פיינורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פיינורד רוטרדאם)
מועדון הכדורגל פיינורד רוטרדם
Feyenoord
מידע כללי
כינוי De club van het volk (המועדון של העם)
De stadionclub (מועדון האצטדיון)
De club aan de Maas (המועדון על נהר המז)
De club van Zuid (המועדון מהדרום)
תאריך ייסוד 19 ביולי 1908
אצטדיון אצטדיון פיינורד, רוטרדם, הולנד
(תכולה: 51.577)
נשיא הולנדהולנד דיק ואן וול
מאמן ארנה סלוט
ליגה הולנדהולנד ליגת העל ההולנדית
www.feyenoord.nl
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
סמל המציין מאה שנה למועדון

פיינורד רוטרדםהולנדית: Feyenoord) הוא מועדון כדורגל הולנדי מהעיר רוטרדם, המשחק בליגת העל ההולנדית.

יחד עם אייאקס ופ.ס.וו. איינדהובן, פיינורד שייכת לצמרת הכדורגל ההולנדי, והן שלוש מארבע קבוצות בהולנד (יחד עם אוטרכט) ששיחקו בכל עונותיה של הליגה הבכירה בהולנד מאז נוסדו. הקבוצה זכתה ב-16 אליפויות וב-13 גביעים.

פיינורד הוא מועדון רב-ספורט, הכולל ספורט קלאב פיינורד (קבוצת כדורגל חובבנית), פיינורד אקאדמי, פיינורד כדורסל, פיינורד פוטסל ופידורד כדוריד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון הכדורגל וילהלמינה הוקם ב-19 ביולי 1908. בין השנים 1908, 1910, 1911 ו-1912, עבר המועדון סדרה של שינויים בשמות וצבעי הקבוצה והפך למועדון הכדורגל Hillesluise בשנת 1909, ולאחר מכן ל-RVV Celeritas. עם עלייתו לאיגוד הכדורגל הלאומי בשנת 1912, שונה שמו של המועדון ל-SC Feijenoord (על שם המחוז העירוני בו הוקמה הקבוצה), והחליף שוב את המדים ואימץ את החולצות האדומות-לבנות, המכנסיים השחורים והגרביים השחורים שהם קיבלו, אותן הם לובשים עד היום.

לאחר 18 שנים מיום הקמת המועדון ושלוש שנים בלבד לאחר שהגיעה לליגה הבכירה ביותר של הכדורגל ההולנדי, זכה המועדון באליפות ראשונה בשנת 1924. הקבוצה זכתה לשורה של הצלחות במחצית השנייה של העשור, וזכתה באליפות השנייה בשנת 1928.

פיינורד זכתה בגביע ההולנדי הראשון בשנת 1930 כשהבקיעה את השער היחיד בגמר, בדרבי מול אקסלסיור רוטרדם. חמש שנים לאחר הזכייה הראשונה שלהם בגביע, פייגנורד זכתה בפעם השנייה בשנת 1935, לאחר שגברה בגמר על HVV הלמונד.

פיינורד החלה למשוך אוהדים נוספים לאצטדיון שלהם בקרום זנדווג, ובשנת 1933 הם החליטו לבנות מתקן חדש. המועדון עבר לאצטדיון פיינורד (שכונה "דה קויפ" או "האמבטיה") בשנת 1937, כשהוא משחק את המשחק הראשון שם ב-27 במרץ אותה השנה מול בארשוט. במהלך תקופה זו, זכתה הקבוצה באליפות השלישית והרביעית שלהן ב-1936 וב-1938.

תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיינורד זכתה באליפות המקצועית הראשונה שלה ובאליפות הולנד השישית שלהם בשנת 1961. בעונה שלאחר מכן הם שיחקו את המשחק האירופי הראשון שלהם מול גטבורג. השוודים הפסידו 0–3 בגטבורג ו-8–2 ברוטרדם. פיינורד הודחה על ידי טוטנהאם הוטספר בסיבוב הבא. בשנת 1962, הגנה פיינורד בהצלחה על תואר אליפות הולנד והגיעה לגמר גביע האינטרטוטו 1961/62, שם הפסידה ליריבתה המקומית אייאקס בתוצאה 4–2.

