פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2008/אוגוסט 2008

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוגוסט 2008[עריכת קוד מקור]

  • 31/8/2008
במכרז להקמת חנויות נוחות בתחנות רכבת ישראל זכתה קבוצת דלק בזיכיון להקמת חנויות בתחנת הרכבת עכו, בתל אביב אוניברסיטה, בתל אביב ההגנה ובמודיעין מרכז. קבוצת דלק, שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, ניגשה למכרז במטרה להקים בתחנות הרכבת סניפים של רשת החנויות "מנטה" המנוהלת על ידי הקבוצה. אולם, פסק דין של בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב ביטל את זכיית הקבוצה במכרז בשל ליקוי טכני, והורה לרכבת ישראל להכריז על זוכות אחרות. חנויות "מנטה" פועלות כיום בתחנת הרכבת אשקלון ובפתח תקווה קריית אריה, ובעתיד הקרוב צפויים להיפתח סניפים נוספים בתחנת הרכבת בית יהושע ובראשון לציון הראשונים. ככל הנראה, קבוצת דלק תערער על פסק הדין. (אתר "The Marker" - שלושים-ואחד באוגוסט 2008)
משלחת של 12 עובדי רכבת ישראל יוצאת להשתלמות בפראג. בהשתלמות יכירו העובדים את קרונות הרכבת החדשים המיובאים ארצה על ידי חברת "סימנס". מדוברות הרכבת נמסר כי הקרונות שכבר נמצאים בארץ טרם הורכבו ולא ניתן לערוך בהם את ההשתלמות, ובשל כך הנחיצות לערוך אותה בחוץ-לארץ. בכל זאת, כלפי החברה הופנתה ביקורת על כך שמשלחות קודמות שיצאו להשתלמויות בחו"ל היו מצומצמות יותר. (אתר "ynet" - שלושים-ואחד באוגוסט 2008)
  • 30/8/2008
באזור בית שמש נערך תרגיל חילוץ נפגעים שדימה התהפכות קרון רכבת. בתרגיל השתתפו כוחות של שירותי כבאות והצלה, משטרת ישראל, מגן דוד אדום, רכבת ישראל ופיקוד העורף. (אתר "החדשות החמות" - 30 באוגוסט 2008)
  • 29/8/2008
עיתון "הארץ" ערך כתבת תחקיר אודות האדריכלות של תחנות רכבת ישראל. בכתבה שפורסמה בעקבות התחקיר נטען כי בנייתה של תחנת הרכבת תל אביב השלום, שנחנכה בשנת 1996, הייתה עול כלכלי על כתפי רכבת ישראל בעיקר בגלל העיצוב המונומנטלי שלה. כתוצאה מכך, התפתחה גישה חסכנית בנוגע לבנייתן של תחנות רכבת. למרות ההתמקדות בפונקציונליות של התחנות, האדריכלים שעוסקים בתכנונן מנסים בכל זאת להעניק לכל אחת מהן מראה ייחודי. (אתר "הארץ" - 29 באוגוסט 2008)
  • 28/8/2008
בדומה להשבתות המרובות של חלק מקווי רכבת ישראל בחודש יולי 2008, גם בחודש ספטמבר מתוכננות השבתות לצורך עבודות תשתית ותחזוקה. בשבוע השני של ספטמבר יושבת הקטע הצפוני של מסילת החוף שבין תחנת הרכבת נהריה וחיפה בת גלים; ובשבוע הרביעי של ספטמבר יושבת קו תל אביב מרכז-ירושלים מלחה (למשך יומיים), ויושבתו תחנות הרכבת הדרומיות קריית גת, להבים-רהט, באר שבע צפון, באר שבע מרכז ודימונה (למשך שלושה ימים). (אתר "ynet" - עשרים-ושמונה באוגוסט 2008)
  • 25/8/2008
ביום 27 באוגוסט 2008 ייערך תרגיל לדימוי פיגוע שבו יתורגלו כוחות הביטחון בפינוי פצועים מקרון רכבת שהתהפך. לשם ביצוע התרגיל, עובדי רכבת ישראל העבירו קרון ישן למסילת הרכבת לירושלים (סמוך לתחנת הרכבת בר גיורא) והפכו אותו לצד המסילה. הנוסעים בכביש הסמוך, שלא יודעו על התרגיל, דיווחו כי היו משוכנעים שמדובר במצב חירום אמיתי, וניגשו לסייע לפצועים, שהתגלו כבובות-דמה. בשל כך, הורתה משטרת ישראל לכסות את הקרון עד סוף התרגיל. (אתר "Nfc" - עשרים-וחמישה באוגוסט 2008)
  • 24/8/2008
