פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2008/יולי 2008

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יולי 2008[עריכת קוד מקור]

  • 31/7/2008
משרד האוצר ימנה רואה חשבון כדי לבדוק את החריגה התקציבית של רכבת ישראל בפרויקט הכפלת מסילת הדרום בקטע לוד-נען-באר שבע. כשהתפרסם המכרז לגבי הפרויקט עלותו נאמדה בכמיליארד ש"ח, אך כעת צופים כי כשיושלם בשנת 2012 עלותו תסתכם בכ-2.6 מיליארד ש"ח. עד כה לא נמצא בסיס לחשד בפלילים, אך גם טרם הובהר כיצד תפחה העלות לממדיה הנוכחיים. (אתר "ynet" - שלושים-ואחד ביולי 2008)
לפני כשנתיים רכבת ישראל השכירה לחברת הליסינג "שלמה SIXT" מגרש גדול בתחנת הרכבת תל אביב מרכז. על פי תנאי חוזה השכירות "שלמה SIXT" הייתה אמורה גם להפעיל במגרש שירות להשכרת כלי רכב דו-גלגליים. על אף ששתי החברות הכריזו על שיתוף הפעולה ביניהן כמהלך לקידום תחבורה בת קיימא, מזה שנתיים נמצא במקום מגרש מכוניות של חברת הליסינג ואין בו כל שירות להשכרת כלי רכב דו-גלגליים. (אתר "הארץ" - 31 ביולי 2008)
במהלך ההשבתה של תחנות הרכבת בין תל אביב לנהריה שובצו נהגי קטרים המתגוררים בצפון הארץ בעבודות בדרום הארץ. על אף שעל פניו נראה כי מדובר בניצול נכון של כוח אדם, 14 מהנהגים שוכנו במלון היוקרתי שרתון סיטי טאוור שבמתחם הבורסה ברמת גן על חשבון רכבת ישראל. עלותו של חדר ליחיד ללילה במלון היא 764 ש"ח, פי 2.5 מעלות נסיעה של מונית ספיישל ובה ארבעה אנשים מתל אביב לחיפה. (אתר "ynet" - שלושים-ואחד ביולי 2008)
  • 30/7/2008
בכירים בהנהלת רכבת ישראל פורשים מעבודתם - יהודה סמברג, מנהל פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים, סרג'יו הולינגר, מנהל פרויקט חישמול המסילות, ועו"ד רבקה דותן, היועצת המשפטית של חברת הרכבת, עזבו את משרותיהם. לא נמסר אם הבכירים מסיימים את תפקידיהם בשל החריגות התקציביות בפרויקטי הפיתוח של רכבת ישראל. (אתר "הארץ" - 30 ביולי 2008)
בקריית ים נחנכה אנדרטה לזכר שמונת עובדי רכבת ישראל שנהרגו מפגיעת טיל במוסך הרכבת שבמפרץ חיפה במהלך מלחמת לבנון השנייה. האנדרטה הוקמה בשיתוף פעולה בין רכבת ישראל לעיריית קריית ים, שחמישה מבין שמונת החללים התגוררו בה או נולדו בה. (אתר "קריות באינטרנט" - 30 ביולי 2008)
  • 29/7/2008
בני זוג מתל אביב שחיפשו דרך לא-שגרתית להגיע לחתונתם ביום שלישי השבוע החליטו לקחת רכבת.הם יצאו מתחנת הרכבת תל אביב אוניברסיטה, שם הכרוז איחל להם מזל טוב, והגיעו לתחנת הרכבת רחובות ללא עיכובים. (אתר "Nrg" - עשרים-ותשעה ביולי 2008, באתר nrg)
חברי הכנסת גלעד ארדן ואיתן כבל הגישו הצעת חוק משותפת, לפיה רכבת ישראל תהיה חייבת בפיצוי כספי לנוסעים בגין איחורי רכבות. הנוסעים לא יצטרכו להוכיח כי נגרם להם נזק, ויפוצו ב-50 ש"ח על כל חצי שעה של איחור. (אתר "ynet" - עשרים-ותשעה ביולי 2008)
  • 28/7/2008
בעקבות ביטולי הפרויקטים בתוכניות הפיתוח של רכבת ישראל התברר כי גם סלילת קו הרכבת לאילת נדחתה למועד בלתי ידוע ואינה מתוקצבת בתוכנית הפיתוח הנוכחית, וזאת על אף הבטחתו של שר התחבורה שאול מופז לקדם את ביצוע הפרויקט בשנים הקרובות. (אתר "ynet" - עשרים-ושמונה ביולי 2008)
ועדת הכלכלה של הכנסת מתחה ביקורת חריפה על משרד התחבורה ומשרד האוצר בשל העיכוב בביצוע ההפרדה המפלסית בחדרה שנבע ממחלוקת בין המשרדים.
