עמנואל לויצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמנואל לויצה
Emanuel Leutze
לידה 24 במאי 1816
שוואביש גמונד, וירטמברג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 ביולי 1868 (בגיל 52)
וושינגטון די. סי., ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות גלנווד (וושינגטון) עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום גרמנים אמריקאים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות של דיסלדורף עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור היסטורי, אמנות חזותית עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות הרומנטיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות וושינגטון חוצה את הדלאוור, Mrs. Schuyler Burning Her Wheat Fields on the Approach of the British, מערבה נפקחת דרכה של האימפריה, Washington Rallying the Troops at Monmouth עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
וושינגטון חוצה את הדלאוור
"מערבה נפקחת דרכה של האימפריה"
וושינגטון אוסף את פלוגותיו בקרב מונומות'

עמנואל גוטליב לויצהאנגלית: Emanuel Gottlieb Leutze; ‏ 24 במאי 181618 ביולי 1868) היה צייר גרמני אמריקאי שהתמחה בציורים היסטוריים, וידוע בשל יצירתו "וושינגטון חוצה את הדלאוור".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לויצה נולד בשווביש גמונד בוורטמברג שבגרמניה. בהיותו ילד היגרה משפחתו לפילדלפיה במדינת פנסילבניה שבארצות הברית, לאחר מכן עברו לפרידריכסברג שבמדינת וירג'יניה. לויצה למד אמנות בסטודיו של ג'י. אי. סמית', צייר דיוקנאות מפילדלפיה. לויצה מכר מספר דיוקנאות, ובכסף שחסך שב לדיסלדורף שבגרמניה, שם למד אמנות תחת קרל פרידריך לסינג. בשנת 1842 עבר למינכן על מנת ללמוד תחת פטר פון קורנליוס, וביקר בוונציה וברומא. בשנת 1845 שב לדיסלדורף, התחתן, והתגורר בעיר עד שנת 1859. יצירתו הגדולה הראשונה לאחר שובו לדיסלדורף: "קולומבוס מול מועצת סלמנקה" נרכשה על ידי איגוד האמנות של דיסלדורף. לויצה היה תומך נלהב של התנועות הליברליות באביב העמים, והחליט ליצור יצירה שתעודד את רוחם של המהפכנים - לויצה נעזר בתיירים אמריקאים וצייר בשנת 1850 את יצירתו המונומנטלית "וושינגטון חוצה את הדלאוור". בשנת 1854 סיים את יצירתו "וושינגטון אוסף את פלוגותיו בקרב מונומות'"

ג'וליאן סקוט היה בין תלמידיו.

בשנת 1860 התבקש לויצה על ידי בית הנבחרים של ארצות הברית ליצור יצירה עבור גרם המדרגות של בניין הקפיטול בוושינגטון הבירה. לויצה יצר את "מערבה נפקחת דרכה של האימפריה" המכונה כיום "וסטוורד הו".

לויצה נפטר בוושינגטון די.סי בגיל 53.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]