עברי לידר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עברי לידר
לידר בהופעה, 2021
לידר בהופעה, 2021
לידר בהופעה, 2021
לידה 10 בפברואר 1974 (בן 50)
גבעת חיים איחוד, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1994
סוגה פופ רוק
דאנס
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הליקון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.ivrilider.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עברי לידר בהופעה בעיר נשר, 30 בנובמבר 2021

עברי לידר (נולד ב-10 בפברואר 1974) הוא זמר-יוצר, מלחין פזמונאי וצלם[1] ישראלי, זוכה פרס אקו"ם,[2] פרס עמ"י ופרס אופיר.[3][4] שימש כשופט בשלוש עונותיה הראשונות של "אקס פקטור ישראל", ומשמש כשופט ב"דה וויס ישראל" מאז עונתה החמישית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לידר נולד בקיבוץ גבעת חיים איחוד, כילד שלישי של דליה ואשר לידר, זוג עולים לישראל מארגנטינה. אמו היא ניצולת שואה מגטו ורשה שבפולין.[5] כשהיה בן חמש עברה המשפחה לבת ים ואחרי כשנה להרצליה. האם עבדה כמעצבת תלבושות ללהקת בת-שבע ואביו ניהל עסק לכלי כתיבה. ההורים התגרשו בשנות התבגרותו. בילדותו היה ספורטיבי וחשב להיות כדורסלן או כדורגלן.

את דרכו המוזיקלית החל בגיל חמש, אז למד לנגן בפסנתר. מאוחר יותר למד לנגן גם בגיטרה ובסינתיסייזר. כבר בגיל שבע החל לכתוב מנגינות.

בוגר תיכון אלון ברמת השרון, במגמת מוזיקה. [6]

כנער ניגן לידר בלהקות שונות, האחרונה והבולטת בהן הייתה "כך עושות כולן". "כך עושות כולן" הופיעו כמה פעמים במועדון רוקסן ואף ניהלו מגעים להוצאת אלבום בכורה, אך אלה לא צלחו.

ב-1992 התגייס לצה"ל ושובץ כעוזר אפסנאי - חרף רצונו לשרת בלהקה צבאית - והשתחרר בטרם עת לאחר כחודש של שירות, מסיבות רפואיות.

תחילת הקריירה ואלבום הבכורה (1992–1997)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לידר ולהקתו בניו יורק, 2009

עם שחרורו מהצבא בטרם עת, פנה לידר לעולם המחול.

ב-1994 כתב לידר מוזיקה עבור היצירה "נשיקות" של להקת המחול של ענת דניאלי,[7] ולאחר מכן כתב, בעקבות הזמנה מאוהד נהרין, את "Kaamos" עבור להקת המחול ההולנדית NDT (אנ'). ב-1995 כתב לידר את "זינה" עבור להקת בת-שבע. ב-1996 כתב את "אוקטובר" עבור להקת המחול של ענת דניאלי.[7]

באוגוסט 1997 יצא לרדיו סינגל הבכורה של לידר, "לאונרדו". הסינגל זכה להשמעות רבות ברדיו, אך בעת יציאתו שהה הזמר ביפן עם להקת המחול בת-שבע, אשר הופיעה באותם ימים עם היצירה "זינה", שלידר הלחין.[8] בהמשך יצאו מהאלבום הסינגלים "אף אחד משנינו", "תמיד אהבה", "מרי לנצח" ו"כמה כוכב", וזכו גם הם להצלחה גדולה.[9]

בדצמבר אותה שנה יצא אלבום הבכורה של לידר, "מלטף ומשקר". הוא כתב והלחין בעצמו את כל שירי האלבום, יועד נבו הפיק מוזיקלית, ויהודה עדר הופקד על הייעוץ האמנותי. עוד בטרם יצא לחנויות זכה האלבום לביקורות חיוביות בתקשורת.[9] באפריל 1998, כשלושה חודשים בלבד לאחר יציאתו, הגיע האלבום למעמד אלבום זהב.[10] באפריל 2000 הוכתר כאלבום פלטינה (מכירות של כ-40,000 עותקים).

סוף שנות התשעים: "יותר טוב כלום מכמעט"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 1999 יצא לאור אלבומו השני, "יותר טוב כלום מכמעט", והגיע גם הוא לאלבום פלטינה. גם באלבום זה כתב והלחין לידר את כל השירים, ועיבד אותם במשותף עם יועד נבו. בין השירים המצליחים באלבום היו "יותר טוב כלום", "בחולצת פסים", "הכוס הכחולה" ו"ואולי".