באזור קריית גת נמנעה תאונת רכבת - נהג התפרץ למפגש כביש-מסילה לפני שהרמזור הפסיק להבהב ונתקע על הפסים כשזרועות המחסום לא מאפשרות לו להימלט. הוא חולץ על ידי נהג אחר זמן קצר לפני שרכבת חלפה במקום. לטענת המחלץ, התצפיתן שהשגיח על המפגש ניסה ליצור קשר עם הממונים עליו אבל לא היה בידו להושיע, ולכן תפס יוזמה. (אתר "ynet" - עשרים-ושמונה ביולי 2008)
  • 27/7/2008
נהג קטר שהגיע לעבודתו בתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל החנה את מכונית היוקרה שלו על המדרכה המשמשת את ההולכים בין תחנת הרכבת לתחנת האוטובוסים המרכזית חוף הכרמל. בחוצפתו השאיר על שמשת מכונית שלט: "בשירות הרכבת". רכבת ישראל הודתה כי מדובר בעובד החברה שהציב את השלט על דעת עצמו, וכי המקרה "ייבדק משמעתית". (אתר "ynet" - עשרים-ושבעה ביולי 2008)
בפגישה בין שר התחבורה שאול מופז לשר האוצר רוני בר און לא התקבלו החלטות בנוגע לביטול תוכניות פיתוח של רכבת ישראל. ההחלטה להסיר פרויקטים מתוכנית הפיתוח של חברת הרכבת נועדה להחזירה למסגרת התקציב המקורי, אך אין הסכמה על הפרויקטים שיבוטלו. צוותי משרד התחבורה ומשרד האוצר, שהציעו לשרים חלופות שונות של ביטול פרויקטים (בייחוד הנחת מסילות רכבת בדרום הארץ), נדרשו לגבש חלופות נוספות בטרם יחליטו השרים אילו פרויקטים יידחו לשנים הבאות. (אתר "הארץ" - 27 ביולי 2008)
  • 25/7/2008
כמעט אסון בתחנת הרכבת תל אביב אוניברסיטה - רכבת ישראל הודיעה כי נוסעת שירדה בתחנה נפלה אל החריץ שבין קרון הרכבת לבין הרציף, ואנשי הביטחון במקום עצרו את הרכבת וחילצו את הנוסעת. עם זאת, נוסע אחר שהיה במקום טוען דווקא כי הנוסעת נלכדה בדלת הקרון, והרכבת התחילה בנסיעה מבלי שעובדי הרכבת הבחינו בכך. הוא אף ציין כי הוא זה שסייע לחילוצה של הנוסעת, בעוד אנשי הביטחון עמדו על הרציף המומים. (אתר "ynet" - עשרים-וחמישה ביולי 2008)
  • 24/7/2008
נוסע שהגיע לתחנת הרכבת ירושלים מלחה בדצמבר 2007 הבחין במעשנים רבים באולם הנוסעים של התחנה. הוא הגיש תביעה נגד רכבת ישראל בגין אי אכיפה של החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים ודרש פיצויים בסך 10,000 ש"ח. בכתב התביעה ציין כי באולם היו גם פחים שבהם מותקנות מאפרות וחסרו שלטים האוסרים עישון. בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים דחה את התביעה משום שהליקויים תוקנו על ידי רכבת ישראל ונעשים מאמצים למנוע את העישון בתחנה. (אתר "Nfc" - עשרים-וארבעה ביולי 2008)
  • 23/7/2008
