עזרא אלחסיד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עזרא אלחסיד
Esdra Alhasid
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 5 בפברואר 1912
סיליסטרה, בולגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה אוקטובר 2005 (בגיל 93)
בוקרשט, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1969
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עזרא אלחסידרומנית: Esdra Alhasid או Ezra Alhasid, ‏ 5 בפברואר 1912 – אוקטובר 2005) היה מתרגם, סופר והיספניסט יהודי-רומני, בשנותיו האחרונות ראש הקהילה הספרדית של בוקרשט. היה כלכלן בהכשרתו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עזרא אלחסיד נולד בשנת 1912 בסיליסטרה שסופחה זמנית לרומניה, אחרי שהייתה קודם וחזרה להיות מאוחר יותר חלק מבולגריה. הוריו היו במקור מאדירנה. אלחסיד בילה את ילדותו בסיליסטרה ולמד לדבר בצורה שוטפת, פרט ללדינו, יותר נכון ז'ודזמו, שפת הוריו, ורומנית, גם בולגרית וטורקית. ובגיל 17 התיישב בבוקרשט, בה התגוררה אחותו. למד כלכלה בבוקרשט. בימי המשטר הקומוניסטי ברומניה עבד בתפקיד כלכלי בהוצאה לאור למוזיקה Editura muzicală. התחתן עם אחותה של עמליה רוקנשטיין, שהייתה לימים אשתו של הרב דוד משה רוזן ונולדו להם בן, רמון.

עזרא אלחסיד תרם רבות להפצת הספרות הספרדית והדרום-אמריקאית ברומניה, על ידי תרגומים מרומנים ומספרי עיון רבים מהשפה הספרדית. בין השאר תרגם גם ספרים על תולדות יהודי ספרד. ערך מונוגרפיה של בית העלמין הספרדי בבוקרשט.

היה חבר באיגוד הסופרים של רומניה. פרסם מאמרים ותרגומים גם על דפי עיתוני התרבות ברומניה. התגורר ברחוב ברזויאנו בבוקרשט.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרגומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיצירות מאת חורחה לואיס בורחס, גבריאל גרסיה מרקס, אלחו קרפנטייה, ויסטנה בלאסקו איבאנס, חוסה אורטגה אי גאסט, ואחרים "תולדות היהודים הספרדים" (Historia de los Sefarditas) מאת פליפה טורובה ברנאלדו דה קירוס,

מאמרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Cimitirul evreiesc sefard din București (Le cimetiere juif sefardi de Bucarest). In: BCMA, 1998, p.178-181.
(בית העלמין היהודי- ספרדי של בוקרשט)
  • הפרק Evreii sefarzi (spanioli) "היהודים הספרדים" בספר "תרומת יהודי רומניה לתרבות ולציוויליזציה" בעריכת הרי קולר ואחרים, פדרציית הקהילות היהודיות של רומניה, ההוצאה לאור "הספר", בוקרשט 2004 Contribuția evreilor din România la cultură și civilizație עמודים 798–806

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]