פארק היורה: העולם האבוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העולם האבוד: פארק היורה
The Lost World: Jurassic Park
לוגו הסרט באנגלית
לוגו הסרט באנגלית
מבוסס על העולם האבוד
בימוי סטיבן ספילברג
הופק בידי קתלין קנדי
ג'רלד .ר. מולאן
קולין וילסון
תסריט מייקל קרייטון
דייוויד קפ
עריכה מייקל קיין
שחקנים ראשיים ג'ף גולדבלום
ג'וליאן מור
פיט פוסלתווייט
ריצ'רד שיף
ארליס הווארד
וינס ווהן
ריצ'רד אטנבורו
ונסה לי צ'סטר
מוזיקה ג'ון ויליאמס
צילום ג'אנוס קמינסקי
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה אמבלין אנטרטיינמנט
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 במאי 1997 (לוס אנג'לס)
23 במאי 1997 (שאר מדינות ארצות הברית)
משך הקרנה 129 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה מדע בדיוני, הרפתקאות
תקציב 73 מיליון דולר
הכנסות $618,638,999 דולר
הכנסות באתר מוג'ו jurassicpark2
סרט קודם פארק היורה
סרט הבא פארק היורה 3
תרגום לעברית פארק היורה 2
www.lost-world.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פארק היורה: העולם האבוד או פארק היורה 2 (באנגלית: The Lost World: Jurassic Park) הוא סרט ההמשך לשובר הקופות פארק היורה מ-1993. הסרט מבוסס על הספר העולם האבוד של מייקל קרייטון.

סרט זה הוא השני בסדרת סרטי פארק היורה וממשיך את העלילה של פארק הדינוזאורים. בסרט אחיינו של היזם האמונד ויורשו בעסק, פיטר לודלו, מוביל צוות המנסה לצוד ולמכור דינוזאורים מאי שנמצא ליד האי המקורי אך חבורה בראשות איאן מלקולם מהסרט הקודם הורסת להם את התוכניות ומאלצת אותם למצוא דרך חזרה בעודם על אי מלא דינוזאורים.

הסרט יצא ב-23 במאי 1997 וגרף מעל 618 מיליון דולר. הצילומים נערכו בקליפורניה ובאי קאואיי בהוואי מספטמבר עד דצמבר 1996.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה בריטית נקלעת לאי בשם "איסלה סורנה" הקרוב לאי הפארק הראשון "איסלה נובלר", שם מותקפת ילדתם הקטנה על ידי קבוצת קומפסוגנתוסים ונפצעת ובתגובה מחליטים בחברת "אינגן" להדיח את יוזמה, ג'ון המונד ולהחליף אותו באחיינו, פיטר לודלו, והוא מחליט להעביר את כל הדינוזאורים, החיים במערכת אקולוגית סגורה, לגן חיות בסן דייגו. אך המונד מתנגד לרעיון, ותומך בהשארת החיות באי ללא פיקוח. כדי להצליח הוא מבקש מד"ר איאן מלקולאם, המדען שהיה בפארק היורה, להצטרף למשלחת שכוללת את ניק ואן אוון הצלם, אדי קאר מומחה השטח ואת חברתו, ד"ר שרה הרדינג המומחית לטורפים, לאי "איסלה סורנה", כדי לתעד את החיות האלו ולייצר תודעה ציבורית בעד רווחת הדינוזאורים ובעד השארתם בפארק. מלקולם מסרב, אך כאשר המונד מספר ששרה כבר נשלחה ונמצאת בתוך האי, הוא נוסע לחבור אליה. לנסיעה מצטרפת גם, מבלי ידיעתם, בתו של איאן מנישואין קודמים, קלי. החבורה מוצאת בפארק את שרה מצלמת סטגוזאורוסים אך הללו מתרגזים כשהיא מתקרבת לסטגוזאורוס תינוק והיא נאלצת לברוח.

החבורה מגלה שאחיינו של המונד, לודלו, שלח צוות ציד לאי ללכוד את החיות. בראש הצוות עומדים דיטר סטארק והצייד רולנד טמבו עם חברו אג'אי סידהו, שבתמורה לעבודתו רוצה ללכוד טירנוזאורוס בוגר. לשם כך הוא לוקח גור טירנוזאורוס ומניח אותו בתור פיתיון לבוגר. בסוף היום הראשון הציידים תופסים מספר דינוזאורים צמחוניים ולודלו מספר על העברתם לסן דייגו, אך מבלי לדעת שהצוות של אנשי מלקולם משחררים את הדינוזאורים שנלכדו והם רומסים את המחנה ומשביתים את כל מכשירי הקשר והמכוניות. רולנד וחברו עוזבים את הגור ורצים למחנה שנשרף והתפרק.

