עמק הסיליקון (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמק הסיליקון
Silicon Valley
לוגו הפתיחה בעונה הראשונה
לוגו הפתיחה בעונה הראשונה
סוגה קומדיה
יוצרים מייק ג'אדג'
ג'ון אלטשולר
דייב קרינסקי
כותבים מייק ג'אדג' עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים תומאס מידלדיץ'
טי. ג'יי. מילר
ג'וש ברנר
מרטין סטאר
קומאיל נאנג'יאני
זאק וודס
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 6
מספר פרקים 53
הפקה
מפיק מייק ג'אדג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל מייק ג'אדג'
אלק ברג
חברת הפקה HBO
הפצה Warner Bros. Domestic Television Distribution, הולו, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ק קארדוני עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 25-30 דקות
שידור
רשת שידור HBO
רשת שידור בישראל YES
HOT
סלקום tv
פורמט (תמונה) HDTV
פורמט (קול) דולבי דיגיטל
תקופת שידור מקורית 6 באפריל 20148 בדצמבר 2019
קישורים חיצוניים
www.hbo.com/silicon-valley
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמק הסיליקוןאנגלית: Silicon Valley) היא סדרת קומית אמריקאית שנוצרה על ידי מייק ג'אדג'. הסדרה בעלת 6 עונות ושודרה בין השנים 20142019 ברשת HBO. העלילה מתרחשת בעמק הסיליקון שבקליפורניה, ועוקבת אחרי חברת ההזנק "פייד פייפר" (Pied Piper), המציעה שירות כיווץ בעל אלגוריתם ייחודי, ומתחריהם, חברת "הולי" ומוצרם "נוקליאוס", במירוץ להשקת מערכת הכיווץ לשוק לפני החברה המתחרה.

הסדרה צולמה בפאלו אלטו, קליפורניה, שודרה בישראל בערוץ yes Oh בלוויין, ובינואר 2017 עלתה לשידור גם ברשת HOT.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בביתו של ארליך בכמן (טי. ג'יי. מילר) בעמק הסיליקון שבקליפורניה, אותו הוא מכנה "האינקובטור", גרים סטארטאפיסטים אשר בתמורה ללינה בו, מבטיחים לארליך 10% מן הסטארטאפים שלהם. בתחילת הסדרה, גרים באינקובטור ריצ'רד הנדריקס (תומאס מידלדיץ'(אנ')), ברטרם גילפויל (מרטין סטאר (אנ')), דינש צ'וגטאי (קומאיל נאנג'יאני(אנ')) ונלסון ביגטי (ג'וש ברנר, המכונה "ראש גדול" ("Big Head"). ריצ'רד ו-"ראש גדול", במקביל לעבודה על הרעיונות שלהם, עובדים בחברת "הולי" המנוהלת על ידי המנהל היהיר גאווין בלסון (מאט רוס(אנ')).

יום אחד, כאשר ריצ'רד מציג לעמיתיו לעבודה את הפרויקט שלו, "פייד פייפר", שירות זיהוי זכויות יוצרים במוזיקה שהמשתמש יוצר, מתגלה אלגוריתם ייחודי אשר מסוגל לכווץ קבצים ללא אובדן איכות. בעקבות זאת, מוצעות לריצ'רד שתי אפשרויות: למכור 100% מהחברה לגאווין בלסון בעבור 10 מיליון דולר, או למכור 5% מהחברה ליזם פיטר גרגורי (כריסטופר אוון וולץ' (אנ')), עבור 200 אלף דולר. ריצ'רד, לאחר התקף פאניקה, מחליט להשאיר את החברה בידו ולמכור את חמשת האחוזים לפיטר גרגורי, משנה את מטרתה של החברה לשירות כיווץ על הענן, ומצרף אליה את כל חבריו לאינקובטור. הסדרה מתארת את מהלך העבודה של החברה על המוצר, והתמודדותם עם הבעיות הרבות שבדרך.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
186 באפריל 20141 ביוני 2014
21012 באפריל 201514 ביוני 2015
31024 באפריל 201626 ביוני 2016
41023 באפריל 201725 ביוני 2017
5825 במרץ 201813 במאי 2018
6727 באוקטובר 20198 בדצמבר 2019

