פילדלפיה זורחת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פילדלפיה זורחת
It's Always Sunny in Philadelphia
פתיח הסדרה
פתיח הסדרה
סוגה קומדיית מצבים
הומור שחור
סאטירה
יוצרים רוב מקאלהניי עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי גלן האוורטון
שחקנים רוב מקאלהניי
גלן האוורטון
צ'ארלי דיי
קייטלין אולסון
דני דה ויטו (עונות 2–הווה)
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 16 (נכון ל־8 ביוני 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 170 (נכון ל־19 ביולי 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק גלן האוורטון
הפצה פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה, הולו, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 21 דקות
שידור
רשת שידור FX (עונות 1–8)
FXX (עונות 9–הווה)
רשת שידור בישראל +yes
סטאר וורלד
yes stars Comedy
yes Oh
yes Comedy
yes VOD
תקופת שידור מקורית 4 באוגוסט 2005 – הווה
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פילדלפיה זורחתאנגלית: It's Always Sunny in Philadelphia) היא סדרת טלוויזיה וקומדיית מצבים שחורה אמריקאית. הסדרה נוצרה ופותחה על ידי רוב מקאלהני, גלן האוורטון וצ'ארלי דיי, אשר היו שותפים בכתיבת פרקי הסדרה וגם מככבים בה בתפקידים הראשיים. בהמשך הסדרה גם דני דה ויטו מקבל תפקיד ראשי כאביהם של האח והאחות התאומים.

הסדרה שודרה בתחילת עונתה הראשונה ברשת FX האמריקאית ב-4 באוגוסט 2005, ומאז עונתה התשיעית (2013) היא משודרת ברשת הבת האמריקאית, FXX. בדצמבר 2020, הסדרה חודשה מראש עד לעונתה ה-18. ב-1 בדצמבר 2021, עונתה ה-15 עלתה לשידור בארצות הברית.

בישראל, שודרה הסדרה בערוץ yes+ בלוויין, בערוץ yes Oh, ולאחר מכן בערוץ yes Comedy, וכיום משודרת גם ב-yes VOD.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתמקדת בעלילותיהם של ארבעה חברים, רווקים צעירים, אנוכיים ובלתי מוסריים אשר מנהלים פאב אירי כושל באזור דרום פילדלפיה שבארצות הברית - דניס (גלן האוורטון), די (קייטלין אולסון), צ'ארלי (צ'ארלי דיי) ומאק (רוב מקאלהניי).

לאורך הסדרה נוהגים חברי הקבוצה לרקום מזימות מפורטות על-מנת להשיג יתרון על שאר חברי הקבוצה או על אנשים אחרים לצורך רווח אישי או רק לשם ההנאה אותה הם מפיקים מפגיעה בזולת. החבורה נוהגת להשתמש באופן קבוע במין כאמצעי לסחיטה או כאמצעי להפעלת מניפולציות על אנשים. אף אחד מחברי הקבוצה איננו נאמן לשאר חברי הקבוצה - כל אחד יבגוד בחבריו מבלי להסס אם יוכל להפיק מכך רווח או תועלת כלשהי.

בעונה השנייה, פרנק (מגולם על ידי דני דה-ויטו) מצטרף לחבורה והופך לבעלים של הפאב, וכך גם לדמות קבועה בסדרה.