תצפיתן של רכבת ישראל שפיקח על התנועה במפגש כביש-מסילה סמוך לעתלית הותקף באכזריות על ידי שלושה צעירים. התצפיתן ניסה להזעיק עזרה, אך לחצן המצוקה ואמצעי הקשר שהיו עמו לא פעלו. רכבת ישראל וחברת השמירה המעסיקה את התצפיתן חוקרות את האירוע, ומשטרת ישראל טרם לכדה את התוקפים. (אתר "מגזין המושבות" - 23 ביולי 2008)
מקומון אשדודי פנה למשרד התחבורה ושאל מדוע קו הרכבת הישיר בין אשדוד לתל אביב נמצא בסכנת ביטול, בעוד 2.8 מיליארד ש"ח מוקצבים לפרויקט כביש 531 ומסילת השרון. המקומון הוסיף והקשה האם מנכ"ל המשרד גדעון סיטרמן, תושב כוכב יאיר, העדיף לשפר את רשת המסילות בערי דרום השרון - קרוב למקום מגוריו - על חשבונם של עשרות אלפי אנשים המתגוררים במישור החוף הדרומי. (אתר "חדשות אשדוד" - 23 ביולי 2008)
נושא קו הרכבת המהיר לירושלים נדון בוועדת הכלכלה של הכנסת. חברי הוועדה עומתו במהלך הדיון עם חריגות התקציב של הרכבת, ובסיומו החליטו להעלות את הנושא לדיון ממשלתי. (אתר "ynet" - עשרים-ושלושה ביולי 2008) (אתר "ynet" - עשרים-ושניים ביולי 2008)
  • 21/7/2008
בנימין איזק, אדריכל תושב חיפה, עיצב תוכנית מתאר מקומית לעירו. לטענתו, אחד המכשולים העיקריים לפיתוחה של מיקומה של מסילת החוף, שחוצצת בין חוף הים התיכון לבין חיפה. בתוכנית שגיבש הציע לשקע את המסילה בתוואי הקיים או להעבירה דרך מנהרות הכרמל. (אתר "גלובס" - 21 ביולי 2008)
בפגישה שנערכה בין מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן והממונה על התקציבים במשרד האוצר רם בלינקוב לא הוכרע אלו פרויקטים יוסרו מתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל. ההכרעה הועברה לשר התחבורה שאול מופז ולשר האוצר רוני בר און, שייאלצו להגיע להסכמה אם לבטל את המשכו של קו הרכבת לראשון לציון מערב, שיחבר את אשדוד ואשקלון בחיבור ישיר לגוש דן. ביטול קו זה נועד לאפשר את הוצאתו לפועל של פרויקט קו עיירות הפיתוח, שנועד לחבר את שדרות, נתיבות ואופקים לגוש דן ולבאר שבע. (אתר "כלכליסט" - 21 ביולי 2008)
באזור קריית גת נתפסו שני גנבי מתכות מהשבט הבדואי אבו כף שהסירו עשרות חלקי מתכת ממסילות רכבת. משטרת ישראל הצליחה ללכוד את הגנבים בעקבות דיווח של מחלקת הביטחון ברכבת ישראל. (אתר "ynet" - עשרים-ואחד ביולי 2008)
שתי תאונות רכבת קטלניות גרמו למותם של שני בני אדם. התאונות אירעו בהפרש של כשעתיים בשתי נקודות מרוחקות - האחת בסמוך לכפר מנחם והשנייה באזור חדרה. בשני המקרים מדובר בהולכי רגל שמסיבה לא ברורה עמדו על מסילת הרכבת ולא זזו ממנה גם כשהרכבת התקרבה אליהם. מלבד הולכי הרגל לא נגרם נזק לרכבות ולא נפגעו בני אדם אחרים, אך תנועת הרכבות לאורך הקו הראשי של רכבת ישראל שובשה לכמה שעות. (אתר "ynet" - עשרים-ואחד ביולי 2008)
  • 18/7/2008