תקציר העונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקציר עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד הנדריקס יוצר אפליקציה בשם Pied Piper המכילה אלגוריתם מהפכני של דחיסת נתונים. משקיע בשם פיטר גרגורי רוכש חלק בפיידי פייפר, וריצ'רד שוכר את חבריו ל"אינקובטור" - החממה העסקית של היזם האקסצנטרי ארליך בכמן. העובדים הראשונים הם ברטרם גילפויל ודינש צ'וגטאי כמו גם ג'ארד דאן, שערק מחברת טכנולוגיה אחרת בשם הולי. בינתיים, נלסון "הראש הגדול" ביגטי בוחר לקבל קידום משמעותי בהולי במקום זאת, למרות חוסר הכשרון שלו לתפקיד.

גאווין בלסון מורה לעובדיו של הולי להנדס את האלגוריתם של פייד פייפר ולפתח מוצר מועתק בשם Nucleus. שתי החברות אמורות להופיע בכנס TechCrunch Disrupt.

חברת Pied Piper ממהרת לייצר פלטפורמת אחסון ענן עשירה בתכונות המבוססת על טכנולוגיית הדחיסה שלהם. באירוע TechCrunch מציג בלסון את Nucleus, שמשולב בכל שירותי Hooli ובעל ביצועי דחיסה השווים ל- Pied Piper. לאחר שהם כמעט נואשים עולה לריצ'רד יש רעיון חדש והוא מבלה את כל הלילה בקידוד. למחרת בבוקר, ריצ'רד מציג את המצגת האחרונה של פייד פייפר ומדגים מוצר שעולה בצורה משמעותית על Nucleus והוא מחוזר על ידי משקיעים נלהבים.

תקציר עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיד לאחר הניצחון שלהם ב- TechCrunch Disrupt, חברות הון סיכון מרובות מציעות לממן את סבב A של פיד פייפר. פיטר גרגורי נפטר ובמקומו נבחרת לורי ברם לנהל את רבגה קפיטל. ריצ'רד מגלה כי חברת הולי תובעת את חברת פייד פייפר בגין הפרת זכויות יוצרים, וכי היא טוענת כי ריצ'רד פיתח את אלגוריתם הדחיסה של פייד פייפר בזמן שעבד בחברת הולי ובאמצעות ציוד החברה. כתוצאה מכך, רביגה וכל שאר חברות ה- VC חוזרות מהצעתן. ריצ'רד דוחה את הרכישה של הולי ומקבל מימון מהמשקיע רוס האנמן, אם כי ריצ'רד מתחיל להטיל ספק בהחלטתו לאחר שנודע לו על המוניטין הכספי של האנמן ועל ההתערבות המוגזמת שלו בתפעול השוטף.

תקציר עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תקופה כושלת עם ג'ק בארקר כמנכ"ל פייד פייפר, חוזר בסופו של דבר ריצ'רד לתפקיד המנכ"ל. בגלל שג'ק מבזבז את כל כספם על משרדים ושיווק חסר תועלת, ריצ'רד מעסיק מהנדסי מרחבי העולם שיעזרו לבנות את פלטפורמת היישומים שלהם. ביג הד מקבל פיצויים בסך 20 מיליון דולר מחברת הולי, תמורת הסכמי סודיות. ביג הד משתמש בכספו כדי להקים איתו חממה משלו וארליך שותף איתו. עם זאת, בגלל הרגלי ההוצאות המוגזמים שלהם, הם מכריזים על פשיטת רגל, וארליך נאלץ למכור את חלקו בפייד פייפר כדי להחזיר את החובות. גאווין בלסון שוכר את ג'ק בארקר כראש הפיתוח החדש בהולי.

לאחר השחרור של האפליקציה, הפלטפורמה שלהם נבדקת באופן חיובי על ידי חברי הענף. עם זאת, רק חלק קטן מהאנשים שמתקינים את הפלטפורמה נותרים כמשתמשים פעילים מדי יום בשל עיצוב הממשק המורכב שלה. בינתיים, ג'ארד מעסיק בסתר חברה המבצעת הקלקות פיקטיביות כדי לנפח באופן מלאכותי את סטטיסטיקות השימוש. ריצ'רד המודאג חושף את העובדה בפגישת משקיעים לחתימה על הסכם מימון שני, מה שמוביל לביטול העסקה. לורי כבר לא מעוניין שרביגה תהיה מזוהה עם פייד פייפר ועוברת למהלך של חיפוש משקיע לרכישת השליטה בחברת פייד פייפר. ארליך וביג הד במפתיע מקבלים את האפשרות לרכוש את השליטה בחברה לאחר הצלחה לא צפויה במכירת בלוג בו השקיעו. Pied Piper כעת מתכננת לשנות שוב את כיוון החברה,והפעם להפוך לחברת צ'אט וידאו, בהתבסס על הפופולריות הפתאומית של יישום הווידאו צ'אט של דינש שכלל בפלטפורמה.