תקופת "האנשים החדשים" (2001–2003)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 הפיק לידר את אלבומה השלישי של שרון חזיז, "פנסים", ובו שר עם חזיז את שיר הנושא שכתב והלחין. השיר היה לאחד השירים המצליחים ביותר מהאלבום.

בינואר 2002 יצא אלבומו השלישי, "האנשים החדשים", שאותו הפיק בעצמו בצליל חדשני ומושפע מאלקטרוני. לקראת צאת האלבום ביצע הזמר מהלך חשוב בעיצוב תדמיתו הציבורית כשהחליט להתראיין ולדבר בגלוי על היותו הומו, מהלך שתואר בתקשורת כיציאתו מהארון. האלבום כולל את הלהיטים "בתי קפה" ו"על קו המים", וכן ביצוע רוקיסטי לשירם של אהוד מנור ויאיר רוזנבלום "גשם אחרון", שהוקלט לפרויקט השירותרום והוכנס לבקשת קהל המעריצים של לידר כרצועת בונוס לאלבום. בעיבודי השירים באלבום השתתף מושיק קופ.

באותה שנה שיתף לידר פעולה עם מי שהיה אז הקלידן בלהקתו, עידן רייכל, בעיבוד ובהפקה מוזיקלית לשיר "בואי" שנכלל ב"אלבום הראשון" של הפרויקט של עידן רייכל. כמו כן יצר לידר מוזיקה מקורית לסרטו של איתן פוקס "יוסי וג'אגר". עבור הסרט הקליט גרסה מחודשת לשירה של ריטה "בוא" (מירי פיגנבוים/רמי קלינשטיין). גרסתו לשיר זכתה להצלחה, וצורפה גם היא לאלבומו "האנשים החדשים".

במקביל להופעות "האנשים החדשים" העלה לידר מופע משותף עם השחקנית מיטל דוהן בשם "אהבה וסקס בימים הנוראים", שבו שולבו מוזיקה, תיאטרון וקטעי קריאה שלוקטו ונערכו במיוחד לערב. באותה שנה הוציא ספר שירים שבו כרך טקסטים שכתב. בתום השנה זכה בפרס אקו"ם ל"תמלילן השנה".[2]

לאחר שנת 2003[עריכת קוד מקור | עריכה]

עברי לידר בהופעה, 2021

בשנת 2004 הלחין לידר את הפסקול השני שלו, שוב לסרט של איתן פוקס, "ללכת על המים". באותה שנה זכה בפרס אופיר בקטגוריית "המלחין הטוב ביותר" על הפסקול.[3] עבור הסרט הקליט לידר יחד עם ריטה חידוש לשירם של צמד העופרים "סינדרלה רוקפלה". באותה שנה הפיק מוזיקלית יחד עם גלעד שמואלי את אלבום הבכורה של גלעד שגב, "עכשיו טוב". לאלבומה של שרית חדד "חגיגה", שיצא באותה שנה, כתב לידר את מילות השיר "בחום של תל אביב", שהיה אחד הלהיטים הגדולים של האלבום. לאלבומה של רוני דואני "לא עוצרת" (2005) כתב והלחין את השיר "אדוני".

בסוף 2004 החל לידר לעבוד על אלבומו הרביעי, "זה לא אותו דבר". האלבום יצא בפברואר 2005 והגיע למעמד אלבום זהב. באלבום זה בחר היוצר להשתמש במחשב כמכשיר הקלטה בלבד ויצר אלבום נטול סימפולים. כלי המיתר המלווים את האלבום נוגנו על ידי תזמורת בת 40 נגנים. להיטי האלבום היו "זכיתי לאהוב", "ניסים" ו"זה לא אותו דבר". בעקבות האלבום זכה לידר בתואר "זמר השנה" במצעדי הפזמונים השנתיים של גלגלצ ושל רשת ג', וכן בטקס פרס העמ"י.