ניק ושרה מוצאים את גור הטירנוזאורוס שנפצע ברגלו ומטפלים בו בקרוואן, אך איאן מגיע להזהיר אותם שהורי הגור מגיעים. שרה ואיאן מחזירים להם את הגור אך ההורים דוחפים את הקרוואן מהצוק. אדי מגיע לעזור להם בזמן שקלי נמצאת בכלוב גבוה אך הטירנוזאורוסים טורפים אותו ומסתלקים. ברגע האחרון החבורה נמלטת מהקרוואן הנופל בעזרת אנשי אינג'ן הכועסים.

הצוות של לודלו מחליט לנוע יחד עם החבורה, למרות הכעס והם מתלכדים ומחליטים ביחד להגיע לצד השני של האי שם יש תחנה שהמונד הקים שם לפני כן, בתקווה שאולי בה יוכלו לקרוא לעזרה. במהלך המסע, דיטר סטארק, סגנו של רונלד נטרף על ידי להקה של קומפסוגנתוסים ובלילה הטירנוזאורוסים תוקפים שוב כשלצוות אין רובים נגדם. אנשי צוות רבים נטרפים בידי הטירנוזאורוסים, ביניהם גם המדען של הצוות ד"ר רוברט ברק שנרתע מנחש חלב, ורבים אחרים נטרפים בידי ולוצירפטורים לאחר שהם הולכים בין העשבים. לבסוף החבורה מגיעה לתחנה של המונד, ניק ואן אוון מזעיק עזרה וברגע האחרון הם נמלטים מרפטורים שנמצאו בתחנה. רפטור אחד מועף בידי קלי, באמצעות חבטה תוך ריקוד על מוט, היישר מהחלון אל ענף קוצני ומת, ובמהלך מריבה בין הרפטורים הם מצליחים להתחמק מהם ולברוח. לאחר שמגיע מסוק לאסוף אותם מהאי ואיתו צוות של לוחמים, שרה ואיאן מגלים שרולנד תפס סוף סוף טירנוזאורוס זכר בוגר וגם את הגור אך חברו הטוב ביותר - אג'אי סידהו, נטרף בידי הרפטורים (המוות לא נראה על המסך).

כאשר הם מגיעים לסן דייגו, לודלו מקיים אספה של משקיעים במהלכה הוא עומד לנאום על הפארק שעומד להיפתח אך כשהספינה שהם חיכו לה, עליה נמצא הטירנוזאורוס, לא בולמת בזמן ומתנגשת בנמל. אז מתברר שצוות הספינה נהרג על ידי הטירנוזאורוס. לאחר שפקחים בודקים את כל הדלתות, הטירנוזאורוס משתחרר מהספינה ומשוטט בעיר בחיפוש אחר מזון ואחר גורו שנמצא בכלוב אחר בספינה. הוא זורע הרס ברחבי סן דייגו ואיאן ושרה הולכים להביא את הגור, שנמצא במתקן מאובטח, תחת סימום כבד.

הטירנוזאורוס מוצא את הגור אצלם, ועוקב אחריהם לספינה. הם מניחים את הגור בתא המטען וקופצים לים. לודלו, שעקב אחריהם בניסיון לקחת את הגור לעצמו, מוצא אותו בתא המטען ומנסה ללכוד אותו, מבלי לדעת שאחריו נכנס הטירנוזאורוס הבוגר שפוצע אותו ונותן לגורו לטרוף אותו. בעודם בתא המטען שמתחיל להיסגר, שרה יורה בטירנוזאורוס חץ הרדמה והוא נשאר בספינה שחוזרת עם משלחת צבאית לאי.

