פורטל:הממלכה המאוחדת/הידעת?/קטעי הידעת?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1
הנסיך צ'ארלס
הנסיך צ'ארלס

המלך אדוארד השביעי, מלך הממלכה המאוחדת, עלה לשלטון בשנת 1901, בגיל 60. כיורש העצר, הוא החזיק בתואר "הנסיך מוויילס", שאותו נשא במשך כמעט שישים שנה. את השיא שבר הנכד של נכדו, צ'ארלס, אשר שימש כיורש העצר של בריטניה, והראשון בסדר הירושה לכתר הבריטי מאז מות סבו המלך ג'ורג' השישי ועליית אמו, המלכה אליזבת השנייה, לכס המלוכה הבריטית ב-1952. כוויקטוריה, אמו של אדוארד, גם אמו של צ'ארלס האריכה ימים, וכך שבר צ'ארלס את שיאו של אדוארד ב-21 באפריל 2011 כיורש העצר הבריטי אשר המתין לכס המלוכה במשך התקופה הארוכה ביותר בתולדות בריטניה.

עם עלייתו של צ'ארלס לכס המלכות עקב מות אימו ב-2022, הוא היה למלך המבוגר ביותר שהוכתר אי פעם. כך הוא שבר גם את שיאו של ויליאם הרביעי, שהוכתר כמלך בגיל 65, והיה המלך הקשיש ביותר שהוכתר בהיסטוריה הבריטית עד אז.

עריכה | תבנית | שיחה
2
הנסיך אנדרו, הדוכס הנוכחי מיורק
הנסיך אנדרו, הדוכס הנוכחי מיורק

יש הטוענים כי התואר "הדוכס מיורק" מקולל. זאת מכיוון שהתואר, אשר מוענק לאחיו הצעיר של יורש העצר, הנסיך מוויילס, לא הועבר בירושה על ידי אף אחד מעשרת הדוכסים שכיהנו מאז 1474. ארבע פעמים הדוכס מת ללא בנים וחמש פעמים הפך הדוכס למלך. גם לדוכס הנוכחי, הנסיך אנדרו, הרביעי בסדר הירושה לכתר הבריטי, אין בנים, רק בנות. ראשון הדוכסים מיורק היה אדמונד, בנו הרביעי של המלך אדוארד השלישי, שהעביר את התואר בירושה לבנו אדוארד, שנהרג בקרב אז'נקור. משם התואר עבר לאחיינו של אדוארד, ריצ'רד ומשם לבנו, אדוארד הרביעי, שתפס את המלוכה כנציג בית יורק במה שנקרא לימים מלחמות השושנים. צפוי שהדוכס הבא מיורק יהיה הנסיך הארי, בנו של הנסיך צ'ארלס ואחיו הצעיר של הנסיך ויליאם. מקומות רבים נקראו על-שם דוכסי יורק השונים, ביניהם העיר ניו יורק שנקראה על שמו של ג'יימס סטוארט, בנו השני של צ'ארלס הראשון שלימים מלך בשם ג'יימס השני.

עריכה | תבנית | שיחה
3
ג'ורג' החמישי
ג'ורג' החמישי

רופאו האישי של מלך בריטניה ג'ורג' החמישי, הודה שזירז את מותו של המלך, ב-20 בינואר 1936 בשעה 11:55 בלילה, על ידי הזרקת קוקאין ומורפיום. הוא הסביר את מעשהו בכך שרצה למנוע סבל נוסף ממשפחתו של המלך הגוסס וכדי שהחדשות על מותו של המלך יספיקו להתפרסם במהדורת הבוקר של עיתון הטיימס של לונדון. למרות זאת, כאשר עלה נושא המתת החסד לדיון בבית הלורדים, התנגד לו הרופא.

עריכה | תבנית | שיחה
4
המלכה ויקטוריה
המלכה ויקטוריה

שלושה מצאצאיהם של ויקטוריה מלכת בריטניה ובעלה הנסיך אלברט נקראו על שמו של אלברט, אך איש מהם לא מלך בשם זה כשמו המלכותי. בנם, הנסיך אלברט אדוארד, בחר בשם אדוארד השביעי; נכדם, הנסיך אלברט ויקטור מת בחיי אביו; ונינם, הנסיך אלברט, בחר בשם ג'ורג' השישי. לאחר פטירת אביה, כאשר אליזבת השנייה עלתה לכס המלוכה, היא נשאלה תחת איזה שם תרצה למלוך. היא ענתה "השם שלי, אלא מה?". בנה הנסיך צ'ארלס, רמז בעבר כי ייתכן שימלוך תחת השם ג'ורג' השביעי, אך לבסוף בחר לדבוק בשמו המקורי, וכיום הוא ידוע בתור "צ'ארלס השלישי".

עריכה | תבנית | שיחה
5
המלך אדוארד השביעי
המלך אדוארד השביעי

מלך הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד אדוארד השביעי, היה ידוע בכינוי "הדוד של אירופה". זאת משום שקשרי המשפחה הפנימיים בין משפחות המלוכה של אירופה גרמו לכך, שדרכו או דרך אשתו המלכה אלכסנדרה, הוא היה דודם של קיסר גרמניה וילהלם השני, צאר רוסיה ניקולאי השני ואשתו הנסיכה אלכסנדרה, ויקטוריה מלכת ספרד, אשת יורש העצר של שוודיה, מריה מאדינבורו מלכת רומניה ואשת המלך פרדיננד הראשון והרוזנים מהסה וסקסה-קובורג-גותה. כמו כן היה בן דודם של מלכי בלגיה, פורטוגל, בולגריה והולנד וגיסם של מלכי דנמרק ויוון.

עריכה | תבנית | שיחה
6
פורטרט המלכה האם אליזבת בבגדי מלכות
המלכה האם אליזבת

מפברואר 1952 ועד מרץ 1953 כהנו בבריטניה שלוש מלכות, זו לצד זו: המלכה השולטת - אליזבת השנייה, שעלתה לשלטון עם מות אביה, ג'ורג' השישי; אמה אליזבת, המלכה האם, אלמנתו של המלך ג'ורג' השישי; וסבתה, המלכה מרי, אלמנתו של המלך ג'ורג' החמישי. עם מותה של המלכה מרי הצטמצם מספר המלכות לשתיים, ובשנת 2002 מתה גם המלכה אליזבת המלכה האם. בשנת 2022 הלכה המלכה אליזבת לעולמה, ומאז יש לבריטניה מלכה רעיה, קמילה, דוכסית קורנוול. תואר המלכה האם בבריטניה אינו צפוי להיות בשימוש בעתיד הנראה לעין: הן אליזבת, אמו של המלך צ'ארלס, והן דיאנה, נסיכת ויילס, אמו של הנסיך ויליאם, נפטרו. התואר הנכבד ישוב לשימוש, אם לא יקרו שינויים דרמטיים, רק עם עלייתו למלכות של הנסיך ג'ורג' - ובתנאי שאמו קתרין תאריך ימים עד אז.

עריכה | תבנית | שיחה
7
מרי, מלכת הסקוטים
מרי, מלכת הסקוטים

מרי, מלכת הסקוטים, שמלכה על סקוטלנד מאז מות אביה ג'יימס החמישי כשהייתה בת שישה ימים, הייתה גם מלכת צרפת בזמן שהייתה נשואה לפרנסואה השני, מלך צרפת. לאחר שהתאלמנה ממנו חזרה לסקוטלנד והייתה מעורבת בקשר רידולפי להדחת דודניתה אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה. הקשר נכשל ולבסוף הוביל להוצאתה להורג של מרי. בנה של מרי, מלך סקוטלנד ג'יימס השישי, מלך על אנגליה, סקוטלנד ואירלנד, לאחר איחוד הכתרים, תחת השם המלכותי ג'יימס הראשון.

עריכה | תבנית | שיחה
8
הנס המלכותי לשימוש באנגליה, בווילס ובצפון אירלנד
הנס המלכותי לשימוש באנגליה, בווילס ובצפון אירלנד
הנפת דגל בחצי התורן היא ביטוי לאבל במדינות רבות. אחד ההסברים למקור המנהג הוא מתן קדימות לדגל הסמלי הבלתי נראה של המוות. הנס המלכותי של הממלכה המאוחדת, אשר משמש את ריבון הממלכה המאוחדת, להבדיל מדגל הממלכה המאוחדת אשר משמש את המדינה, אינו מורכן לעולם לחצי התורן, אפילו לאות אבל על מותו של הריבון, משום שאף על פי שהריבון מת, תמיד יהיה מי שימלוך תחתיו, לפי העיקרון של "המלך מת, יחי המלך!".
עריכה | תבנית | שיחה
9
ויליאם הנרי הנובר
ויליאם הנרי הנובר

יחסים מעורערים בין ויליאם הרביעי מלך הממלכה המאוחדת לגיסתו, ויקטוריה, דוכסית קנט, אימה של יורשת העצר הנסיכה ויקטוריה, הובילו לתקרית הבאה: במסיבת יום ההולדת ה-71 שלו, אמר ויליאם הרביעי כי הוא מקווה שאלוהים יאריך את ימיו בעוד תשעה חודשים, כדי הנסיכה ויקטוריה תגיע לגיל 18 ואימה לא תשמש כעוצרת הממלכה. המלך אכן מת כעבור עשרה חודשים.

עריכה | תבנית | שיחה
10
ג'ון סטיוארט, מטפח הישבן של המלך ג'ורג' השלישי
ג'ון סטיוארט, מטפח הישבן של המלך ג'ורג' השלישי

משרה נחשקת בחצרות המלוכה באנגליה של המאה ה-16 הייתה מטפח הישבן של המלך. חביב המלך שזכה בתואר הנכסף היה אמור להתלוות אל המלך לחדר השינה, לדאוג לנוחיותו, ובעת הצורך להיות נוכח בבית הכיסא ולדאוג לניקיון אחוריו לאחר עשיית הצרכים. נושאי משרה רמת דרג זו, שבדרך כלל נשמרה לבני אצילים, נעשו לעיתים קרובות לאנשי סודו של המלך, משום שהייתה להם גישה לחדריו הפרטיים. הריח שאפף את בית הכיסא, שכונה אז "garderobe", הגן על הבגדים מפני עשים ומכאן מקור המילה האנגלית "wardrobe" שמשמעותה כיום חדר ארונות או ארון בגדים.

