על פני מיליארד שנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
על פני מיליארד שנה
Across a Billion Years
מידע כללי
מאת רוברט סילברברג
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה 1969
מספר עמודים 167
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת זמורה ביתן
תאריך 1983
תרגום ישעיהו לויט
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 000956366

על פני מיליארד שנה הוא ספר מדע בדיוני מאת רוברט סילברברג אשר יצא לאור באנגלית בשנת 1969, תחת השם Across a Billion Years.

בעברית הספר יצא לאור בשנת 1983 על ידי הוצאת זמורה ביתן, בתרגומו של ישעיהו לויט.

הספר נכתב במקור לנוער, אך הוא מתאים גם לקהל הבוגר יותר.

בסיפור משלחת בת אחת-עשרה נפשות יוצאת למחקר ארכאולוגי בעקבות "הגבוהים", בני תרבות עתיקה, שהשאירה אחריה ממצאים ארכאולוגיים מרשימים ומסקרנים. הסיפור מסופר בגוף ראשון על ידי טום, ארכאולוג זוטר בן 22, אשר מקליט מכתבים לאחותו התאומה, המרותקת למיטה מיום היוולדה. המשלחת מורכבת מבני אדם ובני גזעים אחרים, והיא יוצאת מכדור הארץ אל כוכב לכת בשם הייבי-5, שם ככל הנראה נמצא אתר עשיר במיוחד בממצאים ארכאולוגיים של תרבות נכחדת זו.

נוסעי המשלחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשלחת מורכבת מאחד-עשר ארכאולוגים: שלושה מתלמדים, שלושה בוסים, מהגדולים בענף הארכאולוגיה בייחוד בכל הנוגע ל"גבוהים", וחמישה בינוניים. הצוות מעורב מבחינה גזעית, דבר שנכפה על המשלחת על ידי הליברלים: שישה בני-אדמה כולל אנדרואידית אחת, וחמישה גזעים תבוניים אחרים מרחבי הגלקסיה.

  • טום רייס - בן אדם יליד כדור הארץ, בן 22, ארכאולוג מתלמד.
  • קלי ווטצ'מן – אנדרואידית, מומחית לחפירות בשיטת קילוף בוואקום. כבת תשעים אך נראית בת תשע-עשרה, לדברי טום היא נראית סקסית מאוד. מאחר שהיא נוצרה ולא נולדה, היא חסרת טבור.
  • מירריק – חופר, פועל כדחפור ומבצע את עבודות החפירה הכבדות, הגיע מכוכב הלכת דינאמון-9. דומה מאוד לקרנף גדול (חופר בעיקר בחטים שלו), בעל ריח איום ונורא (לדברי טום). מירריק נוהג להשתכר לעיתים קרובות מאכילת פרחים, דבר שגורם לו להשתולל ולאבד שליטה, בניגוד למזגו הרגיל.
  • ד"ר הורקקק - אחד משלושת הבוסים, בא מכוכב טההה אשר במערכת ריגל, מומחה מוביל בלשונם של "הגבוהים". הוא קטן מאוד (עד גובה מותניו של טום), טרחן מאוד, דייקן מאוד, רציני מאוד, ומאוד בטוח בעצמו. צנום עד כדי כך שאם מתבוננים בו מהצד, כמעט ואינו נראה. בעל ארבע זרועות וארבע רגליים שעוביים כשתי אצבעות אדם ומראהו מזכיר עכביש.
  • שטין-שטין - מינו/ה אינו ברור, ככל הנראה זכר ונקבה ביחד, קאלאמורי הנלחם חזק על זכויותיו, אחד המתלמדים, מתואר כיפה/ת תואר, חלקלק וחטוב בעל עור בגוון ירוק נוצץ וזרועות תמנון ארוכות ומעוקלות, דבר שבעת תנועה משווה לו מראה של רקדן בלט.
  • ז'אן מורטנסון - צעירה מתלמדת, בת אדם, בלונדית מסטוקהולם בעלת שיניים גדולות וצחורות.
  • שאול שַמְעוּן - בן אדם, איש כרונולוגיה, יליד ביירות כבן ארבעים, גוץ, שחרחר, אספן כפייתי של בולים, כולל אלה הגלקטיים.
  • לרוי צ'אנג - פרופסור-חבר לפליאוארכאולוגיה, בן אדם בגיל ארבעים פלוס, רודף נשים, טוען בתוקף ששורשיו סיניים, אך לא נראה כן. בעל שיער אדום, עור ערמוני וקול עמוק.
  • ד"ר מילטון שיין - הבוס מספר אחד, בן אדם, הגיע מאוניברסיטת נמל-מאדים, חלוץ בתחום הפליאוארכאולוגיה, האדם הראשון שחולל משהו באתרים בני מיליארד שנים. כסוף שיער, נעים כאדם, נוקשה במקצוע.
  • פילאזינול - הבוס השלישי, הגיע משילאמאק, מומחה לאנליזה אינטואיטיבית. מה שמיוחד בגזע זה הוא שהם נולדים כבני אדם ולאורך כל חייהם הם מחליפים בגופם את איבריהם בחלקים תותבים. בן שילאמאק חושב עצמו לאפס אם אין בגופו לפחות איבר תותב אחד. האיבר היחידי שלא הוחלף אצל פילאזינול הוא מוחו. כאשר הוא בלחץ הוא נוהג לפרק את עצמו להרכיב מחדש.
  • 408-ב מ-1 - הגיע מבלאטריקס-14, שם נהוג לציין כל דבר בספרות. מבוגר, יצור צהבהב למראה, דומה במידת מה לתמנון בעל פה דמוי מקור של תוכי. מומחה לפליאוטכנולוגיה ויודע הרבה על המכונות של הגבוהים. זקוק ליותר פחמן דו-חמצני משאר בני המשלחת ומסתגר כשלוש שעות ביממה בתא נשימה כדי לספוג מנה הגונה של פחמן דו-חמצני.

