פורטל:להט"ב/סמלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

  [ עריכה ]

למדא

האות היוונית למדא נבחרה לראשונה כסמל הומוסקסואלי בשנת 1970 על ידי ברית האקטיביסטים הלהט"בים. בראשיתו שימש הסמל כמייצג של הומוסקסואלים בלבד, אך כיום הוא נמצא בשימוש בקרב כלל חברי קהילת הלהט"ב, ואף הוכרז כסמל בינלאומי של הומואים ולסביות בקונגרס הבינלאומי לזכויות להט"ב, שנערך באדינבורו בדצמבר 1974. אין כיום מקורות רשמיים המסבירים את הסיבה בגינה נבחרה האות הזאת כסמל לארגון, אך קיימות מספר סברות נפוצות, למשל: הלמדא מייצגת את האות האנגלית L, שהיא האות הראשונה במילה "Liberation" - שחרור; הלמדא מסמלת בפיזיקה אנרגיה; הלמדא מסמלת אחדות, משקל ואיזון.

משולש ורוד

טלאי שצורתו משולש שווה-צלעות העומד על קודקודו וצבעו ורוד שימש בגרמניה הנאצית לסימונם של הומוסקסואלים במחנות הריכוז שנאסרו בהתאם להוראותיו של סעיף 175 לחוק העונשין הגרמני, הסעיף שאסר על יחסים אינטימיים בין גברים. לימים הפך סימון זה לאחד מסמלי הגאווה וסמלי הזכויות של הקהילה ההומוסקסואלית, ולסימון השני הכי מוכר של קהילה זו, אחרי דגל הגאווה.

משולש שחור

כמו המשולש הוורוד המשולש השחור גם מקורו בשלטון הנאצי. נשים שהואשמו ב"התנהגות אנטי-חברתית" שכללה פמיניזם, זנות, או חוסר התאמה לאידיאל האישה הנאצי שהציג אישה מבשלת, עובדת במטבח, מגדלת ילדים, פסיבית וכו', נכלאו וסומנו בטלאי משולש שחור. אין הוכחות ברורות כי לסביות שנכלאו אכן סומנו במשולש השחור, אך ההנחה היא שחוסר ההתאמה לאידיאל הוא שזיכה אותן בטלאי זה. כיום, נשים לסביות מנכסות מחדש את המשולש השחור כשם שגברים הומוסקסואלים ניכסו את המשולש הורוד.

משולשים שלובים (כחול / ורוד)

סמל זה משמש לייצוג ביסקסואלים/יות, ויש לו מספר הסברים אפשריים. הסבר אחד קובע שהמשולש הוורוד מסמל הומוסקסואליות, המשולש הכחול מסמל הטרוסקסואליות, והמשולש הקטן שנוצר על ידי שני המשולשים הגדולים מסמל את הביסקסואליות.
הסבר אחר הוא שהוורוד מייצג משיכה לנשים, הכחול - משיכה לגברים, והשילוב ביניהם - משיכה לשני המינים.

ירח כפול

הסמל נוצר כתחליף למשולשים השלובים, ככל הנראה כדי להימנע משימוש במשולש הוורוד שמקורו במשטר הנאצי.

היד הסגולה

הסמל נולד, בשנת 1969 בעיר סן פרנסיסקו, בהפגנה של קבוצה שמחתה כנגד מאמר מערכת הומופובי, של עיתון ה"אקזמינר". במהלך ההפגנה, שפכו עובדי העיתון חבית של דיו לדפוס על המפגינים. המפגינים השתמשו בדיו, שצבעו סגול, כדי לשרבט סיסמאות ולהטביע סימני כף יד ברחבי העיר במה שנחשב להפגנה הבולטת ביותר של נראות להט"בית עד לאותה התקופה. ההשראה הייתה משיטת הסחיטה של המאפיה האיטלקית שכונתה "היד השחורה". לתקופת זמן קצרה אומצה חותמת היד הסגולה כסמל לאקטיביזם הומולסבי.

Labrys

הלבריס הוא גרזן קרב דו-ראשי, ששימש כסמל בתרבות המינואית בכרתים (תרבות שנתפסת לעיתים כתרבות מטריארכלית). במיתולוגיה היוונית, שימש הלבריס את הלוחמות האמזונות הסקיתיות. הוא גם מתקשר לאלת האדמה דמטר ולעיתים לאלת העולם התחתון ארטמיס. מאמינים כי טקסים הקשורים בעבודת האלילים לדמטר ולהקטה, כללו מין לסבי. הלבריס משמש לרוב לייצוג לסבי או ייצוג של עוצמה פמיניסטית.

וריאציות על הסמלים לסימון זכר ונקבה

סמלה של ונוס בעל הצלב הוא סמל נקבי; סמלו של מארס בעל החץ הוא סמל זכרי.

סמל זכרי כפול ושלוב

סמל זכרי כפול ושלוב הוא סמל שנמצא בשימוש על ידי גברים הומוסקסואליים עוד משנות ה-70.

סמל נקבי כפול ושלוב

סמל נקבי כפול ושלוב מציין בדרך כלל לסביות, אך לעיתים עושות שימוש בסמל זה גם נשים פמיניסטיות, על מנת לציין אחוות נשים.

הסמל הכפול

סמל קהילת האינטרסקס

הסמל המשולש

סמל הקהילה הטרנסג'נדרית

למידע נוסף, ראו: סמלי להט"ב