פוטיוס אפקלידס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוטיוס אפקלידס
Φώτιος Ευκλείδης
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1864
בורסה, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1916 (בגיל 52 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
לימודי רפואה אוניברסיטת איסטנבול עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים רופא עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית אפקלידס במושבה היוונית

ד"ר פוטיוס אפקלידסיוונית: Φώτιος Ευκλείδης‏; 1864–אפריל 1916) היה המנהל הראשון והרופא הראשי של בית החולים העירוני בירושלים בתקופה העות'מאנית, משנת 1891 ועד מותו; נשא גם בתואר רופא עיריית ירושלים. בשל הקושי לביטוי שמו, כונה על ידי תושבי ירושלים ד"ר פוטי.

אפקלידס היה יווני יליד העיר בורסה שבטורקיה. הוא הגיע לירושלים עם אמו לאחר שסיים לימודי רפואה באוניברסיטת איסטנבול והפך מקורב לבני כל העדות בעיר. בתחילת שירותו בעיר התגורר בשכונת ממילא, סמוך לבית סגן הקונסול האמריקאי, הרברט קלארק.

כיוון שבנוסף למשרתו כמנהל בית החולים העירוני כיהן גם במשרה רשמית ממלכתית של "רופא העירייה", לבש גלימת שרד רקומה, עמה הופיע באירועים רשמיים עטוי במדליות ציון לשבח על תפקודו. בשנת 1901 העניק לו הסולטאן עבדול חמיד השני אות כבוד עות'מאני בצו מלכותי (פירמן). קיימת סברה כי אפקלידס הוא "הרופא היווני" ברומן תמול שלשום לש"י עגנון.[1]

בירושלים הכיר ונשא לאשה את מריה סמטופולו, צליינית שהגיעה מכפר בדרדנלים. לזוג נולד בן, אלכסנדר, ושתי בנות הלני וקליפסו, שנודעו בעיר כיפיפיות (חיו בירושלים עד שנות ה־90). את ביתם הקים במושבה היוונית, הבית קיים עד היום ברחוב בן־נון, פינת רחוב רחל אמנו 3, ומשמש כמוזיאון קטן לעדה היוונית.

אף על פי שלחם במגפות הרבות שפקדו את העיר, נפטר בעצמו מהתפרצות של מחלת טיפוס הבהרות. הוא נקבר בבית הקברות היווני אורתודוקסי שבהר ציון. בהספד, מעל דפי עיתון "החרות" (העיתון העברי היחיד שיצא גם במהלך מלחמת העולם הראשונה), נכתב: ”הוא הצטיין בחביבותו ובמידותיו הטובות ורכש לו בעבודתו המסורה ידידים רבים בין תושבי עירנו”.[2]

שיקום הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 החליטה הקהילה היוונית לשפץ את ביתו הריק של ד"ר אפקלידס שנבנה על ידי ספירו חורי, אדריכל מקומי שלמד אדריכלות באתונה. הקהילה תכננה להפוך את הבית למרכז תרבות יוון ומקום לאירוח מבקרים וסיורים. על שיפוץ הבית והתאמתו למתכונתו החדשה הופקד האדריכל היווני-ישראלי תושב השכונה, ד"ר איליאס מסינס. מטרת התכנון הייתה להחזיר לבית את אופיו ההיסטורי בשילוב שדרוג המערכות ותשתיות. מסינס השתמש בחומרים מסורתיים וקיבל השראה ממבנים היסטוריים אחרים של הקהילה היוונית בירושלים. בית ד"ר אפקלידס פתוח לסיורים בימי "בתים פתוחים" בירושלים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דוד קרויאנקר, שכונות ירושלים: טלביה, קטמון והמושבה היוונית, כתר, 2002, עמ' 290.
  • דוד קרויאנקר, אדריכלות בירושלים: הבניה הערבית מחוץ לחומות, כתר ומכון ירושלים לחקר ישראל, 1985, עמ' 190.
  • אתי שחר, הדוקטור היווני מירושלים, הוצאת ש. זק, 2017 (רומן בדיוני על משפחה יוונית שנכתב על ידי אחות בבית חולים, שאותו ניהל ד"ר פוטיוס אפקלידס, אבי המשפחה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ א' הולץ וט' ברנר-הולץ, 'ענייני רפואה ב"תמול שלשום" מאת ש"י עגנון', קורות ט' 9–10 (1989) עמ' 334-332
  2. ^ זלמן גרינברג, ‏בית-החולים העירוני התורכי בירושלים, קתדרה 78, דצמבר 1995 עמ' 59