סרט בלשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סרט בלשי (או: סרט תעלומה, או: סרט מסתורין) הוא ז'אנר קולנועי המתמקד במאמציו של בלש משטרתי, חוקר פרטי או בלש חובב לפענח נסיבות מסתוריות של פשע כלשהו, באמצעות רמזים, חקירה, והסקת מסקנות בצורה פיקחית.

מאפייני הז'אנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

את ז'אנר סרטי הבלש מאפיינים שני סוגים עיקריים של סיפורים: סגורים ופתוחים. בסרט בלשי בעל סיפור סגור (המכונה גם: "whodunit" - 'מי עשה את זה?'[1]) - זהותו של הפושע אינה מתגלה, אלא עד לשלב מתקדם מאוד בעלילה, לקראת סופו של הסרט, אשר במהלכו נוספים עוד ועוד אלמנטים המקדמים את הבלש לחשיפת זהותו של העבריין והגורמים למתח בקרב הצופים, אשר בעצמם לא יודעים בוודאות ואינם בטוחים מי עשה את זה.

בסרט בלשי בעל סיפור פתוח, לעומת זאת, זהותו של הפושע מתגלה לצופים כבר בראשית הסרט, כאשר נדמה כי בוצע "הפשע המושלם". לאחר מכן, יצפו הצופים בגיבור, בעודו מנסה לפתור את התעלומה ולחשוף את זהותו של הפושע, בדומה לסגנון הסיפור הסגור.

בסרט בלשי שמירה על מתח גבוה היא לעיתים קרובות מרכיב עלילה חשוב מאוד. ניתן לעשות זאת באמצעות הפסקול, זוויות צילום, צללים כבדים, ותפנית מפתיעה בעלילה. אלפרד היצ'קוק נהג להשתמש בכל הטכניקות הללו, אבל לפעמים בחר לחשוף מבעוד מועד את הקהל לאיום המתקרב, ולאחר מכן היה משהה את הרגע, על מנת להעצים את האפקט הדרמטי.

ספרות בלשית הוכיחה עצמה כמדיום שקל לעבד לתוך סרט קולנועי. לרוב, הבלש הוא דמות ראשית, מובילה וחזקה והעלילה כוללת, לעיתים קרובות, אלמנטים של דרמה, מתח, התפתחויות של הדמויות, אי-ודאות ותפנית מפתיעה בעלילה. סופרים של ספרות בלשית מייצרים סדרה של ספרים, המבוססים על אותה דמות ראשית, ובכך מספקים חומר עשיר עבור סרטי המשך עתידיים לסרט בלשי מצליח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרט בלשי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בסלנג מסוים של שכבה באוכלוסייה באמריקה


ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.