עבודת צוות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עבודת צוות או עבודה משותפת מוגדרת כפעילות משותפת של שני פרטים (אנשים, בעלי חיים, רובוטים וכיוצא באלה) או יותר, הפועלים לשם מטרה דומה תוך שיתוף פעולה ביניהם. עבודת צוות מאופיינת בעיקר בקבוצות.

עובדי חברת הגיחון מפעילים יחדיו כלים לסגירת צנרת המים ברחוב פינסקר בירושלים

יתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעבודה בצוות מספר יתרונות ברורים, כאשר הראשון בהם הוא סינרגיה. שיתוף הפעולה בין הפרטים יביא לניצול גבוה יותר של כוח העבודה, מאשר אם היו מבצעים את אותה המשימה בנפרד. לדוגמה, שני אנשים הסוחבים ספה כבדה, יבצעו את המלאכה ככל הנראה בקצב מהיר פי יותר משניים (כיוון ששני אנשים סוחבים את הספה, דרושה מהירות גבוהה מאשר פי שניים לשם הגדרת המצב כסינרגיה) מאשר אילו היו סוחבים את הספה איש איש לבדו.

ביטוי נוסף לסינרגטיות של עבודת צוות, בא כאשר חבר צוות אשר לו יכולת חזקה בתחום מסוים, מחפה על חבר צוות אחר לו יכולות חלשות באותו תחום. לכן, צוות הטרוגני יהיה בעל פחות חולשות, גם אם הן קיימות אצל אחד או יותר מחבריו. שני המצבים המובאים לעיל מתארים מצב בו השלם גדול מסכום חלקיו.

יתרון נוסף הוא עצם העבודה במשותף. אנשים רבים יגדירו את העבודה המשותפת כנעימה יותר. האדם, וכן מספר רב של בעלי חיים, הם יצורים חברתיים, ולכן מטבעם יעדיפו במקרים רבים לבצע משימות בחברה ולא לבד. לדוגמה, מזחלת שלג הנגררת בידי כלבים. עבודת הכלבים כלהקה מעודדת כל אחד מהם בנפרד להמשיך לרוץ עם יתר הפרטים בלהקה.

חסרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות היתרונות הברורים במצבים רבים, במצבים מסוימים עבודה משותפת אינה יעילה יותר מעבודה בנפרד. למשל, כאשר חלל העבודה קטן מדי על-מנת לאכלס פרטים רבים. אפקט זה קרוי גם בשם חוק התפוקה השולית הפוחתת. דוגמה נוספת, אנשים אשר אינם מסכימים ביניהם על המטרה המשותפת או על הדרך לממש מטרה זו.

דוגמאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמלים משתפות פעולה בגרירת פגר שממית
  • שרשרת פועלים המעבירים שקים כבדים ביניהם מנקודה א' לנקודה ב'. הפעולה תתבצע ככל הנראה מהר יותר אילו כל אחד מהם בנפרד היה נושא שקים.
  • פס ייצור ממוכן הוא דוגמה לעבודה משותפת של מכונות בלבד או של מכונות ובני-אדם, כאשר המטרה היא יצירת מוצר כלשהו.
  • קן נמלים הוא מפעל עבודה משותפת - לכל נמלה תפקיד ברור, והמטרה המשותפת היא הישרדות.
  • מכונית לא יכולה לתפקד ככלי הובלה כאשר היא מפורקת לחלקים, ולכן ניתן להגדיר את מצב פעולתה כעבודת צוות של חלקיה השונים. המטרה במקרה זה היא הובלת אדם או משאות ממקום למקום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עבודת צוות בוויקישיתוף