פור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פור
דגל התנועה הלאומית הפורית
דגל התנועה הלאומית הפורית
דגל התנועה הלאומית הפורית
אוכלוסייה
כ-744,000 (2004)[1]
ריכוזי אוכלוסייה עיקריים
סודאןסודאן סודאן (בעיקר בדארפור)
שפות
שפת פור, ערבית
דת
אסלאם סוני
קבוצות אתניות קשורות
מאסאליט, זאח'אווה, טאמה, ברגו

פוּרשפת הפור: פֿוּרַא; בערבית: فور) הם עם היושב בדרום-מערב סודאן, בעיקר בחבל דארפור, שבו הם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר.

פרנסתם העיקרית של בני השבט היא ברעיית צאן ובחקלאות, בעיקר בגידול דוחן. חברתם היא חברה מסורתית, הנשלטת בידי זקני הכפר, ואשר משתייכת לדת האסלאם, בעקבות כיבושו של האזור בידי אימפריית קאנם בימי הביניים. בני הפור דוברים את שפת הפור[2], שפה נילו-סהרית, ובשנות האלפיים, יש בהם הדוברים גם ערבית.

השם "דארפור" פירושו "ביתם של הפור"; בני השבט היו מייסדיה של סולטנות דארפור ההיסטורית, ששלטה בחבל עד שנת 1916. גם מושלי החבל הנודעים ביותר מאז הם מבני פור.

עבד אל-ואחד מוחמד נוּר (בערבית: عبد الواحد محمد نور), מבני פור, הוא שייסד בשנת 1992 את תנועת המורדים 'התנועה והצבא לשחרור סודאן' (SLA).

אזור מחייתם המקורי של בני פור הוא האזור ההררי שבין ג'בל סי וג'בל מארה; ואולם כיום, בעקבות הסכסוך בדארפור, מתגוררים רובם באזורים התחתיים שממערב ומדרום-מערב, בסביבות 11°14′N 23°26′E / 11.233°N 23.433°E / 11.233; 23.433. חלק אחר של בני פור מתגוררים בצ'אד, ממערב לסודאן. רבים מבני הצ'אד כיום הם פליטים, המתגוררים במחנות פליטים או בארצות הסמוכות לסודאן, כמצרים וכן בישראל (בעיקר באילת) ישנם פליטים בני פור.

אורח חייהם ופרנסתם של בני פור הובילו לסכסוך ביניהם לבין שבטי הבדואי הנוודים בגארה (מספרם עולה על בני פור ביחס של 2:1), הרועים את צאנם באזור, בנוגע לגישה למים ולשטחי מרעה, בפרט באזור ג'בל מארה שבמרכז דארפור, שבהריו מצויה הקרקע החקלאית הפורייה ביותר. סכסוך זה הוליד מתיחות אתנית רבת שנים באזור, שהתפרצה לבסוף ברצח העם בדארפור שהחל בשנת 2003 ונמשך עד לימינו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מבט על סודאן: עמי דארפור, Cultural Survival. Cultural Survival. May 7, 2010.
  2. ^ שפת פור, באתר Ethnologue (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא קבוצות אתניות ובנושא אפריקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.