הישגו הגדול ביותר של המועדון הגיע עם הזכייה בגביע אירופה לאלופות (ליגת האלופות של ימינו) ב-1970, לאחר ניצחון במשחק הגמר 1–2 על סלטיק. היה זה המועדון ההולנדי הראשון אשר זכה בתואר זה, ובתואר אירופי בכלל, ובכך חנך רצף של ארבע זכיות הולנדיות רצופות בתואר (שלוש הבאות היו של אייאקס). בכך גם חנך המועדון את תור הזהב של הכדורגל ההולנדי בשנות השבעים.

בשנת 1974, המועדון שינה את שמו מ-Feijenoord לפיינורד. תחת שמם החדש הם שיחקו בגביע אופ"א 1973/1974 והגיעו לגמר, לאחר ניצחון 4–3 בסיכום שני המשחקים על שטוטגרט בחצי הגמר. היריבה בגמר הייתה טוטנהאם הוטספר. המשחק הראשון הסתיים בתיקו 2–2, ופיינורד ניצחה ברוטרדם 2–0, והפכה לקבוצה ההולנדית הראשונה שזוכה בגביע אופ"א. בהמשך אותו עשור, פיינורד זכתה רק בתואר אחד, אליפות הולנד בשנת 1974.

בשנת 1993 הבטיחה פיינורד אליפות נוספת, לאחר שניצחה את חרונינגן 5–0 במשחק הליגה האחרון. אחרי התואר הגיעו עוד שני גביעי הולנד בשנת 1994 וב-1995.

פיינורד הופיעה לראשונה בליגת האלופות בעונת 1997/1998. היא סיימה במקום השלישי בשלב הבתים, אחרי מנצ'סטר יונייטד ויובנטוס.

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-25 באפריל 1999 הבטיחה פיינורד את אליפות הולנד ה-14 שלה. במהלך עונת 1999/2000 השתתפה פיינורד בפעם השנייה בליגת האלופות, אך שוב הודחה בשלב הבתים כשצ'לסי ולאציו מקדימות אותה. פיינורד שוב השתתפה בליגת האלופות בעונת 2001/2022, סיימה במקום השלישי והודחה לגביע אופ"א, שם הגיעה עד לגמר, שם פגשה את בורוסיה דורטמונד אותה ניצחה 1–3 וזכתה בתואר בפעם השנייה בתולדותיה.

בעשור הראשון של המאה ה-21 התברר שפיינורד נמצאת במצב פיננסי גרוע, בנוסף, הורחקה פיינורד מהמפעלים האירופים בעקבות התנהגות בלתי הולמת של אוהדיה לפני משחק ליגה אירופית נגד נאנסי. העונה הסתיימה באכזבה שכהיא מסיימת במקום השביעי, מה שגרם לפיינורד להעידר מהשתתפות במפעל אירופי לראשונה זה 16 שנים. 100 שנה לאחר הקמת המועדון, פיינורד הצליחה לזכות בגביע הולנדי נוסף לאחר שניצחה את רודה 2–0.

עונת 2016/2017 החלה בצורה מושלמת מבחינת הקבוצה, כאשר היא מנצחת את תשעת משחקיה הראשונים בליגה. איבוד הנקודות הראשון היה מול אייאקס ב-23 באוקטובר 2016. על אף דעיכה ביכולת הקבוצה לקראת סיום העונה, הקבוצה זכתה באליפות, הראשונה מזה 18 שנה וה-15 בתולדותיה לאחר ניצחון 3–1 על הראקלס אלמלו במחזור הסיום. כל שלושת השערים נכבשו על ידי קפטן הקבוצה, דירק קאוט, שחזר לקבוצה לפני תחילת העונה לאחר 11 שנה. פיינורד הייתה הקבוצה השנייה בתולדות הליגה ההולנדית שנשארה בראש הטבלה במשך כל שלבי העונה.

כאלופת הולנד, פיינורד העפילה ישירות לשלב הבתים בליגת האלופות בעונת 2017/2018. הם שיחקו בשלב המוקדם יחד עם מנצ'סטר סיטי, שחטאר דונצק ונאפולי. פיינורד הפסידה ב-5 המשחקים הראשונים, וניצחה את משחק הבית האחרון שלה נגד נאפולי בתוצאה 2-1 וסיימה אחרונה.

הקבוצה שיחקה בעונת 2021/2022 גם בקונפרנס ליג לאחר שסיימה עונה קודם לכן במקום החמישי. היא הוגרלה בשלב הבתים יחד עם סלביה פראג, אוניון ברלין ומכבי חיפה. פיינורד העפילה מהבית המוקדם והגיעה עד לגמר כשהיא גוברת בדרך על פרטיזן בלגרד, סלביה פראג ומרסיי. במשחק הגמר נכנעה פיינורד לרומא בתוצאה 1-0. בליגה סיימה הקבוצה במקום השלישי.