חברת Malam Team זכתה במכרז שפורסם על ידי רכבת ישראל ליישום מערכת ERP (ניהול מידע ממוחשב על בסיס מסד-נתונים משותף). בעקבות הטמעת המערכת ישתנה אופן עבודתם של למעלה מ-700 עובדים בכל אגפי חברת הרכבת (כספים, לוגיסטיקה, משאבי אנוש, תחזוקה, ניהול נכסים, ניהול פרויקטים, מכירות, אבטחת איכות ובטיחות). זהו פרויקט ה-ERP הגדול ביותר בישראל לשנת 2008, ועלותו נאמדת בכ-20 מיליון ש"ח. (אתר "Port2Port" - עשרים-וארבעה באוגוסט 2008)
  • 22/8/2008
שניים מעובדי רכבת ישראל נפצעו קל בהתנגשות קטר בקרונות רכבת ריקים בנמל אשדוד. (אתר "וואלה! חדשות" - 22 באוגוסט 2008)
נוסעת מנעה את סגירת הדלתות של קרון רכבת נוסעים שהייתה אמורה לצאת לדרכה מתחנת הרכבת תל אביב מרכז. לטענתה, עשתה זאת כדי למחות על הזלזול של רכבת ישראל בלקוחותיה, ועל כך שהנוסעים טורטרו בין רכבות בתחנה מספר פעמים. (אתר "ynet" - עשרים-ושניים באוגוסט 2008) מדוברות חברת הרכבת נמסר כי האישה הכתה מאבטחת שניסתה לשכנע אותה לאפשר לרכבת לנסוע, ולכן ניאלצו המאבטחים לפנותה בכוח. הנוסעת נעצרה בתחנת הרכבת קיסריה-פרדס חנה ונחקרה במשטרה בחשד לתקיפת המאבטחת. (אתר "ynet" - עשרים-ושניים באוגוסט 2008)
  • 21/8/2008
קו עיירות הפיתוח שוב עומד בליבו של ויכוח בין משרד התחבורה למשרד האוצר. פקידי האוצר מבקשים להפחית את עלות הקמת הקו מ-1.9 מיליארד ש"ח ל-1.1 מיליארד ש"ח, ואילו מומחי התחבורה דורשים לשנות את התוואי ולמנהר חלקים של מהמסילה, פעולות הדורשות הגדלה משמעותית של עלות הפרויקט. המחלוקות השונות בנוגע לקו גרמו לדחיית ביצועו, ולמרות שתוכנן להיחנך כבר ב-2009, כעת צופים כי הקמתו לא תסתיים לפני 2013. (אתר "Nrg" - עשרים-ואחד באוגוסט, באתר nrg)
  • 17/8/2008
מנתוני הרבעון השני של 2008 שפרסמה רכבת ישראל עולה כי תחנת הרכבת מודיעין מרכז שאבה את רוב ציבור הנוסעים של מודיעין-מכבים-רעות והותירה את תחנת הרכבת פאתי מודיעין עם מספר מועט של נוסעים. כמו כן, מתברר כי בשתי התחנות יש פער אדיר בין כמות הנוסעים שעולים בתחנות לבין כמות הנוסעים שיורדים בהן - מדי חודש, עולים בפאתי מודיעין כ-46,000 נוסעים ויורדים רק כ-6,000; ומדי חודש, במודיעין מרכז עולים 160,000 ויורדים כ-100,000 נוסעים. הפער הזה מעיד על כך שרוב העולים לרכבת בפאתי מודיעין אינם מגיעים בכלי רכב פרטיים, למרות שהתחנה תוכננה לשיטת "חנה וסע" והם מגיעים לתחנה במכוניותיהם של אחרים. ואילו במודיעין מרכז, חלק גדול מהנוסעים ברכבת בשעות הבוקר מעדיפים לחזור למודיעין באוטובוס בשעות הערב. (אתר "Mnews" - שבעה-עשר באוגוסט 2008)
  • 14/8/2008
חשד לשחיתות וניגוד עניינים בקרב בכירי ועד העובדים של רכבת ישראל - יו"ר הוועד שאול עוקיש ומזכיר הוועד משה סוליקרו חשודים כי הזמינו שירותי הסעדה בעלות עשרות אלפי שקלים לאירועי הוועד מחברה שבבעלות שותפם לעסקים. מתוקף היותה חברה ממשלתית, חברת הרכבת נדרשת לבחון לפחות שלוש הצעות מחיר, אך נוהל זה לא קויים. כמו כן, קיים חשד כי השניים הציגו קבלות על פריטים שרכשו, כביכול, לאירועי הוועד, וקיבלו כנגדן החזר כספי במזומן ובהמחאות לפקודתם מאגף הכספים של חברת הרכבת, למרות שבין הפריטים שרכשו נמנו גם מצעים, פריטי לבוש, מוצרי היגיינה ופריטים אחרים שאינם משמשים לאירוע של ועד עובדים. (אתר "כלכליסט" - 14 באוגוסט 2008)
  • 13/8/2008
ההסכם בין משרד האוצר למשרד התחבורה שכלל עדכון של תוכנית הפיתוח הנוכחית של רכבת ישראל יביא לכמה השלכות מהותיות:
- רכבת ישראל תעריך את ההון העצמי של החברה בכ-8 מיליארד ש"ח ותוכל לפרסם דוחות כספיים ולגייס איגרות חוב בשוק ההון. (אתר "גלובס" - 12 באוגוסט 2008)
- קווי הרכבת בדרום (קו עיירות הפיתוח, המשך קו הרכבת לראשון לציון מערב לעבר אשדוד) ייסללו במלואם, אם כי ייתכן עיכוב בלוחות הזמנים של שלבי התכנון והביצוע. (אתר "הארץ" - 12 באוגוסט 2008)
- הקמת "קשת מודיעין" - המסילה שהייתה אמורה לחבר את מודיעין-מכבים-רעות ישירות עם קו הרכבת המהיר לירושלים - תידחה לתוכנית החומש הבאה של רכבת ישראל (תושלם, ככל הנראה, ב-2014). (אתר "Mcity" - שלושה-עשר באוגוסט 2008)
  • 12/8/2008
בבית המשפט העליון ידונו בתביעה של רכבת ישראל נגד עיריית חדרה. בית המשפט לעניינים מנהלים הכריע כי העירייה גבתה ארנונה מחברת הרכבת בהליך מנהלי לא תקין, אך עיריית חדרה הגישה ערעור על פסק הדין. היועץ המשפטי לממשלה הגיש את חוות דעתו לבית המשפט, שבה טען כי הליך הגבייה המנהלי של העירייה היה תקין. (אתר "The Marker" - שנים-עשר באוגוסט 2008)
  • 10/8/2008
לפי נתוני רכבת ישראל, ברבעון השני של 2008 חל גידול של 14% בכמות הנוסעים לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובהתאם, גדלו הכנסות הרכבת בכ-13%. במונחים מוחלטים, ברבעון המדובר נרשמו 8.8 מיליון נסיעות (ממוצע יומי של כ-131,500 נסיעות) ו-123 מיליון ש"ח הכנסות לחברת הרכבת. מנכ"ל הרכבת יצחק הראל התייחס לנתונים באומרו כי קיים פער גדול בין הביקוש הגובר לנסיעות ברכבת לבין ההשקעה הממשלתית בתשתיות. (אתר "הארץ" - 10 באוגוסט 2008)
נציגי משרד האוצר ומשרד התחבורה גיבשו הסכם פשרה בנוגע לחריגות התקציב של רכבת ישראל מתוכנית הפיתוח שלה. בהתאם לדרישת האוצר, מסגרת התקציב לא תיפרץ, ובהתאם לדרישת משרד התחבורה, לא יוסרו פרויקטים מתוכנית הפיתוח הנוכחית. כמו כן, תוכנית החומש הנוכחית שהייתה אמור להסתיים ב-2010 תימתח עד 2012. (אתר "גלובס" - 10 באוגוסט 2008) (אתר "The Marker" - אחד-עשר באוגוסט 2008)
  • 7/8/2008
רכבת ישראל פיצתה נוסע שיצא מתחנת הרכבת באר שבע צפון לחדרה מערב והגיע באיחור של כשעה. הרכבת שיצאה מבאר שבע הגיעה באיחור של כרבע-שעה לתל אביב, אך רכבת ההמשך לחדרה כבר יצאה לדרכה. חברת הרכבת הצהירה כי הפיצוי הוא לפנים משורת הדין, משום שהפיצוי מוענק רק אם רכבת מסוימת מאחרת בחצי-שעה ומעלה. (אתר "ynet" - שבעה באוגוסט 2008)
אמנם קו עיירות הפיתוח לא הוסר מתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, אך משרד האוצר מערים קשיים על הקמתו. פקידי האוצר דורשים בחינה מחודשת של התוואי ודחיית מועד התחלת העבודות בכשנה. ייתכן גם שהקו יימתח רק מאשקלון לשדרות (ולא עד נתיבות, אופקים ובאר שבע). (אתר "Nrg" - שבעה באוגוסט 2008, באתר nrg)
  • 6/8/2008
תושבי מודיעין-מכבים-רעות מתעקשים להגיע עם כלי הרכב הפרטיים לתחנת הרכבת מודיעין מרכז למרות מצוקת החנייה. לא נבנו חניונים בקרבת התחנה מתוך תפישה תכנונית שעיקר הנוסעים יגיעו אליה בתחבורה ציבורית, והנוסעים שלא ירצו לוותר על מכוניותיהם יגיעו לתחנת הרכבת פאתי מודיעין (שיועדה לשיטת "חנה וסע"). בכל זאת, התושבים מוצאים פתרונות יצירתיים ומחנים על איי תנועה, באתרי בנייה, בצידי הכביש ועל מדרכות, ובלבד שלא לחנות בתשלום בקניון עזריאלי הסמוך לתחנה שנפתח לפני כחודשיים. (אתר "Mnews" - שישה באוגוסט 2008)