פאראסקבה האדוקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאראסקבה האדוקה
Παρασκευή
לידה המאה ה־10
Selimpaşa, תראקיה, האימפריה הביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה המאה ה־11
Selimpaşa, תראקיה, האימפריה הביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
חג 14 באוקטובר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איקונין של פאראסקבה האדוקה

פאראסקבה האדוקה[1]יוונית: Αγία Παρασκευή) הוא כינויה של קדושה הנערצת בכנסיות השונות של הכנסייה האורתודוקסית הנוצרית ונחשבת לפטרונית המגינה של מולדובה. שרידי הקדושה הובאו על ידי וסילה לופו ליאשי ב-13 ביוני 1641 מאז נשארו בה ומשמשים כמקום עלייה לרגל. היום המוקדש לה הוא 14 באוקטובר, שהוא גם יום מותה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאראסקבה נולדה בתחילת המאה ה-11 בכפר אפיוואט (Epivat), תראקיה המזרחית, בקרבת קונסטנטינופול. אחיה, המבוגר ממנה, אפטימיה (Eftimie), היה נזיר שהגיע לדרגת בישוף. פאראסקיבה נהגה, החל מגיל 10, להתחלף בלבושה הנאה עם עניים לבושי בלויים, חרף נזיפות אימה. בגיל 15 נכנסה פאראסקיבה למנזר וכעבור חמש שנים, בגיל 20, עברה פאראסקיבה למנזר קטן במדבר יהודה. בגיל 25 שבה לכפר הולדתה ושירתה ליד הכנסייה המקומית עד מותה בגיל 27 וקבורתה בקרבת הים.

בעקבות נסים, שהתרחשו ליד קברה, הוכרזה פאראסקיבה כקדושה ושרידיה הועברו לכנסיית כפרה. ב-1223, הצאר הבולגרי העביר את שרידיה לוליקו טרנובו, בירת בולגריה באותה תקופה. ב-1393, לאחר שבולגריה נכבשה בידי הטורקים, הועברו השרידים לידי מירצ'ה הזקן לתקופה של שלוש שנים ולאחר מכן הוענקו על ידי הטורקים לסרבים, שהעבירו אותם לבלגרד. ב-1521 כבשה האימפריה העות'מאנית את סרביה ושרידי הקדושה נלקחו כמשכון והועברו לקונסטנטינופול. הפטריארכיה של קונסטנטינופול פדתה את השרידים בסכום של 12,000 דוקטי זהב והם נשארו בחזקתה עוד 120 שנה.

ב-1641, הפטריארכיה של קונסטנטינופול העניקה את השרידים לשליט נסיכות מולדובה, וסילה לופו, כהכרת תודה על מעשיו למענה ועל תשלום חובותיה. וסילה לופו העביר את השרידים ליאשי והשכין אותם במנזר שלושת בכירי הכנסייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאראסקבה האדוקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "האדוקה" הוא תואר הניתן לנזירות נוצריות ובמיוחד לנזירות שהוכרזו כקדושות ולא היו מרטיריות.