בשל עבודות התשתית של רכבת ישראל לאורך מסילת החוף הושבתו כל תחנות רכבת ישראל שמצפון לתל אביב. הנפגעים העיקריים מההשבתה (במהלך ימי חמישי ושישי) היו החיילים החוזרים מבסיסיהם לחופשת סוף השבוע. (אתר "גלי צה"ל" - 18 ביולי 2008)
גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, ורם בלינקוב, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, נפגשו בתחילת השבוע וגיבשו אפשרויות להסרת פרויקטים מתוכנית הפיתוח הנוכחית של רכבת ישראל. משרדי התחבורה והאוצר מנסים זה תקופה ארוכה להסכים ביניהם כיצד לפעול בתגובה לחריגה של חברת הרכבת מתקציב הפיתוח, חריגה הנאמדת בכ-4 מיליארד ש"ח. בתחילה בוטל קו עיירות הפיתוח בין אשקלון לבאר שבע (שהתשואה בו נמוכה יחסית - פחות מ-7% מההשקעה), וקו הרכבת המהיר לירושלים נשלח לבדיקה מחודשת. אולם, לאחר מאבק ציבורי של גורמים שונים שטענו כי הכדאיות הכלכלית אינה חזות הכל וחיזוק יישובי הפריפריה (שדרות, נתיבות ואופקים) חשוב אף הוא, משרד התחבורה ומשרד האוצר נכנעו ללחץ. בפגישה בין סיטרמן ובלניקוב ניסו למצוא פרויקטי תשתית אחרים שיהיה ניתן להסיר מתוכנית הפיתוח הנוכחית כדי להתכנס בחזרה למסגרת התקציב. בפגישה סוכם על ביטול תוספות תקציב והסרת פרויקטים מרשימת הפיתוח (הפרויקטים העיקריים הם פרויקט "קשת מודיעין" ליצירת חיבור ישיר ממודיעין-מכבים-רעות לקו הרכבת המהיר לירושלים ופרויקט ההפרדות המפלסיות). כמו כן, גובשו כמה חלופות לפרויקט נוסף שיבוטל - המשך מסילת השרוןתחנת הרכבת כפר סבא לתחנת הרצליה דרך רעננה), פרויקט חישמול מסילות הרכבת והמשך קו הרכבת לראשון לציון מערבתחנת הרכבת ראשון לציון מערב לתחנת אשדוד דרך יבנה. (אתר "הארץ" - 17 ביולי 2008)
ככל הנראה, יסוכם על פתרון מורכב יותר שיכלול גם הנחה של מסילה בודדת בין אשקלון לשדרות בשלב הראשוני וביטול של המשך קו הרכבת ממחלף משה דיין בראשון לציון למחלף בני דרום באשדוד. החלטה סופית בנושא תגובש בימים הקרובים. (אתר "The Marker" - שמונה-עשר ביולי 2008)
  • 17/7/2008
חברי כנסת מכל קצווי הקשת הפוליטית התרעמו על אמירתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה בדבר אי-כדאיותו של קו הרכבת המהיר לירושלים, ופנו ליושבת ראש הכנסת דליה איציק בדרישה לקיים דיון בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. (אתר "ynet" - שבעה-עשר ביולי 2008)
עובדי חברות ההייטק ברעננה ייהנו מהסעות שתפעיל העירייה בין פארק ההייטק בעיר לבין תחנת הרכבת הרצליה. (אתר "The Marker" - שישה-עשר ביולי 2008)