תקציר עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד מתפטר מתפקיד מנכ"ל Pied Piper, ובמקום זאת מתחיל לעבוד על פרויקט חדש: אינטרנט מבוזר, עמית לעמית, שיופעל על ידי רשת טלפונים סלולריים ללא חומות אש, וירוסים או תקנות ממשלתיות. גאווין בלסון הודח כמנכ"ל Hooli לאחר תקרית שכללה הפרות של COPPA (תקנות הגנה על ילדים ברשת) מאז שהשתלט על PiperChat. ג'ק בארקר תופס את מקומו כמנכ"ל. גאווין עובד באופן זמני עם ריצ'רד, עד שיש לו משבר קיומי והוא עוזב את פאלו אלטו והתעשייה לטיבט.

לורי ומוניקה מקימים קרן השקעות משלהם, Bream / Hall. ביג הד הופך למרצה במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד. ארליך נכנס לעסקים עם קינן פלדספאר, שקסדת ה- VR (מציאות מדומה) שלו היא המילה האחרונה בעמק הסיליקון. עם זאת, ארליך נותר מחוץ לעסקת חתימה וננטש על ידי פלדספאר שמשאיר את ארליך מאוכזב. לאחר מכן, ארליך נוסע לטיבט כדי להיפגש עם גאווין. בזמן שגאווין בסופו של דבר חוזר הביתה, ארליך נשאר.

ריצ'רד נכנס לעסקים עם FGI, חברת ביטוח, המשתמשת ב- Pied Piper לצורכי אחסון הנתונים שלהם. לאחר משבר שקשור לאחסון נתונים של FGI, הצוות מגלה שהאינטרנט המבוזר הוא רעיון שעובד לאחר שהנתונים משרת Pied Piper שלהם גיבו את עצמם למקרר החכם של ג'יאן-יאנג, שכן גילפויל השתמש בחלק מקוד ה- Pied Piper כשהיה מנסה לפרוץ אותו, שבתורו חיבר את עצמו לרשת מקררים אחרים כמוהו והפיץ את הנתונים. גאווין מעיף את ג'ק מהולי ומחזיר את עצמו לתפקידו כמנכ"ל. הוא מציע הצעת רכש נדיבה מאוד לריצ'רד, אשר דוחה אותה ומחליט להיות ממומן על ידי קרן ההשקעות Bream / Hall של לורי ומוניקה.

תקציר עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה החמישית צוות Pied Piper מקבל משרדים חדשים ומעסיק צוות גדול של מתכנתים שיעזרו לאינטרנט החדש של ריצ'רד להתפתח. בינתיים, ג'יאן-יאנג מצליח לשכנע שופט כי ארליך מת כדי שיוכל לרשת את עזבונו של ארליך, כולל חממת הרעיונות וחלקו של 10% של פייד פייפר. ריצ'רד מקדם את ג'ארד להיות מנהל התפעול הראשי החדש של פייד פייפר, וג'יאן-יאנג נוסע לסין כדי לבנות גרסה מזויפת של פייד פייפר.

Bream / Hall מכריח את ריצ'רד להתחבר עם Eklow, צוות פיתוח AI (בינה מלאכותית), ופייד פייפר מרכיב קבוצת מפתחים. כאשר מנכ"ל Eklow כמעט הורס את האמינות של Pied Piper, ריצ'רד מאס בלורי ושוקל להשתמש ברעיון של גילפוי ליצור ולהנפיק מטבע קריפטוגרפי עבור Pied Piper כדרך להבטיח מקור מימון עצמאי. לאחר שהתנגדה בתחילה לרעיון, מוניקה מבינה שלורי מתכננת לגרום לריצ'רד למכור מודעות לאינטרנט המבוזר שלו, ומזהירה אותו. בתודה, ריצ'רד מציע לה את התפקיד שהתפטר לאחרונה כסמנכ"ל הכספים בפיידר פייפר, והיא מקבלת, וכך היא לבסוף מנתקת קשר עם לורי.