עריכה | תבנית | שיחה
11
מימין לשמאל: הכובען, הארנביב ואליס
מימין לשמאל: הכובען, הארנביב ואליס

רבות מהדמויות בספרו הנודע של לואיס קרול אליס בארץ הפלאות מבוססות על ניבים ומונחים שונים מהתקופה הוויקטוריאנית. דמות הכובען המטורף קיבלה השראה מהביטוי "מטורף כמו כובען", שמקורו בשיגעון שגרמה הרעלת כספית בה לקו מעבדי לבד לכובעים; שמו של ה"ארנביב", הלחם של ארנב ואביב, ובמקור "ארנב מרץ", בא מהביטוי "משוגע כמו ארנב מרץ" משום שעונת הייחום של הארנבים הזכרים היא במרץ; ה"צב-לא-צב" או "צב מזויף", Mock Turtle, מבוסס על "Mock Turtle soup", מרק עשוי בשר בקר המהווה תחליף זול למרק צבים; וחתול הצ'שייר שיכול להיעלם ולהשאיר מאחוריו רק את חיוכו קיבל את שמו מהביטוי "מחייך כמו חתול צ'שייר". העיר צ'שייר היא בירת מחוז הולדתו של קרול. הביטוי נוצר בעקבות שלטים בעיר שעליהם היו מצוירים אריות מחייכים, או בהשפעת עיצובן של אריזות גבינת הצ'שייר שעליהן הופיע חתול מחייך.

עריכה | תבנית | שיחה
12
שחקני פרסטון שזכו לכינוי "הבלתי מנוצחים"
שחקני פרסטון שזכו לכינוי "הבלתי מנוצחים"

זכייה באליפות הליגה הבכירה בכדורגל האנגלי ללא הפסד היא הישג נדיר ביותר. המועדונים שעשו זאת זכו לכינוי "הבלתי מנוצחים". פרסטון נורת' אנד עשתה זאת בעונת 1888/1889, שהייתה גם העונה הראשונה בתולדות הליגה הראשונה של הפוטבול ליג. פרסטון סיימה העונה במאזן 18 ניצחונות ו-4 תוצאות תיקו. לאחר מכן היא זכתה בגביע ה-FA ללא ספיגת שער, והפכה לקבוצה הראשונה, והיחידה עד כה, שזוכה ב"דאבל" האנגלי ללא הפסד. רק בעונת 2003/2004, כעבור 115 שנים, שוחזר ההישג על ידי ארסנל, שזכתה באליפות אנגליה ללא הפסד, אך עם הבדלים אחדים. היא סיימה במאזן של 26 ניצחונות ו-12 תוצאות תיקו, שהיו חלק מרצף שיא של 49 משחקים ללא הפסד בליגה הבכירה. ארסנל גם לא זכתה בגביע ה-FA, לאחר שהודחה בחצי הגמר על ידי מנצ'סטר יונייטד.

עריכה | תבנית | שיחה
13
דיוקן ויליאם פיט הבן
דיוקן ויליאם פיט הבן

ראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות בריטניה היה ויליאם פיט הבן. פיט, בנו של ויליאם פיט האב, שהיה ראש ממשלת בריטניה בעצמו, מונה בפעם הראשונה לתפקיד בגיל 24 שנים ו-205 ימים. כהונתו הראשונה נמשכה 17 שנים, ולאחר הפסקה של שלוש שנים מונה שנית לתפקיד. לאורך השנים, נאלץ פיט להתמודד עם גרעון תקציבי ענק ממלחמת העצמאות של ארצות הברית, ניהול המלחמות הנפוליאוניות ומחלת הנפש של המלך ג'ורג' השלישי. אם לא די בכך, הרי שפיט חלה במחלת שיגדון תורשתית ונפטר בגיל 47 בלבד, בעודו מכהן כראש ממשלה.

עריכה | תבנית | שיחה
14
ההתנקשות בספנסר פרסיבל
ההתנקשות בספנסר פרסיבל

ב-1812 רצח אזרח בריטי בשם ג'ון בלינגהאם את ראש ממשלת בריטניה, ספנסר פרסיבל. זה מקרה הרצח היחידי של ראש ממשלה בבריטניה. הנרי בלינגהאם, שלמרות שמו אינו צאצא של הרוצח, המכהן כיום בבית הנבחרים הבריטי מטעם המפלגה השמרנית הבריטית, התמודד במערכת הבחירות של 1997 מול רוג'ר פרסיבל, צאצא של ספנסר פרסיבל.

עריכה | תבנית | שיחה
15
בית מולי
בית מולי

בית מולי (אנגלית: Molly House) הוא מונח אנגלי ארכאי מן המאה ה-18 לתיאור בית מרזח או חדר פרטי שבו הומוסקסואלים וקרוס-דרסרים יכלו להיפגש זה עם זה ולמצוא בהם פרטנרים מיניים אפשריים. בתי מולי היו נפוצים ברוב הערים הגדולות באנגליה, והם למעשה קדמו לגיי באר המודרני.

במאה ה-18 באנגליה, "מולי" היה כינוי לגברים נשיים או סדומאים.

בית המולי המפורסם ביותר היה "מאד'רס קלאפ" (Mother's Clap), שאותו ניהלה מרגרט קלאפ בשכונת הולבורן שבמרכז לונדון.

עריכה | תבנית | שיחה
16
ארמון הסולטאן לאחר ההפגזה
ארמון הסולטאן לאחר ההפגזה

מלחמת אנגליה–זנזיבר הייתה המלחמה הקצרה בהיסטוריה. היא נערכה ב-27 באוגוסט 1896 בין האימפריה הבריטית לזנזיבר ונמשכה 38 דקות בלבד. בפרק זמן זה השמידו הבריטים את ארמון הסולטאן בית אל חוכם, את ספינותיו ואת המגדלור של האי וגרמו נזק לבית הפלאים ולמבנים נוספים.

עריכה | תבנית | שיחה
17
מפת קורנוול באנגלית ובקורנית
מפת קורנוול באנגלית ובקורנית

קורנית היא שפה ממשפחת השפות הקלטיות. שפה זו נכחדה בשנת 1777, עם מותו של דוברה האחרון כשפת אם. במאה ה-20 הוחייתה השפה, וכיום דוברים אותה כ-3,500 מתושבי קורנוול, מחוז בקצה הדרום-מערבי של אנגליה.

עריכה | תבנית | שיחה
18
הוצאתה להורג של ג'יין גריי, ציור של פול דלרוש
הוצאתה להורג של ג'יין גריי, ציור של פול דלרוש

ליידי ג'יין גריי, נינתו של הנרי השביעי, הייתה מלכת אנגליה בשנת 1553. גריי ידועה כ"מלכת תשעת הימים" שכן מלכותה נמשכה בין 10 ביולי עד 19 ביולי בלבד. מרי העקובה מדם שמלכה אחריה, פקדה להוציאה להורג במצודת לונדון ב-12 בפברואר 1554, והיא בת 16 בלבד.

עריכה | תבנית | שיחה
19
מרי מלכת הסקוטים
מרי מלכת הסקוטים

מרי, מלכת הסקוטים, הואשמה בבגידה באנגליה בטענה כי שיתפה פעולה עם מחתרת קתולית שפעלה נגד המלוכה. למלכת אנגליה, אליזבת הראשונה, היו מספר סיבות להסס מלפסוק כי מרי אכן אשמה בבגידה, דבר שהעונש עליו באותם ימים היה עונש מוות: ראשית, מרי ואליזבת היו קרובות משפחה. שנית, מרי הייתה מלכתה של סקוטלנד, מדינה עצמאית באותם ימים, ועלתה השאלה האם סמכותו של בית המשפט האנגלי לדון ראשי מדינות אחרות למוות. שלישית, הוצאה להורג של מלכה אחת עלולה ליצור תקדים לחיסולה של מלכה אחרת: אליזבת בעצמה. לכן, היה צורך להוכיח מעל כל ספק סביר כי מרי אשמה בבגידה. בסופו של דבר נמצאה ההוכחה: מסרים מוצפנים בצופן החלפה שכללו התכתבויות בין מרי ובין חברי המחתרת, שפוענחו באמצעות ניתוח תדירות. ההוכחה הזו הביאה לקביעת אשמתה של מרי במיוחס לה ולהוצאתה להורג.

עריכה | תבנית | שיחה
20
סמל בית המלוכה הבריטי
סמל בית המלוכה הבריטי

בית המלוכה הבריטי הנוכחי הוא למעשה שושלת מלוכה גרמנית. ב-1714 עלה לשלטון המלך ג'ורג' הראשון, שהיה נסיך גרמני בשם גאורג לודוויג, שאפילו לא ידע לדבר אנגלית. נינו, ג'ורג' השלישי, כבר דיבר אנגלית שוטפת. נכדתו של ג'ורג' השלישי, המלכה ויקטוריה, הייתה גרמניה משני הוריה. ב-1840 נישאה ויקטוריה לנסיך הגרמני אלברט סקסה-קובורג-גותה, שנתן את שמו לבית המלוכה החל מ-1901. ב-1917, בתקופת מלחמת העולם הראשונה, החליף המלך ג'ורג' החמישי את שם משפחתו משמה הגרמני סקסה-קובורג-גותה לשם בעל הנופך הבריטי וינדזור, הואיל ונטען כי אין זה יאה שיהיה שם גרמני לבית המלוכה, בזמן שגרמניה היא אויב לבריטים.

עריכה | תבנית | שיחה
21
ציור של הנרי השמיני על ידי הצייר האנס הולביין הבן
ציור של הנרי השמיני על ידי הצייר האנס הולביין הבן

על מנת להינשא לאן בולין היה על מלך אנגליה, הנרי השמיני, להתגרש מאשתו, קתרין מאראגון. האפיפיור התנגד, ובתגובה הקים הנרי את הכנסייה האנגליקנית. לאחר שלוש שנים הוא החליט להיפטר גם מבוליין ובשנת 1536 האשים אותה בכישוף ובחמש מערכות יחסים עם גברים אחרים, ביניהם אחיה ואפילו מטפח הישבן שלו, סר הנרי נוריס. ייחוסו הגבוה של נוריס מנע מתומאס קרומוול להתעלל בו בזמן החקירה, והוא טען לחפותו עד העלאתו לגרדום. אן הוצאה להורג יומיים מאוחר יותר, וכעבור 11 ימים נוספים נשא הנרי השמיני את ג'יין סימור לאישה. ג'יין, שמתה כעבור שנה, הייתה היחידה מבין שש נשותיו שילדה לו בן זכר.

עריכה | תבנית | שיחה
22
אניית המערכה יו.אס.אס וינסטון צ'רצ'יל
אניית המערכה יו.אס.אס וינסטון צ'רצ'יל

בכל ההיסטוריה של הצי המלכותי רק שתי ספינות שאינן שייכות לצי זכו בכבוד להניף את הנס הלבן, דגלו של הצי הצבאי, על סיפונן. הראשונה הייתה אניית צי הסוחר הבריטי בריטניה הגדולה, בת המאה ה-18, אשר למרות היותה ספינת סוחר, הניפה (ועדיין מניפה במבדוק היבש בו היא עוגנת כיום) את הנס הלבן שכן ביום הפלגתה הראשונה שהה על סיפונה הנסיך אלברט בעלה של המלכה ויקטוריה ומלווים צבאיים נוספים. השנייה היא המשחתת האמריקאית יו.אס.אס וינסטון צ'רצ'יל כאות כבוד והצדעה לראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל. מסיבה זאת מוצב קצין מהצי המלכותי הבריטי בסגל הפיקוד של המשחתת.

