פימפ מיי רייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פימפ מיי רייד
סוגה תוכנית מציאות, automotive television show עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ברוס ברספורד-רדמן, ריק הורביץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחים אקזיביט, קמיליונר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים אקזיביט, חברי WCC וחברי GAS.
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 73 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה MTV עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Hearst Media Production Group, Trifecta Entertainment & Media, ויאקום עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 30 דקות
שידור
רשת שידור MTV עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 1 במרץ 2004 – 30 בדצמבר 2007
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פימפ מיי ריידאנגלית: "Pimp my ride", תורגם בחלק מלוחות השידורים בישראל כ"תדליק לי ת'אוטו") היא תוכנית מציאות ששודרה בערוץ MTV משנת 2004 עד 2007. בתוכנית, הראפר אקזיביט וחברי מוסך West Coast Customs מאתרים צופים בעלי מכונית ישנה או חבוטה ומשפצים אותה בצורה יוצאת דופן וצבעונית. התוכנית מצליחה מאוד, נחשבת לאחת מתוכניות הדגל של הערוץ ואף הולידה שתי גרסאות-בת - בריטית ובינלאומית.

פורמט התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל פרק של התוכנית מציג בעל מכונית צעיר (בגילאי 18 - 24) אשר חי באזור לוס אנג'לס/דרום קליפורניה. הפרק מתחיל בשידור קטע וידאו קצר בו בעל המכונית מסביר מדוע המכונית שלו זקוקה לשיפוץ. לאחר מכן התוכנית מציגה את הראפר אקזיביט מגיע לבית הצעיר הנבחר ומודיע לו על קבלתו לתוכנית תוך שהוא סוקר את הרכב המיועד לשיפוץ ומשמיע הערות סרקסטיות ומשעשעות על מצבו העגום בדרך כלל של הרכב.

השיפוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב מובל לסדנת West Coast Customs (או WCC בקיצור) ועובר לידיהם של מכונאי הרכב במוסך. לפני הטיפול המכונאים ואקזיביט מקיימים ישיבה בה הם מחליטים כיצד ובאיזה סגנון לשפץ את הרכב. טיפול ממוצע במוסך כולל צביעה בצבעים ייחודיים ותבניות יוצאות דופן (כדוגמת צביעה בשחור עם תבניות של להבות בצדדים), התקנת מערכות שמע משוכללות עתירות רמקולים ומסכי פלזמה קטנים ולבסוף התקנת "גימיק" ייחודי ומפתיע במכונית. בין הגימיקים המפורסמים: לבחור האוהב לרבוץ במיניוואן שלו הותקן ג'קוזי לשניים, לנהגת חובבת סרטים הותקן מקרן בתא המטען כך שעם הפעלתו הוא מקרין סרט על השמשה הקדמית של הרכב ולנהגת טנדר חובבת ביליארד הותקן שולחן ביליארד שלם בחלקו האחורי של הרכב.

סיום הפרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיום הפרק מובל בעל הרכב לפגוש את רכבו. עם הסרת הכיסוי מהרכב, פורץ בדרך כלל בעל הרכב בצעקות שמחה היסטריות בעוד אקזיביט וחברי WCC סוקרים בפניו את השיפוצים והשיפורים שנעשו ברכבו. לאחר מכן נוסע בעל הרכב חזרה לביתו לפגוש את משפחתו או חבריו על מנת שגם הם יביעו את שמחתם מהמכונית המשופצת והמשודרגת. התוכנית מסתיימת עם צילום של בעל הרכב עוצר את רכבו ליד המצלמות ואומר: "תודה MTV שסירסרתם לי את האוטו!".

הצלחת התוכנית והשפעותיה התרבותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טויוטה לנד קרוזר שנת 72' ששופצה בפרק ה-14 של הסדרה - תמונת לפני.
...ותמונת אחרי. בעלת הרכב היא חובבת יוגה וככזאת הותקן בחלקו האחורי של הרכב מיני-סטודיו ליוגה עם שטיחים, תאורה, מסכי פלזמה ומערכות מוזיקה מתאימות.

הצלחת התוכנית ומשתתפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית הפכה במהירות לאחת מהתוכניות המצליחות ביותר ששודרו בMTV. הצופים התאהבו בלשונו החלקלקה של המנחה אקזיביט ובחברי מוסך WCC - חבורה צבעונית עתירת קעקועים ופירסינג. בנוסף, בעוד שתוכניות קודמות מסוג שיפור עצמי (תת-ז'אנר של תוכניות מציאות), כדוגמת טאצ' עליז לסטרייט שיעיז, התמקדו בשיפור דירות ואורח חיים וכפועל יוצא בקבוצת גיל של 25 - 45 (בעלי דירות), התמקדה פימפ מיי רייד לראשונה בקהל יעד צעיר בגילאי 18 - 24. עקב העדר מיסים בארצות הברית על מכוניות ודלק צעירים רבים יכולים לרכוש מכוניות ישנות בקלות והתוכנית הציעה להם אפשרות קוסמת לשדרג את מכוניתם.

