עיר המלכים

עיר המלכים
מידע כללי
סוג פארק שעשועים
מיקום אילת
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 20002005 (כ־5 שנים)
תאריך פתיחה רשמי 2005 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 2016
קואורדינטות 29°33′02″N 34°58′00″E / 29.5506679°N 34.9665615°E / 29.5506679; 34.9665615
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
"עיר המלכים" ביום
המתקן "מפלי המלך שלמה"
מתקן "מערות התנ"ך"

"עיר המלכים" היה פארק שעשועים באילת שנושאו תקופת התנ"ך. בתחילת שנת 2016 הפארק נסגר בעקבות ירידה בכמות המבקרים וחובות של כ-50 מיליון שקלים.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעיון הפארק עלה ב-1993, ובנייתו החלה כעבור שבע שנים, בשנת 2000. הפארק נפתח למבקרים ביוני 2005. הפארק נבנה על ידי אלרן נדל"ן, מלונות אפריקה ישראל וז'ול וורן אחזקות והושקעו מיליוני שקלים בתפאורת הפארק ובמבנהו. יועצים מהעולם ובתוכם אנשי דיסנילנד עזרו בניסיונם המקצועי למתכנני הפארק, שהיה לפארק השעשועים הראשון והיחיד בישראל שנבנה על פי נושא – התנ"ך.

בעקבות ירידה מתמדת בכמות המבקרים וחובות כספיים גדולים של כ-50 מיליון ש"ח, הפארק נקלע להליך של כינוס נכסים וסגר את שעריו בשנת 2016.

הפארק נרכש באותה השנה על ידי חברת דונה ברקליס, תמורת 36 מיליון ש"ח.[2] המתקנים בלונה פארק "פנטזיה" שנבנו על ידי פתאל הוצעו למכירה לאחר הפסדים שיצרו לפארק.[3]

במרץ 2023 נפתחה החנות הראשונה של רשת חנויות הצעצועים ג'מבו במתחם עיר המלכים, כאשר המראה החיצוני של המבנה לא שונה, מלבד השלט[4]

מבנה הפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק נבנה בצורת טירה. הקופות נמצאות בלובי הכניסה של המבנה, ולאחר קניית הכרטיס אפשר לעבור לאולם המרכזי שבו נמצאות הכניסות למתקנים, במרפסת נמצא בית קפה ולפני היציאה נמצאת חנות המזכרות של הפארק. בקומה התחתונה נמצא המזנון שאליו מגיעים לאחר כל אטרקציה ולידו משחקי וידאו.

מתקני הפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר המלכים מנו חמישה מתקני שעשועים:

  • מסע אל העברסרט תלת-ממד המוקרן באולם ארבעה ממדים ועוסק בתקופת מצרים הקדומה. המבקרים מקבלים בכניסה לאולם ההקרנה משקפיים מיוחדים שמקנים לסרט את תחושת התלת-ממד, בזמן הסרט מופעלים אפקטים כגון רוח והשפרצת מים אשר ממחישים את הצפייה.
  • מערת האשליות – מתחם דמוי מערה לציון חוכמתו הרבה של שלמה המלך הכולל למעלה משבעים אלמנטים אינטראקטיביים, חלקם קטנים כמו חידות ואשליות אופטיות וחלקם גדולים כמו מבוך מראות, מבוך סורגים ו"חדר מגנטי" הבנוי בזווית עקומה. ביציאה מהמערה נמצאות מגלשות ספירלת דוד וחנות מזכרות.
  • מערת התנ"ך – מתקן המדמה מעלית היורדת למעבי האדמה למנהרה באורך של שלוש מאות ושישים מטרים, שם צופים המבקרים במיצגים קצרים העוסקים בסיפורי המקרא כגון: אדם וחוה, יוסף ואחיו ולוחות הברית המלווים בבובות מכניות זזות וקול אודיו המספר את הסיפור המקראי בשפות עברית ואנגלית. בנוסף, במנהרה ישנן עוד אטרקציות כמפלים וגשרים ובסוף המערה נטיפים וזקיפים. במציאות המעלית, המנהרה והאטרקציות שבה אינן אמיתיות ואינן אלא תפאורה.
  • מפלי שלמה המלך – מסלול שיט בסירות שבמהלכו צופים המבקרים במיצגים על חייו של שלמה המלך, כמו משפט שלמה וביקור מלכת שבא. לפני השיט צופים המבקרים, כאשר הם עדיין בתור, במיצג פתיחה לקראת המתקן, בסופו יוצאים המבקרים אל אזור מעגן הסירות שנמצא מחוץ למבנה, הסירות עולות במעלית לקומה העליונה של המבנה, שם צופים המבקרים בסיפורי חייו של המלך שלמה. בסיום השיט יוצאות הסירות למפל קטן אל גג הבניין (כשברקע השיר "המלך שלמה" בביצועם של לימור שפירא ורפי ויינשטוק) ומשם הן גולשות במפל בגובה של עשרים מטרים עד לבריכת המלך הנמצאת בצמוד למבנה. המתקן נבנה על ידי חברת Intamin AG, אשר בנתה מתקנים גדולים בעולם.
  • מגלשות ספירלת דוד – שתי מגלשות יבשות שבהן גולשים מגובה של למעלה מעשרים מטרים ובמהירות של למעלה מחמישים קמ"ש, ישנן שתי מגלשות – נמוכה וגבוהה, כאשר הגבוהה שביניהן עוברת לרגע בתוך אחד מחדרי "מפלי שלמה המלך" ומאפשרת לראות אותו מהקירות השקופים של המגלשה. המסלול מסתיים בתחתית מערת האשליות.