עריכה | תבנית | שיחה
23
ויליאם יוארט גלאדסטון
ויליאם יוארט גלאדסטון

במשך שנים רבות נהג ראש ממשלת בריטניה, ויליאם יוארט גלאדסטון, להסתובב בלילות ברחובות לונדון ולשכנע פרוצות לחדול מעיסוקן. גלאדסטון רשם יומן מפורט ובו שמות הפרוצות שפגש.

עריכה | תבנית | שיחה
24
ריצ'רד השלישי
ריצ'רד השלישי

מלך אנגליה ריצ'רד השלישי הוצג על ידי ויליאם שייקספיר כנבל שרצח את אחייניו הילדים, מה שכנראה נכון. אך בסקר מאה הבריטים הגדולים, שערך ה-BBC בשנת 2002, הוא מקדים במקום אחד את הסופרת הפופולרית ג'יי קיי רולינג, יוצרת סדרת ספרי הארי פוטר שנמצאת במקום ה-83. ב-BBC סבורים שהישג זה נובע מהצבעה מרוכזת של קבוצת לחץ בשם "ריקרדיאנים", ששמה לה למטרה לטהר את שמו.

עריכה | תבנית | שיחה
25
אדוארד השלישי
אדוארד השלישי

מלחמת מאה השנים הייתה סכסוך בין ממלכת אנגליה וצרפת שתחילתו בשנת 1337 וסיומו בשנת 1453. הסכסוך החל בשל תביעתו של אדוארד השלישי לכתר צרפת והיה בעצם סדרת מערכות המופרדות על ידי תקופות רגיעה, לוחמה והפסקת אש. מבחינה רשמית, המלחמה הסתיימה רק בשנת 1802, כאשר בעקבות המהפכה הצרפתית ועלייתו של נפוליאון, הסיר הכתר האנגלי את תביעתו למלכות צרפת.

עריכה | תבנית | שיחה
26
מאגרי ראשי הנפץ הגרעיניים של ארצות הברית וברית המועצות/רוסיה
מאגרי ראשי הנפץ הגרעיניים של ארצות הברית וברית המועצות/רוסיה

האתלט הבריטי פיליפ נואל-בייקר זכה במדליית כסף בריצת 1,500 מטר באולימפיאדת אנטוורפן (1920). באולימפיאדה זו ובאולימפיאדת פריז (1924), בה נטל חלק בן ארצו המפורסם הרולד אברהמס, שימש נואל-בייקר גם כמנהל מקצועי. בהמשך חייו הוא נבחר לפרלמנט של בריטניה ופעל רבות למען עזרה לפליטי מלחמה, בקרה על ייצור נשק ופירוק נשק. בפרט הוא פעל למען פירוק נשק גרעיני והתנגד להמשך ייצורו. על עבודתו זו הוא זכה בפרס נובל לשלום לשנת 1959.

עריכה | תבנית | שיחה
27

הוצאה להורג בתלייה הייתה פופולרית מאד באנגליה במשך מאות שנים. עד מחצית המאה ה-19 בוצעו רוב התליות באופן פומבי, כך שהציבור, כולל ילדים, יכול היה לחזות במעשה על כל פרטיו. התלייה הפומבית האחרונה בוצעה בלונדון בשנת 1868, כאשר הרכבת התחתית כבר פעלה בעיר זה חמש שנים. למרבה האירוניה יכלו תושבי לונדון להגיע לאירוע, הנחשב היום פרימיטיבי, בכלי התחבורה המתקדם ביותר באותה עת. התלייה כעונש חוקי המשיכה להתבצע בבתי הכלא באנגליה ובמושבותיה עוד כמאה שנים, כולל בארץ ישראל המנדטורית, בה הועלו לגרדום אסירי המחתרות. ההוצאה להורג בתלייה בוטלה באנגליה באופן רשמי רק ב-1964.

עריכה | תבנית | שיחה
28

המתמטיקאי הבריטי אלן טיורינג,ממניחי היסודות למדעי המחשב והדמות המרכזית במאמץ הבריטי במלחמת העולם השנייה לפצח את הצופן של מכונת ההצפנה "אניגמה" של הצבא הגרמני, מעולם לא הסתיר את עובדת היותו הומוסקסואל. בשנת 1952 הורשע טיורינג בהומוסקסואליות, התנהגות שהייתה עבירה פלילית באנגליה של אותה עת. בגזר הדין ניתנה לו האפשרות לבחור בין עונש מאסר לבין טיפול הורמונלי, וטיורינג בחר באפשרות השנייה. הטיפול כלל זריקות הורמונים נשיים, על מנת לדכא יצרו המיני. ככל הנראה בשל תופעות הלוואי של ההורמונים (צמיחת שדיים), שם קץ לחייו כעבור שנתיים, ב-7 ביוני 1954.
ב-2009, בעקבות עצומה אותה יזם ג'ון גרם-קמינג ושעליה חתמו למעלה מ-30 אלף בריטים, פרסם ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, הודעת התנצלות "בשם ממשלת בריטניה, וכל מי שבזכות עבודתו של אלן חי בחופש", על היחס אליו זכה טיורינג ממוסדות השלטון הבריטי. בהצהרה הכיר בראון בטיורינג כ"כקורבן המפורסם ביותר של ההומופוביה בבריטניה".

עריכה | תבנית | שיחה
29
הרולינג סטונס בהופעה, 2006
הרולינג סטונס בהופעה, 2006

על אף שארצות הברית ובריטניה לחמו זו בזו מספר פעמים, כאשר משתמשים במונח "הפלישה הבריטית", אין הכוונה לפלישה צבאית, אלא לגל סיבובי ההופעות של הביטלס, האבנים המתגלגלות, המי ולהקות בריטיות נוספות בארצות הברית, בשנות ה-60.

עריכה | תבנית | שיחה
30
המלך ג'ורג' השישי וקלמנט אטלי, לאחר בחירות 1945
המלך ג'ורג' השישי וקלמנט אטלי, לאחר בחירות 1945

ראש ממשלת בריטניה קלמנט אטלי וג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת לא נטו להרבות בדיבור. הראשון היה טיפוס לקוני ועצור למדי ואילו השני לקה בגמגום, שאף הפך לנושא סרט הקולנוע זוכה פרס אוסקר, "נאום המלך". בשנת 1945, לאחר ניצחונו של אטלי בבחירות, נפגשו השניים בפגישה טקסית. משך זמן מה עמדו זה לצד זה שותקים, עד שאטלי פתח ואמר, "ניצחתי בבחירות". המלך השיב לו באמירה: "אני יודע. שמעתי על כך בחדשות השעה שש".

עריכה | תבנית | שיחה
31
סנדי שאו
סנדי שאו

הזמרת סנדי שו, נציגת בריטניה לתחרות האירוויזיון ב-1967, כלל לא רצתה בתחילה להשתתף בה, שכן חששה שהדבר יפגע בתדמיתה. היא גם סלדה מן השיר ששרה - Puppet on a String ("בובה על חוט") - והתאכזבה כאשר הוא נבחר לייצג את בריטניה מתוך חמישה שירים מועמדים, שהיא ביצעה בתוכנית הקדם-אירוויזיון הבריטית. היא סברה כי השיר סקסיסטי ולא מייצג היטב את הסגנון המוזיקלי שלה. מעבר לכך, לפני התחרות שקלו ברשת ה-BBC להדיח אותה מייצוג בריטניה באירוויזיון, כיוון שהייתה המאהבת בפרשיית גירושין מתוקשרת. בתחרות עצמה הוביל השיר לניצחון סוחף וגרף יותר מכפליים הנקודות שקיבל השיר שהגיע למקום השני. היה זה הניצחון הבריטי הראשון באירוויזיון. בנוסף לכך, היה השיר ללהיט בינלאומי, הגיע לפסגת המצעדים במדינות רבות באירופה, וכן זכה ליותר מ-200 גרסאות כיסוי ב-30 שפות שונות (את חלקן ביצעה שו עצמה).

עריכה | תבנית | שיחה
32
הנסיכה אליזבת בחברת אחותה מרגרט וסבתן, המלכה מרי
הנסיכה אליזבת בחברת אחותה מרגרט וסבתן, המלכה מרי

כנכדתו של ג'ורג' החמישי, מלך הממלכה המאוחדת החזיקה אליזבת השנייה מלידתה בתואר נסיכה. בעת לידתה הייתה השלישית בסדר ירושת הכתר, לאחר דודה אדוארד ואביה אלברט (לימים ג'ורג' השישי). ההנחה הייתה שהיא תידחק למקום נמוך יותר בין הטוענים לכתר, לאחר שדודה ואביה יולידו במשך הזמן בנים יורשים, ועל כן לידתה לא עוררה עניין ציבורי רב. בפועל, דודה ויתר על הכתר ונותר חשוך ילדים, ואילו הוריה לא הביאו לעולם בנים. לפיכך, הפכה אליזבת באופן בלתי-צפוי ליורשת העצר, ולימים למלכת אנגליה.

עריכה | תבנית | שיחה
33
כריכת המהדורה העברית של הספר "היסטוריה של העמים דוברי האנגלית"
כריכת המהדורה העברית של הספר "היסטוריה של העמים דוברי האנגלית"

סר וינסטון צ'רצ'יל היה מגדולי המדינאים במאה ה-20 וכן כותב פורה כל ימי חייו, שאף זכה בפרס נובל לספרות בשנת 1953 בשל ספרי ההיסטוריה שכתב: הראשון על מלחמת העולם הראשונה, השני על מלחמת העולם השנייה והשלישי על "היסטוריה של העמים דוברי האנגלית", תיאור ההיסטוריה של בריטניה ומושבותיה. הספרים על מלחמות העולם נכתבו מנקודת מבט ייחודית של אדם שעמד במרכזם של האירועים, וצ'רצ'יל הציב את בריטניה, ואת עצמו, במרכז הסיפור. על דרכו כהיסטוריון הוא אמר "ההיסטוריה תהיה אדיבה כלפיי, מכיוון שאני עומד לכתוב אותה.". ארתור בלפור תיאר את ספריו על מלחמת העולם כ"ביוגרפיה המבריקה של וינסטון, המוסווית כהיסטוריה של היקום".

עריכה | תבנית | שיחה
34
צ'רצ'יל מסמן "וי" בידיו לפני המונים בבית הממשל בלונדון ב-8 במאי 1945, היום שבו הודיע על סיום המלחמה באירופה
צ'רצ'יל מסמן "וי" בידיו לפני המונים בבית הממשל בלונדון ב-8 במאי 1945, היום שבו הודיע על סיום המלחמה באירופה

על אף שוינסטון צ'רצ'יל גילם באישיותו את עוז הרוח הבריטי שהביא לניצחון במלחמת העולם השנייה, הובסה מפלגתו השמרנית של צ'רצ'יל בבחירות שנערכו בסמוך לניצחון במלחמה, בשנת 1945. הוא הוחלף באמצע ועידת פוטסדאם, שבה נקבע סדר היום בעולם שלאחר סיום המלחמה. היסטוריונים רבים מאמינים כי העם הבריטי סבר כי האיש שהוליך את העם באומץ בעת המלחמה, ייכשל בהולכתו בעת שלום. קלמנט אטלי, איש הלייבור, מונה לתפקיד ראש הממשלה. על בחירתו של אטלי הגיב צ'רצ'יל באמרה המפורסמת "מכונית ריקה הגיעה לרח' דאונינג 10 (מעון ראש הממשלה) וממנה יצא קלמנט אטלי", בהדגישו את אפסותו של ראש הממשלה החדש בעיניו.