בסוף הסרט מלקולם יושב בביתו עם שרה ובתו קלי והם צופים בטלוויזיה באירועים האחרונים. המונד מופיע בכתבה כשהוא מבקש להניח לדינוזאורים לחיות בטבעיות ולהפוך את האי לאתר טבע מוגן.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריצ'רד אטנבורו - ד"ר ג'ון המונד, המליונר ויזם הפארק הראשון שפוטר מחברת "אינגן". לאחר שלודלו, אחיינו נטרף הוא חוזר לתפקידו למשך כמה שנים עד שנפטר. זהו סרטו האחרון של אטנבורו.
  • ג'ף גולדבלום - ד"ר איאן מלקולם, מומחה למתמטיקה ולתורת הכאוס מגיע לאי כדי לשמור על חברתו שרה.
  • ג'וליאן מור - ד"ר שרה הרדינג, חוקרת המגיעה לאי למחקר על הדינוזאורים. חברתו של איאן.
  • ונסה לי צ'סטר - קלי קורטיס-מלקולם, בתו של איאן מאשה אפרו-אמריקאית שמגיעה ללא ידיעתו לאי.
  • ארליס הווארד - פיטר לודלו, אחיינו של המונד שיורש אותו בבעלות חברת "אינגן" והנבל של הסרט. נטרף בסוף על ידי הטירנוזאורוס הבוגר וגורו, אותם רצה לשבות.
  • פיט פוסלתווייט - רולנד טמבו, צייד שכיר שהנהיג את צוות הציידים של "אינגן". לאחר מותו של חברו אג'אי הוא מחליט לפרוש מהחברה.
  • וינס ווהן - ניק ואן אוון, צלם טבע שנשכר על ידי המונד לעזור לאיאן ולשרה.
  • ריצ'רד שיף - אדי קאר, מומחה השטח שנשכר על ידי המונד לעזור לאיאן ולשרה. נטרף על ידי זוג טירנוזאורוסים.
  • פיטר סטורמר - דיטר סטארק, מנהיג הצוות השני לאחר רונלד. נטרף על ידי להקת קומפסוגנתוסים לאחר שהתרחק מהצוות.
  • תומאס רוזאלס - קרטר, אחד הציידים ונהגו האישי של סטארק. נמחץ למוות בידי טירנוזאורוס.
  • הארווי ג'ייסון - אג'אי סידהו, חברו הטוב של רונלד וציד שכיר שעבד איתו בהודו. נטרף על ידי הרפטורים בעשב.
  • תומאס פ. דאפי - ד"ר רוברט ברוק, המדען של הצוות שאיננו בקיא מספיק בדינוזאורים. נטרף על ידי טירנוזאורוס לאחר שנבהל מנחש חלב (שלמרבה האירוניה לא היה ארסי).
  • ג'וזף מאזלו - טים מרפי, נכדו של ג'ון המונד שהיה על האי בסרט הראשון. נראה בהופעה בודדת בהתחלה לצד אחותו וסבו.
  • אריאנה ריצ'רדס - לקס מרפי, נכדתו של ג'ון המונד שהייתה על האי בסרט הראשון. נראית בהופעה בודדת בתחילה לצד אחיה וסבה.
  • קמילה בל - קייטי באומן, ילדה שהותקפה בתחילת הסרט על ידי להקת קומפסוגנתוסים אך שרדה.
  • רובין זקס - פאול באומן, אביה העשיר של הילדה קייטי.
  • ג'נו סילבה - הספן קרלוס. הוא החליט להוריד את החבורה ולחזור מיד בגלל השמועות של הדייגים על איי "5 המיתות" המסוכנים. הוא לא מדבר אנגלית וניק נאלץ לתרגם אותו מספרדית.
הופעות קמע
  • השחקן בילי בראון, הופיע כברנר, שוטר מאבטח בלוס אנג'לס.
  • השחקן איאן אברקרומבי, הופיע כמשרתו של המונד בביתו.
  • השחקן רוס פרטרידג', הופיע כאיש המתלוצץ עם מלקולם ברכבת לאחר שמזהה אותו מהטלוויזיה.
  • השחקנית מרג'יאן הולדן, הופיעה כאשה הצועקת בזמן תקיפת הטירנוזאורוס.
  • תסריטאי הסרט דייוויד קפ, הופיע כאדם שנטרף בידי הטירנוזאורוס בלוס אנג'לס.
  • העיתונאי ברנרד שו מופיע בתפקיד עצמו כקריין חדשות.

