פיטר יארו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר יארו
Peter Yarrow
פיטר יארו, בשנת 2008
פיטר יארו, בשנת 2008
לידה 31 במאי 1938 (בן 85)
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1960
מקום לימודים אוניברסיטת קורנל, PS 6, התיכון למוזיקה ולאמנות, מרכז אינטרלוכן לאמנויות עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פולק
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים וורנר רקורדס, פסט פולק עריכת הנתון בוויקינתונים
peteryarrow.net
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר יארואנגלית: Peter Yarrow, נולד ב-31 במאי 1938 בניו יורק) הוא זמר-מלחין ונגן גיטרה אמריקאי-יהודי, שהיה חבר בלהקת הפולק "פיטר, פול ומרי" שהתפרסמה בשנות ה-60. יחד עם לאונדר ליפטון כתב יארו את הלחן לאחד מלהיטיה הגדולים של השלישייה: "Puff, the Magic Dragon" ‏(1962)[1]. שיר נוסף שיארו כתב ומזוהה עמו הוא "Day is Done". מאוחר יותר התגייס כפעיל פוליטי למאבק נגד מלחמת וייטנאם, היה פעיל שלום וייסד קמפיין נגד בריונות בבתי-ספר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריו של פיטר יארו היו מהגרים יהודים מאוקראינה שקיצרו ושינו בארצות הברית את שם משפחתם מ"יארושביץ'" ל"יארו". יארו נולד בניו יורק, בה סיים את התיכון למוזיקה ואמנויות (כעת התיכון "לה גארדיה"). לאחר מכן הוא למד וסיים תואר ראשון באוניברסיטת קורנל.

יארו החל את הקריירה שלו כזמר בשנת 1959, בגריניץ' וילג', שהייתה באותה עת מוקד של תחיית מוזיקת הפולק האמריקאית באמצע המאה ה-20. הוא הופיע בפסטיבל הפולק של ניופורט הראשון שנערך, שם פגש באמרגן אלברט גרוסמן. ביוזמת גרוסמן יארו פגש ב-1961 את נואל (פול) סטוקי ואת מרי טרוורס והם הקימו את שלישיית "פיטר, פול ומרי" שהחלה להופיע במועדונים ולבצע שירי פולק, שגרוסמן משמש כמנהל הלהקה.

ב-1962 הוציאה לאור חברת ההקלטות האחים וורנר את האלבום הראשון של השלישייה. האלבום נשאר עשרה חודשים בעשרה המקומות הראשונים במצעד האלבומים האמריקאי ובמשך שנתיים בעשרים האלבומים הראשונים ונמכר במעל לשני מיליון עותקים. השלישייה יצאה לסיורים מרובים והקליטה אלבומים רבים של הקלטות חיות ובאולפן.

ביוני 1963, "פיטר, פול ומרי" הוציאו סינגל של השיר "Blowin' in the Wind" מאת בוב דילן, שהיה אז לא ידוע יחסית, שגם הוא נוהל על ידי גרוסמן. "Blowin' in the Wind" נמכר ב-300,000 עותקים השבוע הראשון לאחר צאתו לאור, ב-17 באוגוסט, זה היה במקום השני במצעד השנתי של ה"בילבורד", עם מכירות של יותר ממיליון עותקים. יארו נזכר שכאשר אמר לדילן הוא ירוויח יותר מ-5,000 דולר תמלוגים עבור זכויות היוצרים, דילן נדהם. ב-28 באוגוסט 1963, "פיטר, פול ומרי" הופיעו על הבמה עם הכומר מרטין לותר קינג במצעד לוושינגטון למען תעסוקה וחירות ההיסטורי שארגן לותר קינג, שם שרו את ל"Blowin' in the Wind" ומאז הפך להמנון זכויות האזרח. ב-1964 הצטרף יארו בן ה-26 לדירקטוריון פסטיבל הפולק של ניופורט, שם הופיע כאלמוני רק ארבעה שנים קודם לכן.

כתיבת השירים של יארו עזרה ליצור כמה מהשירים הידועים ביותר של פיטר, פול ומרי, כולל "Puff, the Magic Dragon", "Day Is Done", "Light One Candle" ו-"The Great Mandala". כחבר בשלישייה, הוא זכה במועמדות לאמי בשנת 1996 עבור ההופעות הגדולות LifeLines Live, חגיגה מוערכת מאוד של מוזיקת פולק, עם המנטורים המוזיקליים שלהם, בני דורם ודור חדש של זמרים-יוצרים.

