על הכוונת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
על הכוונת
Shooter
מבוסס על Point of Impact עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אנטואן פוקואה
הופק בידי לורנזו די בונאוונטורה, ריק קידני עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ונתן למקין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה קונרד באף ה-IV, Eric Sears עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מארק וולברג
דני גלובר
נד ביטי
קייט מארה
מייקל פנייה
מוזיקה מארק מנקינה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פיטר מנזיס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה di Bonaventura Pictures, פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 במרץ 2007
משך הקרנה 126 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט בלשי, סרט ויגילנטה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט מתח פוליטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 61,000,000 דולר
הכנסות 95,696,996 דולר
הכנסות באתר מוג'ו shooter
www.shootermovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

על הכוונתאנגלית: Shooter, יורה) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 2007, בבימויו של אנטואן פוקואה ובכיכובו של מארק וולברג. הסרט נוצר כעיבוד קולנועי לספרו של סטיבן הנטר "Point of Impact". הסרט צולם בעיקר בקולומביה הבריטית שבקנדה, הוא יצא לאקרנים ב-23 במרץ 2007 ובווידאו ב-26 ביוני באותה השנה[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק וולברג בתפקיד בוב לי סוואגר

בוב לי סוואגר (מארק וולברג), סמל בחיל הנחתים האמריקני, אשר שירת כצלף ביחידת הסיור של החיל, הוא אחד הצלפים הבודדים בעולם שיכולים לפגוע במטרה ממרחק קילומטר. לאחר מבצע חשאי באתיופיה, במהלכו נהרג חברו הטוב דוני פן, הוא פורש מן החיל ועובר להתגורר בהרי אורגון. יום אחד מגיע לביתו קולונל לשעבר בשם אייזיק ג'ונסון. ג'ונסון מבקש מסוואגר לעזור לרשויות בסיכול התנקשות מתוכננת בנשיא ארצות הברית. הוא נותן לסוואגר רשימה של שלוש ערים בהן אמור הנשיא לבקר ומבקש ממנו לתכנן את ההתנקשות מנקודת מבטו של המתנקש, כך שניתן יהיה לגלות את מיקום ההתנקשות לפני ביצועה וכך להיערך בהתאם.

סוואגר נענה לבקשה ולאחר בדיקת שלוש הזירות הפוטנציאליות הוא מודיע לג'ונסון כי המקום הטוב ביותר, בו כנראה מתוכננת ההתנקשות, הוא בעיר פילדלפיה שבפנסילבניה. סוואגר נערך עם ג'ונסון ואנשיו באחד הבניינים בסביבה והם מצפים לרגע בו יתבצע ניסיון ההתנקשות. בעוד הם צופים בבימה עליה עומד הנשיא, נורה הארכיבישוף האתיופי העומד ליד הנשיא, בראשו. בדיוק באותו רגע, יורה אחד מאנשיו של ג'ונסון בסוואגר אך הוא לא פוגע במדויק וסוואגר מצליח להימלט. ג'ונסון וסוכני ה-FBI מוסרים למשטרה כי סוואגר הוא זה שירה בארכיבישוף. אחרי סוואגר נפתח מצוד אך הוא מצליח להימלט, תוך שהוא פורק את סוכן ה-FBI הטירון ניק ממפיס מנשקו וגונב את רכבו. סוואגר נמלט אל אלמנתו של חברו המת דוני פן – שרה (קייט מארה), ושרה מטפלת בו ועוזרת לו להחלים מפציעותיו.