דינוזאורים ויצורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה - יצורים פרהיסטוריים
  • טירנוזאורוס - חברי הצוות של לודלו מחפשים טירנוזאורוס בוגר כדי לצוד אותו ולהעביר לגן החיות בסן דייגו. בשביל כך הם מפתים אותו לבוא בעזרת הגור שלו. כשדעתם מוסחת, שרה ואיאן מחליטים לטפל לגור הפצוע ברגלו אך כשהוריו מגיעים הם נאלצים לתת לו לצאת אליהם. הטירנוזאורוסים טורפים את אדי והולכים אך כאשר כל הצוות נע למרכז הפארק הם מתקיפים וטורפים לוחמים רבים ואת רוברט ברוק. לבסוף מגיע צוות שנשלח מהיבשת ואיתו הם מצליחים לצוד את אחד הטירנוזאורוסים ואת גורו ולהעלות אותו על ספינה. ואולם הטירנוזאורוס מצליח להשתחרר והורג את כל צוות הספינה לפני הגעתה ואז עולה לחופי סן דייגו ומתחיל במסע השמדה בחיפושו אחר גורו. שרה ואיאן עוזרים לו להגיע אל הגור אך פיטר לודלו מנסה לשבות שוב את הצעיר ואז נטרף בידי הבוגר והצעיר שמוחזרים לספינה ולאי. בסוף הסרט מופיעה משפחת הטירנוזאורוסים בטלוויזיה כשהם בטבע.
  • ולוצירפטור - הרפטורים צדים בין העשבים בלהקות והם קוטלים רבים מהצוות כולל את אג'אי סידהו, חברו הטוב של רוברט. שרה, ניק ואיאן פוגשים בהם במרכז הפארק אך מצליחים להימלט לאחר ששני פרטים היו שקועים בריב אחד עם השני ופרט נוסף נהרג לאחר שקלי העיפה אותו מהחלון לתוך ענף.
  • סטגוזאורוס - נראים פרטים בקרבת נהר ששרה מתקרבת לצעיר מביניהם אך המבוגרים מגיבים באיום ומנסים להכות בה עם דוקרני זנבם והיא בורחת. מאוחר יותר נתפסו כמה סטגוזאורוסים בתחילה אך שרה וניק משחררים אותם והם מתפזרים במחנה.
  • פרזאורולופוס - נראים כמה פרטים בטבע שחלקם נכלאים בידי צוות הציד אך שרה וניק משחררים אותם והם מתפזרים במחנה.
  • גלימימוס - נראים כמה פרטים שנכלאו בידי צוות הציד אך שרה וניק משחררים אותם והם מתפזרים במחנה.
  • טריצרטופס - נראים כמה פרטים שנכלאו בידי צוות הציד אך שרה וניק משחררים אותם והם מתפזרים במחנה ואחד מהם כמעט משליך מכונית על רוברט ואג'אי, שבורחים בזמן.
  • פכיצפלוזאורוס - נראה פרט שצוות הציד מנסה לתפוס אותו ולקשור אותו בחבלים אך הוא מצליח לפגוע בחלק מהציידים. לבסוף הוא נכלא אך שוחרר בידי שרה וניק.
  • ממנצ'יזאורוס - נראים שני פרטים שצועדים בין הג'יפים של צוות הציד שרדף אחרי דינוזאורים אחרים. לא ברור אם גם הממנצ'יזאורוסים נתפסו, אך עקב גודלם הגיוני שלא.
  • קומפסוגנתוס - אותם כינו הציידים "קומפים". דינוזאורים טורפים קטנים שצדים בחבורות. הם הופיעו בתחילת הסרט כשתקפו את הילדה קייטי ובהמשך נכלאו כמה פרטים בידי צוות הציד אך שוחררו. הם גם הופיעו ביער במסע החבורה וטרפו את דיטר סטארק כשהוא התרחק מהחבורה, זאת לאחר שהוא השתמש בנשק חשמלי כדי להבריח אותם קודם לכן.
  • פטרנודון - נראה פרט מעופף בסוף הסרט בטלוויזיה. ייתכן שמדובר בגאוסטרנברגיה.
  • אפטוזאורוס - נראה שלד ענקי ליד מרכז הפארק.
  • אדמונטוזאורוס - נראית גולגולת בתוך קן הטירנוזאורוסים.
  • דילופוזאורוס - נראה בציורים ובמסך מחשב.
  • קוריתוזאורוס - נראה על נייר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]