בשנת 1969 זכו "פיטר, פול ומרי" להצלחה עם גרסתם לשיר Leaving on a Jet Plane של ג'ון דנוור. הם הקליטו את השיר לאלבום "Album 1700" משנת 1967, אך הוציאו אותו כצד ב' לסינגל לשיר חדש[2], והשיר היה ללהיט[3].

"פיטר, פול ומרי" התפרקו בשנת 1970 ובשנות ה-70 יארו הקליט והוציא לאור מספר אלבומי סולו. "פיטר, פול ומרי" התאחדו בשנת 1978 והמשיכו להופיע ולהקליט עוד מספר אלבומים[4], עד מותה של מרי טרוורס בשנת 2009[5]. "פיטר, פול ומרי" הופיעו בישראל פעם אחת, בקיץ 1983, בבריכת הסולטן בירושלים[6].

אקטיביזם פוליטי וחברתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

יארו פעיל למען מטרות חברתיות ופוליטיות מאז שנות ה-60, וסבל מאיומים בשל כך במשך השנים, לפי "הניו יורק טיימס"[7]:

ככל שהתהילה שלהם גדלה, "פיטר, פול ומרי" ערבבו מוזיקה עם אקטיביזם פוליטי וחברתי. בשנת 1963 צעדה השלישייה עם מרטין לותר קינג בסלמה, אלבמה ובוושינגטון הבירה. השלושה השתתפו באינספור הפגנות נגד המלחמה בווייטנאם. הם שרו במצעד בוושינגטון ב-1969, אותו עזר מר יארו לארגן. אף על פי שהפעילות שלהם עוררה זרם קבוע של איומי מוות, הם מעולם לא נפגעו. "אבל במשך שנים נהגתי לכסוס ציפורניים על הבמה", אומרת [מרי] טראוורס. "הנה אתה נראה כמו אור המרפסת האחורית, ובוהה ב-12,000 או 15,000 אנשים. לכל אחד מהם היה יכול להיות אקדח.

בשנות ה-80 היה פעיל בקמפיין לשחרור אסירי ציון בברית המועצות בפרט ובמאבק של יהודי ברית המועצות לאפשר להם לצאת מהמדינה. למען המאבק כתב יארו שיר, "הדליקו נר אחד". על השיר כתבה הרבנית אליסון ברגמן וואן[8]:

השיר המפורסם כעת של פיטר יארו, שנכתב ב-1983, הפך לשיר מכונן עבור הדור שלי של תלמידי תיכון וקולג'ים להפוך לאקטיביסטים, כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר. שמעתי את פיטר יארו שר את השיר הזה על מדרגות הקפיטול, בשנת 1987, לפני עשרים שנה בשבוע הבא, במהלך הצעדה לשחרור יהודי ברית המועצות. כשהאזנתי לו שר, מוקף באלפי אנשים בעלי דעות דומות, למדתי על חובתי לשנות את העולם; לעסוק בתיקון עולם, תיקון עולמנו השבור. ובמהלך היום המדהים הזה, ידעתי שאנחנו יכולים, באמת, לשנות את העולם.

החל משנות ה-80 היה פעיל בחוג ידידי ארגון שלום עכשיו בארצות הברית[9]. ביוני 1989 ביקר בישראל ובשטחים במסגרת משלחות של פעילי זכויות אדם[10].

בשנת 2000, במאמץ להילחם בבריונות בבית הספר, סייע יארו להקים את ארגון "מבצע כבוד" (Operation Respect), ארגון ללא מטרות רווח המביא לילדים, בבתי ספר ובקייטנות, תוכנית לימודים של סובלנות וכבוד. הפרויקט החל כתוצאה מכך שיארו ובתו בת'אני ובנו כריסטופר שמעו את השיר "Don't Laugh at Me" (שנכתב על ידי סטיב ססקין ואלן שמבלין) בפסטיבל הפולק של קרוויל. במסגרת פעילותו בארגון ביקר בישראל מספר פעמים, במטרה לקדם פעילות נגד בריונות[11].