בתוך כך, רכבת ישראל פִרסמה כיצד תיראה תחנת הרכבת העתידית רעננה מערב לכשתופעל בשנת 2012 בהמשך מסילת השרון. השטח הבנוי של התחנה נאמד בכ-600 מ"ר ויכלול אולם נוסעים ושני רציפים באורך 300 מטר כל אחד שביניהם יחבר גשר להולכי רגל. התחנה תותאם לאנשים בעלי מוגבלויות ותכלול גם חנות נוחות. בסמוך לתחנה יוקם חניון לכ-300 מכוניות. (אתר "Local רעננה" - 17 ביולי 2008)
  • 16/7/2008
לשכת שמאי המקרקעין ערכה מחקר בנוגע לעליית המחירים של נדל"ן בסביבת תחנות רכבת ישראל. מהמחקר עולה כי תחנת הרכבת כפר סבא העלתה את מחירי הנדל"ן ב-10-15%, תחנת הרכבת באר יעקב הזניקה את המחירים ב-15-18%, תחנת הרכבת רחובות גרמה לעלייה של 5-10% ותחנת הרכבת לוד - 8-12%. תחנת הרכבת החדשה לוד גני אביב צפויה להוסיף ליוקר הדירות עוד 8-10%. (אתר "ynet" - שישה-עשר ביולי 2008)
  • 13/7/2008
תושבי חדרה הפגינו נגד ביטול התוכנית לבצע הפרדה מפלסית שתחליף את מפגש הכביש-מסילה שמצפון לתחנת הרכבת חדרה מערב. המפגינים חסמו את המפגש באמצעות משאית, ורכבת ישראל הודיעה כי ייתכנו שיבושים בתנועת הרכבות בשל כך. משתתפי ההפגנה מחו על הסחבת לכאורה בביטול המפגש שגבה את חייהם של 28 בני אדם בעשור האחרון. (אתר "ynet" - שלושה-עשר ביולי 2008)
  • 10/7/2008
שר האוצר רוני בר-און ושר התחבורה שאול מופז נפגשו אמש והחליטו שלא לבטל את קו עיירות הפיתוח ואת קו הרכבת המהיר לירושלים, למרות שלפני שבועיים סיכמו כי ייאלצו לבטלם בשל חריגות התקציב של רכבת ישראל. בתחילת השבוע הקרוב ייפגשו מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן והממונה על התקציבים במשרד האוצר רם בלניקוב כדי להחליט על קיצוצים אחרים בתקציב חברת הרכבת. (אתר "The Marker" - עשרה ביולי 2008)
הסיבה לשינוי בעמדתם של השרים נבע במידה רבה מהלחץ הציבורי שהופנה כלפי ביטול תוכניות הפיתוח. עיתון "הארץ" פרסם את דברי המוחים בהרחבה, ובהם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו (אתר "הארץ" - 8 ביולי 2008), ראשי ערים ומועצות אזוריות באזור הנגב המערבי (אתר "הארץ" - 7 ביולי 2008) ואנשי רוח מהמחנה הסוציאל-דמוקרטי, דוגמת אבירמה גולן. (אתר "הארץ" - 2 ביולי 2008)
  • 9/7/2008
חברי הכנסת דחו את הצעת החוק הפרטית של ח"כ גלעד ארדן (הליכוד) ליצירת מקומות חנייה חינם בסמוך לתחנות רכבת ישראל. שר התחבורה שאול מופז עמד בראש המתנגדים להצעת החוק בטענה כי הוא מעודד את השימוש ברכב פרטי. (אתר "ynet" - תשעה ביולי 2008)
משרד ראש הממשלה החליט לדחות את ביצוע קו הרכבת המהיר לירושלים בשל חריגות התקציב של רכבת ישראל. שר התחבורה שאול מופז נאם בכנס תשתיות ותחבורה של עיתון "הארץ". בנאומו ציין כי יילחם לביטול הקפאת תוכניות הפיתוח של הרכבת. באותו הכנס נאם גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שטען כי תפקידה של הממשלה הוא להוריד את המחסומים העומדים בפני ביצוע פרויקטים המקרבים בין הפריפריה למרכז ולא להערים עליהם קשיים. (אתר "ישראל היום" - 9 ביולי 2008) (אתר "The Marker" - תשעה ביולי 2008)
