פורטל:צילום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צילוםאנגלית: Photography) הוא פעולה היוצרת דימוי חזותי באמצעות הטבעת דפוס האור על גבי רכיב רגיש לאור כגון סרט צילום או חיישן באמצעות חשיפה מתוזמנת. מקור המילה "צילום" הוא במילה "צֶלֶם" שמשמעותה דמות, ומקור השם באנגלית הוא מיוונית: פוטו פירושו "אור", גרפיה פירושו "רישום". הפעולה נעשית באמצעות מכשירים אופטיים, כימיים או דיגיטליים המשמשים כמצלמות.

צילום מורכב של שלוש אחיות שיצר גלטון; במרכז - שני תצלומים מורכבים
צילום מורכב של שלוש אחיות שיצר גלטון; במרכז - שני תצלומים מורכבים

צילום מורכב או פורטרט מורכב הוא שיטת צילום שפיתח בשנות השמונים של המאה ה-19 המדען האנגלי, בן התקופה הוויקטוריאנית, ואבי תורת האאוגניקה, סר פרנסיס גלטון, לשם יצירת ממוצע ויזואלי של טיפוסים אנושיים.

הדימוי המורכב שהופק בדרך זו חשף, כביכול, מאפיינים פיזיים גנטיים, או "סימפטומים" חיצוניים של ביולוגיה פנימית. באמצעות הידע החדש ששאף להפיק מאותן "סטטיסטיקות תמונתיות", או "דימויים גנריים", כפי שכינה אותם, ניסה גלטון לסווג ולדרג את האוכלוסייה על פי גזעה, ולהביא להשבחת הגזעים החזקים ולריסון התרבותם של הגזעים החלשים. שיטתו היא ביטוי קיצוני לתפיסה פוזיטיביסטית של הצילום ככלי מדעי, ולתפיסת הפיזיונומיה – קריאת מאפייני אופי דרך סיווג תווי הפנים והראש – כדיסציפלינה מדעית.

החזית הראשית של הבניין בצילום מרחוק
החזית הראשית של הבניין בצילום מרחוק

האדריכל סטנלי טייגרמן תכנן את מוזיאון השואה של אילינוי, שבפרוורי שיקגו, כך שחציה השמאלי של חזיתו הראשית שחור לחלוטין, ואילו חצי הימני לבן לחלוטין. הצבע השחור מסמל את אסון השואה, ואילו הצבע הלבן מסמל את התקומה, שאחרי האסון. תקומה זו בהחלט נראית לעין בפרוור בו בנוי המוזיאון, סקוקי, כי גרים יהודים רבים.

חזיתו האחורית של הבניין אפורה, וקל למצוא צילומים שלה, בהם היא צולמה, כולה, ממרחק קצר. לעומת זאת, הצילומים הנפוצים של החזית הראשית הם או מרחוק, או פוטומונטאז' של תמונת חצי החזית השמאלי עם תמונת החצי הימני. קשה לצלם היטב את שני חצאי החזית הראשית, בו זמנית, מקרוב, כי תצלום מוצלח של החצי השחור דורש צמצם כמעט לגמרי פתוח, וזה של החצי הלבן דורש צמצם כמעט לגמרי סגור.

הקונוטציה הצילומית היא פעולה מוסדית (...) תפקידה בסולם של החברה כולה הוא להכליל את האדם, זאת אומרת לתת לו אישור: כל קוד הוא בו בזמן שרירותי ורציונלי.

רולאן בארת, "המסר הצילומי" (1961)


‏‏

"נמוגה לאיטה" (1858), תצלום מאת הנרי פיץ' רובינסון

מכשיר צפייה בתצלום סטריאוסקופי.


כאן תמצאו רשימה של מבחר ספרים בנושא צילום, המסודרים ע"פ סדר כרונולוגי:


  • "היסטוריה קצרה של צילום מקומי" מאת גיא רז, הוצאת סל תרבות ארצי, 2010. חוברת המציגה סקירה תמציתית של תולדות הצילום בישראל, על לשנות התשעים של המאה ה-20.





  • "הצילום כראי התקופה", מאת סוזן סונטג, הוצאת עם עובד, 1979. הספר מציע דיון בבעיות מוסריות ואסתטיות המתעוררות בעולם בו הופכת המצלמה לכלי עיקרי בתיעוד המציאות.

תחומי צילום

מושגים בצילום

ייצרני מצלמות וציוד צילום


מרכיבי התצלום

טכניקות בצילום


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא צילום: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)