ב-16 בפברואר 2006 יצאו אלבום ו-DVD של המופע "זה לא אותו דבר" שהתקיים ב-21 באפריל 2005 בביתן 1 בגני התערוכה. תיעוד הופץ בשמות "Live CD" ו-"Live DVD". במופע השתתפו כאורחים ריטה, ברי סחרוף ואסף אמדורסקי. גרסת ההופעה לשיר "הכוס הכחולה" יצאה כסינגל וזכתה להצלחה בתחנות הרדיו. באותה שנה, במקביל לפרידתו המתוקשרת מיניב ויצמן, הלחין לידר את פסקול הסרט "הבועה", גם הוא של איתן פוקס וגל אוחובסקי.

בשנת 2007 הקליט לידר יחד עם נינט טייב גרסה מחודשת לשירה של עפרה חזה "הכאב הזה", והיא זכתה להצלחה במצעדי הפזמונים. באותה שנה השתתף באלבום "הסליל" של להקת מטרופולין, שבו שר את השיר "חוזר אלי".

העובדה שלידר כמעט לא שירת בצה"ל עלתה שוב לדיון ציבורי באוגוסט 2007. שלושה ימים לפני שהיה אמור להופיע במופע הצדעה לאגודה למען החייל ביטל צה"ל את השתתפותו. הסיבה לביטול היה מכתב שנשלח ללידר ממפקדת קצין חינוך ראשי, שעליו נדרש הזמר לחתום כתנאי להסכמת צה"ל לקיום הופעתו. במכתב נדרש לידר להצהיר במפורש כי הוא "אוהב את צה"ל ומכבד את ערכיו". הוא סירב להיענות לדרישה, שאותה ראה כמשפילה במיוחד, ובתגובה ביטל צה"ל את הופעתו המתוכננת. הביטול גרר אחריו ביקורת חריפה, בין השאר מאחר שהתבצע כחלק מפעילות שניהלו שלטונות צה"ל נגד משתמטי גיוס.

בשנת 2008 יצא אלבומה של ריטה "רמזים", בהפקתו המוזיקלית של לידר, שגם כתב והלחין לאלבום את השירים "הפעם" ו"שקל שבעים". "רמזים" מכר יותר מ-50,000 עותקים והוכתר כאלבום פלטינה. בנוסף לכך הפיק בשיתוף עדי גולדשטיין את המופע המבוסס על האלבום. ההופעות זכו גם הן להצלחה גדולה. באותה שנה הקליט לידר גרסת כיסוי לשיר "השדות האדומים" במסגרת פרויקט "עבודה עברית" שיצא לרגל חגיגות ה-60 למדינת ישראל. השיר נכתב על ידי הלל מיטלפונקט ויוסי מר-חיים, ללחן של אהוד בנאי, שביצע את השיר במקור באופרת הרוק "מאמי".

ב-4 בספטמבר 2008 הוציא לידר את אלבומו החמישי, "בקצב אחיד בתנועות של הגוף". לאלבום קדמו הסינגלים "רק תבקש", שיצא בסוף יוני והוצע להורדה חינם באתר האינטרנט של לידר, ו"מתעורר", שיצא ב-13 באוגוסט. אחרי צאת האלבום יצאו כסינגלים גם השירים "הדרכים הארוכות", "אלוף העולם" והדואט "ביחד מפחד" עם אפרת גוש.

בתחילת שנת 2010 החל בסיבוב הופעות משותף עם אסף אמדורסקי, שלווה בשיר שכתב לידר והלחין אמדורסקי, בשם "לא יכול לישון".[11]

באוקטובר 2010 נבחר לידר לייצג את ישראל בטקס MTV בקטגוריית Best European Act.

ביולי 2011 השיק לידר, יחד עם ג'וני גולדשטיין ואנשים נוספים, את הפרויקט המוזיקלי TYP. ההרכב מתמודד על הזכות לייצג את ישראל בטקס ה-EMA בקטגוריית Best European Act.[12] ב-5 בינואר 2012 הוחתם הפרויקט על חוזה בינלאומי עם חברת הענק יוניברסל תחת חברת הבת הצרפתית שלה, פולידור. החוזה כולל הפצה עולמית של האלבום של הצמד, הקלטת והפצת שלושה אלבומים נוספים וסיבוב הופעות בינלאומי.[13]

בשנת 2012 יצא אלבום הסולו השישי של לידר, "מישהו פעם". הסינגל שקדם לאלבום, "מישהו פעם", זכה להצלחה רבה במצעדי הפזמונים. בסמוך ליציאת האלבום יצא לאור הסינגל "מזל טוב ישראל", ששר לידר בדואט עם הזמר מוקי.

