ענבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שכבות הפרי בעינב. העינב הוא דוגמה לענבה בשרנית ולחה, ורקמת האנדוקרפ (מסומנת באיור ב–2c) בו דקה מאוד.
שכבות הפרי, מודגמות על אפרסק. האפרסק אינו ענבה, משום ששכבת האנדוקרפ שמקיפה את הזרע היא קשיחה ועבה, בעוד שבענבות שכבה זו דקה מאוד ולעיתים לא ניתן להבחין בה כלל.

עֲנָבָהאנגלית: Berry; בלטינית: Bacca) היא סוג של פרי, שנוצר משחלה של פרח יחיד ובדרך כלל מכיל זרעים רבים. הענבה היא לרוב בשרנית ולחה. הענבה נבדלת מפירות בעלי תצורה של בית גלעין, בכך ששכבת האנדוקרפ במעטפת, מסביב לזרע, היא דקה ואינה קשיחה. כך למשל, האפרסק אינו ענבה, משום שבמהלך התפתחותו שכבת האנדוקרפ נהיית נוקשה ועבה; מנגד, האבוקדו נחשב לענבה, כיוון ששכבת האנדוקרפ של האבוקדו היא דקה ולעיתים אינה ניתנת להבחנה משכבת המזוקרפ העסיסית שמקיפה אותה.[1] דוגמאות נוספות לענבה הם פרי העגבנייה, עינב, אוכמנית ובננה.

לפי חלק מההגדרות, קריטריון נוסף להגדרת פרי כענבה "קלאסית" הוא קיום של קליפה חיצונית דקה, שאינה תומכת בעצמה כאשר מסירים אותה מהפרי. פירות הדלועיים, כמו האבטיח, המלפפון והדלעת, הם ענבות שמכוסות בשכבה חיצונית קשה, ובלועזית הם נקראים "pepo", על מנת להבדילן מענבות רגילות.[2] פירות הדר הם ענבות שמתפתחת להן קליפה עבה ומחיצות פנימיות. כדי להבדילם מענבות בעלות קליפה דקה, פירות כאלה מכונים "הספרידות" (hesperidium, או ברבים hesperidia; על שם ההספרידות במיתולוגיה היוונית).[3]

השם העברי נקבע בשנת 1939. לפני כן שימשה המילה ענבה בלשון חכמים כגרסה נקבית של "עינב" או לתיאור גרגיר בודד של פירות רבים אחרים.[4] על פי מילון המונחים בביולוגיה של האקדמיה ללשון העברית משנת 2009, פירות כמו תפוח ואגס (באנגלית: pomes), שבהם חלק מבשר הפרי לא נוצר מהשחלה, אלא מרקמה סמוכה לה, נקראים בעברית "ענבה דמויה".[5] אולם, פירות אלה אינם נחשבים לענבות.

המונח האנגלי הוא berry, על אף שרבים מהפירות שבשפת היומיום מכילים את המילה "ברי" בשמם, כמו תות שדה (strawberry) ופטל (raspberry, blackberry), אינם ענבות על פי ההגדרה הבוטנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ענבה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ W. B. Storey, "What Kind of Fruit is the Avocado?", University of California Agriculture and Natural Resources
  2. ^ Berry, A Dictionary of Biology (8 ed.), Oxford University Press, 2019
  3. ^ Classification of Fruit Types
  4. ^ רוביק רוזנטל, "הזירה הלשונית: לא חברים", nrg,‏ 11 בפברואר 2010
  5. ^ ענבה דמויה, מונחי האקדמיה ללשון העברית, מילון מונחים בביולוגיה, 2009