פיטר ויספלווי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר ויספלווי
Pieter Wispelwey
לידה 25 בספטמבר 1962 (בן 61)
הארלם, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה צ'לו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Elisabeth Everts prize (1985)
  • מדליית ברהמס (2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.pieterwispelwey.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פיטר ויספלווי ודֶג'אן לאזיץ', צילום: פיי הו

פיטר ויסְפֶּלְוִויהולנדית: Pieter Wispelwey; נולד ב-25 בספטמבר 1962) הוא צ'לן הולנדי. בשנת 1992 היה הצ'לן הראשון שקיבל את פרס המוזיקה ההולנדי, הניתן לנגן צעיר ומבטיח בהולנד. ויספלווי נחשב לאחד מגדולי הצ'לנים בעולם.[1].[2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר ויספלווי נולד בהרלם וגדל בזאנטפורט. מגיל צעיר מאוד נחשף לצלילי רביעיית המיתרים של אביו, שנגניה החובבים התאמנו בבית משפחת ויספלווי. בשנים הבאות החל ללמוד נגינה בצ'לו באמסטרדם והמשיך אצל פול כץ בארצות הברית ואצל ויליאם פלית' בבריטניה.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעשור השלישי לחייו סווג ויספלווי כצ'לן בארוק. הקלטתו הראשונה בשנת 1990, לסוויטות לצ'לו של באך בחברת צ'אנל קלאסיקס, זכתה לשבח. חברת ההקלטות איפשרה לו לבחור הן ברפרטואר הרצוי לו והן בנגנים ובתזמורות שהעדיף. התוצאה הייתה הקלטות של רפרטואר יוצא דופן, כגון סונאטינות לכינור של שוברט, ואלסים, מזורקות ופרלודים של שופן והסונאטות של באך לויולה דה גמבה, באינסטרומנטאציה אישית משלו.

ויספלווי הופיע ברסיטלים באולמות קונצרטים כל רחבי העולם, כגון קונצרטחבאו באמסטרדם, ויגמור הול בלונדון, תיאטר דו שאטלט בפריז, תיאטרו קולון בבואנוס איירס ובית האופרה של סידני. הוא ניגן עם תזמורות והרכבים רבים[1], עם מנצח ובלעדיו. מיזמים ראויים לציון ללא מנצח הם סיור הקונצרטים וההקלטה של הקונצ'רטי לצ'לו של שומאן ושוסטקוביץ' עם התזמורת הקאמרית האוסטרלית בהנחיית ריצ'רד טונייטי. כמו כן הופיע עם התזמורת הפילהרמונית של רוטרדם, תזמורת רשות השידור הבריטית, התזמורת הסימפונית הלאומית של רוסיה, הקאמרטה אקדמיקה של זלצבורג, התזמורת הקאמרית מאהלר, הפילהרמונית הקאמרית הגרמנית של ברמן ועוד, והקליט עם התזמורת הפילהרמונית של הולנד ועם תזמורת הרדיו הפילהרמונית של הולנד.

ויספלווי מרוצה לנגן הן בצ'לו מודרני עם מיתרי מתכת או מעי והן בצ'לו בארוק בעל ארבעה וחמישה מיתרים והודות לכך הרפרטואר שלו מקיף יצירות מבאך עד אליוט קרטר. כמי שהורגל מילדות בכלים תקופתיים גורס ויספלווי, כי בתנאים המתאימים, הרבה מן המוזיקה של המאות ה-18 ה-19 נשמעת טוב יותר בנגינה על מיתרי גיד מאשר על מיתרי מתכת. עם זאת, כנגן מעשי ולא טהרן, הוא מנגן בצ'לו מודרני בנסיבות, שבהן הוא נשמע טוב יותר מכלי תקופתי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר ויספלווי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]