בשנים 20132018 היה לידר חבר בצוות השיפוט של תוכנית הכישרונות המוזיקלית "אקס פקטור ישראל", אשר שודרה בערוץ 2, ועברה להיות משודרת ברשת 13.

בתחילת 2015 יצא אלבום האולפן השביעי במספר של לידר בשם "האהבה הזאת שלנו". מתוכו יצאו הסינגלים: "מקום ליותר", "ילדות והעיר הגדולה", "הכל בוער" ו"האהבה הזאת שלנו". השיר "מקום ליותר" הגיע למקום השישי במצעד השבועי של מדיה פורסט.[14]

במהלך שנת 2016 עבד לידר עם המפיק עופר מאירי על תקליט משותף בהפקת שניהם, זה יצא בסוף אותה שונה בשם "עברי לידר עופר מאירי".

בפסטיבל הפסנתר 2017 העלה את המופע "שיחות על אהבה", בו העלה לבמה זוגות מן הקהל לשיחות על זוגיות ואהבה. בין השיחות ניגן על פסנתר את שירי האהבה הידועים שלו. המופע המשיך להופעות נוספות פעמים בשנה – בוולנטיין דיי ובט"ו באב.

בסוף שנת 2017 הוציא לידר סינגל בשם "מוגזם" שקדמו לו פרומואים רבים. בקליפ הנלווה לשיר נראה לידר רוקד, לראשונה בקריירה, לצד אחיו הבכור, עמיאל, המשמש ככוריאוגרף בניו יורק.

במאי 2018 הוציא לידר את הסינגל "נסיכה שלי", מלווה בקליפ בכיכובה של בר רפאלי ובבימויו של רומן בוצ'אצקי.[15] באותו החודש פתח את סיבוב ההופעות שלו "כאן ועכשיו".[16]

ב-21 באוגוסט 2018 הוציא לידר את הסינגל "הנשף", שנכתב גם כשיר הנושא של הסרט המועמד ל-12 פרסי אופיר.[17]

לידר הצטרף כמנטור לתוכנית המציאות המוזיקלית "The Voice ישראל" בעונתה החמישית, שעלתה לשידור ברשת 13 ב-20 במאי 2019, לצד שלומי שבת ויובל דיין, דורון מדלי, ונסרין קדרי.

לידר עוסק בתחום האמנות הפלסטית והצילום, ואף הציג במספר תערוכות.[18][19]

באוגוסט 2019 הוציא את השיר "לרקוד עם דמעות בעיניים" בהשתתפות דיג'יי תומר מייזנר ונועה קירל. בדצמבר השיק סיבוב הופעות חדש בשם "לרקוד עם דמעות בעיניים". המופע כלל שלושה חלקים, עברי והלהקה, עברי והפסנתר ועברי ותומר מייזנר. בינואר 2020 עברי עלה להופיע לראשונה בקריירה עם התזמורת הפילהרמונית בהיכל התרבות בת"א בניצוחו של אילן מוכיח. במרץ הוציא דואט עם מוקי בשם "תזכור הכל". במאי, השתתף בפרק של סדרת רשת של כאן דיגיטל בשם "המהפכה הגאה שלי", המבוסס על ראיון שהעניק לגל אוחובסקי עבור סדרת הדוקו של כאן 11 "המהפכה הגאה", אותה כתבו וביימו אוחובסקי ולירן עצמור. עוד באותו החודש, הוציא לאור את הסינגל "המזרח התיכון".[20]

בשנת 2021 הוציא את "הרגע הריק", את "השמים נעולים" (עם דולי ופן, אלה לי להב ופלד) ואת "שמח" (עם סאם חלבי). באותה השנה הופיע בתוכנית "מחוברים" בה סיפר על חייו האישיים. באפריל ביצע כמה משיריו בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה־73 למדינת ישראל, וכן את "תן לזמן ללכת" (של חיים משה).[21] בחודש יוני הוציא לאור את ספר שירי הילדים הראשון שלו "קרפוני, ג'וקיפוד וחברים" באיורה של ריה לידר אחותו. באוקטובר פרסם את הסינגל "תעצרו את העולם" לזכרו של הגיטריסט יונתן פריג'.

