סרט מטוגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרט מטוגן
The Kentucky Fried Movie
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ג'ון לנדיס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קים יורגנסון
לארי קוסטרוף
רוברט ק. וייס
תסריט דייוויד צוקר
ג'ים אברהמס
ג'רי צוקר
עריכה ג'ורג' פולסי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ביל ביקסבי
ג'ורג' לייזנבי
אוון ס. קים
טוני דאו
דונלד סאת'רלנד
טרה סטורהמייר
ברנסקומבה ריצ'מונד
מוזיקה איגו קנטור
צילום רוברט א. קולינס
סטפן מ. כץ
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה United Film Distribution
Anchor Bay Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 באוגוסט 1977
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פרודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $650,000
הכנסות $20,000,000
הכנסות באתר מוג'ו kentuckyfriedmovie
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סרט מטוגן (במקור: The Kentucky Fried Movie) הוא סרט קומדיה אמריקאי משנת 1977 מבית היוצר של צוקר, אברהמס וצוקר ("טיסה נעימה", "סודי ביותר!", "האקדח מת מצחוק"), בבימויו של ג'ון לנדיס. סרט זה נחשב לסרט הראשון ופורץ הדרך של ז'אנר הפרודיה והמוקומנטרי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסריטאים דייוויד צוקר, ג'ים אברהמס וג'רי צוקר פנו למספר אולפנים בהוליווד, בניסיון להפיק גרסה קולנועית למופע האלתורים המצליח שלהם, שכבר רץ מול קהל בעבר, בשם קנטאקי פרייד תיאטר (במקור: Kentucky Fried Theater). האולפנים כולם דחו אותם, בטענה כי "הקהל לא אוהב סרטים אשר מורכבים ממערכונים". השלושה, אשר האמינו בחומרים שלהם, החליטו לעשות את הסרט שלהם בעצמם, באופן עצמאי[1]. השלושה מימנו מכיסם סרט קצר באורך של עשר דקות, בעלות של 35 אלף דולר, ואיתו הם שבו ופנו לאולפנים בהוליווד, הפעם בצירוף הבמאי הצעיר ג'ון לנדיס. עם זאת, האולפנים עמדו בסירובם ודחו אותם[2].

השלושה פנו אל קים יורגנסון, בעליו של בית קולנוע, וביקשו ממנו כי יקרין את הסרט שלהם לפני אחד מהסרטים באורך מלא שהוא מקרין בבית הקולנוע שלו. סקרן לראות כיצד יגיב הקהל יורגנסון הסכים, ולאחר שהתרשם לחיוב מתגובת הקהל - הוא הציע כי יגייס בעצמו את סכום הכסף הדרוש, על מנת שהאחים צוקר יוכלו להשלים גרסה באורך מלא של סירטם. יורגנסון הקרין את הסרט הקצר לעמיתיו ושכנע אותם להשקיע 650,000 $. כאשר יצא לאקרנים - סרט מטוגן הפך להצלחה קופתית ובהמשך אף בספריות הווידאו, והביא להכנסות של 7,100,000 $[2] (מהשכרות בארצות הברית בלבד).

תקציב ההפקה המקורי של הסרט היה, כאמור, $650,000 אולם בסופו סכום זה עלה לכמיליון דולר, בשל הוצאות שונות בשלב הפוסט-פרודקשן. בסך הכל הסרט הכניס כ-20 מיליון דולר (בארצות הברית וברחבי העולם יחד), מה שהופך אותו לאחד הסרטים הכי משתלמים כלכלית של שנת 1970, ולאחת הקומדיות המצליחות ביותר של כל הזמנים. עם הזמן, הסרט אף נחשב לסרט פולחן (בתוך ז'אנר הקומדיה).

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט מטוגן הוא סרט המורכב ממערכונים, ולפיכך אין בו סיפור עם קו עלילה אחיד, כפי שמקובל בסרטי קולנוע רבים. המערכונים הם ברובם פרודיות על תוכניות טלוויזיה, פרסומות, סרטי קונג-פו, תשדירי שירות, יומני חדשות, טריילרים פיקטיביים ועוד.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לציון 78% באתר ריכוז הביקורות Rotten Tomatoes, מתוך 27 ביקורות[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Litwak, Mark (1986). Reel Power: The Struggle For Influence and Success in the New Hollywood. New York: William Morrow & Company. pp. 135. ISBN 0-688-04889-7.
  2. ^ 1 2 Litwak, p. 136
  3. ^ "The Kentucky Fried Movie‎", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)