פיטר לינץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
פיטר לינץ'
Peter Lynch
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 19 בינואר 1944 (בן 80)
ניוטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק פידליטי השקעות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר לינץ'אנגלית: Peter Lynch; נולד ב-19 בינואר 1944) הוא מנהלה של קרן ההשקעות מגלן המנוהלת על ידי בית ההשקעות פידליטי. לאורך 13 שנים שבהן ניהל את הקרן השיג תשואה של כ-2700% והוא נחשב לאחד ממשקיעי הערך הטובים ביותר אי פעם.

כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינץ' התמחה בהשקעה במניות. כיום הוא מועסק בתור יועץ מחקר בחברת פידליטי. לינץ' למד בקולג' של בוסטון וקיבל את תואר המאסטר שלו בתורת הניהול מבית הספר של וורטון של האוניברסיטה של פנסילבניה. הוא אינו קשור משפחתית לאדמונד סי. לינץ', מייסד המשותף של מריל לינץ'.

פידליטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינץ' התקבל כמתמחה מחקר בפידליטי ב-1966 באופן חלקי מכיוון והיה נושא כלי הגולף של נשיא החברה (אחד מבין אחדים) במועדון הגולף בניוטון, מסצ'וסטס. הוא החל כאנליסט מחקר וכיסה את תחום הנייר, כימי, והפרסום, וב-1969 לאחר שחזר משירות בן שנתיים בצבא הוא נקלט כעובד קבוע. הפעם לינץ' הוטל באחריותו המעקב אחר התחומים של הטקסטיל, מתכות, חפירה וכרייה, ותעשיות הכימיקלים, לבסוף נעשות מנהל מחלקת המחקר בין השנים 19741977. כאשר בשנת 1977 לינץ' התמנה לתפקיד מנהל קרן ההשקעות מגלאן (הלא מוכרת עד אז). אשר באותה עת החזיקה בנכסים בשווי 18 מיליון דולר. כאשר התפטר לינץ' מתפקידו כמנהל הקרן בשנת 1990 הקרן גדלה לשווי של 14 מיליארד דולר בנכסיה בהחזקה של מעל ל-1,000 מניות. כאשר ההצלחות הגדולות שלו נבעו מהמניות הבאות: פאני מאי, פורד, פיליפ מוריס, וולוו, ג'נרל אלקטריק, לווא'ס ועוד.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינץ' כתב (ביחד עם ג'ון רוטשילד) שלושה ספרי השקעות:

  1. One Up on Wall Street
  2. Beating the Street
  3. Learn to Earn'

כאשר הספר האחרון נכתב למתבגרים. ביסודו, הספר " One Up on Wall Street הכיל את התאוריה ליסודות ההשקעה של לינץ'. בזמן ש-Beating the Street הוא היישום של אותן תאוריות. " One Up on Wall Street פורס את הטכניקה של ההשקעות של פיטר לינץ' כולל פרקים שהוקדשו למיון מניות, תרגול, ובניית תיק השקעות. לינץ' כתב גם מספר מאמרים למגזין "Worth" אשר הרחיבו רבים מן המושגים והחברות שהוזכרו בספריו.