ב-11 באוגוסט 2023 הוציא את הסינגל "על גשר בעיר" יחד עם רן דנקר בצל המחאה נגד הרפורמה המשפטית. את השיר כתב והלחין לידר, בהפקה מוזיקלית של אריאל טוכמן.[22]

ב-4 בפברואר 2024 הוציא את השיר "יש עוד חיים" יחד עם מכלוף.[23]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לידר חותם על חולצת ויקיפדיה במסגרת פרויקט Free Travel-Shirt,‏ 2009

לידר הוא אחד מהאמנים הראשונים בישראל שהכריזו בגלוי על נטייתם המינית בתקשורת. הוא רואיין על ידי גל אוחובסקי ל"מעריב" בדצמבר 2001 וסיפר על היותו הומוסקסואל, ועל בן זוגו לשעבר, יניב ויצמן.[4] רבים רואים בראיון זה את רגע יציאתו מהארון, אם כי מעולם לא הכחיש או הסתיר את נטייתו. עוד לפני הראיון היה לידר מהמופיעים הקבועים בהפנינג שנערך בסיום מצעד הגאווה בתל אביב.

בראיון צוטט לידר בהתייחס למושג היציאה מהארון:

”אני לא אוהב להגדיר את עצמי דרך המושג הזה. כי אני לא מרגיש אותו בכלל בחיים שלי. אף פעם לא שיקרתי בעניין הזה, ואף פעם לא הכרזתי הכרזות”.

נטייתו המינית השפיעה רבות על השירים שכתב ושר עוד לפני הריאיון עם אוחובסקי, שבהם שירי אהבה ששר גבר לגבר אחר. וכדבריו:

”מי שקורא את הטקסטים שלי ומקשיב לשירים, כבר מזמן היה צריך להסיק את המסקנות לבד”.

מגמה זו נמשכה באלבומו הרביעי "זה לא אותו דבר", שיצא לאור בשנת 2005:

כמו מטייל אוסטרלי שחותך לעצמו יד
אני חותך אותך עכשיו מתוך הלב שלי
משחקים, משחקים
ברחבי העיר
תגיד לי אם זה מישהו שאני מכיר

מתוך שירו "מטייל אוסטרלי"

ב-2002 שר ביצוע מחודש ללהיטה של ריטה "בוא", שנכלל אחר כך כחלק מפסקול הסרט יוסי וג'אגר. השיר מדבר אל גבר, ומשמעותו משתנה מאוד כששורות כגון "בוא נפזר את מסך הערפל, בוא נעמוד באור ולא בצל" מושרות על ידי גבר ולא אשה.

דוגמה לשיר בעל עמימות מגדרית שכתב ניתן למצוא, לדוגמה, בשיר "זכיתי לאהוב" שבאלבום הרביעי. זהו שיר אהבה של גבר, שלכל אורכו אין שיוך מגדרי של נשוא/ת האהבה:

וכשהשמש נמחקת בשמיים
והלב מטפטף לי דרך העיניים החומות
אז אני זוכר שיש ידיים שרוצות אותי קרוב
ואני יודע שזכיתי לאהוב

מתוך שירו "זכיתי לאהוב"

לכבוד מצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי של גלגלצ לשנת 2008 הקליט לידר ביצוע מלנכולי לשיר של קייטי פרי "נישקתי בחורה" ("I Kissed a Girl"). הפיכת המגדרים בשיר מתבטאת בשיר זה באופן שונה כאשר לידר מתאר יחסים עם אישה במקביל לזוגיות הומוסקסואלית: "נישקתי בחורה רק כדי לנסות, מקווה שלחבר שלי לא אכפת".

בנובמבר 2011 השתתף לידר בקמפיין "אחרי כל לילה מגיע יום", שנולד בעקבות ארבעה מקרי התאבדויות בקהילה הגאה, מספר חודשים לפני כן.[24][25] לצד לידר השתתפו בקמפיין גם גל אוחובסקי, שורטי, ג'ייסון דנינו-הולט, אביעד קיסוס, עומרי חיון, ציונה פטריוט, אוריאל יקותיאל, קיי לונג, אבנר דפני, שי דויטש, יניב ויצמן ואחרים.

בשנת 2012 עבר עברי לגור עם בן-זוגו הגרמני, יאן, בתל אביב. השניים נפרדו בתחילת שנת 2015.

בשנת 2018 החל לצאת עם בן זוגו השוודי, יונתן. הם מתגוררים במושב רשפון.