במרץ 2008, אמר יארו ל"רויטרס"[12]:

מבצע כבוד הוא עבודתי העיקרית והכוללת ב-10 השנים האחרונות. התפיסה שלי היא שסוג ההצקה וההשפלה שמתרחשת בבתי ספר לילדים מובילים לשיעורים גבוהים של דיכאון, שלא היה ידוע כמעט כשהייתי צעיר, ושיעור ההתאבדויות הגבוה של בני נוער, שאנו יודעים שהוא נגרם כמעט בהכרח על ידי בריונות או מרושעות. זה שיקוף של המודלים לחיקוי שצעירים צופים בתוכניות טלוויזיה כמו הרבה מתוכניות הריאליטי. זה גם חלק בלתי נפרד מהמאפיינים בעולם המבוגרים של אמריקה בימינו.

בשנת 2001 היה פעיל במחאה נגד יציאת ארצות הברית למלחמת אפגניסטן ואחר כך מלחמת עיראק, בטענה שהמלחמות לא יביאו פתרון לטרור, אלא יביאו להגברתו ויפגעו באזרחים חפים מפשע[13].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך קמפיין למען המועמד לנשיאות ב-1968, יוג'ין מקארתי, פגש יארו את אחייניתו של מקארתי, מרי בת' מקארתי, בוויסקונסין. הם נישאו באוקטובר 1969, בווילמאר, מינסוטה. פול סטוקי כתב את "שיר חתונה (יש אהבה)" Wedding Song (There is Love) כמתנה שלו לחתונתם וביצע אותו לראשונה בכנסיית סנט מרי בווילמר. נולדו להם שני ילדים, אך מאוחר יותר התגרשו.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1972: Peter
  • 1973: That's Enough for Me
  • 1975: Hard Times
  • 1975: Love Songs

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר יארו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איתמר זהר, זה לא שיר על מריחואנה, באתר הארץ, 5 ביוני 2017
  2. ^ סיפורו של פזמון, דבר, 12 בדצמבר 1969
  3. ^ פיטר פול ומרי - חזרה למצעד במטוס סילון, דבר, 27 בפברואר 1970
  4. ^ אמיר קרן, לוס־אנג'לס, נוסטאלגיה / שירי־מחאה אינם מתים לעולם, כותרת ראשית, 24 באוקטובר 1984
  5. ^ איי.פי, מתה הזמרת מרי טראוורס משלישיית פיטר, פול ומרי, באתר הארץ, 18 בספטמבר 2009
  6. ^ יוסי חרסונסקי, פיטר פול ומרי' יופיעו בבריכת הסולטאן, מעריב, 30 במאי 1983
  7. ^ Patricia Grandjean, 60's Heroes Keep On Keeping On, The New York Times, ‏31 July 1994
  8. ^ Rabbi Allison Bergman Vann (30 בנובמבר 2007). "Chanukah Sermon". Union for Reform Judaism. אורכב מ-המקור ב-10 בדצמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ רן דגוני, הפגנת שלום עכשיו במנהטן הזכירה את ההפגנות נגד מלחמת וייטנאם, מעריב, 25 באפריל 1988
    בני אבני (ניו יורק), ועידת המפלגה הדמוקרטית לבוש: מותק, המסיבה נגמרה, חדשות, 15 ביולי 1992
  10. ^ אורן כהן, פיטר מ״פיטר פול ומרי": הזדעזתי מהמצב בשטחים. זה בלתי־נסבל, חדשות, 29 ביוני 1989
  11. ^ נויה כוכבי, זמר הפולק האמריקאי פיטר יארו בישראל כדי לקדם פרויקט חינוכי ברוח הסיקסטיז, באתר הארץ, 1 באפריל 2009
    בועז פיילר, נישא ברוח: פיטר יארו שר לעולם טוב יותר, באתר ynet, 10 בפברואר 2010
  12. ^ Belinda Goldsmith, Just A Minute With: Peter Yarrow, Reuters, ‏MARCH 6, 2008
  13. ^ איי.פי., פיטר ירו מ"פיטר, פול ומרי" יוצא נגד המלחמה, באתר הארץ, 10 בנובמבר 2001
    "פיטר, פול ומרי" נגד תגובת ארצות הברית לטרור, באתר הארץ, 12 בנובמבר 2001