פארק השעשועים פנטזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 נפתח בסמוך לפארק עוד חלק בשם "פארק השעשועים פנטזיה" שהכיל רכבת הרים, מכוניות מתנגשות, עמוד נפילה חופשית, ספינת פיראטים לילדים. בנוסף לכרטיס הרגיל של עיר המלכים, ניתן כרטיס לארבעה מתקנים בפארק השעשועים פנטזיה – רכבת ההרים, ספינת האוויר, מעגל הפיות והספארי הקסום. שימוש במתקן נוסף הצריך תשלום נוסף.

המתקנים, שנבנו על ידי פתאל, נמכרו לאחר שיצרו הפסדים לפארק, וכיום הם פועלים ב"פארק פרס" שבחולון.[5]

לאחר סגירת הפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2018 קיבלה חברת ברקליס היתר להסבת מבנה עיר המלכים למתחם מסחר ובילוי שיקרא "פלאטיום", המבנה עתיד לשמש כמרכז פנאי ואטרקציות ויכלול 12 אולמות קולנוע, אולם קונגרסים הכולל 1300 מקומות ישיבה, מתחם מסיבות בריכה, מתחם מזון מהיר, פאבים ומתחם של משחקי מחשב ומציאות מדומה אשר יתפרש על פני 4,000 מ"ר של ביתני משחק.[6]

את אולמות הקולנוע העתידיים צפויה להפעיל חברה זרה שתגיע לישראל לראשונה ומתקיימים מגעים עם רשת המלונות ישרוטל להשכרת אולם הקונגרסים. בסך הכול יכלול המתחם כ-18,000 מ"ר שטחים בנויים, ועלויות הבניה מוערכות ב-150 מיליון שקל. המתחם החדש צפוי היה להיפתח בפסח 2019, אך נכון לאוקטובר 2021 עבודות הבנייה במקום מושהות[7]. בהמשך מתכוונת החברה, להגיש לות"ל תוכנית לתוספת זכויות בנייה של כ-50 אלף מ"ר להוספת 1,300 חדרי מלון שיוקמו במעטפת המתחם.[8][9]

במרץ 2023 נפתח במתחם סניף של רשת חנויות הכלבו היוונית "ג'מבו", המשתרע על שטח של יותר מ-10,000 מטר רבוע בשתי קומות.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עיר המלכים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיון איזסקו, הדוחות לא אטרקציה: עיר המלכים באילת הפסידה 15 מיליון שקל במחצית, באתר כלכליסט, 13 בספטמבר 2010
  2. ^ שלומית צור, ‏סופית: פארק עיר המלכים באילת נמכר תמורת 36 מיליון שקל, באתר גלובס, 23 בדצמבר 2015
  3. ^ הלונה פארק לא ייפתח מחדש, באתר ערב ערב באילת, 29 בינואר 2016
  4. ^ לי סיביליה‏, עלייה יוונית: החנות הראשונה של JUMBO יוון נפתחה הבוקר בישראל, באתר וואלה!‏, 23 במרץ 2023
  5. ^ הלונה פארק של 'עיר המלכים' מצא בית חדש, באתר ערב ערב באילת, 19 באוגוסט 2016
  6. ^ שלומית צור, ‏"עיר המלכים" באילת תיפתח מחדש בהשקעה של כ-150 מ' ש', באתר גלובס, 26 במרץ 2018
  7. ^ שלומית צור, ‏"עיר המלכים" באילת בדרך להפתח מחדש, באתר ‏מאקו‏, 27 במרץ 2018
  8. ^ ניר אמיתי, הוקפאה התכנית להקמת מתחם אטרקציות בעיר המלכים, באתר יום יום אילת, 12 בפברואר 2021
  9. ^ מירב לוי דיאמנט, הפילים הלבנים מתעוררים לחיים: מוטי גרין מכר את האיימקס, ממשיך עם העבודות בעיר המלכים, באתר יום יום אילת, 22 באוקטובר 2021
  10. ^ לי סיביליה‏, החנות הראשונה של JUMBO יוון נפתחה בישראל, באתר וואלה!‏, 23 במרץ 2023