה, הידועים גם כ"פארל" (לחם שטוח משולש, הנוצר כתוצאה מחיתוך של עיגול לארבעה) וסקונס תפוחי אדמה המכונים "טאטי", הדומים לפנקייק קטנים, דקים ומלוחים, עשויים מקמח תפוחי אדמה ומזכירים את ה"לאטקעס" - לביבות תפוחי אדמה יהודיות. סקונס תפוחי אדמה מוגשים לרוב מטוגנים כחלק מארוחת בוקר סקוטית.

סקונס הם מרכיב בסיסי בשעת התה בסגנון דבונשייר, מכונים גם "סקונס של תה" ו"סקונס שמנת".

סקונס צלויים הם סקונס המטוגנים ולא נאפים. ישנן גרסאות המכילות או מצופות גבינה, בצל, בייקון ועוד. בשפה הסקוטית סקונס כאלו מכונים "גרידל". בניו זילנד שם זה משמש לתיאור כל גרסאות הסקונס, המהווים חלק חשוב בארוחות מסורתיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקונס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]