עצם המצח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עצם המצח
תמונה תלת־ממדית של עצם המצח. אפשר להקיש על התמונה ולסובב עם מקש שמאלי בעכבר לכל הכיוונים, כדי לראות את המבנה המדויק
שיוך גולגולת האדם, קופסית המוח, calvaria, desmocranium עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (135) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) os frontale עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A02.1.03.001 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 520 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 52734 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A02.835.232.781.375 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D005624 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0016732 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עצם המצח (TA: Os frontale) היא אחת מעצמות הגולגולת. זו העצם הקדמית עליונה בגולגולת, וכמו שאפשר להבין משמה, היא העצם התומכת במצח.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עצם המצח היא עצם שטוחה, עבה יחסית לשאר עצמות הגולגולת. חלקה העליון הוא בצורת מקטע כדורי, ומהווה את חלקו הקדמי של הקדקוד ואת המצח. חלקה התחתון מהווה את תקרתן של ארובות העיניים וחלק מתקרתו של חלל האף.

מעט מעל לארובת העין בכל צד נמצאת בליטה גרמית המכונה קשת הגבינים (Arcus superciliaris). קשת הגבינים בולטת בגברים יותר מאשר בנשים. מתחת לקשת הגבינים נמצא גת המצח (Sinus frontalis). בין קשתות הגבינים קיימת בליטה המכונה פדחת (Glabella).

בחלקה העליון של עצם המצח יש תפר (Sutura frontalis) המחבר את צדה השמאלי לצדה הימני: אצל תינוקות רכים עצם המצח מפורצת, ויש מרווח בין שני הצדדים. מרווח זה נסגר בשנות החיים הראשונות תוך יצירת התפר.

עצם המצח היא העבה והכבדה שבעצמות הגולגולת, ומהווה גשר בין העצמות שמהוות את קופסת המוח ובין עצמות הפנים.

עצמות שכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עצם המצח מופרקת במפרקים פיברוטיים מסוג תפר לעצמות הקודקוד, בחלקה העליון, לעצמות הרקה, לעצם היתד בשני צידי הגולגולת (בשני מפרקים שונים), לעצמות הלחיים, וללסת העליונה.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזכות עובייה של עצם המצח, היא החזקה שבעצמות הגולגולת, והיחידה בהן שבעלי חיים רבים, כולל האדם, עושים בה שימוש לתקיפה או התגוננות. להכאה באמצעות עצם המצח יוחדה מילה בשפה העברית - נגיחה. בכדורגל, נעשה שימוש נרחב בנגיחה כדי למסור את הכדור או לשגרו לכיוון השער.

בבעלי חיים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אצל בעלי חיים רבים, שתי הכנפיים של עצם המצח לא מתאחות כמו אצל האדם, והעצם נשארת שטוחה ובמקרים מסוימים בעלת שתי אונות. אצל רוב בעלי חיים המקרינים, בסיס הקרניים הוא בעצם המצח. אצל זוחלים רבים, חלקה העליון של ארובת העיין אינו חלק מעצם המצח, אלא שייכת לעצם או שתי עצמות נוספות, שאינן קיימות אצל היונקים.

בתיאורים של אנשים או דמויי אדם כמו מלאכים או שדים בעלי קרניים, כמו גם בפסל משה של הפסל מיכלאנג'לו, הקרניים בוקעות דווקא מעצמות הקודקוד, בניגוד למציאות הזואולוגית של בעלי חיים מקרינים אמיתיים.

מבחר תרשימים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עצם הקודקודעצם המצחעצם הרקהעצם העורףעצם היתדעצם הלחיעצם הכברהעצם הדמעותעצם האףלסת עליונהלסת עליונהלסת תחתונהשינייםעצם המצחעצם הקודקודעצם האףעצם הכברהעצם הדמעותעצם היתדעצם העורףעצם הרקהעצם הלחילסת עליונהלסת תחתונה
עצמות הגולגולת. לקריאה על כל אחת מהעצמות, ניתן להקיש עליהן באיור.