פטי דיוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פאטי דיוק)
פטי דיוק
Patty Duke
פטי דיוק בתוכנית "המופע של פטי דיוק", 1965
פטי דיוק בתוכנית "המופע של פטי דיוק", 1965
לידה 14 בדצמבר 1946
אלמהארסט, קווינס, ניו יורק
פטירה 29 במרץ 2016 (בגיל 69)
איידהו
מקום קבורה North Acton Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Anna Maria Duke עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מוזיקת פופ, פופ רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1956–2016 (כ־60 שנה)
בן או בת זוג
  • הארי פאלק (19651969)
  • ג'ון אוסטין (19721985) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים שון אסטין, מקנזי אסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה

פרס אוסקר

פרס גלובוס הזהב,
שלושה פרסי אמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנה מרי "פטי" דיוקאנגלית: Anna Marie "Patty" Duke; ‏14 בדצמבר 194629 במרץ 2016) הייתה שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאית. דיוק הייתה לאחת הכוכבות הגדולות ביותר בטלוויזיה האמריקאית בשנות ה-60 וה-70. זכתה בשלושה פרסי אמי, פרס גלובוס הזהב ופרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר לשנת 1962 על הופעתה בתפקיד הלן קלר בסרט "עושת הנפלאות".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיוק נולדה בתור אנה מארי בשכונת אלמהארסט שברובע קווינס, ניו יורק לפרנסיס, קופאית ולג'ון פטריק דיוק, נהג מונית. היא ואחיה ריימונד דיוק חוו ילדות קשה, מאחר שאביה היה אלכוהוליסט ואמה סבלה מדיכאון. כאשר הייתה בת 6 עזב אביה את ביתם, ובגיל 8 העבירה אמה של דיוק את האחריות עליה לג'ון ולאתל רוס, שזיהו את הפוטנציאל העצום שטמון בה והפכו למנהליה האישיים. לאחר שהועברה לחזקתם שינו בני הזוג רוס את שמה לפטי דיוק. באוטוביוגרפיה שהוציאה לאור בשנת 1990 "קראו לי אנה", חשפה דיוק פרטים מזוויעים אודות התעללות וניצול אשר עברה בידי מנהליה בתור ילדה כוכבת.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטי דיוק, 1959

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלה את דרכה המקצועית כשחקנית בפרסומות ובדרמה של ג'ון קרומוול "האלילה" בתפקיד הילדה אמילי אן פטלקנר לצידם של קים סטנלי ולויד ברידג'ס. בשנת 1960 זכתה דיוק כנערה לכבוד רב ובפרס התיאטרון העולמי על תפקידה בתור הסופרת הלן קלר במחזה "עושת הנפלאות". כשנתיים לאחר מכן עשתה דיוק בת ה-16 היסטוריה כאשר זכתה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על הופעתה בתפקיד בעיבוד הקולנועי המרשים שביים ארתור פן. דיוק הייתה לשחקנית הצעירה ביותר שזכתה בפרס האוסקר עד לזכייתה של טייטום אוניל. ב-1967 הופיעה בדרמה של הבמאי הבריטי מארק רובסון "עמק הבובות", המבוסס על סיפרה רב המכר של ז'קלין סוזן, בתפקיד הזמרת הצעירה והמוכשרת נילי או'הארה. דיוק זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר בתפקיד קומי/ מוזיקלי בשנת 1969 על הופעתה בסרט "אני, נטלי" בתפקיד הצעירה נטלי מילר הנלחמת לעצמאותה.

לאחר מכן התפרסמה כשחקנית קולנוע במספר דל מאוד של סרטים כבראשם מותחן האימה "את כמו אמא שלי" בתפקיד פרנצ'סקה קינסולבין, סרט האסונות "הנחיל" והקומדיה "חתומים בנשיקה"

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר זכייתה באוסקר קיבלה דיוק תוכנית טלוויזיה על שמה בערוץ ABC "המופע של פטי דיוק". בסדרה הופיעה דיוק בתפקיד המתבגרת פטי ליין במשך שלוש שנים שבמהלכן הייתה מועמדת לפרס אמי ולפרס גלובוס הזהב לכוכבת הטלוויזיה הטובה ביותר.

דיוק זכתה בפרס אמי ב-1970 על הופעתה בהפקת הטלוויזיה "צ'ארלי המתוק שלי" בה שיחקה את הצעירה ההריונית מרליין צ'יימברס. דיוק זכתה לקראת סוף שנות ה-70 בשני פרסי אמי נוספים על תפקידיה בעיבוד הטלוויזיוני למחזה עושת הנפלאות בתור המחנכת אן סאליבן ובמיני סדרה "הקפטנים והמלכים".

ב-1999 הייתה דיוק מועמדת בפעם העשירית לפרס אמי על הופעות האורח שעשתה עבור סדרת הדרמה "מגע של מלאכים"

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך בריחתה מחייה האישיים המורכבים נישאה דיוק בגיל צעיר לבעלה הראשון, הבמאי הארי פאלק שהיה מבוגר ממנה ב-13 שנה. לאחר תקופה קשה בה סבלה ממצבי רוח התמכרה דיוק לאלכוהול ולכדורים ולבסוף התגרשה בשנת 1970. כאשר הייתה בהריון מהרומן הקצר שלה עם השחקן והמוזיקאי דזי ארנז ג'וניור נישאה דיוק לתקופה של שבועיים לאיש המכירות מייקל טל. בשנת 1971 ילדה דיוק את בנה הבכור כוכב "טרילוגיית שר הטבעות" שון אסטין. ב-1972 התחתנה דיוק עם השחקן מועמד פרס האוסקר ג'ון אסטין והביאה איתו לעולם בן נוסף, השחקן מקנזי אסטין. לאחר שורה של ניסיונות התאבדות והתמכרויות אובחנה דיוק בגיל 36 כבעלת הפרעה דו-קוטבית. דיוק ואסטין התגרשו בשנת 1985 לאחר שנים של שיתוף פעולה מקצועי. משנת 1986 ועד מותה הייתה נשואה דיוק לבעלה הרביעי איש הצבא מייקל פירס איתו אימצה ילד אחד.

בשנת 2004 זכתה דיוק לכוכב על שמה בשדרת הכוכבים של הוליווד.

דיוק נפטרה בבוקר של 29 במרץ 2016.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטי דיוק בוויקישיתוף

|}