פורטופינו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פורטופינו (כפר)
Portofino
סמל פורטופינו
סמל פורטופינו
סמל פורטופינו
מראה הכפר
מראה הכפר
מראה הכפר
מדינה איטליהאיטליה איטליה
מחוז ליגוריהליגוריה ליגוריה
נפה ג'נובה
שטח 2 קמ"ר
גובה 4 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בכפר 355 (1 בינואר 2023)
קואורדינטות 44°18′14″N 9°12′28″E / 44.30389°N 9.20778°E / 44.30389; 9.20778
אזור זמן UTC +1
www.comune.portofino.genova.it
נמל פורטופינו

פורטופינואיטלקית: Portofino) הוא כפר דייגים קטן, נפה מינהלית ואתר נופש ידוע בנפת ג'נובה על חוף הריביירה האיטלקית. הכפר, אשר בתיו מרוכזים סמוך לנמל קטן, נחשב בעיני רבים כאחד הנמלים היפים ביותר באגן הים התיכון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ההיסטוריון פליניוס הזקן, פורטופינו נוסדה על ידי הרומאים אשר קראו למקום "פורטוס דלפיני" (בלטינית: Portus Delphini) "נמל הדולפינים", לציון מספרם הגבוה של הדולפינים במפרץ טיגוליאן. היישוב מוזכר בתעודה משנת 986 שניתנה על ידי אדלייד קיסרית האימפריה הרומית הקדושה אשר סיפחה את המקום למנזר סן פרוטוסו די קפודימונטה (San Fruttoso di Capodimonte). בשנת 1171 סופח היישוב, יחד עם סנטה מרגריטה ליגורה, לאזור השיפוט של קהילת רפלו (Rapalloy). לאחר שנת 1229 השתייך היישוב לרפובליקה של ג'נובה. הנמל הטבעי שבמרכז היישוב איפשר לתושבי המקום להחזיק בצי סירות דיג, אולם גודלו לא איפשר מעגן קבוע לצי הסוחר של רפובליקת ג'נובה, אלא כמפלט בעיתות סערה בלבד.

בשנת 1409 נמכרה פורטופינו לרפובליקת פירנצה על ידי שארל השישי, מלך צרפת, אולם לאחר שסולק מג'נובה, השיבה פירנצה את היישוב לשליטת הרפובליקה של ג'נובה. במאה ה-15 היה היישוב בשליטת משפחות פאודליות. בשנת 1815 הפך היישוב לחלק מממלכת סרדיניה והחל משנת 1861 הפך חלק מאיחוד איטליה.

החל משלהי המאה ה-19 החלו תיירים בריטים מן המעמד האריסטוקרטי ואחריהם תיירים בני לאומים אחרים, לבקר את פורטופינו, שאליה ניתן היה להגיע בכרכרות סוסים מן היישוב סנטה מרגריטה ליגורה. הדיפלומט הבריטי אוברי הרברט (1880–1923) היה אחד מן התיירים הבריטים הראשונים אשר רכש וילה בפורטופינו. עד מהרה רכשו בריטים נוספים בתים בכפר, כדי לשמשם בחופשותיהם. בשנות ה-50 עברו לראשונה הכנסות הכפר מתיירות את ההכנסות מדיג, אשר היה עד לאותה עת ענף ההכנסה העיקרי בכפר, וקו החוף של היישוב הפך לרצף של בתי קפה ומסעדות.

יופיו של היישוב סיפק השראה לבניית חיקויים במקומות שונים בעולם. בפארק השעשועים טוקיו דיסניסי ביפן נבנה העתק של חזית הכפר הפונה לים. העתק של הכפר נבנה אף באתר הנופש יוניברסל אורלנדו בפלורידה וכן באתר נופש בניו זילנד.

שמו של המקום התפרסם גם בזכות להיטה של הזמרת דלידה ב-1959, "Love in Portofino". הצייר המפורסם ביותר של פורטופינו היה ג’וזפה אמיסני, אשר צייר את נופיה ונפטר בה בשנת 1941.

נופה של פורטופינו, ג'וזפה אמיסני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]