עריכה | תבנית | שיחה
35
שני עורבים בטאוור גרין שבמצודת לונדון
שני עורבים בטאוור גרין שבמצודת לונדון

העורבים של מצודת לונדון הם קבוצה של עורבים שחורים הגדלים בתנאי שבי במצודת לונדון. אגדה עתיקת יומין גורסת כי נוכחות העורבים מגינה על המלוכה הבריטית ועל המצודה; קיימת אמונה טפלה ולפיה אם העורבים של מצודת לונדון ימותו או יימלטו, אזי הכתר ובריטניה ייפלו. הקבוצה מונה לכל הפחות שבעה פרטים, מהם שישה שהם המינימום הנדרש והשביעי כגיבוי למקרה שאחד מהם ימות. מעבר לכך, עורבי המצודה מגויסים לכוחות המזוינים של הממלכה כמו חיילים רגילים, והם מקבלים תעודות זיהוי כמו חיילים ושוטרים. בדומה לחיילים, ניתן לשחרר את העורבים משירות בגין התנהגות בלתי הולמת.

עריכה | תבנית | שיחה
36
קריקטורה שפורסמה במגזין פאנץ' ב-1855, כתגובה למכתב ששלח המדען מייקל פארדיי בנושא הזוהמה בתמזה
קריקטורה שפורסמה במגזין פאנץ' ב-1855, כתגובה למכתב ששלח המדען מייקל פארדיי בנושא הזוהמה בתמזה

עד המאה ה-19 נהגו לשפוך את שפכי העיר לונדון לנהר התמזה. התמזה היוותה גם אחד ממקורות מי השתייה של העיר, והמים המזוהמים הביאו להתפשטות מחלות זיהומיות רבות. זיהום התמזה הגיע לשיאו בסירחון הגדול של 1858, שבו נאלצו תושבי מרכז לונדון לעזוב את העיר בשל ריח הביוב שעלה מנהר התמזה. רק לאחר הסירחון הגדול הקציב הפרלמנט הבריטי תקציב לפתרון הבעיה, הקים ועדה מיוחדת לפתרון המצב והוקמה מערכת ביוב ללונדון.

עריכה | תבנית | שיחה
37
פורטרט מצולם בשחור-לבן של פרנק מסרווי, במהלך מלחמת העולם השנייה, במדי עבודה צבאיים.
פרנק מסרווי במהלך מלחמת העולם השנייה.

גנרל פרנק מסרווי, שפיקד על יחידות של צבא בריטניה וצבא הודו הבריטית במלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן שימש כמפקד צבא פקיסטן, היה מפקד חי"ר מצטיין, אך מפקד שריון כושל. כאשר פיקד על דיוויזיה משוריינת בקרב גזאלה, הצליחו כוחותיו של רומל לכבוש את מפקדתו. מסרווי, שהיה ידוע בכינויו "המזוקן", בשל מנהגו שלא להתגלח במהלך הקרבות, תלש את סימני הדרגה שלו, הורה לחיילים שהיו עמו שלא לקרוא לו "סר", ולאחר שנפל בשבי, הצליח לשכנע את הגרמנים שהוא אינו מפקד הדיוויזיה כי אם משרתו האישי. כעבור יום הצליח להימלט לאחר שקפץ ממשאית נוסעת, שספגה אש ארטילרית בריטית, והצליח להגיע ברגל אל קווי הצבא הבריטי, ולקבל מחדש את הפיקוד על הדיוויזיה שלו.

עריכה | תבנית | שיחה
38
בול הפני השחור
בול הפני השחור

בריטניה היא המדינה הראשונה בעולם אשר הנפיקה בולי דואר. ביום 1 במאי 1840 החלו למכור בבתי הדואר ברחבי בריטניה שני בולים, הראשון (הידוע בתור הפני השחור) היה בערך נקוב של פני אחד ובצבע שחור והשני היה בערך נקוב של 2 פני ובצבע כחול. הבולים נכנסו לתוקף ביום 6 במאי 1840.

מאחר שזה היה הבול הראשון בעולם, ונועד רק לשימוש בתוך גבולות בריטניה, לא היה כל טעם להדפיס עליו את שם המדינה. גם כאשר נקבע בשנות השבעים של המאה ה-19 נוהל המחייב את מדינות העולם לציין את שמן על בולי הדואר שהן מנפיקות, נשמרה לבריטניה זכות הראשונים, והיא המדינה היחידה בעולם הפטורה מרישם שמה על בולי הדואר שלה.

עריכה | תבנית | שיחה
39
מערכת הפעמונים בראש המגדל, כולל הביג בן
מערכת הפעמונים בראש המגדל, כולל הביג בן

רבים מכנים את מגדל השעון המפורסם של בתי הפרלמנט הבריטיים בשם "ביג בן", למרות שהבריטים מכנים בשם זה רק את פעמון הבאס ממערכת הפעמונים של המגדל. פעמון זה, ששוקל כ-13 טון, הועלה לראש המגדל בשנת 1859, בלא שימוש במעלית או במנופים בעלי מנוע. הפעמון נדחף במעלה המדרגות, במשך עשרות שעות, בידי אנשים רבים, על גבי משטח, שהושם על גלילים. פעמון זה ניצק מהמתכת שממנה ייצרו קודם פעמון גדול יותר, ששקל 16 טון, ונועד להיות הביג בן. אך את הפעמון הגדול יותר לא הצליחו להעלות למגדל.

עריכה | תבנית | שיחה
40
קטע מטירת דבלין
קטע מטירת דבלין

בשנת 1922, נערך טקס החזרת טירת דבלין מידי בריטניה לממשלת אירלנד. הטקס סימל את סיום הכיבוש הבריטי באירלנד. אלא שעד לטקס זה, האירים מעולם לא שלטו בטירה זו וגם לא בעיר דבלין. האבירים אנגלו-נורמנים, שהיו השכבה השלטת בבריטניה, הקימו את הטירה כדי לשלוט בעיר זו, שהם כבשו מהוויקינגים - מייסדי העיר.

עריכה | תבנית | שיחה
41
סמל הממלכה המאוחדת לשימוש בסקטולנד
סמל הממלכה המאוחדת לשימוש בסקטולנד

סמל הממלכה המאוחדת הוא שלט אצולה המייצג את הממלכות אשר הרכיבו את הממלכה המאוחדת עם חוק האיחוד של 1800. בסמל, אירלנד מיוצגת עלי ידי נבל בריאן בורו ברבע השלישי, סקוטלנד מיוצגת על ידי אריה אדום על רקע זהב, ברבע השני ועל ידי חד קרן כתומך הסיניסטרי, ואנגליה תופסת מקום של כבוד על ידי שלושה נמרי זהב על רקע אדום ברבעים הראשון והרביעי ועל ידי אריה מוכתר כתומך הדקסטרי. אולם, מאז חוקי האיחוד של 1707 נהוגה בסקוטלנד מסורת כי בסמלים המלכותיים יינתן מקום של כבוד בעבור סימנים סקוטיים, וכך, האריה הסקוטי דחק את מקומם של הנמרים האנגליים והחד-קרן הכסוף הוכתר בכתר סקוטלנד והוצב מימינו של השלט, במקומו של האריה אשר עבר לשמאלו.

עריכה | תבנית | שיחה
42
שליש גינאה בריטית מימי ג'ורג' השלישי
שליש גינאה בריטית מימי ג'ורג' השלישי

בשנת 1971 הונהגה שיטת החלוקה העשרונית על ההילך החוקי של בריטניה, הלירה שטרלינג. לפני כן הלירה שטרלינג התחלקה ל-20 שילינג, כאשר כל שילינג התחלק ל-12 פני. כלומר, ליש"ט הכילה 240 פני. עד אמצע שנות ה-50 של המאה ה-20 היה המטבע הקטן ביותר בבריטניה, רבע פני. כלומר 1/960 לירה שטרלינג, והוא כונה פרת'ינג (Farthing). במאה ה-19 הונפקו ערכים נמוכים יותר, של חצי פרת'ינג, שליש פרת'ינג ואף רבע פרת'ינג. עם המעבר לשיטה העשרונית, המטבע הקדם-עשרוני של 6 פני (Sixpence) הוחלף ב-2.5 פני עשרוניים. לכן, כדי להקל על ההמרה, הונהג באופן זמני גם מטבע של חצי פני חדש (ששווי היה למעשה 1/200 של לירה שטרלינג).

היו גם חלוקות חלופיות של הלירה שבוטאו במטבעות. למשל, רבע לירה כונה "כתר" (Crown) ושוויו היה 5 שילינגים (כלומר, 60 פני ישנים), ושמינית הלירה כונתה "חצי כתר" (Half a Crown), ושוויה היה 2 שילינגים ו-6 פני (כלומר, 30 פני ישנים). עד 1971 היה נהוג גם לנקוב חלק מהמחירים ב"גינאה" או "גיני" (Guinea). הגינאה הייתה מטבע זהב, שבוטל ב-1816, ואשר שוויו היה 21 שילינג (כלומר לירה אחת ושילינג אחד, או 1.05 לירות). כיום נעשה שימוש במונח "גינאה" רק במרוצי סוסים, כעניין של מסורת.

עריכה | תבנית | שיחה
43
סמל העיר
סמל העיר

דרי היא עיר בצפון אירלנד, ששמה נתון במחלוקת. מחלוקת שהיא רק סמל למחלוקת העזה השוררת בין היוניוניסטים לבין הלאומנים באירלנד. בתחילה נקראה העיר דרי (אירית: Doire, "חורש אלונים"; כתיב אנגלי: Derry). בשלהי המאה ה-18 נבנתה העיר מחדש בסיוען של תרומות מלונדון, ובשל כך הוסף לשמה השם "לונדון" והיא נקראה "לונדונדרי" (Londonderry). שם זה משמש כיום את היוניוניסטים, ואילו אלו התומכים בפירודה של צפון אירלנד מן הממלכה המאוחדת ובשיבתה לחיקה החמים של אירלנד, משמיטים משם העיר כל הקשר בריטי, ומשתמשים בשם המקורי, דרי. שדר הרדיו המקומי, ג'רי אנדרסון, שקידם רעיון פשרה, שלפיו שם העיר יהיה "דרי/לונדונדרי", כונה בלגלוג "ג'רי/לונדונג'רי". למרות הלגלוג, כיום משמש שם זה כשמה הרשמי של העיר.