תמצית העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור הוא בעצם מכתבים, למעשה הקלטות לתוך קוביות מסר, של טום רייס לאחותו התאומה, הטלפאתית והנכה, הקלטות שמתארות את מסעה של המשלחת. ביום הולדתם מתחיל טום לספר על המסע אי שם באולטרחלל, בדרכם אל פלנטת היעד הייבי-5 הנמצאת במרחק של כ-80 עד 90 שנות אור מכדור הארץ. בהגיעם לפלנטה זו, המשלחת מתרגלת לחיי שיגרה חדשים של חפירות וחיים ביחד. הקשר בין טום לבין ז'אן מתהדק, אם כי לאט, קשר שיסבול לא מעט מכשולים בדרך. המשלחת מדווחת לעיתונות הגלקטית על פעולותיה והישגיה באמצעות הרשת הטלפאתית אשר עלויות שירותיה יקרות למדי. למרות שטום הוא אחד משני אחים תאומים, אין הוא טלפאת כמו אחותו מאחר שהם אינם תאומים זהים, לכן אין טום יכול לתקשר איתה ישירות, ועל המשלחת להשתמש בשירותי הטלפאתיה הגלקטיים. לאחר כחודש של חפירות, בהן נתגלו ממצאים מוכרים של הגבוהים שאינם מחדשים דבר, התגלית הארכאולוגית החדשה הראשונה של המשלחת יוצאת לאור: כדור של הגבוהים. מסתבר שמדובר בכדור שמקרין סרטים בהם מתועדים חייהם של הגבוהים. בזמן החפירות שגילו כדור זה, לרוי צ'אנג ניסה להתעסק עם ז'אן כנגד רצונה, ולמרות שלא היה זה תפקידו של טום להמשיך בהוראות החפירה מאחר שלרוי נעלם מהאתר ברודפו את ז'אן, טום הוא זה שבעצם גילה והוביל לכיוון תגלית זו. למרות זאת, אין הבוסים מייחסים הישג זה לטום.

באחת השיחות בין טום לז'אן הוא מגלה שז'אן איננה בת אדם טהורה אלא שאחת הסבתות שלה הייתה ברוגאלונית, מה שאומר שיש לה בעצם עיניים כהות, שש אצבעות בכל כף רגל, וארבעים שיניים, איברים פנימיים שונים, וכתם לידה ברוגאלוני. דבר זה גורם לטום להתעניין בה יותר.

לאחר צפייה ממושכת בסרטים, אנשי המשלחת מחליטים לשגר באמצעות טלפתיה את הסרטים לעיתונות הגלקטית. מאחר שכל אדם רואה וזוכר דברים בצורה שונה, מחליטים להעביר לכדור הארץ את הסרטים מחולקים לתמונות, כאשר כל תמונה מועברת באמצעות הספרות 0 ו-1. לשם כך מגייסים עוד שני טלפאתים, לאחר שהראשון הגיע לאפיסת כוחות והתעלף.