לאחר תוצאות לא מרשימות מהמטבע הקריפטוגרפי שלהם, פייד פייפר מוטרדת כאשר לורי משתפת פעולה עם יצרן סיני עשיר, יאו, שעבד עם בלסון כדי לגנוב את הפטנט של פייאן פייפר של ג'יאן-יאנג. יאו ולורי מוסיפים משתמשים לרשת פייד פייפר באמצעות מספר רב של טלפונים שזה עתה יוצרו, ומתכוננים להתקפה של 51% נגד רשת פייד פייפר במטרה להשתלט על פיתוחו. ריצ'רד מבקש מבלסון להכניס את התוכנה שלהם לרשת החתימה 3 של הולי כדי לעצור את יאו ולורי, ובלסון עושה זאת, אך מסגיר את ריצ'רד בכך שהוא מתחבר עם לורי ויו למחוק את פיד פייפר. ברגע האחרון מגייס פייד פייפר את קולין, מפתח נוסף שנבגד על ידי לורי, כדי להפעיל את משחק הווידאו הפופולרי שלו Gates of Galloo ברשת Pied Piper, תוך שהוא מוסיף משתמשים ומאפשר ל Pied Piper לשמור על השליטה בכמות מספקת של הרשת כדי לחסום את יאו והולי מגישה אליו. בינתיים, עקב ההפסדים שנגרמו בהשקת המערכת הלא מוצלחת סיגניצ'ר 3, מודיע דירקטוריון הולי על תוכנית המאלצת את בלסון למכור את החברה לאמזון וג'ף בזוס. PiedPiperCoin צובר משיכה, והעונה מסתיימת עם צוות Pied Piper שעובר לחלל משרדים ענק חדש.