באפריל 2019 חשף עברי בפוסט באינסטגרם כי הוא מצפה לילד בתהליך פונדקאות בארצות הברית. עוד הוסיף וכתב בפוסט על היחס המפלה לקהילה הגאה וזוגות חד מיניים בכל אשר קשור לאימוץ ילדים בישראל. בספטמבר של אותה שנה נולד אלבי, בנו הבכור.[26]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארזי DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

TYP[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אורין ויינברג, "מרגיש מוגן מאחורי המצלמה": עברי לידר פותח תערוכה, באתר ynet, 27 באוקטובר 2018
  2. ^ 1 2 רשימת הזוכים - 2002, באתר אקו"ם
  3. ^ 1 2 "מדורת השבט" - הזוכה הגדול בטקס פרסי אופיר, באתר "במה", 28 בספטמבר 2004
  4. ^ 1 2 גל אוחובסקי, האנשים החדשים לא מתביישים, באתר nrg‏, 21 בדצמבר 2001
  5. ^ על הצלתה של דליה גבריאלה קורנבליט בתקופת השואה, באתר יד ושם
  6. ^ נטע-לי בינשטוק, עברי לידר, אפרת גוש: ומי הבאים בתור?, באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט), 9 במרץ 2009
  7. ^ 1 2 על ענת דניאלי, באתר "כלים"
  8. ^ כתבה ראשונה בידיעות אחרונות, בעמוד הפייסבוק של לידר
  9. ^ 1 2 כתבה על יציאת "מלטף ומשקר" בידיעות אחרונות, בעמוד הפייסבוק של לידר
  10. ^ 25,000 עותקים למלטף ומשקר, בידיעות אחרונות, מתוך עמוד הפייסבוק של לידר
  11. ^ אור ברנע, לידר ואמדורסקי - בקרוב אצלכם, באתר ynet, 13 באפריל 2010
  12. ^ שרית חדד ועברי לידר מועמדים לפרס ה-EMA של MTV, באתר וואלה!‏, 20 בספטמבר 2011
  13. ^ אסף נבו, ‏עברי לידר וג'וני גולדשטיין הוחתמו ב"יוניברסל", באתר ‏מאקו‏, 5 בינואר 2012
  14. ^ המצעד השבועי של מדיה פורסט, באתר מדיה פורסט, ‏8–14 בפברואר 2015
  15. ^ וואלה! תרבות‏, כשבר רפאלי פרצה בבכי: צפו בשיר החדש של עברי לידר, באתר וואלה!‏, 30 באפריל 2018
  16. ^ וואלה! תרבות‏, מול 4,000 איש: צפו בעברי לידר פותח את הקיץ בקיסריה, באתר וואלה!‏, 11 במאי 2018
  17. ^ וואלה! תרבות‏, "ככה זה אני - וזה לתמיד": קבלו את השיר החדש של עברי לידר, באתר וואלה!‏, 21 באוגוסט 2018
  18. ^ רעות ברנע, עומד באור: עברי לידר ממציא את עצמו מחדש כאמן פלסטי, באתר כלכליסט, 7 באוגוסט 2018
  19. ^ עברי לידר - שבריר שנייה, באתר הארץ, 24 באוקטובר 2018
  20. ^ עברי לידר - המזרח התיכון, באתר ‏מאקו‏, 24 במאי 2020
  21. ^ "תן לזמן ללכת" בביצוע עברי לידר בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל ביום העצמאות ה־73 למדינת ישראל (2021), באתר יוטיוב, בדיקה אחרונה ב־28 באפריל 2023
  22. ^ יובל אראל, עברי לידר ורן דנקר – על גשר בעיר, בבלוג של יובל אראל, מגזין מוזיקה ותרבות, 11 באוגוסט 2023
  23. ^ סינגל: יש עוד חיים – מכלוף, עברי לידר, באתר Spotify
  24. ^ הקהילה מתגייסת: אחרי כל לילה מגיע יום, באתר "מזבלה"
  25. ^ גיא ארליך, עזרה בדרך: הקהילה הגאה נלחמת בהתאבדויות, באתר הארץ, 7 בספטמבר 2011
  26. ^ יוני פרוים, זוכה לאהוב: עברי לידר הפך לראשונה לאבא, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 30 בספטמבר 2019