  • 8/7/2008
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נעל את כנס תשתיות ותחבורה של עיתון "הארץ" בנאום שבו קרא להסרת החסמים הרגולטורים העומדים בפני התפתחות רשת מסילות הרכבת בישראל. נתניהו ציין כי פיתוח של רשת המסילות יקרב בין הפריפריה למרכז ויוסיף כ-2% לצמיחה הכלכלית של המדינה בכל שנה. לתמיכה בדבריו הציג את הגידול בהשקעה בתשתיות רכבת בעת כהונתו האחרונה כשר האוצר. (אתר "הארץ" - 8 ביולי 2008)
  • 7/7/2008
חברת ההנדסה האזרחית "שפיר הנדסה" זכתה במכרז לסלילת המשך כביש 531, שבין נתיביו יונחו גם מסילות ברזל עבור רכבת ישראל. המסילות יהוו את המשך מסילת הירקון ויסגרו מסילה טבעתית סביב נהר הירקון, מבני ברק ופתח תקווה דרך ראש העין עד ערי דרום השרון. החברה זכתה גם במכרז לכריית מנהרות הרכבת בקו הרכבת המהיר לירושלים. (אתר "הארץ" - 7 ביולי 2008) (אתר "ynet" - שבעה ביולי 2008)
בגמר תחרות "מצוינות 2000" (מיסודה של העמותה למצוינות בחינוך) שנערך בירושלים הציגו עשר חטיבות ביניים את הפתרונות היצירתיים שלהן לבעיית מפגשי הרכבת. התחרות נועדה לפתח תהליכי מצוינות בקרב תלמידי כיתות ט'. השנה נושא התחרות היה מציאת חלופה בטיחותית יותר למפגשי הכביש-מסילה (מלבד החלופה המיטבית - הפרדה מפלסית - היקרה והקשה ליישום בנסיבות מסוימות). (אתר "Local גולן גליל" - 7 ביולי 2008)
  • 6/7/2008
ראשי ערים ומועצות אזוריות באזור הנגב המערבי מוחים על כוונת משרדי הממשלה לדחות את הקמת קו הרכבת בין אשקלון לבאר שבע (דרך שדרות, נתיבות ואופקים) על רקע חריגות התקציב של רכבת ישראל. (אתר "ynet" - שישה ביולי 2008) (אתר "הארץ" - 7 ביולי 2008)
  • 2/7/2008
במאמר דעה בעיתון "הארץ" מחתה אבירמה גולן על ביטול פרויקטי התשתית של רכבת ישראל בהנחיית משרד האוצר ובהסכמת משרד התחבורה. כנציגת המחנה הסוציאל-דמוקרטי בישראל גולן טענה כי ביטול קו עיירות הפיתוח בין אשקלון לבאר שבע (דרך שדרות, נתיבות ואופקים) מנציח את הפער שבין מרכז הארץ לפריפריה, ופוגם באיכות החיים של אלו המרוחקים ממקומות התעסוקה והנדל"ן המשגשג. (אתר "הארץ" - 2 ביולי 2008)
  • 1/7/2008
תנועת הרכבות בין תל אביב לחיפה הושבתה במשך יום שלם בשל שימוט רכבת בתחנת הרכבת בנימינה. רכבת משא עברה בין מסילות בתחנה לפני צאתה דרומה, ושניים מקרונותיה נשמטו וגרמו נזק למסילת הקו הראשי. יצחק הראל, מנכ"ל רכבת ישראל, מינה וועדת בדיקה לאירוע. עד שעות הערב לא יצאו רכבות דרומה מחיפה חוף הכרמל ומתל אביב אוניברסיטה לא יצאו רכבות צפונה. (אתר "The Marker" - אחד ביולי 2008)