תקציר עונה 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייד פייפר הפכה לחברה גדולה המונה 500 עובדים כאשר ריצ'רד מדבר בפני הקונגרס על האידאולוגיה שלו לאינטרנט חדש שאינו אוסף נתוני משתמשים. הוא המום מכיוון שנודע לו כי המשחק המקוון של קולין "שערי גאלו", חלק ממשפחת פייד פייפר, אסף נתוני משתמשים כל הזמן. קולין מסרב להפסיק, אך פייד פייפר תלוי בהכנסות המשחק שלו, ולכן ריצ'רד מחפש השקעה חדשה על מנת לחתוך את קולין. הוא מוצא את המיליארדר הצ'יליאני המוצלג מקסימו רייס, שמציע לריצ'רד מיליארד דולר. כשריצ'רד דוחה אותו, מקסימו מתחיל לביים השתלטות עוינת על פייד פייפר. בינתיים, יד ימינו של ריצ'רד ג'ארד עזב את פיד פייפר כדי לחפש כישרון חדש ומתחזק הזקוק לתמיכתו. הולי, בעבר ענקית הטכנולוגיה בראשות יריבו של ריצ'רד גאווין בלסון, מצטמצמת באופן דרסטי לאחר שמרבית החברה נמכרת לאמזון. פייד פייפר רוכשת את מה שנשאר מהולי, כולל חברת הבת FoxHole. CFIUS שופטת כי הבעלות הזרה על FoxHole מהווה איום על ביטחון המדינה, ומקסימו נאלץ למכור את כל מניותיו של פייד פייפר. גאווין, משוחרר מתפקידו בהולי, פותח קמפיין חדש ל"מטיקה "(אתיקה טכנולוגית) שמוביל לחקירה שתאגיד את ההתנהלות העסקית של פייד פייפר. ריצ'רד מסוגל לתמרן מתוך זה בעזרת ראס האנמן. עם זאת, Pied Piper חייב כעת לעזור לראס בפסטיבל המוזיקה שלו RussFest. ב- RussFest, ריצ'רד חושד שלורי עשויה לחבל בתוכנה שלהם מכיוון שהיא נכשלת. מתברר כי לא יאו נט ארצות הברית ולא פאי פייפר בקנה מידה. במקום להפסיק, ריצ'רד משלב את ה- AI של גילפויל (עם כמה עריכות של דינש) ב- PiperNet וזה עובד טוב יותר ממה שמישהו יכול היה לצפות, ומאפשר לפיידי פייפר לסגור עסקה עם AT&T. עם זאת, הצוות מבין במהרה שבמאמץ זה למקסם את הדחיסה והיעילות, ה- AI של פייפרנט מצא דרך לעקוף את כל ההצפנה, מה שגורם לאיום עולמי אפשרי אם יופעל. לפיכך PiedPiper נאלץ להיכשל בכוונה להציל את העולם מיצירתם שלהם. הם מצליחים לקרוס את ההשקה. יש הבזק קדימה של 10 שנים כדי לראות היכן כולם נמצאים, ומסתיים בכך שריצ'רד הציב כונן הבזק עם הקוד הפוטנציאלי המאיים על ביטחון.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריצ'רד הנדריקס (תומאס מידלדיץ'): הדמות הראשית בסדרה, מייסד חברת "פייד פייפר", חכם אך בעל כישורים חברתיים רעועים וסף חרדה נמוך.
  • ארליך בכמן (טי. ג'יי. מילר) (עונות 1–4): מכר חברת 'סטארטאפ שהקים', חי על כספי המכירה. בעל ביטחון עצמי מוגזם.
  • ברטרם גילפויל (מרטין סטאר): מתכנת מוכשר ב"פייד פייפר", חבר בכנסיית השטן, ארגון נהיליסטי אנטי דתי.
  • דינאש צ'וגטאי (קומייל ננג'יאני): מתכנת ב"פייד פייפר", ממוצא פקיסטני. נמצא בתחרות מתמדת עם גילפויל.
  • גאווין בלסון (מאט רוס): מייסד ובעל חברת הענק "הולי" הענקית, מתחרה בריצ'רד לאחר שהאחרון סירב למכור לו את חברתו.
  • דונלד "ג'ראד" דאן (זאק וודס): לשעבר מנהל בכיר ב"הולי", עזב את תפקידו כדי להיות עוזרו האישי של ריצ'רד ב"פייד פייפר". ניחן בנאמנות מוחלטת לריצ'רד ולחברה.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונתה הראשונה של הסדרה החלה את שידורה בארצות הברית ברשת HBO ב-6 באפריל 2014, ובישראל בערוץ yes Oh החל מה-9 באפריל 2014. העונה כללה 8 פרקים. בעקבות הצלחת הסדרה, חידשה HBO את הסדרה לעונה שנייה אחרי שידור של 3 פרקים בלבד. העונה השנייה החלה את שידורה ברשת HBO ב-12 באפריל 2015, ובישראל החל מה-28 באפריל 2015. העונה כללה 10 פרקים. פרק הפתיחה של העונה השנייה הצליח אף הוא, ויום לאחר שידורו חידשה HBO את הסדרה לעונה שלישית בת 10 פרקים, שעלתה לשידור ב-24 באפריל 2016 ובישראל ב-27 באפריל 2016.

העונה השלישית קיבלה דירוגים טובים ממבקרים אשר נחשפו אליה בהקרנות מוקדמות[1]. בעקבות זאת, ב-21 באפריל 2016, כ-3 ימים לפני עליית העונה השלישית, חידשה רשת HBO את הסדרה לעונה רביעית, אשר עלתה ב-23 באפריל 2017. ב-25 במאי 2017 פורסם כי רשת HBO חידשה את הסדרה לעונה חמישית המיועדת לשידור בשנת 2018, ומספר שעות לאחר מכן פורסם כי טי. ג'יי. מילר (ארליך) יעזוב את הסדרה ולא ישתתף בעונה זו. העונה החמישית, בת 8 פרקים, עלתה ב-25 במרץ 2018. באפריל 2018 חודשה הסדרה לעונה שישית, שהפקתה התעכבה מעט ועלתה רק ב-27 באוקטובר 2019. במאי 2019 פורסם כי העונה השישית תהיה האחרונה בסדרה, ותכלול 7 פרקים בלבד (לעומת 8–10 פרקים בעונות קודמות).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמק הסיליקון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Silicon Valley, נבדק ב-2019-12-12