סרטן החלחולת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סרטן הרקטום)

סרטן החלחולת (הרקטום) הוא סוג של סרטן המעי הגס, אשר פוגע בחלחולת (רקטום) – החלק האחרון במבנה המעי הגס.

באופן כללי, סרטן במעי הגס אשר קיים עד ל-15 ס"מ מפתח התעלה האנאלית, הוא בעל מאפיינים גנטיים, ביולוגיים ומורפולוגיים הזהים לסרטן המעי הגס בכללותו. עם זאת, סרטן המתהווה בחלחולת שונה במספר דרכים: האנטומיה הייחודית של החלחולת, מיקומה הרטרופריטונאלי והאגן הצר, יחד עם העובדה כי היא קרובה למבנים גניטליים, שלפוחית השתן, עצבים אוטונומיים ושרירי התעלה האנאלית, הופכים את הגישה הכירורגית של הטיפול בסרטן זה לקשה יחסית. שוני נוסף הוא העובדה כי החלחולת מרוחקת מהמעי הדק, ומשום כך ניתן לטפל בו באמצעות הקרנות שלא יסבו נזק למעי הדק, שלא כמו גידולים בסרטן המעי הגס.

קליניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסימפטום הקליני הנפוץ ביותר של סרטן החלחולת הוא דימום טרי מפי הטבעת (המטוכזיה). במרבית המקרים משויך דימום זה בטעות לטחורים, והאבחנה של סרטן החלחולת נעשית באיחור. סימפטומים נוספים כוללים כאבים בבטן התחתונה, שינויים ביציאות וסימפטומים נוספים הדומים לסימפטומים בסרטן המעי הגס.

אבחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך אבחנה יש לערוך קולונוסקופיה ופרוקטוסיגמואידוסקופיה, כדי לבצע אבחון מדויק של שולי הנגע, ועד כמה הם קרובים לתעלה האנאלית, וכן האם קיים גידול נוסף במעי הגס עצמו. מידת חדירת הגידול לשכבות החלחולת ומחוצה לו נמדדת על ידי endorectal ultrasound.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפול בסרטן החלחולת השתנה משמעותית מאז סוף המאה ה-20, קיים ויכוח באשר לשיטות הטיפול השונות במחלה: ניתוח, הקרנה וכימותרפיה, והתזמון של כל אחת משיטות אלו ביחס לאחרות. עם זאת, קיימות מספר מוסכמות:

  • טיפול בקרינה מציע שיפור משמעותי לחולי סרטן החלחולת, כאשר טיפול בהקרנות טרם הניתוח עדיף על טיפול בהקרנות לאחר הניתוח
  • כימותרפיה אשר יעילה בסרטן המעי הגס במתן אדג'וונטי, יעילה גם בטיפול בסרטן החלחולת. מתן קרינה טרם הניתוח בשילוב עם טיפול כימותרפי מסוג 5FU ו-leucovorin (ולאחרונה גם שימוש באוקסליפלטין) מורידים את גודל הגידול באופן דרמטי, עד למצב שבו ב-25% מהמקרים יש ארדיקציה מוחלטת של הגידול
  • טיפול נאואדג'וונטי בכימותרפיה והקרנות יכול במרבית המקרים לעזור למנתח לשמר חלק מרקמת החלחולת עצמו ולמנוע את הצורך בקולוסטומיה קבועה

ניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר אופציות ניתוחיות בסרטן החלחולת. אם הגידול קטן וקרוב לפי הטבעת, ניתן לבצע local excision, אולם אופציה זו אינה מאפשרת הוצאה של בלוטות לימפה, ועל כן יש לבצע מעקב הדוק אחר חולים אלו.

הניתוחים העיקריים המבוצעים בסרטן החלחולת הם:

  • הניתוח ע"ש Miles – הוצאת החלחולת כולה ופי הטבעת, ויצירה של קולוסטומי קבועה (הוצאת חלק המעי הגס לדפנות העור וחיבור סטומה להפרשות המעי באופן קבוע).
  • Lower anterior resection – ניתוח שבמהלכו משמרים את פי הטבעת וחלק מהחלחולת, ובכך החולה לא נזקק לסטומה קבועה. מתבצעת השקה בין חלק המעי הגס לחלק החלחולת הדיסטלי שהושאר, כאשר חלק מהמעי מקופל ומורחב ליצירת פאוץ' (j pouch) על מנת להפוך את המעי דומה אנטומית לחלחולת מבחינת היכולת לאגור צואה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.