לאור השיבושים בתנועת הרכבות במסילת החוף, חברת אגד תִגברה את קווי האוטובוסים בכביש החוף. רכבת ישראל הודיעה כי תפצה את הנוסעים על עוגמת הנפש שנגרמה להם. (אתר "גלי צה"ל" - 1 ביולי 2008)
סמנכ"ל חטיבת הנוסעים ברכבת ישראל פרסם את דו"ח החקירה הראשוני של השימוט, ממנו עולה כי מדובר בטעות אנוש - העובדים ברכבת המשא ובתחנת הרכבת בנימינה לא הסירו "טריז" (מעצור המונח בצמוד לגלגלי הקרונות) מהקרון האחרון של הרכבת. הקרון נשמט מהמסילה ונגרר לאורך 400 מטר תוך שהוא הורס מסוטים ואוטמי מסילה, וזאת מבלי שעובדי הרכבת הבחינו בתקלה. (אתר "Nfc" - שניים ביולי 2008)
שר התחבורה שאול מופז ציין - על רקע הקפאת התוכנית להקמת מסילת רכבת בין אשקלון לבאר שבע - כי ישקול לבצע את קו עיירות הפיתוח באמצעות גורמים פרטיים, אם לא יימצא לפרויקט מקור מימון חלופי בתקציב רכבת ישראל. (אתר "גלי צה"ל" - 1 ביולי 2008)
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה התכנסה היום ואישרה את התוכניות לתחילת העבודות בקו הרכבת המהיר לירושלים. 2.4 מיליון מ"ק עפר ואבן שייחפרו לשם מִנהור הקו ימוחזרו וינוצלו בפרויקטי תשתית אחרים, וייעשה מאמץ שלא להטמינם בעמק איילון, ובל אופן לא תתאפשר חציבה במחצבת "בית מאיר". הוחלט על 6 שטחי התארגנות לקבלנים בעמק הארזים שבמבואות ירושלים שמהם יצאו כלי צמ"ה. המועצה גם החליטה להעביר לאישור הממשלה את תוכנית הקמת פתחי המילוט בקו. הצעתה של רשות הטבע והגנים להימנע מהקמת גשר מעל נחל יתלה תועבר לבחינה מעמיקה. (אתר "ערוץ 7" - 1 ביולי 2008)
כמו כן, המועצה בחנה תוואי למסילת רכבת בפאתי חיפה בין נשר לבין קריית אתא. תוואי רכבת זה יקושר לתוואי העתידי של מסילת העמק (חידוש רכבת העמק) ולמפעלי הדשנים ובתי הזיקוק באזור התעשייה שבמפרץ חיפה. (אתר "מגזין המושבות" - 1 ביולי 2008)
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את תביעתם של חברי קיבוץ נען לפיצויים מוגדלים בעבור השטחים החקלאיים שהופקעו מידיהם לצורך הכפלת מסילת הדרום. חברי הקיבוץ טענו כי השמאי שמונה על ידי בית המשפט כדי לאמוד את שווי הקרקע המופקעת לא התייחס לעליית שווייה בשל שינוי הייעוד שלה מקרקע חקלאית לתוואי מסילת ברזל. בית המשפט הכריע כי חברי הקיבוץ לא ייהנו מעליית שווייה של הקרקע משום שהיא אדמת מדינה שהוחכרה לחקלאים למטרות חקלאיות. עליית שווייה מרגע שינוי ייעוד הקרקע אינו שייך לחקלאים, אלא למדינה. (אתר "The Marker" - אחד ביולי 2008)