פיטה מלארק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטה מלארק
Peeta Mellark
פיטה מלארק בסרט "משחקי הרעב"
פיטה מלארק בסרט "משחקי הרעב"
פיטה מלארק בסרט "משחקי הרעב"
סוג דמות ספרותית אשר בסרט מגולמת על ידי ג'וש האצ'רסון
הוצאה לאור סוזן קולינס
שם ספר טרילוגיית משחקי הרעב
שם סרט משחקי הרעב
הופעה ראשונה משחקי הרעב
הופעה אחרונה עורבני חקיין
מספר הופעות 3 ספרים ו-4 סרטים
יוצרים סוזן קולינס
גילום הדמות ג'וש האצ'רסון
מידע
כינויים "הילד עם הלחם", "המאהב", "בן האופים"
סטטוס נשוי + ילדים
גיל 16-17, 31-32
מקום לידה מחוז 12 עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע בן אנוש
מין זכר
מקצוע אופה, אמן
נטייה הטרוסקסואל
מומחיות אפייה וציור
כוחות הסוואה, כוח פיזי
אזרחות פאנם עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה

גב' מלארק (אמא)
אדון מלארק (אבא)
שני אחים נוספים ששמותיהם לא ידועים
בת בעילום שם
בן בעילום שם

קטניס אוורדין (אשתו)
חברים קטניס אוורדין
גייל הות'ורן
אויבים הנשיא סנואו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטה מלארקאנגלית: Peeta Mellark) הוא אחת הדמויות הראשיות בטרילוגיית משחקי הרעב מאת סוזן קולינס. בסדרת הסרטים דמותו מגולמת על ידי השחקן ג'וש האצ'רסון.

על הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטה מלארק הוא בן להורים אופים ועובד במאפייה של הוריו. שמו מקושר הן לשם "פטר", המבוסס על פטרוס הקדוש במסורת הנוצרית, שבתורו ידוע כ"סלע" שעליו נבנתה הכנסייה הנוצרית, והן לפיתה המזרח-תיכונית, הקשורה ככל הנראה למקצועו המשפחתי, אופה[1]. התרגום לעברית כ"פיטה" משמר שתי משמעויות אלו.

פיטה מתואר בספר כנער נאה, בעל שיער בלונדיני ועיניים כחולות. פיטה הוא אדם חברותי ביותר, רוכש חברים במהירות, תמים ומתוחכם בעת ובעונה אחת, בעל ביטחון רב ויכולת להגיד את הדבר הנכון בזמן הנכון, סגנון ציור שחביב בעיני קטניס, הוא גם טוב מול מצלמות. על פי הספר, פיטה התאהב בקטניס אוורדין כאשר הם היו בגן, מהרגע שבו היא עמדה על כיסא ושרה.

פיטה במשחקי הרעב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וש האצ'רסון, שגילם דמותו של פיטה בסרט "משחקי הרעב"

בספר הראשון, פיטה וקטניס נבחרו כמיועדים למשחקי הרעב בפעם הראשונה. המדריך שלהם, היימיטץ', הציע להם לדבוק באסטרטגיה בה, כביכול, הם מאוהבים אחד בשני. בריאיון שלפני המשחקים, פיטה הצהיר על אהבתו לקטניס מול כל פאנם ומאז הודבק להם הכינוי "הנאהבים חסרי המזל". קטניס הייתה נסערת מהעובדה שלא הודיעו לה על מעשה משמעותי כמו זה, ולא הבינה שפיטה באמת אוהב אותה, ובשבילו זו לא הייתה רק אסטרטגיה. לפני תחילת המשחקים, הורה להם היימיטץ' לא להיכנס בשום אופן למרחץ הדמים המתרחש בתחילת המשחק בקרן השפע. פיטה שמר על קטניס בכך שסימן לה לא להשתתף במרחץ הדמים, ובכך הגן על חייה. בתחילת משחקי הרעב פיטה העמיד פנים שהוא כורת ברית עם חבורת הקרייריסטים וקטניס נפגעה קשות ולא האמינה שפיטה יכול להרוג אדם אך לאחר כמה זמן מגלה שהוא עשה מעשה זה כדי להציל אותה.

לאחר כמה זמן מודיעים קברניטי המשחק שיכולים להיות שני מנצחים כל עוד הם מאותו מחוז. קטניס ממהרת למצוא את פיטה. לאחר זמן מה היא מוצאת את פיטה פצוע תחת הסוואה מושלמת. קטניס מטפלת בפציעותיו של פיטה בעזרת תרופה מיוחדת שהיא מקבלת במשתה, ולאחר כמה זמן גם מנשקת אותו, אל המשתה קטניס הגיעה בזכות שסיממה את פיטה בסם שינה כדי שתוכל ללכת. (אחרי הנשיקה ביניהם פיטה התחנן שלא תעזוב אותו).

בין פיטה לקטניס נרקמת אהבה: בעיני קטניס האהבה היא רק בשביל המצלמות, ובעיני פיטה האהבה היא אמיתית. כעבור כמה זמן, קטניס ופיטה מגיעים לקרן השפע, שם הם פוגשים את קייטו, המיועד האחרון שנשאר. הם רואים אותו בורח ממוטציות של זאבים.

במהלך הקרב במוטציות, פיטה נפצע ברגלו. לאחר שקייטו מת מכריזים קברניטי המשחק שהחוק החדש מבוטל, מה שאומר שאחד מהם- קטניס או פיטה, יהיה חייב למות. קטניס מוציאה את גרגרי היער הקטלניים, מציעה לו להתאבד איתה - והוא מסכים. רגע לפני שהוא אוכל את הגרגרים, קברניטי המשחק מכריזים שיכולים להיות שני מנצחים.