לאורך הסדרה מתמודדת הדמויות עם סוגיות שנויות במחלוקת כמו הפלות, גזענות, שנאת זרים, המתת חסד, סקסיזם, דת, זכויות הומוסקסואלים והטרדה מינית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דניס ריינולדס (גלן האוורטון) - אחיה התאום של די, שותף בבעלות הפאב ושותף לדירה של מאק. הוא ואחותו באים ממשפחה עשירה והוא מקפיד להבליט זאת. מאופיין כנרקיסיסט שתופס את עצמו כיפה במיוחד (לפחות בעיניי עצמו) ופעמים רבות נוטה להשתמש בחזותו החיצונית למימוש מטרותיו. כחלק מהנרקיסיזם שלו, דניס מתייחס לעצמו תדיר כ״אל מוזהב״. לאורך הסדרה נרמז שדניס הוא פסיכופת (בעונה העשירית אובחן עם הפרעת אישיות גבולית), עם חיבה למניפולציות פסיכולוגיות והתעללויות פיזיות שונות. בדיחה חוזרת בסדרה היא העלאת האפשרות שדניס הוא רוצח סדרתי.
  • דיאנדרה "סוויט די" ריינולדס (קייטלין אולסון) - אחותו התאומה של דניס וברמנית בפאב של החבורה. שאיפת חייה היא להפוך לשחקנית, אך כל מאמציה להתקדם בכיוון זה נכשלים. הרבה פעמים מוצאת את עצמה נדחקת מחוץ לתהליך קבלת ההחלטות בפאב בשל היותה הבת היחידה בחבורה, מה שמוביל להשפלות מצד חבריה, בעיקר בקריאת שמות גנאי כגון ״זונה״ ו״ציפור״. משתמשת פעמים רבות במיניות כדי להשיג את מטרותיה. בתחילת הסדרה היא הייתה אמורה להיחשב לקול ההיגיון והמוסר בחבורה, אבל עם הזמן נחשפה כמושחתת מבחינה מוסרית לא פחות משאר החברים. נחשבת לאגרסיבית ביותר מתוך החבורה.
  • צ'ארלי קלי (צ'ארלי דיי) - חבר ילדות של מאק ושותף בבעלות הפאב. אחראי לביצוע המטלות הגרועות והמגעילות ביותר בפאב (אשר מכונות בקרב החבורה כ"מטלות צ'רלי"). מתואר לעיתים קרובות כטיפש וכילדותי ובעל בעיות נפשיות. הוא אנאלפבית, חולק מיטה עם פרנק, ומאוהב באופן אובססיבי בדמות ה"מלצרית" (דמות משנה המופיעה לעיתים בסדרה, שמה האמיתי מעולם לא מוזכר), שמצידה אינה מחזירה לו ביחס דומה. בנוסף, לצ׳רלי יש כישרון מוזיקלי יוצא דופן, שלעיתים בא לידי ביטוי בסדרה.
  • מאק (רוב מקאלהני) - חבר ילדות של צ'רלי, שותף בבעלות על הפאב ושותף לדירה של דניס. מגיע מרקע קשה ואביו הוא פושע שנמצא בבית הכלא. נהנה לחשוב על עצמו כבעל חוכמת רחוב, והוא קתולי אדוק שמתכחש למדע. במהלך הסדרה יש רמיזות על נטיותיו ההומוסקסואליות של מאק והדמויות האחרות בטוחות שהוא הומוסקסואל, אך עד עונה 11 אין הוכחה לכך. בפרק התשיעי של עונה 11 הוא יוצא מהארון, ובפרק האחרון של עונה זאת הוא חוזר בו. במהלך עונה 12 הדמות יוצאת באופן רשמי מהארון. בסוף העונה השביעית נחשף ששמו המלא של מאק הוא רונלד מקדונלד.
  • פרנק ריינולדס (דני דה ויטו) - אביהם של דניס ודי. הוא הופיע מתחילת העונה השנייה, הוא גרוש טרי ועשיר אשר חווה משבר אמצע החיים. בתחילת הסדרה פרנק מתכנן לתרום את כל הונו לצדקה. אף על פי כן, חיי הוללות של החבורה משפיעים עליו ובהמשך הוא מחליט במקום זאת להשתמש בכספו על מנת להצטרף לחבורה. בסופו של דבר הוא הופך לבעלים של הפאב ולשותף לדירה של צ'רלי. בילדותו פרנק אושפז בבית חולים פסיכיאטרי, לו הוא קורא בית משוגעים. לפרנק חיבה עזה לנשק חם, והוא לעיתים משתמש באקדח הן כאמצעי הגנה והן כאמצעי תקיפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]