פונטנלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פונטנלה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת מאיר שלו
שפת המקור עברית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה עם עובד
תאריך הוצאה 2002
מספר עמודים 498
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002263024, 002342126
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פונטנלה הוא רומן מאת מאיר שלו העוסק בקורות חייה של משפחת יופה, ממתיישבי עמק יזרעאל. הרומן יצא לאור בשנת 2002, במסגרת "ספריה לעם" של הוצאת עם עובד.

הספר מתאר את קורות חייה של משפחת יופה לדורותיה על רקע אירועים היסטוריים, דוגמת גירוש המושבות הגרמניות על ידי הבריטים. שמו של הספר מרמז על מצבו הרפואי המיוחד של המספר, המרפס שלו לא נסגר מעולם כפי שצריך להיות במצב תקין אצל תינוק עד גיל שנה.

גם ספר זה, בדומה לספרים הקודמים שכתב שלו, נסב סביב ההוויה החברתית, החלוצית והחקלאית של התקופה שבטרם הקמת המדינה, של המתיישבים הראשונים במושבים, במושבות ובקיבוצים.

תקציר הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכאל יופה, גבר בשנות החמישים לחייו, שהוא אב לתאומים אורי ואיילת, מספר בגוף ראשון את תולדות משפחתו. החל במסעם של סבו וסבתו, דויד ומרים יופה, לעמק[1], עבור בבניית הבית שהפך לאחוזה הנושאת את השם "חצר יופה", בה מתגוררים כל צאצאיהם, בעוד שמסביב התפתח הכפר והפך עם השנים לעיר. הסיפור מתאר את לידתן, ילדותן, בגרותן וזקנתן של ארבע הבנות שנולדו לדויד ומרים, חנה אימו, פנינה היפה הנשואה לאהרון[2], רחל, שבעלה נהרג במלחמת העצמאות[3], ובתיה שגלתה לאוסטרליה. מיכאל ממשיך ומתאר את קורות חייו הוא, בנם של חנה ומרדכי, איש הפלמ"ח[4], ובן דודו גבריאל, בנה של פנינה, החל מילדותם עבור בסיפור שירותם של השניים בצה"ל כלוחמים באותה יחידה מובחרת[5], בין היתר במלחמת ששת הימים[6]. וכלה בקורות "חצר יופה" בהווה, עת גרים בה דויד יופה, אבי המשפחה, בנותיו חנה, רחל ופנינה, "החתן", מיכאל ואשתו, אלונה, יחד עם אורי בנם וגבריאל ושלושת חבריו ליחידה בצבא החיים עמו[7].

הסיפור, נע ונד בציר הזמן, כאשר לעיתים מתאר המספר מעשה שהיה בעבר ולעיתים מתאר את שאירע לאחרונה, וסובב סביב ציר מרכזי אחד והוא סיפור אהבתם של מיכאל ואניה. אהבה עזה ובלתי אפשרית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חגית הלפרין, "'אלה תולדות משפחת יופה': המיתוס הארצישראלי של 'פונטנלה' למאיר שלו", מאזנים ע"ז/1, אוגוסט 2003. (המאמר זמין לצפייה במאגר JSTOR לאחר הרשמה)
  • לאה גרפינקל, "פונטנלה למאיר שלו", מעגלי קריאה: כתב-עת לעיון ולהדרכה בספרות ילדים, 29, 2002, עמ' 96-90.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פונטנלה, עמוד 80.
  2. ^ פונטנלה, עמוד 303.
  3. ^ פונטנלה, עמוד 18.
  4. ^ פונטנלה, עמוד 317.
  5. ^ פונטנלה, עמוד 190.
  6. ^ פונטנלה, עמודים 260-263.
  7. ^ פונטנלה, עמוד 23.

תבנית:ספרי מאיר שלו