פלפל גורג'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פילפל ג'ורג'י)
פלפל גורג'י
فل فل كرجي
לידה 1935?
בגדאד, ממלכת עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1983 (בגיל 48 בערך)
מוקד פעילות עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג אספרונס אליאס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פִלפֶל גוּרג'יערבית: فل فل كــرجـــي;‏ 19351983) היה זמר ומלחין יהודי עיראקי-ישראלי, הנחשב לאחד מגדולי המוזיקה העיראקית במחצית השנייה של המאה ה-20.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורג'י נולד בתחילת שנות ה-30 בבגדאד לאבו אלפאצ'ה, בן למשפחת סוחרים שהייתה פעילה בשוק העתיק "סוק חנון". בילדותו נודע כבעל קול מיוחד. הוא למד בבית הספר המוסלמי "אל אהלי" ערבית קלאסית ומוזיקה מוסלמית. גורג'י טופח על ידי הזמר חסן חבּכּה וב-1950 התקבל לתחנת הרדיו קול עיראק. הוא הושמע ברדיו במשך תקופה קצרה, אולם לאחר שהתגלתה זהותו היהודית, אביו דאג להבריחו לאיראן. לאחר כחצי שנה עלה לישראל. בישראל עבד בעבודות מזדמנות, אך בלילות הופיע בפני קהל בחאפלות.

בארץ השתלב בקרב מוזיקאים רבים שעלו מעיראק. מוזיקאים אלו המשיכו לפתח בישראל את המוזיקה העיראקית ויצרו תמלילים, לחנים ועיבודים חדשים. פלפל גורג'י לקח בכך חלק מרכזי, הוא כתב והלחין שירי פסטה, עבודייה[דרושה הבהרה] ומקאמאת בערבית ספרותית ומדוברת. בין השירים המוכרים של גורג'י בקרב קהילת יהודי עיראק הוא "ניסאתני" (שכחת אותי),[דרוש מקור] המספר את סיפורו של יוסף בבית האסורים.

גורג'י נפטר בשנת 1983 בחצר ביתו. בשנת 2001 הוציאה חברת התקליטים "מגדה" אלבום ובו הקלטות שנעשו, בעיקר בשנות השישים, על ידי רשות השידור וכן הקלטות מאוסף פרטי של משפחתו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשעלה לארץ הגיע למושבה פתח תקווה וגר במעברה, שם הכיר שם את אספרונס ונישא לה. לגורג'י 11 ילדים.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • להיטי זהב בעיראקית, שני דיסקים, 2006
  • The World is Happy,‏ 2003

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלפל גורג'י בוויקישיתוף