פול האגיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול האגיס
Paul Haggis
לידה 10 במרץ 1953 (בן 71)
לונדון, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • Fanshawe College
  • H. B. Beal Secondary School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Deborah Rennard (1997–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פול האגיס

פול אדוארד האגיסאנגלית: Paul Haggis; נולד ב- 10 במרץ 1953) הוא במאי, תסריטאי ומפיק קולנוע וטלוויזיה קנדי. זוכה פרס האוסקר על סרטו "התרסקות".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעיר לונדון, שבפרובינציית אונטריו, קנדה. ב- 1975, כשהוא בן 22, עזב את קנדה לטובת לוס אנג'לס כדי להגשים את חלומו לכתוב תסריטים לטלוויזיה ולקולנוע. על פי אביו, חלפו שלוש שנים וחודשיים עד אשר מכר את התסריט הראשון שלו. עד אז נאלץ לממן עצמו בזכות עבודות מזדמנות כדוגמת סבלות.

האגיס השתייך למעלה משלושים שנה לסיינטולוגיה, עד שעזב את הקבוצה בשנת 2009 והוא כעת אחד ממבקריה הבולטים.

קריירה בהוליווד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית שנות השמונים החל לכתוב לסדרות טלוויזיה, ובהן ל"ווקר", "מי הבוס" ו"פרקליטי אל איי". ב- 1989 קיבל שני פרסי אמי על סדרת הדרמה הרומנטית "שלושים ומשהו", ובנוסף הפיק כמה וכמה סדרות טלוויזיה, מהם ביים פרקים ספורים, וכתב לסרטי טלוויזיה. ב-1993 ביים סרט קולנוע קנדי באורך מלא בשם "אדום חם", בו כיכב דונלד סאת'רלנד. אולם את ההזדמנות הראשונה לכתוב לסרט קולנוע אמריקני קיבל על ידי קלינט איסטווד, ששכר אותו לכתוב את התסריט לסרטו "מיליון דולר בייבי" (2004), על פי סיפורים מאת אף-איקס טול. היה זה התסריט הקולנועי הראשון אותו כתב האגיס בארצות הברית (והשני בכלל), עליו קיבל מועמדות לפרס האוסקר, בעוד ש"מיליון דולר בייבי" זוכה בארבעה פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר. באותו זמן שקד על סרטו הראשון כבמאי בארצות הברית, "התרסקות", אותו גם כתב והפיק. הסרט קיבל 6 מועמדויות לפרס האוסקר, וזכה בשלוש מתוכן: הסרט הטוב ביותר, התסריט הטוב ביותר והעריכה הטובה ביותר, כך שהאגיס עצמו קיבל שני פרסי אוסקר, כמפיק וכתסריטאי. הייתה זו גם הפעם היחידה בתולדות פרס האוסקר בה שני סרטים הזוכים בפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר שנה אחרי שנה נכתבו על ידי אותו תסריטאי. מאז הפך האגיס להיות תסריטאי מבוקש ומוערך, אשר כתב בין היתר סרטים של קלינט איסטווד וכן שניים מסרטי ג'יימס בונד. עם זאת, בשנים האחרונות חווה מספר כישלונות כלכליים וביקורתיים אשר הובילו לדעיכתו המקצועית.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פול האגיס בוויקישיתוף