ההצלחה לא פסחה על משתתפיה הקבועים של התוכנית - אקזיביט הרחיב באופן משמעותי את קהלו, חברי מוסך WCC התרחבו ופתחו שלושה סניפים נוספים והרשת MTV הפיקה תוכניות נוספות בסגנון דומה (רשימה מלאה בהמשך) אשר גם זכו להצלחה.

בתום העונה הרביעית הודיע בעליו של WCC על פרישתו מהתוכנית עקב רצונו להתמקד ביצירת סניפים חדשים ופיתוח סדרת טלוויזיה עבור ערוץ דיסקברי. את מקומו יתפוס המוסך Galpin Auto Sports (או בקיצור - GAS).

השפעה על השפה האנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לאמור לעיל, לתוכנית הייתה גם השפעה על השפה האנגלית - היא הוציאה את הפועל "pimp" ("לסרסר") מהגטו האפרו-אמריקני אל הציבור הרחב. בעבר, אמצעי המדיה והבידור תיארו סרסורים כאנשים עם טעם ראוותני, צעקני ומופגן בבגדים, מכוניות ונשים. כתוצאה מהתיאור השנוי במחלוקת הזה, הפך התואר "מסורסר" (Pimped) לתיאור של כל דבר אשר משודרג ומשופץ בראוותנות. לא רק רכב ניתן ל"סרסור", גם בית מושקע או מערכת קולנוע ביתית מפוארת יתוארו כ"מסורסרים", ובמשחקי מחשב המוניים - כלי נשק עתירי בונוסים ופונקציות מיוחדות מכונים אף הם "מסורסרים". לפני עליית התוכנית לאוויר שימוש נרחב בביטוי היה קיים רק בקרב האוכלוסייה האפרו-אמריקנית. הביטוי תפס מקום בתרבות הפופולרית עם עליית התוכנית לאוויר והצלחתו של ז'אנר הבלינג בלינג בהיפ הופ, המהלל את דמות הסרסור, ונציגיו הבולטים הם 50 סנט וסנופ דוג. כיום הביטוי רווח בכל המגזרים בארצות הברית, כאשר הדוגמה הקיצונית ביותר לנפיצותו הוא השימוש שנעשה בו במגזין המדע המוביל, נייצ'ר; כתבה על ריפוי באמצעות נוגדנים משופרים כונתה "סרסר לי את הנוגדן".

ספין-אוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב הצלחת התוכנית קמו לה תוכניות-בת, ספין אוף ופרודיות לרוב. חלקן רשמיות, מבית היוצר של MTV, וחלקן לא רשמיות, ברשתות אחרות ואתרי אינטרנט.

גרסאות רשמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביוני 2005 הושקה תוכנית הבת הראשונה: "פימפ מיי רייד UK" בהנחיית די. ג'יי טים וסטווד וחברי המוסך Carisma Automotive.
  • בMTV גרמניה הושקו התוכנית "פימפ מיי פאהראד" אשר מתמקדת בשיפור אופניים ו"פימפ מיי ואטאבר" אשר משפרת הכול - מבית שימוש ועד מלונות.
  • בMTV איטליה הושקה "פימפ מיי ווילס" אשר משפרת אופנועים.
  • כיום MTV אירופה מחפשת מועמדים להשתתף בגרסה הבינלאומית של "פימפ מיי רייד".

גרסאות לא רשמיות ופרודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יצרנית הרכב פולקסווגן פרסמה מודעות בהן נראים מהנדסי החברה הורסים מכוניות "מסורסרות" ומחליפים אותם במכוניות פולקסווגן חדשות. הפרסומת לוותה בסלוגן - "אנ-פימפ מיי רייד" (אל תסרסר לי את הרכב).
  • בסדרה האנימציה למבוגרים Robot chicken הוצג פרק הנקרא "פימפ מיי סיסטר" (סרסר את אחותי) בו סרסור הופך את אחותו של אחד המשתתפים לזונה.
  • באתר האינטרנט פימפ מיי סנאק (סרסר את החטיף שלי) משתפים הגולשים זה את זה ברעיונות להפיכת חטיפים מסחריים פשוטים לקינוחים ראוותניים.
  • הקדימונים לטקס פרסי ה-MTV לשנת 2005 הציגו את הדמות בוראט (בגילומו של סשה ברון כהן) "מסרסר" עגלה קזחסטנית תחת הסלוגן "פימפ מיי ווגן" (סרסר את העגלה שלי).
  • בסרט הקולנוע מת לדייט ("Date Movie") הוצגה פארודיה על התוכנית, כשדמותה של השחקנית אליסון האניגן עברה "שיפוץ" כללי, בדומה לשיפוץ המבוצע במכוניות בסדרה.
  • בסדרת הטלוויזיה המצוירת "משפחת סימפסון" הייתה פארודיה על "פימפ מיי רייד": בפרק "Homer Away From Homer" מתוך העונה ה-17, צפה הומר בסדרת טלוויזיה בשם "Chop Shop". בסדרה, בתור מתיחה על השחקן ג'ייסון בייטמן (שהתארח בפרק), פירקו את מכוניתו לגורמים.
  • באחד ממשחקי ריימן והארנבים המטורפים היה מיני משחק של "פימפ מיי רביד" (סרסר לי את הארנב המטורף).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]