פאבל טרטיאקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאבל מיכאילוביץ' טרטיאקוב
Па́вел Миха́йлович Третьяко́в
דיוקנו של טרטיאקוב מעשה ידי איליה רפין (1883).
דיוקנו של טרטיאקוב מעשה ידי איליה רפין (1883).
לידה 15 בדצמבר 1832 (יוליאני)
מוסקבה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 בדצמבר 1898 (יוליאני) (בגיל 65)
מוסקבה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
פעילות בולטת איסוף אמנות, נדבנות, מסחר וכלכלה
ידוע בשל הקמת גלריית טרטיאקוב
מקצוע איש עסקים
בן או בת זוג Vera Nikolaevna Tretyakova עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אזרחות כבוד של מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאבל מיכאילוביץ' טרטיאקוברוסית: Па́вел Миха́йлович Третьяко́в;‏ 27 בדצמבר 1832 - 16 בדצמבר 1898) היה איש עסקים ואספן אמנות רוסי. אוספיו מהווים כיום את אוספי גלריית טרטיאקוב שבמוסקבה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרטיאקוב, בן למשפחת סוחרים עשירה, התחנך בנעוריו על ידי מורים פרטיים אשר לימדו אותו בביתו. בשנת 1850 ירש את עסקיו של אביו, וסחר בתחום הטקסטיל. טרטיאקוב הצליח בעסקיו, ויחד עם סוחרים אחרים הקים את הבנק למסחר של מוסקבה (ואף עמד בראש הבנק), וחברות מסחריות רבות. רכושו הוערך ב-4.4 מיליון רובלים וכלל חמישה בתי אחוזה בעיר מוסקבה.

איסוף אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרטיאקוב החל לאסוף אמנות בשנת 1854 בגיל 22. רכישתו הראשונה הייתה 10 יצירות של אמנים הולנדים, אולם במהרה החליט טרטיאקוב להתמקד ברכישת יצירות אמנות של אמנים רוסיים בני זמנו, במטרה להקים גלריה לאומית עבור רוסיה.

אוספיו כוללים את יצירות האמנות הידועות והטובות ביותר של האמנים בני תקופתו, אותן רכש בתערוכות שנערכו באותה עת, ובהן יצירות שהוצגו בתערוכות קבוצת "הנודדים". לעיתים רכש טרטיאקוב סדרות שלמות של יצירות של אמן מסוים. כך למשך רכש בשנת 1874 את כל 13 התמונות ולמעלה מ-133 רישומים ו-81 טיוטות של "סדרת טורקסטן" מעשה ידי וסילי ורשצ'אגין, ובשנת 1880 רכש את "סדרת הודו" של ורשצ'אגין ובה 78 רישומים. אוספיו כללו 80 רישומים מעשה ידי אלכסנדר איוואנוב, ובשנת 1885 רכש 102 ציורים מעשה ידי וסילי פולנוב שצוירו על ידי האמן במסעותיו בטורקיה, מצרים, סוריה וארץ ישראל. כמו כן טרטיאקוב רכש את כל הרישומים שיצר ויקטור וסנצוב עבור קתדרלת ולדימיר הקדוש שבקייב.

אוספו של טרטיאקוב כלל את האוספים המקיפים ביותר של יצירות האמנים וסילי פרוב, איוואן קראמסקוי, איליה רפין, וסילי סוריקוב, יצחק לויתן וולנטין סרוב.

על מנת להגדיל את היקף אוספיו החל טרטיאקוב לרכוש ציורי נוף של אמנים רוסיים מהמחצית הראשונה של המאה ה-19 ובהמשך יצירות מהמאה ה-18 - במטרה שאוספו יכלול גם גלריית דיוקנאות של רוסים מפורסמים. במקביל לרכישת דיוקנאות מהמאה ה-18, יזם טרטיאקוב יצירת דיוקנאות חדשים, ושכר את שירותי האמנים המובילים בתחום - אוסיפ בראז, ניקולאי גה, קראמסקוי, ניקולאי נוורב, פרוב ורפין על מנת שיציירו את סופריה, אמניה ומנהיגיה של רוסיה בתקופתו.

בין השנים 1870 -1880 החל טרטיאקוב לאסוף רישומים. בשנת 1893 אוסף הרישומים שלו כלל 471 רישומים שונים. בשנת 1890 החל טרטיאקוב לאסוף איקונות דתיות. האיקונות והרישומים לא הוצגו לציבור בימי חייו, והיו חלק מאוספו הפרטי. טרטיאקוב אסף מספר פסלים אולם מספרם (9 פסלים בשנת 1893) היה מועט, ואף הם היו חלק מהאוסף הפרטי.

האוסף הוצג לראשונה לציבור בביתו של טרטיאקוב, בלאוורשנסקי פראולוק, אולם בשל גודלו של האוסף, הוחלט להציגו במבנה ייעודי, שהוקם בין השנים 18701880 בתכנונו של האדריכל קאמינסקי.

זמן קצר לאחר פתיחת הגלריה, בשנת 1881 היא זכתה לפופולריות רבה, ובשנת 1885 ביקרו בה למעלה מ-30,000 איש. בזמן פתיחתה הייתה הגלריה, מבחינת מספר יצירותיה וחשיבותן, אחד המוזיאונים הגדולים והחשובים ברוסיה (ולמעשה הייתה המוזיאון הגדול במוסקבה, והמוזיאון השני בגודלו ברוסיה).

בשנת 1892 ירש טרטיאקוב את אוסף האמנות המערב אירופאית מאחיו, וצירף אוסף זה לגלריה.

באוגוסט 1892 הוריש טרטיאקוב את האוסף והמבנה לעיר מוסקבה, וב-15 באוגוסט 1893 נפתח המוזיאון רשמית בשם "גלריית פאבל וסרגיי טרטיאקוב" - אשר לימים תיקרא - "גלריית טרטיאקוב".

פסלו של טרטיאקוב בחזית גלריית טרטיאקוב.

בשנת 1890 ביקרו בגלריה למעלה מ-150,000 מבקרים. טרטיאקוב המשיך להגדיל את הגלריה, ובשנת 1894 תרם לגלריה 30 תמונות נוספות מאוספו הפרטי.

פעילות תרבותית ופעילות צדקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסף על פעילות איסוף תמונות, פעל טרטיאקוב במיזמי צדקה רבים, וכן היה חבר של כבוד באגודה המוזיקלית של רוסיה (לה תרם סכומים רבים). כמו כן טרטיאקוב תרם כסף להקמת בית ספר לחרשים- אילמים, ותמך במשפחות נופלי מלחמת רוסיה-טורקיה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרטיאקוב נפטר בשנת 1898 ונקבר בבית הקברות דנילובסקויה. בשנת 1948 הועברו עצמותיו לבית הקברות נובודוויצ'י.

האסטרואיד טרטיאקוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1977 נקרא אסטרואיד טרטיאקוב 3925 שהתגלה על ידי האסטרונומית הסובייטית לודמילה ז'וראבליובה על שמו ועל שם אחיו סרגיי מיכאילוביץ'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאבל טרטיאקוב בוויקישיתוף