פולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
פולי
ארץ מוצא הונגריה
שימושים רעיית צאן
קבוצה כלבי רועים
תכונות
משקל 11-14 ק"ג
גובה כתפיים 36-45 ס"מ
גובה 41 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
אופי נטייה לתקוף כלבים
תיאור אף קטן, פרווה כפולה שנראות כראסטות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פולי (Puli) הוא גזע של כלב רועים הונגרי ואף נחשב לכלב הלאומי הוא בעל מראה מיוחד הודות ל"ראסטות" שבפרוותו. הפולי מזכיר כלב הונגרי אחר, הקומונדור, אולם הוא קטן ממנו משמעותית ושונה ממנו באופיו. הפולי פופולרי מאוד בארץ מוצאו והודות למראהו המיוחד - גם בעולם. באזורים כפריים בהונגריה ניתן למצוא כלבי פולי רבים שעוסקים ברעיית צאן, ובמקביל ישנם כלבים רבים שמוחזקים בבתים כחיות מחמד הן בהונגריה והן ברחבי העולם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצאו של הפולי לא ברור אולם כפי הנראה, כמו הקומונדור, גם הוא הובא על ידי המדיארים מאזור טיבט בסביבות המאה העשירית. בעוד שהקומונדור שימש להגנה על העדר מפני טורפים, הפולי הקטן, האינטליגנטי והממושמע שימש לרעיית הצאן. הצבע השחור היה המועדף כי הקל על הבעלים לזהות את הכלב בין הצאן, ועד היום שחור הוא הצבע הנפוץ ביותר בגזע זה. במלחמת העולם השנייה הכלב כמעט ונכחד לחלוטין אולם בזכות מאמצים של חובבי הגזע בעולם והרבעות מבוקרות גדל מספרו של הפולי בהתמדה.

הופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפולי הוא כלב בינוני, שרירי למדי ובעל צורה מרובעת. לראש צורה ביצית, האף קטן (איננו פחוס), אוזניים בגודל בינוני וזנב קצר יחסית שצמוד לגבו. לפולי פרווה כפולה שיוצרת את אותן ראסטות; בכלב בוגר הראסטות מגיעות לרצפה. בכלבי עבודה מהגזע הזה נהוג לגזור את הפרווה כדי למנוע סרבול מיותר מהכלב, אולם ראסטות שמגיעות לרצפה הן התצורה המועדפת בתערוכות. הצבע הנפוץ ביותר הוא שחור, אולם יש פרטים בצבעים אחרים: חום בהיר, חום כהה, לבן וכחול (נדיר מאוד).

אופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפולי הוא כלב בעל אופי נוח ויכול לשמש חיית מחמד למשפחות עם ילדים. יש לו נטייה קלה מאוד לתקוף כלבים אחרים או בני אדם. לפולי נטייה להיות קולני והחזקתו בדירה עלולה להיות בעייתית.

הפולי נאמן מאוד לבעליו, הוא אינטֶליגנט ולומד בקלות ונהנה ללמוד תרגילים חדשים. כמו כן הם מצוינים באימוני אג'יליטי ובזירת התערוכות. הפולי הוא כלב אנרגטי ודורש פעילות גופנית רבה. הם מעדיפים את המשחק כפעילות המועדפת וישמחו לשחק עם בעליהם או עם כלבים אחרים. הם חובבי מים מושבעים ולא יהססו להיכנס למקור מים או אפילו שלולית בוץ, מה שיוביל לשעות ארוכות של ניקיון הפרווה על ידי הבעלים.

תוחלת חיים ובעיות בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפולי הוא כלב בריא, עובדה מפתיעה בהתחשב בכך שכמעט ונכחד במלחמת העולם השנייה[דרוש מקור], וכל הפרטים שחיים היום הם צאצאיהם של מספר דו ספרתי של כלבי פולי ששרדו. תוחלת החיים של הפולי היא בין 11 ל-20 שנים[דרוש מקור], ואין לגזע בעיות בריאות אופייניות.

גזעים שהתפתחו מהפולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני כלבי רועים התפתחו מהפולי בהונגריה:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]