פדינגטון (ניו סאות' ויילס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פדינגטון (פרוור)
Paddington
בית עיריית פדינגטון
בית עיריית פדינגטון
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
מדינה ניו סאות' ויילסניו סאות' ויילס ניו סאות' ויילס
פרוור סידני העיר, הפרוורים המזרחיים
עיר אם סידני
שטח 1.5 קמ"ר
גובה 51 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בפרוור 12,701 (10 באוגוסט 2021)
קואורדינטות 33°53′06″S 151°13′37″E / 33.885°S 151.227°E / -33.885; 151.227

פדינגטוןאנגלית: Paddington) הוא פרוור בסידני. פדינגטון מנוהל על ידי עיריית סידני (The City of Sydney) ומועצת וולהרה (Municipality of Woollahra).

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פדינגטון ממוקם בגבולו המזרחי של שטח עיריית סידני, ומקבל שירותים משתי רשויות מקומיות. על כן, הוא כלול בשני אזורים בסידני: סידני העיר והפרוורים המזרחיים. הוא גובל מצפון בדרלינגהרסט, במערב בסארי הילס, בדרום בסנטניאל פארק ובמזרח בוולהרה. פדינגטון נמצא על קו רכס, ומשקיף על העמק החוצה אותו מצפון מערב לדרום מזרח, שהוא רחוב אוקספורד. רחובות ראשיים אחרים כוללים את דרך גלנמור ואת רחוב הרגרייב, המגיע לוולהרה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני תחילת ההתיישבות האירופית בסידני, פדינגטון היה מיושב על ידי אבוריג'ינים ילידי המקום, משבט קדיגל. ב-1789 הכתה בעיר מגפת האבעבועות שחורות (כשנה לאחר הגעת המתיישבים האירופאים הראשונים) וגרמה למותם של מרבית האוכלוסייה הילידית, כשהשורדים עזבו את בתיהם והצטרפו לשבטים אחרים שדרו מדרום. על פי העיקרון של Terra nullius (אדמה שאינה שייכת לאדם), חילקו המתיישבים החדשים את פדינגטון ביניהם לנכסים פרטיים.

ב-1820 בנה רוברט קופר, אסיר לשעבר שעשה את הונו ביוזמות נדל"ן וזיקוק ג'ין, את בית אחוזתו על קו הרכס של פדינגטון. הוא קרא לאחוזתו פדינגטון על שם שכונת פדינגטון באנגליה. לבית הג'ורג'יאני שבנה שם הוא קרא ג'וניפר הול, בית ששרד עד המאה ה-21 כבית העתיק ביותר בפרוור, ונחשב היום לאחד מנכסי השימוש של מדינת ניו סאות' ויילס.

במאה ה-19 שכן במקום קסקרטין צבאי גדול, ויקטוריה ברקס (Victoria Barracks), שכיום משמש כמפקדת זרוע היבשה של צבא אוסטרליה. עם הפסקת פעילותו השוטפת של ויקטוריה ברקס בסוף המאה ה-19, נבנו בתים פרטיים חדשים סביבו. במהלך המאה ה-20 הפרוור התמלא עד אפס מקום והיה מפורסם כפרוור פועלים צפוף של המעמד הבינוני נמוך. החל בשנות השישים עברה על הפרוור ג'נטריפיקציה שהעלתה את ערך הבתים ומשכה מתגוררים צעירים יותר ובעלי מקצועות חופשיים. חנויות סדקית ובדים נסגרו ובמקומם נפתחו במקום חנויות אופנה רבות, שהפכו את רחוב אוקספורד לאזור קניות סואן.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וניפר הול, הבית העתיק בפדינגטון

מדי יום שבת מתקיים בפדינגטון שוק אמנים ברחוב אוקספורד, ובו כ-250 דוכנים המוכרים פרטי אמנות מודרנית, אופנה וחפצי בית מידי יוצריהם.

בסמוך לגבול פדינגטון ומור פארק ממוקם אצטדיון הכדורגל של סידני, המגרש הביתי של קבוצת סידני FC מליגה א' בכדורגל וקבוצת סידני רוסטרס NRL בראגבי, בין השאר.

רחוב אוקספורד החזיר במעמד רחוב הקניות הפופולרי של סידני בשנות השישים עד השמונים של המאה ה-20, ועובר תהליכי חידוש מטעם עיריית סידני במאה ה-21 כדי להחזירו למעמד זה.

בפדינגטון בניינים ויקטוריאניים וג'ורג'יאניים רבים, תריסר מהם מסומנים לשימור כנכסי המדינה. ג'וניפר הול, הבניין העתיק ביותר בפרוור, עבר שיפוץ והוא פתוח לקהל הרחב. ויקטוריה ברקס משמש כיום כמתקן אימונים ומפקדה של צבא אוסטרליה, ופתוח אף הוא לקהל על מנת להתרשם מהמבנה, שנבנה בסוף המאה ה-19 מאבן חול מקומית. בית עיריית פדינגטון הוא מהבניינים הבולטים, ומגדל השעון שלו מתנשא לגובה 32 מטרים ונראה על קו הרקיע של הפרוור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פדינגטון בוויקישיתוף