פורטל:ביתא ישראל/ציטוט נבחר/אוסף ציטוטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוסף הציטוטים הנבחרים של פורטל ביתא ישראל

לעריכת הציטוטים לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

עצם היווצרותה של קהילה דתית-יהודית קדומה באתיופיה אין לה עד היום הסבר היסטורי מניח את הדעת, והיסטוגרפיה, מיתוס ותיאולוגיה משמשים כאן בערבוביה, אף למעלה מן המקובל בהיסטוגרפיות של אתנוסים, דתות ולאומים שיש בידי החוקרים ידע רב יותר עליהם.

ברוך קימרלינג, מהגרים, מתיישבים, ילידים, עמוד 444‏

2

ארץ החבשים נשלטת על ידי אישה כבר הרבה שנים והיא הרגה את מלך אקסום. עד היום היא שולטת על ממלכה עצמאית שנקראת הדני וממלכתה גובלת בדרומה בחבש.

‏‏‏Taddesse Tamrat, Church and State p. 39‏ - דיווח על המלכה יהודית

3

פעם אחת נתוודעתי אל נזיר, אבא מהרי, שהיה משוכנע לגמרי כי קרובה העת שבה יקבץ האל את היהודים מקרב כל העמים אל ארץ אבותיהם. הוא האמין כי אז הם יבנו את מקדשם בירושלים, כמתואר בנבואת יחזקאל, ויעבדו את האל על-פי תורת משה.

המיסיונר הנוצרי מרטין פלאד על מפגשו עם אבא מהרי מבשר העלייה הביתא ישראלית

4

אם אנשים מכירים את החג הזה, הם נחשבים פלאשים ואם לא, הם נוצרים. זהו סימן לפלאשים לכל מקום שילכו. הם חייבים לזכור זאת. אנו לא אומרים זאת לנוצרים מכיוון שזהו יום סודי. אם נלך למקום כלשהו ונשאל את האנשים מה זה עשרת והם יודעים, אז הם פלאשים.

הכהן ברהן ברוך על ביתא ישראל וחג הארפה עשרת

5

תרשום! תרשום, כיוון שזה חשוב לדורות. זה אולי נשמע כמו סיפור אישי שלי, של משפחתי, אך זה סיפור של אלפי אנשים שמתהלכים ביום כמו כולם והולכים בלילה לישון כמו כולם, רק בבוקר הם סוחטים את הכריות מרוב דמעות.

מדבריו של אפרים, ניצול מחנות אמרה קובה, בהמסע אל החלום, אברהם אדגה, 2000

6

ליהודים בצפון. נימצא נא יחד. יש לנו כח וחכמה רק כאשר אנו מכירים זה את זה. פרסמו נא את הלחנים שלנו ואת פירושינו לספרים הקדושים. נדרתי נדר לבקר בירושלים. בואו לקראתי או שאלך לקראתכם. אל תאשימוני שאני מפחית בכבוד השבת מכיון שלמען התורה מפחיתים מהתורה. אני עני ואין לי במה לממן את מסעי. אשמור את השבת עד הים. אני יודע לפרש את כל כתבי הקודש ואף את הברית החדשה של הנוצרים. אפשר למוצאני באקסום באמצעות אנטואן.

דברי יא איינה מיזה, שנשבע אנטואן ד'אבדי (אנ') לפרסם עבורו באירופה, 1848

7

השומר חוכמתו בבטן – כמוהו כשומר אור בתוך כד

מפתגמי ביתא ישראל

8

גם אם קיימים הבדלים משמעותיים בין הניסיון לשחזר את מוצאו של עם לעומת שיחזור ראשיתו של מוסד, הרי האווירה שבה נוצר חלק גדול מן הספרות הזאת היא בהחלט 'דארווינית' (או ליתר דיוק, ספנסרית). אף שאין בידינו אפילו מחקר אתנוגראפי אחד מצוין על ביתא ישראל ואילו תולדותיו האחרונים של שבט זה כמעט לא זכו לתשומת-לב החוקרים, הרי כל מי שכותב על יהודי אתיופיה מרגיש מחויב לתרום את חלקו לוויכוח המתמשך על מוצאם. פוליטיקאים ועיתונאים, רבנים ופעילים פוליטיים, אף לא אחד מהם לא עמד בפיתוי למלא את תפקיד ההיסטוריון ולהמציא פתרון לחידה זו.

‏סטיבן קפלן, מוצאם של ביתא ישראל: חמש אזהרות מתודולוגיות, עמוד 33‏

9

אכן ראוי להעיר שבלב הארץ מתרוממים הרים גבוהים הנקראים בשם סמין, אשר מימי קדם יושבים בהם היהודים. הפסגה מכוסה תמיד שלג, אך המישורים אשר מסביב ישב בהם אוויר רווה יותר והם שופעים דבש, בהמות, צמר ותבואה. הגזע האומלל של היהודים לא היה מעולם בשלום ולא שמר מרות המלכים עליו, כשם שלא שמר את מרות האלוהים. ומשום כך הם עמלים תמיד להיטיב את מצבם, והם שומרים על השלום במידה שהוא מועיל לענייניהם; אך אם רק ירגישו עצמם נתקפים, הם נמלטים אל ההרים, מקום שאין שום אפשרות להדביקם.

דבריו של הישועי פדרו פאיש בתוך אהרון זאב אשכלי, ספר הפלשים, תשל"ג, עמוד 161

10

התורה שבע"פ מדברת בהתאם לרוח ולאמת, גם כשנדמה שהיא מחטטת בפסוקים ובאותיות של התורה שבכתב. היא מוציאה מתוכה את משמעותה האתית, כמובנו האחרון של האנושי, ואפילו של הקוסמי.

עמנואל לוינס, מן הקודש לקדוש, גב הספר (1977)

11

מֵעֵבֶר לְנַהֲרֵי כוּשׁ עֲתָרַי בַּת פּוּצַי יוֹבִלוּן מִנְחָתִי.

הנבואה מן התנ"ך על המשך הקרבת הקורבנות לאלוהי ישראל באזור כוש -ספר צפניה, פרק ג', פסוק י'