הפיכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פוטש)
המונח "פוטש" מפנה לכאן. לערך העוסק בפוטאש, השם הלועזי לאשלג, ראו אשלג.
קריקטורה המתארת את ההפיכה של 1851 בצרפת שבה לואי נפוליאון נשאר בשלטון לאחר שפיזר את האספה הלאומית של צרפת בניגוד לחוקה ובכך כונן את הקיסרות השנייה. זהו מקרה של הפיכה עצמית.

הֲפִיכָה היא תפיסה והדחה של ממשלה וסמכויותיה. בדרך כלל, מדובר בתפיסה בלתי חוקית של כוח, על ידי פלג פוליטי, פוליטיקאי, קבוצת מורדים, צבא, משטרה או דיקטטור.[1] הפיכה מצומצמת במיוחד היא הפיכת חצר, שבה נמנה השליט החדש עם הקבוצה השלטת עוד בטרם היותו לשליט.

שני מונחים לועזיים המתארים הפיכה הפכו בינלאומיים: המונח הצרפתי coup d'état "קוּ דֵטָה", ובקיצור coup "קוּ", והמונח הגרמני Putsch "פּוּטְשׁ".

הפיכה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – קטגוריה:הפיכות צבאיות

הפיכה צבאית היא הפיכה שבה משתלט הצבא על מרכזי הכוח במדינה, לרוב תוך מינוי חלק מראשיו לתפקידי ההנהגה הבכירים (כינון שלטון של כת צבאית או "חונטה"). הפיכות צבאיות מתרחשות בעידן המודרני בעיקר במדינות עולם שלישי, שבהן הצבא הוא אחד ממייצבי המשטר הבולטים, ומעורב בחיים האזרחיים. על מנת להפחית את האיום בהפיכה צבאית, מקפידות ממשלות רבות להצר את צעדי הצבא בתחומים האזרחיים, ולעיתים גם מחליפות את מפקדי הצבא הבכירים בקצב גבוה כך שלא יוכלו לצבור כוח רב.

הפיכה עצמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפיכה עצמית

"הפיכה עצמית" או "הפיכה מלמעלה" מתבצעת על ידי גורמים בממשל ומביאה לשינוי שיטת המשטר.[2]

מהפכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מהפכה

לעיתים חורגת השפעתה של הפיכה מגבולותיה של המדינה שבה אירעה, ומשנה את פני כלל התרבות והחברה האנושית; במקרה זה היא נקראת מהפכה. דוגמה לכך היא מהפכת אוקטובר, שהחלה כהפיכה ברוסיה, וייצאה את הקומוניזם לרחבי העולם. דוגמה אחרת היא המהפכה הצרפתית ששינתה לעד את שיטת הממשל בצרפת. לפעמים משתמשים במושג "מהפכה" לתיאור הפיכה שבה לא נעשה שינוי מהותי בסוג המשטר, לרוב מסיבות של נקודת מבט לאומית מצומצמת, ובעיקר מסיבות של רטוריקה ותעמולה. לעיתים מזומנות מחלחל השיח התעמולתי גם להיסטוריוגרפיה, על אף שהדבר אינו מדויק מבחינה מושגית.

דוגמאות להפיכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניסיונות הפיכה שצלחו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טעות נפוצה היא לחשוב כי המצעד על רומא של בניטו מוסוליני בשנת 1922 היה הפיכה, אך למעשה מוסוליני קיבל את כוחו באופן חוקתי לגמרי.

ניסיונות הפיכה שכשלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "coup d'état". Merriam-Webster. Merriam-Webster. נבדק ב-4 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ יובל נח הררי בריאיון מיוחד ל"אולפן שישי" 10.03.23
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.