עריכה | תבנית | שיחה
44
גשר מצודת לונדון
גשר מצודת לונדון
בשנות השישים הסיטה ממשלת בריטניה תקציבים מפיתוח וייצור מטוסי קרב לתחום הטילים המונחים. מדיניות זו פגעה בתעשיית התעופה הבריטית ובמורל טייסי חיל האוויר המלכותי. בשנת 1968 הודיעה הממשלה על קיצוצים גם בחיל האוויר עצמו, כולל ביטול המפגן האווירי השנתי שלו. כאות מחאה ערך סגן אלן פולוק, טייס קרבי ששירת בחיל, מפגן אווירי על דעת עצמו. לאחר שהמריא למשימת תחזוקה מאושרת נפרד פולוק מהגף, ועבר לטיסה נמוכה ולמרכז לונדון. הוא הקיף שלוש פעמים את בית הפרלמנט, חלף כמעט בגובה פני המים ליד אנדרטת חיל האוויר המלכותי שעל גדת נהר התמזה, המשיך אל גשר מצודת לונדון, ועבר בחלל שבין מגדלי הגשר ושני מפלסיו – מלבן ברוחב 60 מטר ובגובה 43 מטר – כל זאת בעת שהגשר המה אדם. זו הייתה הפעם הראשונה שבה עבר שם מטוס סילון. בדרכו לבסיסו ערך פולוק גם יעפים נמוכים מעל שדות תעופה שונים של החיל, כשמטוסו הפוך. פיקוד החיל לא העמיד את פולוק למשפט צבאי, כדי לא לתת לו במה להעלאת טענותיו נגד הממשלה.
עריכה | תבנית | שיחה
45
מפות סנט הלנה, אסנשן וטריסטן דה קונה באוקיינוס האטלנטי
מפות סנט הלנה, אסנשן וטריסטן דה קונה באוקיינוס האטלנטי

קבוצת האיים המיושבת, טריסטן דה קונה, נחשבת למקום היישוב הנידח בעולם. הקבוצה היא חלק מהטריטוריה הבריטית סנט הלנה, אסנשן וטריסטן דה קונה, שבאוקיינוס האטלנטי. אולם למרות שטריסטן דה קונה נחשבת ליחידת שלטון אחת עם האי המיושב סנט הלנה והאי המיושב אסנשן, איים אלו רחוקים ממנה אלפי קילומטרים. מרחקים אלו דומים למרחק בין קבוצת האיים טריסטן דה קונה לבין קצות האוקיינוס – 2,816 ק"מ עד דרום אפריקה ו-3,360 ק"מ עד דרום אמריקה.

עריכה | תבנית | שיחה
46
פלקט הסרט צוללת צהובה
פלקט הסרט צוללת צהובה

לפני שהביטלס שיחקו בסרט הקולנוע "לילה של יום מפרך", הרבה זמרים שיחקו סרטי קולנוע. אבל סרט זה יצא דופן, באותה התקופה, משום שהביטלס שיחקו בו את עצמם. הם, עצמם, היו נושא הסרט. בסרט מאוחר יותר של הלהקה, סרט ההנפשה, "צוללת צהובה", דמויות הגיבורים שוב היו חברי הביטלס, עצמם. אלא שהפעם, לא הם שיחקו את עצמם. קולות הדמויות המדובבות היו קולות של שחקנים אחרים. את דמותו של רינגו סטאר, למשל, שיחק פול אנג'ליס.

עריכה | תבנית | שיחה
47
ויקטוריה אליס אליזבת ג'וליה מרי, נסיכת יוון ודנמרק, 1885
ויקטוריה אליס אליזבת ג'וליה מרי, נסיכת יוון ודנמרק, 1885

אליס, נסיכת בטנברג, אמו של הנסיך פיליפ, בעלה של אליזבת השנייה מלכת הממלכה המאוחדת נולדה באנגליה, לנסיך הגרמני לודוויג פון באטנברג ולאשתו, הנסיכה ויקטוריה, נכדתה של המלכה ויקטוריה. מילדותה סבלה מלקות שמיעה. היא נישאה לנסיך היווני אנדראס, ונאלצה לצאת לגלות מיוון פעמיים, ב-1917 וב-1922. בשנות ה-30 הייתה מאושפזת מספר שנים במוסד פסיכיאטרי. היא חזרה ליוון, ובזמן מלחמת העולם השנייה הצילה משפחה יהודית ממוות. הנסיכה נפטרה בארמון בקינגהאם ב-5 בדצמבר 1969 ללא כל רכוש, לאחר שתרמה אותו לעניים ונקברה בטירת וינדזור, חרף בקשתה להיקבר בירושלים, לצד דודתה אליזבת, נסיכת הסה. ב-3 באוגוסט 1988 הועברו עצמותיה לקריפטה שמתחת לכנסיית מריה מגדלנה שבהר הזיתים. ב-31 באוקטובר 1994 באו ליד ושם שני ילדיה שהיו עדיין בחיים, פיליפ וסופיה, כדי לקבל בשמה את תואר חסידת אומות העולם.

עריכה | תבנית | שיחה
48
איור של הבית הלבן לאחר השריפה
איור של הבית הלבן לאחר השריפה

הבית הלבן, מעונו הרשמי של נשיא ארצות הברית מאז 1800, לא היה כל כך לבן לאחר שהצבא הבריטי שרף אותו ב-1814, במהלך מלחמת 1812, כנקמה על שריפת בניין הפרלמנט של קנדה העליונה השוכן בעיר טורונטו. רעיית הנשיא ג'יימס מדיסון, הגברת הראשונה דולי מדיסון, הייתה מהאחרונים לעזוב את הבית הלבן, דקות ספורות לפני שהחיילים הבריטים הגיעו ואכלו את ארוחת הערב שהכינה. מדיסון הצילה מן השריפה דיוקן של ג'ורג' וושינגטון. גם בניין משרד האוצר נשרף באותו אירוע.

עריכה | תבנית | שיחה
49

נשיא ארצות הברית בעת מלחמת העולם השנייה, פרנקלין דלאנו רוזוולט, קבע להיפגש עם מלך ערב הסעודית אִבְּן סַעוּד לאחר ועידת יאלטה, וזאת מבלי להיוועץ עם ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל. כאשר נודע דבר הפגישה לצ'רצ'יל, הוא דאג להשיג לעצמו הזמנה לפגישה. כמתנה לאבן סעוד, הביא עמו צ'רצ'יל תיבת בשמים בשווי של כמאה ליש"ט. אבן סעוד, לעומת זאת, הביא כמתנה חרבות משובצות יהלומים לצ'רצ'יל ולשר החוץ הבריטי אנתוני אידן, וענקי פנינים לנשותיהם, מה שגרם למתנתו של צ'רצ'יל להיראות עלובה. בניסיון לתקן את הרושם, צ'רצ'יל תירץ ואמר שזוהי רק מתנת ביניים עד שתגיע המתנה האמיתית: הדגם החדש של המכונית רולס-רויס – מכונית שבפועל הייתה מיועדת לאליזבת, אשתו של מלך בריטניה ג'ורג' השישי. צ'רצ'יל נאלץ לקנות לאליזבת מכונית אחרת, שעליה שילם באמצעות היהלומים ממתנתו של אבן סעוד. אבן סעוד, עם זאת, מעולם לא השתמש במכונית שקיבל, מכיוון שההגה שלה היה בצד ימין, כנהוג באנגליה ובניגוד למקובל בערב הסעודית.

עריכה | תבנית | שיחה
50
העתק בגודל מלא של ספינת העבדים זונג
העתק בגודל מלא של ספינת העבדים זונג

הטבח בספינת העבדים זונג היה רצח המוני של עבדים שחורים, שאירע בשנת 1781, על ידי השלכתם לים, כשהם כפותים, מספינת עבדים בבעלות אנגלית. אותם עבדים היו אפריקאים שנחטפו, הובלו בכפייה בספינות משא, ונמכרו לעבדות במחיר גבוה. הם נחשבו כרכוש ולא כבני אדם, היחס אליהם היה אכזרי, ולא הייתה קיימת כל הגנה חוקית על זכויותיהם. מקרה זה של יחס לעבדים כאל מטען והשלכתם לים, לא היה חריג, כפי הנראה. עם זאת, הטבח בספינת העבדים זונג פורסם בתקשורת והוא ידוע כיום לפרטיו, בזכות תביעת הביטוח שהגישו הבעלים על "אובדן הסחורה", שתועדה בפרוטוקולי בית המשפט. אף כי בית המשפט סבר עדיין כי עבדים שחורים הם רכוש ואינם שווים לבני אדם, הגבירה הפרשה את נראות התנועה לביטול העבדות. התנועה צוטטה, נכתבו עליה שירים ונוצרה בעקבותיה יצירתו המפורסמת של ויליאם טרנר "ספינת העבדים". בסופו של דבר, היווה המקרה אבן דרך במאבק המר לביטול העבדות בעולם המערבי.

עריכה | תבנית | שיחה
51
הרולד אברהמס
הרולד אברהמס

לפני אולימפיאדת פריז (1924) נבחר האתלט היהודי הרולד אברהמס לייצג את הממלכה המאוחדת בריצת 100 מטר, ריצת 200 מטר, מרוץ שליחים 4x100 וגם בקפיצה לרוחק בה החזיק בשיא הבריטי 7.38 מ', שיא שנשאר עומד על כנו 32 שנה. אברהמס סבר שיהיה זה מאמץ גדול, היות שתחרויות הקפיצה לרוחק וריצת 200 מטר היו אמורות להתקיים באותו יום בהפרש של חצי שעה זו מזו. אברהמס שלח מכתב בעילום שם למערכת הדיילי אקספרס, שבו הזדהה כאתלט בכיר המתפלא על החלטת התאחדות האתלטיקה הבריטית. בעקבות המכתב הוצא אברהמס מרשימת הקופצים לרוחק. באולימפיאדה עצמה זכה בשתי מדליות, בהן מדליית זהב בריצת 100 מטר.


במקצה הגמר בריצת 100 מטר באולימפיאדת פריז ב־1924 ניצח האתלט היהודי הבריטי, הרולד אברהמס. במקום השלישי במרוץ זה זכה האתלט הניו זילנדי, ארתור פוריט. המרוץ התקיים ב־7 ביולי בשעה 7 בערב ומאז ועד למותו של אברהמס ב־1978 הקפידו השניים להיפגש לארוחה מדי שנה באותו תאריך ובאותה שעה בה התקיים המרוץ. לימים הונצח מרוץ זה בסרט "מרכבות האש". ארתור פוריט, שבהמשך חייו הוכשר כרופא, שירת כרופא צבאי במלחמת העולם השנייה במערכה בצפון אפריקה ובפלישה לנורמנדי, שימש כרופאם האישי של ג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת ושל בתו, אליזבת השנייה ולימים כיהן בתפקיד המושל הכללי ה־11 של ניו זילנד. פוריט היה אחד משני הספורטאים הניו זילנדים היחידים שנשאו את דגל ניו זילנד בשני טקסי פתיחה של המשחקים האולימפיים, באולימפיאדת פריז ובאולימפיאדת אמסטרדם ארבע שנים לאחר מכן.