מונחים מקצועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינץ תבע כמה מהשיטות והמנטרות הידועות ביותר בתחום ההשקעות האישיות המודרניות. כאשר הכלל הידוע ביותר שלו הוא "תשקיע רק במה שאתה מבין". כלל אשר יצר תהודה בקרב משקיעים לא מקצועיים רבים אשר אין באפשרותם ללמוד יותר לגבי שיטות כמויות מסובכות להערכת מניות או לקריאת דוחות כספיים ארוכים וקשים. מכיוון ורוב האנשים נוטים להתמקצע בתחום אחד מסוים יישום הכלל "להשקיע רק במה שאתה מבין" עוזר למשקיעים פרטיים לאתר מניות טובות ולא מוערכות. לינץ' משתמש בעיקרון הזה כנקודת התחלה למשקיעים. הוא גם לעיתים קרובות אמר שהמשקיע הפרטי מסוגל להרוויח יותר כסף ממניות מאשר מנהל קרן, מפני שהוא מסוגל לאתר השקעות טובות בחיי היומיום שלו לפני אנשי וול סטריט. באמצעות שני ספרי ההשקעה הקלאסיים שלו, הוא תיאר רבות מההשקעות אותן מצא כאשר לא היה במשרדו, והתגלו לו דווקא כאשר היה עם משפחתו או כאשר היה בנהיגה או בקניות. לינץ' מאמין שגם המשקיע הפרטי מסוגל לעשות כך. הוא גם טבע את המונח "ten bagger" בהקשר כספי. כלל זה מתייחס להשקעות ששוות פי עשרה ממחיר הקנייה המקורי שלהן ובאה מתחום הבייסבול.

פילנתרופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף ולינץ' ממשיך לעבוד במשרה חלקית כסגן היו"ר של חברת פידליטי ניהול ומחקר, זרוע ייעוץ ההשקעות של חברת פידליטי השקעות, ומשקיע את מרבית זמנו בהדרכה ותמיכה ביועצים חדשים. לינץ' ממוקד מאוד בתחום הנדבנות. הוא אמר שהוא רואה בפילנתרופיה כצורה של השקעה. הוא אמר שהוא מעדיף לתת כסף לתמוך ברעיונות שלדעתי יכולים להתפשט, כמו First Night, פסטיבל ערב השנה החדשה שהחל בבוסטון ב-1976 והתפשט לאירועים דומים ביותר מ-200 קהילות שונות ברחבי ארצות הברית, וכן City Year - תוכנית שירות ציבורית שהוקמה בבוסטון בשנת 1988 ופועלת כיום ב-14 אתרים שונים.

לינץ' ואשתו תורמים כסף בחמש דרכים עיקריות: כאנשים פרטיים, דרך קרן לינץ', דרך קרן התרומות של חברת פידליטי וכן דרך שני ארגוני צדקה. קרן לינץ', ששוויה בשנת 2003 היה $74 מיליון דולרים, תומכת בחינוך, ארגונים דתיים, ארגונים היסטוריים תרבותיים, בתי חולים ומחקר רפואי.

הבעיה האתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינץ' היה מעורב בקבלה הלא מתאימה של כרטיסים מחברות ברוקראז' שהיו מעוניינים להיות החברה דרכה יבוצעו פעולות ההשקעה עבור לקוחות הייעוץ של חברת פידליטי. חברות אלו קיבלו מיליוני דולרים בהכנסות מעמלות עבור הפעולות של הלקוחות בפידליטי. במשך התקופה מינואר 2002 ועד אוקטובר 2004, קיבלו שני מנהלים בכירים בחברת ועשרה סוחרי מניות של החברה במצטבר $1.6 מיליון של טובות הנאה שונות כגון נסיעות רבות לחו"ל, כרטיסים להופעות ואירועי ספורט מהשורה הראשונה ומתנות מחברות הברוקראז' שהיו מעוניינות בהעדפתן. בנוסף, לינץ' עצמו ביקש וקיבל כרטיסים משני סוחרים אשר קיבלו בעצמם את הכרטיסים מברוקרים חיצוניים. לינץ' הגיב לדברים הללו באומרו שכל מעשהו היה לבקש עזרה אקראית בהשגת כרטיסים ממחלקת המסחר בניירות ערך ולא עלה על דעתו לעשות מעשה שאינו ראוי, ושהוא מצטער על אותה בקשה. וברצונו שהציבור ידע כי מעולם לא עבד במחלקת מסחר ומאז פרש מניהול השקעות לפני 17 שנים הוא לא ביצע השקעות כלשהן של חברת פידליטי באמצעות שום חברת ברוקראז', וכמו שהציבור ברובו יודע במהלך 17 השנים האחרונות הוא בילה את מרבית זמנו בשירות הציבור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]