פדרציית הקהילות היהודיות של רומניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פדרציית הקהילות היהודיות של רומניה (Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România) הוא הגוף המאגד את יהדות רומניה על פלגיה ומייצג אותה כלפי השלטון ברומניה וביחסי יהדות רומנים עם גופים אחרים. לפי מפקד האוכלוסין מ-2011 מספר היהודים ברומניה הוא 3671.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום 16 בפברואר 1936 התכנסו נציגי איחוד הקהילות היהודיות של הממלכה הישנה (Uniunea Comunităţilor Evreiești din Vechiul Regat – UCEVR), איחוד הקהילות היהודיות של טרנסילבניה ובאנאט (Uniunea Comunităţilor Evreiești din Ardeal și Banat – UCEAB), איחוד הקהילות היהודיות של בוקובינה (Uniunea Comunităţilor Evreiești din Bucovina – UCEB) ואיחוד הקהילות היהודיות של בסרביה (Uniunea Comunităţilor Evreiești din Basarabia – UCEB) והחליטו להתאחד בפדרציית איחודי הקהילות היהודיות של רומניה Federatia Uniunilor Comunităţilor Evreieşti din România. במהלך כנס היסוד נבחר הנשיא הראשון של הפדרציה, הנדבן והתעשיין זיגמונד בירמן Sigmund Birman, מי שהיה עד אז נשיא איחוד הקהילות היהודיות של הממלכה הישנה.

בשנים 1940–1941; 1945–1947 הנהיג את הפדרציה וילהלם פילדרמן (בשנים 1941-1945 הפדרציה פורקה בצו שלטוני והוחלפה במרכז היהודים), בשנים 1947-1948 הרופא המקורב לחוגים קומוניסטים, דר סנדו ליבליך (הודח ונעצר באשמת השתתפות ב"קנוניה אימפריאליסטית"), בשנים 1951-1948 הפרופ' מקסימיליאן פופר Maximilian Popper.

בשנת 1949 שינתה פדרציית איחודי הקהילות היהודיות של רומניה את שמה לשם הנוכחי, פדרציית הקהילות היהודיות של רומניה.

ביום 11 באוגוסט 1949, בצו ממשלתי, אוחדו כל ארגוני הקהילות האוטונומיים שהיו קיימים עד אז (של הממלכה הישנה, של היהודים הספרדים ואלו של האשכנזים, כולל הנאולוגים, ה"אורתודוקסים" מטרנסילבניה ושאר החרדים, לתוך מסגרת אחת בהנהלתו של ועד יחיד המורכב מהיושב ראש לאון שטרן וסגני היושב ראש פיליפ סטופלר, י. קמפוס I. Campus, וס. אלנבוגן[1]. בתוך הפדרציה המשיכה לפעול מחלקה אורתודוקסית ומחלקה ספרדית בבוקרשט. במתכונת החדשה הפדרציה הונהגה בשנים 1951–1961 על ידי עורך הדין ישראל באקאל, ואחר כך במשך שנות דור, 1964–1994, שימש כיושב ראש שלה הרב הכולל דוד משה רוזן .לאחריו כיהנו כיושבי ראש פרופ' ניקולאיה קאז'אל- בשנים 1994–2004, לתקופת ביניים יוליאן סורין ומשנים 2021-2005 דר' אאורל ויינר. החל משנת 2021 מכהן כיושב ראש המהנדס סילביו וקסלר.

בשנת 2005 הפדרציה הקימה מועצת הנהלה שנבחרה לראשונה על ידי קונגרס. הקונגרס אמור להתכנס כל ארבע שנים.

יושבי ראש הפדרציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שינויים והשלמות בתקנון בשנת 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 ממשלת רומניה בראשות אמיל בוק הנהיגה שינויים והשלמות בתקנון פדרציית הקהילות היהודיות ברומניה - דת משה. בהתאם להחלטה זו מצוין כי המיעוט הלאומי היהודי מוגדר על ידי צירוף שני קריטריונים:אתני ודתי. פדרציית הקהילות היהודיות חברה במועצת המיעוטים הלאומיים ברומניה ומייצגת את המיעוט היהודי בפרלמנט הרומני (בסעיף 3). הפדרציה מוכרת כממשיכה לפי החוק של פדרציית איחוד הקהילות היהודיות ברומניה, שנוסדה בשנת 1936 ועברה ארגון מחדש ב-1949, ושל כל הארגונים היהודים, שפעלו בעבר ברומניה בתחום הדת, החיוך, הרווחה, הבריאות, התרבות, הספורט, ו"שנשאו שמות שונים כמו: קהילות ישראל בעלות מנהג מזרחי, ספרדי, אורתודוקסי, נאולוגי, ומנהלות (אפיטרופיות) יהודיות וכו'". מובטחת פעילות ללא הפרעה של הפדרציה בתחום דת משה, החינוך היהודי, רווחה וסיוע רפואי. נקבע מעמדם של מוסדות הפדרציה: האספה הכללית - הכוללת את מועצת ההנהלה ואת ראשי הקהילות שאינם חברי מועצת ההנהלה, ומשתתפים בה גם אורחים, כמו יושב ראש ועדת האתיקה והבוררות וכו'. מועצת ההנהלה נבחרת פעם ב-4 שנים על ידי קונגרס ויש בה 31 חברים, מתוכם 27 בעלי זכות הצבעה. 4 מהחברים הם יושב הראש, סגן יושב הראש, המזכיר הכללי והרב הראשי של דת משה ברומניה או ממלא מקומו. חברים בה גם 16 ראשי קהילות, מתוכם 14 חברים מן המניין. מתוך מועצת ההנהלה נבחר כל 4 שנים ועד מנהל בן 7 חברים. מצוין כי בבתי העלמין היהודים מובאים לקבורה רק בני דת משה. בבתי הקברות שיש בהם חלקות מיוחדות לבני זוגות מעורבים ניתן לקבור גם את בני הזוג הלא יהודים, תוך שמירת תקנון בתי העלמין היהודים (סעיף 42). לפי הסעיף 55 יכולים להיות חברים הקהילות היהודיות יהודים (בני אם יהודייה), צאצאים של לפחות סב יהודי אחד, גרי-צדק, שגיורם מוכר על ידי הקנצלריה הרבנית של הפדרציה, ובני /בנות זוג לא יהודים של חברי הקהילה. לא מתקבלים כחברים בקהילה היהודית יהודים שהמירו את דתם לדת אחרת ולא מתאפשרת השתייכות לשתי קהילות דתיות בו זמנית. הוקמה ועדת אתיקה ובוררות (בסעיף 78), הנבחרת על ידי קונגרס הפדרציה והכוללת גם את הרב הראשי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]