חיי הגבוהים אינם ברורים לגמרי לצופים בסרטיהם אבל ישנם מספר דברים שכן ברורים: היו להם רובוטים ששירתו אותם, נראו יותר כזוחלים והליכתם נראתה כהחלקה או ריחוף נמוך, היו להם ראשים כיפתיים, שש גפיים, צבע עורם היה ירוק זוהר. עיר הגבוהים אשר בסרט הייתה מורכבת מעמודים גבוהים מאוד המחוברים במעין רשת עילית, עליה היו תלוים מבני מגורים בצורות גאומטריות שונות. לאחר ניתוח מעמיק של הנתונים שנתקבלו מהסרט, אותר מקומו של אסטרואיד בו הותקן רובוט משרת גבוהים, בתוך מערה. למרות הוראות מפורשות ממצפה הכוכבים לשלוח אליהם את הכדור, החליטו אנשי המשלחת, אם כי לא בפה אחד ולא מיידית, לנסוע בחלל אל אותו אסטרואיד כדי לבדוק אם הרובוט של הגבוהים עודנו שם. למרות שהממצאים הארכאולוגיים הראו שמדובר בתגליות מלפני כמיליארד שנה, תקווה החלה לבצבץ אצל בני המשלחת, שהגבוהים עודם בחיים.

ברגע שנמצאה חללית אשר תיקח אותם אל אותו אסטרואיד, יצאה המשלחת לדרכה. אותו אסטרואיד היה חלק מחגורת אסטרואידים החגה סביב כוכב לכת כלשהו, לכן היה קשה בתחילה למצוא אותו בתוך מספר רב של אסטרואידים. הכסף שעמד לרשות המשלחת כמעט ואזל ולמזלם, באחד החיפושים על אסטרואיד פוטנציאלי מצאו בני המשלחת כמות עצומה של כספית ומיד ביקשו לרשום זכויות על תגלית זו, באמצעות הרשת הטלפאתית אשר בכוכב הלכת הקרוב ביותר.

האסטרואיד המדובר נמצא. בשלב זה טום וז'אן מתחברים והופכים לזוג נאהבים.

לא היה קל לפתוח את דלת המערה, אך גם את המכשול הזה עברו. היחיד מבני המשלחת אשר ייהרג הוא 408-ב מ-1, ודבר זה יקרה כאשר יפרוץ בן משלחת זה למערה מבלי לחשוב, מלווה בהתלהבות בלתי נשלטת: אותו רובוט משרת הגבוהים, מיד שלח אליו קרן אור ושרף אותו במקום. לאחר היסוסים מצאו בני המשלחת האחרים והרובוט, דרך לדבר והבינו שני הצדדים כי פניהם לשלום. הרובוט לימד אותם מה מטרת אחד המכשירים של הגבוהים, מכשיר שהכירו עוד בטרם היציאה למבצע ארכאולוגי זה, והוא מעין מילון שקולט מילים, בונה שפה, ומתרגם. עכשיו כשיש שפה, מספר להם הרובוט על הגבוהים ועומד על כך שהגבוהים, עודם בחיים. בחפשו בשמיים אחר כוכב הגבוהים, מרצין ומשתתק הרובוט מאחר שאינו מוצא את הכוכב, את מרכז מערכת השמש אשר היא ביתם של הגבוהים.

אם כבר הגיעו כה רחוק, כאשר מחליט הרובוט לצאת למסע למצוא את אדוניו, מצטרפים אליו חברי המשלחת. מסתבר שהגבוהים בנו סביב השמש שלהם כדור דייסון, לכן השמש לא נראתה ממרחקים. מסתבר שרוב התושבים בכדור דייסון זה הם רובוטים, בעוד הגבוהים, למרות שעודם בחיים, מתמעטים ונכחדים לאט לאט, וזה מפני שהרובוטים שלהם לא נותנים להם למות ומטפלים בהם ומשרתים אותם עד הרגע האחרון.

מתוקף היותם ארכאולוגים וחוקרים, לומדים בני המשלחת אודות תרבות הגבוהים ומעבירים את הידע הלאה. אחת המתנות הגדולות של הגבוהים לאנושות ולכל היצורים התבוניים האחרים אשר שלחו נציגיהם למשלחת זו, היא טבעות טלפתיה אשר ברגע ששמים אותן על הראש ניתן לתקשר טלפתית עם כל יצור תבוני אחר. ברגע גילוי מכשיר זה, מתקשר טום סוף-סוף עם אחותו התאומה ומספר לה הכל, ישירות, ללא שימוש בקוביות המסר המוקלטות. אחת המשאלות של טום, לאחר שהתוודע לתרבות הגבוהים היא שלא יקרה לבני האדם מה שקרה לגבוהים, שבנו רובוטים שמטרתם לשרת אותם עד הרגע האחרון ולהאריך את ימיהם ככל שניתן, דבר שגרם לגבוהים למות שלא בכבוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]