עריכה | תבנית | שיחה
52
סמל אוניברסיטת הרווארד
סמל אוניברסיטת הרווארד

אוניברסיטת הרווארד, שנוסדה ב-8 בספטמבר 1636 וחוגגת היום יום הולדת, היא הוותיקה שבאוניברסיטאות ארצות הברית ומהיוקרתיות שבהן. האוניברסיטה שוכנת בעיר קיימברידג' במסצ'וסטס, עיר הקרויה על-שם קיימברידג' באנגליה, שבה שוכנת אחת האוניברסיטאות הוותיקות והנודעות בבריטניה, אוניברסיטת קיימברידג'.

עריכה | תבנית | שיחה
53
ארנסט בווין בשנות ה-40
ארנסט בווין בשנות ה-40

במשך שנים, עד למינויו כשר החוץ של בריטניה, נודע ארנסט בֶּוִין כתומך עקבי בדרישות הציונים. לפיכך, כניסתו למשרד החוץ, משרד שהיה ידוע בשל עמדתו הפרו-ערבית, הגבירה את התקווה שהתוכנית הפרו-ציונית של מפלגת הלייבור עומדת בפני הגשמה. אך תקווה זו התבדתה, ובתולדות המאבק על הקמת מדינת ישראל נודע בווין דווקא כמי שהוביל את המדיניות הבריטית למניעת עלייה יהודית חופשית לארץ ישראל לאחר מלחמת העולם השנייה והשואה, וכמייצג עמדה אנטי-ציונית חריפה בתוך ממשלת בריטניה. ייתכן שהגורם לשינוי זה הוא יועצו רב ההשפעה הרולד בילי, ששלל את הציונות ואת שאיפות היהודים להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. בווין, שהיה חסר השכלה ומשולל כל ניסיון בדיפלומטיה וביחסים בינלאומיים, הושפע ככל הנראה מיועצו בעל ההשכלה הגבוהה והניסיון המדיני, ושינה את יחסו בשאלת ארץ ישראל.

עריכה | תבנית | שיחה
54
נוצות נסיך ויילס
נוצות נסיך ויילס

בסיכה ההרלדית של יורש העצר הבריטי, נוצות נסיך ויילס, מופיעות שתי מילים בגרמנית: "Ich dien", שפירושן "אני משרת". האגדה מספרת, שאדוארד, הנסיך השחור, בנו של אדוארד השלישי, מלך אנגליה, נלחם בשנת 1346 במלך העיוור יוהאן מלוקסמבורג. לאחר הקרב, בו נהרג יוהאן, נטל אדוארד את קסדתו לעצמו, וכך הפך המוטו של המלך הגרמני לסמל אצולה בריטי. סברה אחרת היא שאדוארד נעזר בקשתים ולשים בעת המלחמה נגד הצרפתים. "Eich Dyn" בוולשית פירושו "האיש שלכם", משפט שנהג הנסיך האנגלי לומר לחייליו הוולשים כדי להתחבב עליהם. מילים אלו נשמעות בדיוק כמו המילים הגרמניות "Ich dien", וכך הגיעו המילים לסיכה ההרלדית של אדוארד, נסיך ויילס.

עריכה | תבנית | שיחה
55
כרזת הדוד סם
כרזת הדוד סם
הכרזה "לורד קיצ'נר רוצה אותך"
הכרזה "לורד קיצ'נר רוצה אותך"

הכרזה הנושאת את דמותו של הדוד סם, שעיצב ג'יימס מונטגומרי פלאג ב-1917, ובה נעשה שימוש לעידוד הגיוס לצבא ארצות הברית בשתי מלחמות העולם, הפכה זה מכבר לסמל תרבותי. עם זאת, היא מבוססת על כרזה מוקדמת יותר, בשם "לורד קיצ'נר רוצה אותך", שפורסמה בבריטניה שלוש שנים קודם לכן, ובה נראה שר המלחמה הבריטי הוריישו קיצ'נר מצביע אל עבר הצופה בתנוחה זהה לזו של הדוד סם, ומתחתיו הכיתוב "רוצה אותך. הצטרף לצבא מולדתך! אלוהים, נצור את המלך". כרזה זו זכתה גם לחיקויים רבים אחרים, למשל בידי הצבא הלבן, הגדודים העבריים, הרייכסווהר ואף שירות היערות של ארצות הברית, בכרזה המציגה את הקמע שלו, "Smokey Bear".

עריכה | תבנית | שיחה
56
קרב איסאנדלוואנה
קרב איסאנדלוואנה

קרב איסאנדלוואנה, שהתרחש ב-22 בינואר 1879, היה אחד הקרבות החשובים במלחמת הזולו. היה זה אחד המקרים הבודדים שבהם כוח ילידים החמוש בחניתות ניצח כוח בריטי גדול החמוש ברובים מודרניים.

עריכה | תבנית | שיחה
57
סר ג'ון באגוט גלאב, 1954
סר ג'ון באגוט גלאב, 1954

עם ההכרזה על הקמת מדינת ישראל ב-14 במאי 1948, פלש הלגיון הערבי, צבאה של ממלכת ירדן, למדינת ישראל הצעירה. בראש הלגיון עמד קצין בריטי, סר ג'ון באגוט גלאב, הידוע גם בכינויו גלאב פאשה. תחת פיקודו כבש הלגיון את הרובע היהודי בירושלים. היהודים שנפלו בשבי הלגיון קיבלו טיפול הומני, והושבו לישראל בתום המלחמה. בעקבות המלחמה נחשד עבדאללה‎ מלך ירדן, בן השושלת ההאשמית, באהדה יתרה לישראל ובהיותו "בובה" של האימפריאליזם הבריטי. הוא נרצח ב-1951. נכדו, המלך חוסיין, עמד בפני אותן בעיות שגרמו למותו של סבו, וב-1956 זימן את גלאב פאשה ונתן לו שעתיים לעזוב את שטח הממלכה. פאשה נפטר ב-1986, באנגליה, כשהוא עטור בתואר אבירות על פועלו בשירות הוד מלכותה.

עריכה | תבנית | שיחה
58
גירוש יהודים מאירופה, בין השנים 1100 - 1600
גירוש יהודים מאירופה, בין השנים 1100 - 1600

אף על פי שיהדות בריטניה היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות ומונה כרבע מיליון בני אדם, הצו המורה על גירוש יהודי אנגליה משנת 1290, שניתן על ידי המלך אדוארד הראשון, עדיין בתוקף ומעולם לא בוטל. למרות שהצו משנת 1290 לא בוטל באופן פורמלי, לאחר שהאמנציפציה ו-Jewish Relief Act 1858 ביטלו כל אפליה בין אנגליקנים לשאר אזרחי אנגליה, אין משמעות מעשית לצו זה.

עריכה | תבנית | שיחה
59

מבצע אאוטוורד היה תוכנית שהפעיל הצי המלכותי הבריטי בשנים 1942-‏1944, בימי מלחמת העולם השנייה, לתקיפת גרמניה הנאצית באמצעות כדורים פורחים. כדורים פורחים קטנים מולאו מימן ושולחו עם הרוח מזרחה, כשהם גוררים תילי מתכת, שחוללו קצרים בקווי מתח גבוה, או נושאים מתקני תבערה, שחוללו שרפות יער וצמחייה. בסך הכל שולחו במסגרת התוכנית 99,142 בלונים. עיון במסמכים גרמניים לאחר המלחמה העלה, שהבלונים המצוידים בתיילים היוו מטרד משמעותי עבור הגרמנים, כאשר אספקת החשמל הופרעה תדיר על ידי נזק משמעותי שגרמו למערכת הולכת החשמל. דו"ח מ-1946 העריך את הנזק שנגרם ב-1.5 מיליון לירות שטרלינג (כ-53 מיליון לירות שטרלינג במחירי 2019).

עריכה | תבנית | שיחה
60
לארי, לוכד העכברים הרשמי נכון ל־2018
לארי, לוכד העכברים הרשמי נכון ל־2018

במדינות רבות נבחר בעל חיים כסמל לאומי של המדינה. כך למשל, בארצות הברית נבחר עיטם לבן-ראש כציפור הלאומית והביזון כחיה לאומית, הזאב האפור הוא בעל החיים הלאומי של טורקיה ושל סרביה, הברדלס הוא בעל החיים הלאומי ברואנדה, ועוד דוגמאות רבות. עם זאת, אין מדינות רבות בהן מכהן בעל חיים בתפקיד רשמי. בריטניה היא אחת מן המדינות יוצאות הדופן, שכן במעונו הרשמי של ראש ממשלת בריטניה מתוקצב חתול שתוארו הרשמי הוא "לוכד העכברים הרשמי במעון ראש הממשלה" (Chief Mouser to the Cabinet Office). התקציב השנתי להחזקתו של החתול הרשמי הוא 100 לירות שטרלינג, נכון לעשור הראשון של המאה ה-21. במהלך המאה העשרים ובשני העשורים הראשונים של המאה ה-21 תועדו 12 חתולים בתפקיד זה.

עריכה | תבנית | שיחה
61
שחקני קריקט בפעולה
שחקני קריקט בפעולה

בתקופת האימפריה הבריטית משך הזמן המקובל של משחק קריקט היה חמישה ימים, שבכל אחד מהם היו שש שעות פעילות של משחק. בתקופה זו, רוב משחקי הקריקט היו משחקי ידידות. אולם במחצית המאה ה-20, כשאורגנו ליגות וטורנירים ממוסדים לקריקט, נאלצו לקצר את משכו של כל משחק ליום בודד. אלא שגם גרסת המשחק בת היום הבודד, הייתה תובענית מדי עבור האוהדים במגרש ועבור רשתות הטלוויזיה המסקרות אירועי ספורט. כיום אורך הגרסה הפופולרית של משחק קריקט (קריקט T20) הוא כשלוש שעות.

עריכה | תבנית | שיחה
62
דיוקן דרושאוט בגרסתו השנייה, הנפוצה מבין שתי גרסאות
דיוקן דרושאוט בגרסתו השנייה, הנפוצה מבין שתי גרסאות

דיוקן דרושאוט הוא דיוקן של ויליאם שייקספיר, מעשה ידי החרט מרטין דרושאוט, שנכלל במהדורת הפוליו הראשונה, אוסף מחזותיו של שייקספיר שפורסם ב-1623, כאיור שעיטר את כריכת הספר. זהו אחד משני דיוקנאות שמזוהים בוודאות כדיוקנאות של שייקספיר, כאשר הנוסף הוא פסל הניצב על מצבתו בעיר הולדתו. הדיוקן נודע במידת הדיוק שלו, אך גם באיכותו האמנותית הירודה. לאורך השנים ספג ביקורות רבות ממבקרי אמנות וספרות, על פגמים אמנותיים שונים, כגון עיצוב הדמות הכושל והחיבור המגושם בין הראש לגוף. הסגנון האמנותי הכושל הוא גם המקור למסורת ייחוס הדיוקן לחרט מרטין דרושאוט הצעיר, אחד משני מועמדים ליוצר שיצר את הדיוקן, כאשר המועמד השני הוא דודו מרטין דרושאוט, שנודע כחרט מיומן ונכבד יותר, ועל כן ההנחה הייתה שלא ייצר דיוקן באיכות ירודה שכזו. הדיוקן אף היה מקור לתאוריות קשר, התומכות בסברה כי מחבר מחזות שייקספיר אינו ויליאם שייקספיר; למשל, נטען שהקו הכפול שנוצר במרווח בין הלסת התחתונה לאזור הצל שלצידה, מרמז בעצם על כך שהפנים בדיוקן הן מסכה.