בינתיים, מועמד סוכן ה-FBI ניק ממפיס לדין משמעתי על רשלנות. לאחר חקירה אישית קצרה שהוא עורך, הוא מוצא סתירות בפרטי ההתנקשות כפי שהם מתוארים על ידי ג'ונסון והשוטרים שהיו בזירה. הוא מספר זאת למפקדיו אך הם אינם מתייחסים אליו. כשמבין ג'ונסון כי ממפיס בדרך לעלות על המזימה, הוא שולח את אנשיו לחטוף אותו ולהורגו, בכוונה להסוות את הרצח כך שייראה כהתאבדות. ברגע האחרון מופיע סוואגר ויורה בחוטפים, הוא משכנע את ממפיס לחבור אליו ויחד הם פורצים לביתו של הרוצח האמיתי – צלף לשעבר, חברו של אייזיק ג'ונסון. לפני שהוא מתאבד, חושף הצלף בפניהם, כי מטרתו האמיתית של המבצע הייתה למעשה, להרוג את הארכיבישוף האתיופי. הסיבה לרצח הייתה למנוע ממנו לחשוף את המעורבות האמריקאית ברצח כפר אתיופי שלם. הרצח בוצע על ידי חברת נפט אמריקאית בבעלותו של סנאטור אמריקאי בשם צ'ארלס מיצ'יום, במטרה להשתלט על האדמות עליהן שכן הכפר ולפתוח עליהן תחנה לשאיבת נפט. סוואגר מגלה גם, כי המשימה בה נהרג חברו, הייתה בעצם כיסוי על יציאת הקבלנים לאחר השלמת העבודה. לאחר שהצלף חושף בפניהם את המידע הוא מתאבד, וסוואגר וממפיס בורחים מהבית תוך שהם הורגים את השומרים.

באותו הזמן חוטפים אנשיו של ג'ונסון את שרה, על מנת לפתות את סוואגר לצאת ממחבואו. סוואגר מתקשר לג'ונסון ומשמיע לו את דבריו המוקלטים של הצלף, הוא מציע לג'ונסון עסקת חליפין בה תוחזר שרה בתמורה למידע המרשיע.

שני הצדדים נפגשים בהר מבודד ומושלג. ניסיונו של ג'ונסון להרוג את סוואגר בעזרת צלפים אותם הוא מציב בראש ההר, נכשל. סוואגר צופה מראש את התוכנית, הוא הורג את צלפיו של ג'ונסון ולבסוף נכנע לסוכני ה-FBI.

סוואגר מובא ממעצרו על מנת להיפגש עם התובע הכללי. הוא משכנע את התובע בחפותו ומסביר כי הכדור שנורה בארכיבישוף אכן היה כדור שנורה מרובהו, אך כדור זה הוא ירה בעבר ליד ביתו והוא נאסף אחר כך על ידי אנשיו של ג'ונסון. הוא מציג בפני היועץ תמונות בהן נראות גופותיהם של אנשי הכפר האתיופי שנרצחו בהוראת ג'ונסון ומיצ'יום, קבורות בקבר אחים, ומסביר כי הרוצחים הם ג'ונסון ושותפו הסנאטור מיצ'יום. ג'ונסון, שנוכח בפגישה, לא מכחיש אך הוא טוען כי לא ניתן להעמידו לדין על פשעים שביצע מחוץ לתחום השיפוט האמריקני. התובע הכללי מביע את סלידתו מג'ונסון אך מסביר לסוואגר כי אכן אין אפשרות להעמיד את ג'ונסון לדין.

לאחר שחרורו של סוואגר, חוגגים הסנאטור מיצ'יום וג'ונסון את ניצחונם בבית הנופש של הסנאטור. בעוד הם שתויים מגיע סוואגר לבית הנופש, הורג את שניהם ומספר שומרי ראש, פותח את ברז הגז ומצית את הבית אחריו.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק וולברג בפרימיירת הסרט בלונדון

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט כולל סצנות רבות בהן מוצגים רובי צלפים ומתוארות טקטיקות צליפה. הצלף שהדריך את השחקנים באשר לטקטיקות אלו הוא פטריק גריטי. במהלך הסרט משתמשים השחקנים בכלי נשק ורובים מגוונים בהם: רובה בארט M82A1, רובה M4, רובה רמינגטון מודל 700, רובה צלפים CheyTac Intervention, רובה ויצ'סטר 308, אקדח ברטה M9, אקדח קולט M1911, רובה שטייר AUG ומטול רימונים M-203. הסרט צולם ברובו בקנדה ובקולומביה הבריטית.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט הולחן על ידי מארק מנצ'ינה, והוא מנוגן תוך שימוש בתזמורת של 77 נגנים בניצוחו של דון הרפר[2]. השיר "Nasty Letter" של הזמר אוטיס טיילור, מנוגן בסוף הסרט.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקציב הסרט עמד על 61 מיליון דולר, והכנסותיו בקופות בארצות הברית היו פחותות מכך – 47 מיליון דולר[3]. בסופו של דבר הכנסותיו של הסרט עמדו על כ-95 מיליון דולר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]