לאחר שפיטה מגלה כי הרומן שקטניס ניהלה איתו בזמן הזירה היה מזויף, הוא נפגע ממנה והם מתרחקים.

פיטה במשחקי הרעב - התלקחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שבסוף "משחקי הרעב" פיטה מגלה את האמת על אהבתה המזויפת של קטניס כלפיו, נוצר ריחוק בין השניים. הספר השני, "התלקחות", מתחיל כחצי שנה לאחר ניצחונם של קטניס ופיטה במשחקים, בעת יציאתם לסבב הניצחון - שזהו סבב בו המנצח מבקר בכל אחד ממחוזות פאנם ובקפיטול. לאחר ביקורם במחוז 11, קטניס והיימיטץ' מספרים לפיטה על אזהרתו של הנשיא סנואו כלפי קטניס: אם היא ופיטה לא יסלקו כל צל של ספק שהם מאוהבים באמת, ובכך יתנו הצדקה למעשה המרדני של קטניס שאיפשר את ניצחונם במשחקי הרעב, יהיו לדבר השלכות חמורות. פיטה כועס על הסתרת המידע החשוב ממנו, אך לבסוף מסייע לקטניס - בכך שהוא מציע לה נישואין בשידור חי מול כל פאנם. אומנם השניים מעמידים פנים (לפחות מהצד של קטניס), אך מתפתחת ביניהם מערכת יחסים מיוחדת. לקראת אמצע הספר, מוכרז הגמול הרבעוני ה-75 שבו המיועדים ייבחרו ממאגר המנצחים הקיים. עבור קטניס, פיטה והיימיטץ' הדבר אומר שקטניס ואחד מהבנים יחזרו לזירה. ביום האסיף, היימיטץ' נבחר ופיטה מתנדב להחליף אותו לצד קטניס, והם נבחרים כמיועדים שוב. הוא מספר בראיון שהם התחתנו בסתר, והיא גם בהיריון ממנו. בזירה, מטרותיהם של קטניס ופיטה מנוגדות: כל אחד רוצה שהשני יחיה. אך הדבר אינו מתרחש לפי התוכניות שלהם; בסוף הספר מתגלה שמחוז 13, שעד עתה נחשב הרוס, מתפקד ובעיצומו של מרד נגד הקפיטול. קטניס, פיניק וביטי נלקחים מהזירה על ידי רחפת של מחוז 13 בעוד שפיטה, ג'והאנה ואנובאריה (מנצחת ממחוז 2) נלקחים בשבי על ידי הקפיטול.

פיטה במשחקי הרעב - עורבני חקיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטה נתפס על ידי הקפיטול, ועונה פיזית, רגשית ונפשית. התחושות והזכרונות שלו עוותו בעזרת "צרעות ציד", שגרמו לו לחוות "ציד", במטרה להסית אותו נגד קטניס, מה שגורם לו להאמין שהיא אחראית על מותם של בני משפחתו, חבריו, הרס מחוז 12 ואף ניסתה להרוג אותו פעמים רבות וכי היא אפילו לא אדם, אלא מוטציה. דבר זה מוביל אותו לנסות להרוג את קטניס. הוא נחטף חזרה על ידי אנשי מחוז 13 והפליטים מהמחוזות. הרופאים של מחוז 13 ניסו לבטל את ה"ציד" שנעשה עליו, אבל התהליך היה איטי וגרם לפיטה להרגיש בלבול עז, שבו הוא אינו מסוגל להבחין מה אמיתי ומה לא, במיוחד בכל הנוגע ליחסיו עם קטניס.

כאשר המנצחים באים להילחם נגד הקפיטול, פיטה בא להילחם עמם. למרות העובדה כי חברי הקבוצה לא סמכו עליו, הם עזרו לו להחלים על ידי יצירת משחק שנקרא "אמיתי או דמיוני", שבו פיטה שאל אותם על משהו שהוא מאמין שהוא נכון, והחברים יגיד לו אם הם הזיכרון אמיתי או מוטעה. חברי הקבוצה הגיעו בסופו של דבר למסקנה שקוין שלחה בכוונה את פיטה לקבוצה בה נמצאת קטניס בתקווה שהוא יהרוג אותה מהשפעת ה"ציד", זאת עקב כך שקוין חושבת שקטניס תהיה מתחרה פוליטית נגדה לאחר הניצחון על הקפיטול, אם ינצחו המורדים. במהלך התקפת פתע, פיטה איבד את שפיותו באופן זמני וניסה להרוג את קטניס שוב, אף על פי שיחסיהם החלו להתקרב שנית. בהמשך פיטה היה אחראי למותו של אחד מחברי הצוות שלהם, מיטצ'ל, שאותו זרק בטעות למלכודת במהלך ההתקפה. חברי הקבוצה התווכחו אם הם צריכים להרוג את פיטה, ואפילו פיטה עצמו רצה להתאבד כדי להפסיק לסכן אותם, אבל קטניס לא יכלה לעשות זאת. שהם מגיעים לקפיטול, פיטה עזר לקטניס ולגייל לבצע את נסיונותיהם להיכנס לאחוזה הנשיאותית של הנשיא סנואו.

בסוף הספר, שמתרחש שנים מספר לאחר המרד, מוזכרים פיטה וקטניס כזוג נשואים החיים חיים משותפים במחוז 12 שהוקם מחדש. הם גרים יחד עם שני ילדיהם. פיטה עדיין סובל מפלאשבקים, אבל הם חלשים. לקטניס עדיין יש סיוטים ודאגות לספר לילדיהם על מעורבותם של פיטה וקטניס במשחקים ובמרד, אבל פיטה מרגיע אותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטה מלארק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Peeta Mellark"‏, באתר האינטרנט המוקדש ל"עורבני החקיין" (באנגלית)