עריכה | תבנית | שיחה
63
תצלום אוויר של הסוס הלבן של אפינגטון
תצלום אוויר של הסוס הלבן של אפינגטון

דמות גבעה היא יצירת אמנות שנחקקה על צדה של גבעה שניתן לראותה מרחוק. דמויות הגבעה, שיצירתן החלה בתקופה הפרהיסטורית, נפוצות ברחבי אנגליה, ונוצרו כפי הנראה מסיבות דתיות. הדמויות נוצרו על ידי חפירה רדודה של הדמות בצלע הגבעה. חפירה זו חשפה את אבן הגיר שמתחת לאדמת הגבעה, ויצרה ניגוד לצבע הירוק של הגבעה. הסוס הלבן של אפינגטון, למשל, הוא דוגמה ליצירה שכזו; אורך הדמות 110 מטרים והיא נוצרה במחוז אוקספורדשייר באנגליה, לפני כ-3,000 שנה, בתקופת הברונזה, בצלע גבעה. הסוס הלבן של פוקסטון הוא דוגמה לדמות גבעה מודרנית, שנחצבה בשנת 2003 במחוז קנט באנגליה.

עריכה | תבנית | שיחה
64
המלך צ'ארלס השני
המלך צ'ארלס השני

בשנת 1685 מת צ'ארלס השני, מלך אנגליה. צ'ארלס היה נשוי לקתרינה, נסיכת פורטוגל שכל הריונותיה הסתיימו בהפלות. לפיכך לא היה לצ'ארלס צאצא שיירש אותו לאחר מותו, ואחריו מלכו אחיו ג'יימס השני ובנותיו מרי השנייה והמלכה אן, שהיו האחרונים לבית סטיוארט. לעומת זאת, היו לצ'ארלס 7 פילגשים שהולידו לו 12 צאצאים. צאצאים אלה לא היו זכאים לרשת את כס המלוכה, אך צ'ארלס דאג שכולם יקבלו תוארי אצולה. עד היום רבים מאצילי הממלכה המאוחדת הם צאצאיהם של ילדים לא חוקיים אלה. דיאנה, נסיכת ויילס התייחסה לשניים מצאצאיו של צ'ארלס השני. לפיכך, בנה, הנסיך ויליאם, הצפוי בבוא היום להיות מלך בריטניה, יהיה המלך הראשון בבריטניה שהוא מצאצאיו של צ'ארלס השני.

עריכה | תבנית | שיחה
65
דרכון בריטי ישן
דרכון בריטי

כאשר אליזבת השנייה יוצאת אל מחוץ לגבולות הממלכה המאוחדת היא אינה זקוקה לדרכון. על הדרכון הבריטי מופיעה גרסה של שלט האצולה המלכותי שלה ואילו על הדף הראשון מופיע הסמל בצירוף המשפט הבא: ”מזכיר המדינה הבריטית של הוד מלכותה מבקש ודורש, כי בשם הוד מלכותה, כל הנוגעים בדבר יאפשרו לנושא [התעודה] לעבור באופן חופשי וללא מעצורים ולהגיש סיוע והגנה לנושא כפי שידרש”. מאחר שהדרכון הבריטי מונפק בשמה של המלכה, אין לה כל צורך בתעודה המונפקת בשמה. לעומת זאת, שאר חברי בית המלוכה, כולל בנה הנסיך מוויילס, חייבים בנשיאת דרכון.

עריכה | תבנית | שיחה
66
איור של דגם השירותים שהמציא הרינגטון מתוך ספרו
איור של דגם השירותים שהמציא הרינגטון מתוך ספרו

סר ג'ון הרינגטון היה סופר ומשורר אנגלי, שידוע כיום כממציא שיטת הדחת המים בשירותים. הוא נמנה עם הבולטים באנשי החצר של המלכה אליזבת הראשונה, שהייתה הסנדקית שלו. ב-1596 כתב ספר בשם "בחינה מחדש של נושא מצחין: שינוי הצורה של השירותים", על המצאתו - בית השימוש הראשון בבריטניה שהשתמש בשיטת הדחת המים, שהותקן בביתו. הספר, שאותו כתב בשם בדוי, כלל בין היתר מתקפה מוסווית נגד ה"צואה" שמרעילה את החברה, ונגד ההתעמרות בחסות הממשל כנגד כמה מקרוביו. בעקבות זעמה של המלכה על העבודה, גורש הרינגטון מחצר המלכות (לאחר שגורש ממנה כבר פעם אחת בעבר). הרגשות המעורבים של המלכה כלפיו היו ככל הנראה הסיבה היחידה שהוא לא הועמד למשפט. העבודה עצמה, שהתפרסמה ב-1596, זכתה לפופולריות רבה, וההמצאה שתוארה בה מהווה את האבטיפוס לשירותים המודרניים.

עריכה | תבנית | שיחה
67
תצלום לווין של איי סיילי
איי סיילי

מלחמת שלוש מאות שלושים וחמש השנים הוא הכינוי שניתן לעימות משנת 1651 בין הרפובליקה ההולנדית לאיי סילי, המהווים חלק ממחוז קורנוול שבאנגליה, על רקע המעורבות ההולנדית במלחמת האזרחים האנגלית. אין ודאות לגבי הכרזת המלחמה ובפועל לא היו כל פעולות איבה בין הצדדים. ככל הידוע "מלחמה" זו נשכחה ולכן לא הוכרז על סיומה. בשנת 1985 יושב ראש המועצה של איי סילי, כתב בקשה לשגרירות הולנד בלונדון לסיים את המיתוס שהאיים עדיין במלחמה עם הולנד. צוות השגרירות בדק את הנושא ומצא שאכן המיתוס הוא נכון. הסכם שלום נחתם והשלום הוכרז ב-17 באפריל 1986, 335 שנים לאחר הכרזת המלחמה.

עריכה | תבנית | שיחה
68
קליף ריצ'רד
קליף ריצ'רד

זמר הרוק, קליף ריצ'רד, זכה לפופולריות רבה בישראל של תחילת שנות ה-60, ואף הגיע אליה להופעות. זאת למרות שהיה כעס עליו מצד מעריצי אלביס פרסלי, שראו בריצ׳רד חקיין, ותו לא. מספר עשורים מאוחר יותר, ריצ׳רד הפתיע את הציבור בכנותו, והצהיר ברורות, ״איני רוצה לדבר בראיונות על החלק הראשון של הקריירה שלי, כי הוא היה חיקוי של אלביס פרסלי״. למעשה, ריצ׳רד לא היה יוצא דופן בזמר הבריטי שבין מלחמת העולם השנייה לבין יציאת האלבום הראשון של הביטלס, בשנת 1963. הרבה זמרים בריטיים היו אז חקיינים של האמריקנים. לדוגמה, מאט מונרו (Matt Monro) היה חקיין של פרנק סינטרה.

עריכה | תבנית | שיחה
69 ארבעה משירי להקת הרוק הבריטית, לד זפלין, עוסקים בעבודתו הספרותית של ג'.ר.ר. טולקין. השירים Misty Mountain Hop ו־Over the Hills and Far Away דנים בספר ההוביט, והשירים The Battle of Evermore ו־Ramble On נוגעים לספרי שר הטבעות. עריכה | תבנית | שיחה
70

מקורו של צלב הסאלטייר כדגלה של סקוטלנד הוא על פי האגדה בקרב שניהל המלך אואנגוס השני כנגד שבטים אנגליים. לפי האגדה, הוליך אואנגוס את הפיקטים והסקוטים (עמים קלטים) בשנת 832, לקרב כנגד האנגלים ליד את'לסתאנפורד של ימינו במזרח לותי'אן שבסקוטלנד. המלך ואנשיו היו מוקפים ועל סף תבוסה, והתפללו לנס. במהלך אותו הלילה, הופיע אנדראס הקדוש בפני אנגוס והבטיח לו ניצחון. למחרת הופיע צלב סאלטייר לבן על רקע השמיים הכחולים, והקרב הסתיים בניצחון סקוטי. הסאלטייר הפך לסמלם של הסקוטים מאז.

עריכה | תבנית | שיחה
71
הלוגו של יום החלפת כיוון התנועה בשוודיה

בשלהי המאה ה-18, כיוון התנועה בכבישי ארצות הברית וקנדה היה תלוי מדינת משנה. הדבר יצר מערכת כבישים עם כיווני תנועה מגוונים, והקשה מאוד את על הנהיגה שם. בסופו של דבר, כל צפון אמריקה עברה לנהיגה בימין הדרך. תהליך דומה עבר על אירופה. אפילו גיברלטר, שהיא מושבה בריטית קטנה, עם גבול יבשתי עם ספרד, עברה לנהיגה מימין. כיום, האזורים היחידים באירופה, בהם נוהגים בשמאל הדרך הם קפריסין, מלטה, אירלנד ובריטניה (למעט גיברלטר) – חלק ממדינות האי של אירופה. גם רוב הדוגמאות האחרות בעולם, לאזורים בהם כיוון הנהיגה שונה מזה של שאר השכנים, הן מדינות אי. אם כי למרות שלאיים אין כבישים משותפים עם שכניהם, היו מקרים, כמו זה של איסלנד וסמואה, שבהם המחוקקים החליטו לשנות את כיוון התנועה גם במדינות כאלו. מחוקקי סמואה שינו את כיוון התנועה לשמאל, כי זול יותר לאזרחיהם לייבא מכוניות משומשות ממדינות, בהן המכוניות מותאמות לנהיגה בצד זה. מעבר לזאת, במרבית העולם כיוון התנועה הוא בימין הדרך. בין המדינות בהן כיוון התנועה הוא בשמאל הדרך בולטות מדינות, החברות בחבר העמים הבריטי.

