פורסט ויטאקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פורסט ויטקר)
פורסט ויטאקר
Forest Whitaker
פורסט ויטאקר בכנס "קומיק-קון" סן דייגו, 2017
פורסט ויטאקר בכנס "קומיק-קון" סן דייגו, 2017
לידה 15 ביולי 1961 (בן 62)
לונגוויו, טקסס שבארצות הברית
שם לידה Forest Steven Whitaker עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת סרט קומדיה, דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1982
עיסוק תסריטאי, במאי קולנוע
מקום לימודים
בן או בת זוג Keisha Nash (19962021) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים True Whitaker, otom whitaker, Sonnet Noel Whitaker, Osian Whitaker עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פורסט סטיבן ויטאקראנגלית: Forest Steven Whitaker; נולד ב-15 ביולי 1961) הוא שחקן קולנוע, תסריטאי ובמאי קולנוע אמריקאי, זוכה פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר לשנת 2006 על תפקידו בתור אידי אמין בסרט "המלך האחרון של סקוטלנד".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויטאקר נולד בלונגוויו, טקסס ללורה פרנסיס, מורה בבית ספר לחינוך מיוחד, ולפורסט ויטאקר האב, סופר. לוויטאקר שני אחים צעירים יותר, קן ודיימון, ואחות גדולה בשם דברה.

בגיל 4 עזב עם משפחתו את טקסס ועבר למערב לוס אנג'לס בעקבות הגזענות ששררה במדינה ב-1965. הוא למד בתיכון פאליסדס בקארסון סיטי שבמחוז לוס אנג'לס שם שיחק פוטבול. הוא לקח שיעורים בפיתוח קול והופיע במופעים מוזיקליים מקומיים.

ויטאקר הופיע בתפקיד ראשי במחזה של דילן תומאס "תחת חורש חלב". הוא סיים את לימודיו בתיכון בשנת 1979. למד ב"אוניברסיטת פומונה" בקליפורניה וקיווה לקבל מלגת פוטבול, אך לרוע מזלו הוא נפצע בגבו במהלך אימון ונאלץ לפרוש מהקבוצה.

הוא התקבל לאוניברסיטת דרום קליפורניה, ושם למד אופרה; לאחר זמן קצר התקבל גם לחוג לדרמה באותה אוניברסיטה. הוא סיים את לימודיו בשנת 1982.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1982 שיחק ויטאקר בסרטו הראשון: הוא קיבל תפקיד קטן בקומדיה "נעורים בקצב מהיר". ב-1986 השתתף בדרמת הספורט של מרטין סקורסזה "צבע הכסף" לצד פול ניומן וטום קרוז, ובדרמת המלחמה זוכת 4 פרסי אוסקר של אוליבר סטון על מלחמת וייטנאם, "פלאטון", לצד צ'ארלי שין ווילם דפו. בסרט גילם ויטאקר את דמותו של הרולד הגדול.

בסוף שנות ה-80 שיחק לצד רובין ויליאמס בדרמה הקומית של בארי לוינסון "בוקר טוב וייטנאם", בסרט הפעולה "ספורט הדמים" לצד ז'אן-קלוד ואן דאם ובדרמה הביוגרפית של קלינט איסטווד "בירד", שם גילם את דמותו של נגן הג'אז צ'ארלי פארקר. על תפקידו הביוגרפי קיבל ויטאקר את פרס השחקן הטוב ביותר מטעם פסטיבל הקולנוע בקאן, ואף קיבל מועמדות לפרס גלובוס הזהב.

בשנות ה-90 שיחק ויטאקר בסרטים "משחק הדמעות" לצד מירנדה ריצ'רדסון, "מין מסוכן" לצד בן קינגסלי, "פנומן" לצד ג'ון טרבולטה ובדרמת הפשע של ג'ים ג'רמוש "גוסט דוג: דרכו של סמוראי", שבה גילם את אחת מדמויותיו המוכרות ביותר - גוסט דוג - מתנקש מקצועי. גוסט דוג גר בבניין נטוש ורואה עצמו כסמוראי המשרת את אדונו, לאחר שזה הציל פעם את חייו.

ב-2000 שיחק ויטאקר במותחן הפעולה הבדיוני "הקרב על כדור הארץ" לצד ברי פפר. ב-2002 שיחק במותחנים "תא טלפון" לצד קולין פארל ובסרט "החדר" של דייוויד פינצ'ר לצדה של ג'ודי פוסטר.

בשנת 2003 קיבל את פרס אמי על תפקידו בסדרה "מדלת אל דלת". בשנת 2006 גילם ויטאקר את דמותו של הדיקטטור הצבאי של אוגנדה אידי אמין בסרט "המלך האחרון של סקוטלנד". על תפקידו זה קיבל את פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, את פרס גלובוס הזהב ואת פרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי.

ב-2007 קיבל ויטאקר מועמדות שנייה לפרס אמי על תפקיד האורח שעשה בסדרה "ER".

ב-2008 שיחק לצד איילת זורר ודניס קווייד במותחן "שמונה צדדים לאמת", בסרט הפעולה "מלכי הרחוב" לצד קיאנו ריבס, ובסרט הדרמה "אנשים שבורי כנפיים" לצד קייט בקינסייל, גאי פירס וג'ניפר הדסון.

בשנת 2016 שיחק בסרט המדע הבדיוני "רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים", הסרט הוא ספין אוף לסדרת הסרטים של "מלחמת הכוכבים", והוא משחק שם לצד פליסיטי ג'ונס, דייגו לונה ומאדס מיקלסן. באותה שנה שיחק בדרמת המסתורין "המפגש" (Arrival) לצד ג'רמי רנר ואיימי אדמס. בשנת 2017 הצטרף לקאסט העונה הרביעית של סדרת הדרמה "אימפריה" ברשת פוקס בתפקיד אדי בארקר.

בשנת 2019 כיכב בסדרת הטלוויזיה "הסנדק של הארלם" בתפקיד באמפי ג'ונסון.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996 נשא ויטאקר את השחקנית קישה נאש, אותה הכיר על סט הסרט "Blown Away", לזוג ארבעה ילדים. ויטאקר סובל מצנחת בעינו השמאלית, הוא טוען שזה תורשתי אצלו במשפחה ושהוא מתכוון לטפל בעניין מפני שזה פוגע ביכולת הראייה שלו. הוא צמחוני. הוא הופיע לצד בתו בתשדיר שירות למען ארגון "אנשים למען יחס מוסרי לבעלי חיים". לומד יוגה ובעל חגורה שחורה בקראטה.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורסט ויטאקר בוויקישיתוף
פורסט ויטאקר - פרסים