פורטל:אינטרנט/מאמר נבחר/11

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עוגייה (בעברית תקנית: קוקית; בסלנג: קוקי, באנגלית Cookie) היא מחרוזת אותיות ומספרים המשמשת לאימות, למעקב ולאגירת מידע על אודות המשתמש, כגון שמירת העדפות המשתמש. המחרוזת נוצרת על ידי השרת שמעביר אותה לדפדפן ששומר אותה בזיכרון המחשב. המחרוזת מוחזרת חזרה לשרת בכל פעם שהדפדפן יוצר קשר עם השרת וכך למעשה יכול השרת לזהות את המשתמש.

העוגיות הפכו למקור לדאגה בהקשר לפרטיות באינטרנט לאחר שהחל השימוש בעוגיות למטרת מעקב אחר התנהגות הדפדפן והמשתמש. כתוצאה מכך חוקקו מספר מדינות, בהן ארצות הברית ומדינות באיחוד האירופי, חוקים להגבלת השימוש בעוגיות. בנוסף, יש שביקרו את השימוש בעוגיות משום שאופן הזיהוי והאימות אינו תמיד מדויק ומשום שניתן להשתמש בהם, באופן פוטנציאלי, לתקיפת רשתות תקשורת. קיימות חלופות לעוגיות, אך גם להן חסרונות.

תפיסות מוטעות רבות סובבות את מושג העוגיות, מרביתן מבוססות על האבחנה השגויה כי עוגיות הן סוג של תוכנית מחשב. למעשה, עוגייה היא מחרוזת פשוטה שאינה מסוגלת לבצע אף פעולה בכוחות עצמה. בפרט, הן אינן רוגלות או וירוסים, על אף זיהויין ככאלו על ידי תוכנות שונות לגילוי רוגלות. מרבית הדפדפנים המודרניים מאפשרים למשתמש להחליט האם להשתמש בעוגיות, אך אי שימוש בהן עשוי לגרום לאתרי אינטרנט מסוימים להיות בלתי נגישים.