עריכה | תבנית | שיחה
72
חלק מעיר רפאים
חלק מעיר רפאים

בפרלמנט הבריטי יש שני בתים. בבית הלורדים יושבים רק בכירים מהאצולה ומהכנסייה האנגליקנית, שאינם נבחרים על ידי איש, וגם לא בהכרח מיצגים אזרחים מכל רחבי המדינה. לעומתו, בית הנבחרים הבריטי צריך לייצג את הפשרה בין בחירת רוב האזרחים לבין בחירת רוב מחוזות הבחירה. אלא, שגם משימת ייצוג זו לקתה בחסר במשך מאות שנים. זאת משום, שתחומיהם של מחוזות הבחירה לא עודכנו בהתאם לדמוגרפיה. היו מחוזות, שהכילו ערים נטושות, אשר נותרו בהם תושבים מעטים ביותר. מספר הבוחרים בהם היה קטן כל כך, עד שמועמד בודד יכול היה לשחד את כולם מכיסו שלו. מחוזות אלו כונו "מחוזות רקובים" ו"מחוזות כיס". בזמן מסוים, מתוך כ-400 חברי פרלמנט נבחרים, כמעט 300 נבחרו על ידי פחות מ-500 בוחרים כל אחד.

עריכה | תבנית | שיחה
73
רחוב הכפר לאחר עבודות השיפוץ
רחוב הכפר לאחר עבודות השיפוץ

בשנת 1830, כשאוכלוסיית הארכיפלג הסקוטי, סנט קילדה, מנתה כ-100 איש בלבד, הגיע למקום הכומר ניל מקנזי. הוא סייע לחיזוק הדת הממוסדת שם, ולשיפור תנאי המחיה. הוא ארגן שם מחדש את החקלאות, הוא היה דמות מפתח בבנייה מחדש של הכפר, ופיקח על בניית כנסייה ובית כומר חדשים. בסיוע של חברת בית הספר הגאלית, מקנזי ואשתו הביאו למקום חינוך פורמלי. הם הקימו בית ספר יומי ללימוד קריאה, כתיבה ומתמטיקה, ובית ספר של יום ראשון ללימודי דת. הכומר הקנאי, ג'ון מק'קיי, החליף את מקנזי ב-1865. מק'קיי החל בשגרה של טקסים ארוכים בימי ראשון שבהם הנוכחות הייתה חובה. מבקר ששהה במקום ב-1875 ציין כי "שבת הייתה יום של עגמימות בלתי נסבלת. עם צלצול הפעמון, כל הקהילה מיהרה לכנסייה עם מבטים עגומים ועיניים נעוצות באדמה. זה נחשב לחטא להסתכל ימינה או שמאלה". נשים מבוגרות וילדים שהרעישו בכנסייה, נאלצו להאזין להרצאות ארוכות, שבהן הם הוזהרו על העונשים הצפויים להם בעולם הבא. כאשר היה מחסור במזון נשלחה ספינת אספקה, שהגיעה בשבת. אך הכומר אסר על התושבים לפרוק אותה עד יום שני. נאסר על הילדים לשחק במשחקים, והם נדרשו לשאת איתם בכל עת ספרי תנ"ך. התושבים נאלצו לסבול את מק'קיי במשך 24 שנים.

עריכה | תבנית | שיחה
74
פורטרט צבעוני מצולם של קייט בלנצ׳אט, 2020
קייט בלנצ׳אט, 2020

בטקס הענקת פרסי אוסקר ה-71, למיטב סרטי הקולנוע והטלוויזיה של שנת 1998, קייט בלאנשט (בתמונה) הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר על משחקה בסרט ״ אליזבת״, וג'ודי דנץ' זכתה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על משחקה בסרט ״שייקספיר מאוהב״. בשני הסרטים, שחקניות אלו שיחקו אותה דמות בדיוק. הן שיחקו את האליזבת הראשונה, מלכת אנגליה.

עריכה | תבנית | שיחה
75

לזמר פרדי מרקיורי, סולן קווין ומהמוזיקאים הבולטים של המאה ה-20, היה מבטא בריטי מושלם. הוא גם נהג לעלות לבמה עטוף בדגל בריטניה ולשיר "אנחנו אלופי העולם" – שנתפס כשיר מלא גאווה לאומית בריטית. אלא שמרקורי היגר לבריטניה רק בגיל 18. הוא נולד בסטון טאון שבזנזיבר, בשם פַֿרוֹךְ בּוּלְסָרָה (בגוג'ראטית: ફારોખ બલ્સારા‌). הוריו היו ממוצא פרסי, בני הדת הזורואסטרית ובנעוריו הוא למד בפנימייה, במומבאי שבהודו.

עריכה | תבנית | שיחה
76
מטוס הקאסה 2111
מטוס הקאסה 2111

מפציץ ההיינקל He 111 הגרמני היה אחד המטוסים המזוהים עם הקרב על בריטניה בשל צורתו הייחודית – חרטום המפציץ עוצב כחממה והיה בצורת קליע שקוף. בשנת 1943 קיבלה ספרד רישיון לייצר את המטוס, והמשיכה בייצורו תחת השם "CASA 2111" עד לאמצע שנות ה-70. המטוס הספרדי היה זהה מבחינה חיצונית למפציץ הנאצי, אך השתמש במנוע רולס-רויס מרלין בריטי. בשנת 1969 צולם בבריטניה הסרט "הקרב על בריטניה". יוצרי הסרט ניסו לאתר את כל מטוסי מלחמת העולם השנייה שנותרו שמישים, לצורך צילומי הסרט, והרכיבו מחדש "לופטוואפה" בן כמאה מטוסים. מסתבר שממטוסי ההיינקל He 111 קשה היה לאתר מטוס שמיש לצורך צילומי הסרט. בסופו של דבר השתמשו מפיקי הסרט במפציץ הספרדי, הנושא מנוע בריטי כדי לדמות את מטוס ההיינקל.

עריכה | תבנית | שיחה
77
סולן להקת "הפוליס", סטינג, בשנת 2009
סולן להקת "הפוליס", סטינג, בשנת 2009

"Every Breath You Take" הוא מלהיטיה המצליחים והזכורים ביותר של להקת הרוק הבריטית "הפוליס", שיצא בשנת 1983. הלחן של השיר נשמע כמו של שיר אהבה, ועל כן רבים חשבו שמדובר בשיר רומנטי ואופטימי, דבר שתסכל את מחברו, סולן הלהקה - סטינג, שאמר כי השיר עוסק בכלל במעקב אובססיבי ובקנאה כלפי אהובה לשעבר. המילים הפותחות את השיר הן "בכל נשימה שתנשמי, ובכל צעד שתעשי, בכל קשר שתפרקי, בכל צעד שתעשי, אצפה בך".

עריכה | תבנית | שיחה
78
פארח במהלך מירוץ בשנת 2008.
פארח במהלך מירוץ בשנת 2008.

סר מוחמד "מו" פארח הוא אתלט בריטי, אלוף אולימפי, שזכה במדליות רבות ותארי ניצחון רבים מאוד. פארח נולד בשנת 1983, בשם חוסיין עבדי קאהין, בסומלילנד. אביו נהרג במלחמת אזרחים, כשהיה בן ארבע, ואמו שלחה אותו לג'יבוטי, שם נחטף לבריטניה, בזהות הבדויה "מוחמד פארח". באנגליה הוא אולץ לעבוד כעובד משק בית, ולא למד בבית ספר עד גיל 12, עד שרשויות הרווחה התערבו, והעבירו אותו למשפחת אומנה. גרסה זו של ילדותו חשף פארח לראשונה בסרט תיעודי, בשנת 2022. לפני פרסום זה, מחשש שתישלל ממנו האזרחות הבריטית, הוא נהג לספר את סיפור הכיסוי שהכתיבו לו חוטפיו, ולפיו הוא נולד במוגדישו לאב בריטי ואם סומלית, ובגיל שמונה עבר להתגורר בבריטניה, שם עבד אביו כיועץ מערכות מידע.

עריכה | תבנית | שיחה
79

בשונה מתריסר רגיל, בו נמנות שתים-עשרה יחידות, המונח "תריסר של אופים" מתייחס לשלושה-עשר כיכרות לחם. הסבר אפשרי אחד להוספת הכיכר ה-13 הוא החשש של האופה מענישה חמורה, שהייתה נהוגה באנגליה בימי הביניים כלפי אופים שרימו את לקוחותיהם בכך שמכרו להם כמות לחם קטנה יותר מכפי שהלקוח שילם עליה. ייתכן, עם זאת, שהסיבה נעוצה בנוחות הסידור של כיכרות עגולים וייעול אפייתם בתבנית מלבנית.

עריכה | תבנית | שיחה
80
חוף בניואה
חוף בניואה

במשך מאות רבות של שנים הייתה האוכלוסייה הקטנה של האי ניואה מבודדת משאר האנושות. הבידוד המשיך גם אחרי שקפטן קוק גילה את האי, בשנת 1774, והילידים סיכלו שלושה ניסיונות נחיתה שלו בחופיו. מאז ועד שנת 1900, שבה כבשה הממלכה המאוחדת את האי, מספר האנשים שנחתו בו נספר על אצבעות יד אחת. המפגש עם אנשים אלו גרם באי למגפות, כי הבידוד הממושך מנע מהילידים לפתח נוגדנים נגד המחלות, שפקדו את שאר אנשי העולם. אולם גם בעקבות הכיבוש הבריטי, המקום לא הפך לחלק אינטגרלי מהכפר הגלובלי. כמחצית מהאנשים, שגיוסו מהאי למלחמת העולם הראשונה, נפטרו בה בגלל קשיי להסתגלות לאקלים אירופה ומחלותיה.

עריכה | תבנית | שיחה
81

משחק רבע הגמר של מונדיאל 1986 בכדורגל בין אנגליה וארגנטינה, שהניב את "שער יד האלוהים" שהבקיע הכדורגלן הארגנטינאי דייגו ארמנדו מראדונה בעזרת ידו, הותיר אחריו פריטי אספנות שהעשירו דווקא את מבצעי הטעויות שהובילו לאותו השער. מראדונה העניק בסיום המשחק את חולצתו לקשר נבחרת אנגליה סטיב הודג', שנכשל בהרחקת הכדור במהלך שהוביל לשער; הודג' מכר את החולצה במכירה פומבית ב-2022 במחיר של 7,142,500 לירות סטרלינג, ששבר את השיא למחיר הגבוה ביותר בו נמכרה חולצת משחק בהיסטוריה. כדור המשחק, שגם שוויו הוערך בסכום של שבע ספרות, נותר בידי שופט המשחק שאישר בטעות את השער, עלי בן נאסר מטוניסיה; בן נאסר ניסה גם הוא למכור את הפריט שנותר בידיו במכירה פומבית, אך למרות הצעות שהגיעו עד 2 מיליון לירות סטרלינג סירב לבסוף למכור את הכדור.

עריכה | תבנית | שיחה
82
-
הוספה
83
-
הוספה
84
-
הוספה
85
-
הוספה
86
-
הוספה
87
-
הוספה
88
-
הוספה
89
-
הוספה
90
-
הוספה
91
-
הוספה
92
-
הוספה
93
-
הוספה
94
-
הוספה
95
-
הוספה
96
-
הוספה
97
-
הוספה
98
-
הוספה
99
-
הוספה
100
-
הוספה