פול טורטלייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול טורטלייה
Paul Tortelier
פול טורטלייה באיור של רג'ילנד גריי
פול טורטלייה באיור של רג'ילנד גריי
לידה 21 במרץ 1914
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בדצמבר 1990 (בגיל 76)
Chaussy, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הקונסרבטואר של פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה צ'לו עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Maria de la Pau Tortelier, יאן פסקל טורטלייה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול טורטלייהצרפתית: Paul Tortelier;‏ 21 במרץ 191418 בדצמבר 1990) היה צ'לן, מלחין ומורה למוזיקה צרפתי.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורטלייה נולד בפריז, אביו היה נגר (שניגן בכינור ובמנדולינה). טורטלייה הצעיר החל לנגן בצ'לו לאחר שאמו האזינה לרביעיית מיתרים מאת בטהובן ובחרה עבורו הכלי. בגיל 12 החל את לימודיו בקונסרבטואר של פריז. בגיל 16 קטף את הפרס הראשון של הקונסרבטואר ובכך סיים את לימודיו.

ב-1935 הצטרף טורטלייה לשורותיה של התזמורת הפילהרמונית של מונטה קרלו וניגן שם עד לשנת 1937, בין השאר תחת שרביטם של ארטורו טוסקניני וברונו ולטר. טורטלייה אף שימש כסולן במהלך ביצוע יצירתו של ריכרד שטראוס - הסימפוניה "דון קישוט" בניצוחו של המלחין. יצירה זו הפכה ברבות השנים מזוהה עם טורטלייה בשל אהבתו אליה. טורטלייה הרבה לבצעה ואף הקליט את ביצועיו אותה מספר פעמים.

ב-1939 הצטרף טורטלייה לתזמורת הסימפונית של בוסטון.

ב-1947 הופיע לראשונה על אדמת בריטניה, שהפכה עם השנים למרכז פעילותו העיקרי. תחת שרביטו של תומאס ביצ'ם ביצע טורטלייה שוב את דון-קישוט של שטראוס.

בשנת 1950 הזמין אותו פאבלו קאזאלס לשמש בתפקיד צ'לן מוביל של תזמורת פסטיבל פראד. באותה שנה גם הלחין טורטלייה קונצ'רטו לשני צ'לים ותזמורת.

טורטלייה הושפע מאוד מהקמתה של מדינת ישראל וגילה מעורבות ועניין רבים בהתפתחותם של המדינה והאידיאלים שעיצבו אותה. הגשמתו הגיעה לשיא כאשר בחר בסתיו 1955 להגיע לישראל עם אשתו ושני ילדיו ולגור למשך כשנה בקיבוץ מעברות.

בהשראת השהות בקיבוץ הלחין טורטלייה את "סימפוניית ישראל", אותה הקדיש למדינה הצעירה ולעם היהודי מקימה. בחודש יוני 1966, עת הופיע בישראל כסולן עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, ניגן שני קונצרטים בקיבוץ מעברות, בו שהה עשר שנים קודם לכן[1].

עם השנים הפך לאחד ממורי הצ'לו המוערכים בעולם. טורטלייה לימד שנים רבות בקונסרבטואר של פריז ועם תלמידיו נמנו, בין השאר, הצ'לנית הבריטית הווירטואוזית ז'קלין די-פרה, הצ'לנית הצ'כית מיכאלה פוקאצ'ובה והצ'לנית הישראלית-צרפתייה שולמית לורין המנגנת עד היום בתזמורת הפילהרמונית הישראלית.

בשנות ה-70 הוקלטה לטלוויזיה סדרת כיתות אמן שהעביר לתלמידיו. זו הפכה עד מהרה לדוגמה ומופת של הוראת מוזיקה והדגימה לצופים את סגנון נגינתו הדינאמי והאמוציונאלי.

נפטר בפריז בשנת 1990.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1944 התגרש מאשתו הראשונה מאדלן גסטו (Madeleine Gaston). אשתו השנייה מוד מוניק מארטה (Maud Monique Martin), צ'לנית בעצמה שהופיעה בצוותא עם טורטלייה. בנו, יאן פסקל, הוא מנצח מוכר בעל שם עולמי ובתו מריה דה לה פו היא פסנתרנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סופר "מעריב" בנתניה, הצ'לן טורטלייה קפץ אל הקיבוץ שלו, מעריב, 6 ביוני 1966