בעונת 2022\2023 זכתה פיינורד באליפות ה-16 בהיסטוריה שלה.

אצטדיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אצטדיונה הביתי של הקבוצה הוא אצטדיון פיינורד, אחד מהאצטדיונים האירופאים הנחשבים. הוא מכיל 50,000 מושבים ומחזיק בשיא של אירוח 10 משחקי גמר של תחרויות אופ"א, כולל גמר גביע אופ"א 2002 שבו זכתה פיינורד. הוא ממוקם במחוז פיינורד בדרום רוטרדם.

יריבויות וקהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפיינורד ישנה יריבות ארוכת שנים עם אייאקס, המשחק בין הקבוצות נקרא "דה קלאסיקר" ("הקלאסי"). ההמנון של המועדון הוא "יד ביד".

סגל שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-24 בספטמבר 2023
מס' עמדה שם
1 הולנדהולנד שוער יוסטין ביילו
2 הולנדהולנד מגן בארט ניוקופ
3 הולנדהולנד מגן תומאס בילן
4 הולנדהולנד בלם לוטשארל חירטרואידה
5 הולנדהולנד מגן קילינדשי הרטמן
6 אלג'יריהאלג'יריה קשר ראמז זרוקי
7 איראןאיראן חלוץ עלירזא ג'האנבח'ש
8 הולנדהולנד קשר קוינטן טימבר
9 יפןיפן חלוץ איאסה אואדה
10 הולנדהולנד חלוץ קלווין סטנגס
11 הולנדהולנד קשר חאביירו דירלרוסון
14 ברזילברזיל חלוץ איגור פאישאאו
15 פרופרו מגן מרקוס לופס
16 הולנדהולנד קשר תומאס ואן דן בלט
מס' עמדה שם
17 קרואטיהקרואטיה חלוץ לוקה איוואנושץ
18 אוסטריהאוסטריה מגן גרנוט טראונר (קפטן)
19 גמביהגמביה קשר ינקובה מינטה (בהשאלה מניוקאסל יונייטד)
20 הולנדהולנד קשר מאטס וייפר
22 גרמניהגרמניה שוער טימון ולנרויטר
24 הולנדהולנד קשר חיבאי זכייל
25 סלובקיהסלובקיה חלוץ לאו סאוור
27 הולנדהולנד קשר אנתוני מילאמבו
29 מקסיקומקסיקו חלוץ סנטיאגו חימנס
31 יווןיוון שוער קוסטאס למפורו
32 צ'כיהצ'כיה קשר אונדז'יי לינגר (בהשאלה מסלביה פראג)
33 סלובקיהסלובקיה בלם דויד האנקו
39 הולנדהולנד שוער מיקי ואן סאס

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הולנד
תארים בינלאומיים

שחקנים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיינורד בוויקישיתוף


ליגת האלופות 2023/24
בית א' בית ב' בית ג' בית ד' בית ה' בית ו' בית ז' בית ח'
גרמניהגרמניה באיירן מינכן ספרדספרד סביליה איטליהאיטליה נאפולי פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון הולנדהולנד פיינורד צרפתצרפת פריז סן-ז'רמן אנגליהאנגליה מנצ'סטר סיטי ספרדספרד ברצלונה
אנגליהאנגליה מנצ'סטר יונייטד אנגליהאנגליה ארסנל ספרדספרד ריאל מדריד איטליהאיטליה אינטר מילאנו ספרדספרד אתלטיקו מדריד גרמניהגרמניה בורוסיה דורטמונד גרמניהגרמניה ר.ב. לייפציג פורטוגלפורטוגל פורטו
דנמרקדנמרק פ.צ. קופנהגן הולנדהולנד פ.ס.וו. איינדהובן פורטוגלפורטוגל בראגה אוסטריהאוסטריה רד בול זלצבורג איטליהאיטליה לאציו איטליהאיטליה מילאן סרביהסרביה הכוכב האדום בלגרד אוקראינהאוקראינה שחטאר דונצק
טורקיהטורקיה גלאטסראיי צרפתצרפת לאנס גרמניהגרמניה אוניון ברלין ספרדספרד ריאל סוסיאדד סקוטלנדסקוטלנד סלטיק אנגליהאנגליה ניוקאסל יונייטד שווייץשווייץ יאנג בויז בלגיהבלגיה רויאל אנטוורפן